Welke vintage versterker voor Impact 30 en Dual CS505-II

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:54
Mijn vraag
...

Heb 2 setjes Impact 30. (gerefoamed) http://www.translator-info.nl/I30.html

impedantie: 8 Ohm
Q-factor: 0,6
belastbaarheid: 60W continu, 200W (0,5 sec)
frequentiebereik: 45-25.000 Hz
[

Het ene setje is aangesloten op een rotel RA-980BX. (met zo nu en dan krakende schakelaars)

Het andere setje wil ik, samen met mijn Dual cs-505 II gaan gebruiken.
Alleen heb ik daar geen versterker (meer) voor.

Om nostalgische redenen dacht ik om simpel weg een opgeknapte Quad 405-2 met voor versterker te nemen. (Heb ooit op de MTS zo'n ding gemaakt, helaas weggedaan).
Maar zie zo nu en dan ook wel een Marantz of Denon versterker uit de jaren 90, die wel de moeite waard lijken.

Maar ja, we zijn ondertussen 30/40 jaar verder. Iemand een hint voor type versterker, wat technisch past?
Geen "harde" eisen, ben liefhebber een "vol" geluid. (wall of sound).

S.J.

Beste antwoord (via Sterke-Jerke op 28-03-2022 20:23)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:08
Als je geen moderne functies gebruik zoals ingebouwde streaming en digitale ingangen is bijna elke versterker wel geschikt.

Wel de versterker op correcte werking controleren en eventueel geld opzij houden voort onderhoud/revisie.

Ook de Rotel versterker kan voor weinig geld weer worden opgeknapt.

Je zou kunnen denken aan een Denon PMA 1500AE/R, een van Medevoort ma 220 of een modernere Marantz 7000 of 8000 serie.

Wat is je budget?

[ Voor 19% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-03-2022 21:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Als je geen moderne functies gebruik zoals ingebouwde streaming en digitale ingangen is bijna elke versterker wel geschikt.

Wel de versterker op correcte werking controleren en eventueel geld opzij houden voort onderhoud/revisie.

Je zou kunnen denken aan een Denon PMA 1500AE/R, een van Medevoort ma 220 of een modernere Marantz 7000 of 8000 serie.

Wat is je budget?

[ Voor 19% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-03-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ze gaan tot 45 Hz in het laag en da's op zich eigenlijk nog net bookshelves gebied, niet echt heel laag ga je geen gek vermogen voor nodig hebben. Gevoeligheid van de woofer is 90dB en van de tweeter 96dB. Aangenomen dat het filter verder niet veel aan die waarden verandert, zou je ze dus nog met een wekkerradio aan moeten kunnen sturen :P

Ik zou verwachten dat een willekeurige versterker die gewoon goed is, prima voldoet. Als je liefhebber van een vol geluid bent, zoek er een met loudness schakelaar, dan gooit ie het laag en hoog wat omhoog. Meeste stereo amps uit de jaren 90 hebben die wel.

Pak wel iets uit begin jaren 90. Na pakweg 1994 werd er veel prut gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 27-03-2022 21:16 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Als jochie had ik de oude jaren 70 meuk van mn vader.
Die schakelaars gingen ook kraken, toen deed ik dan van die anti vochtzakjes erin, flink open/dicht draaien/schuiven en dan ging het weer een tijd goed
en nu zou ik het openmaken en met contact spray etc dingen goed schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Roderiktweaker schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:50:

Wat is je budget?

Een paar honderd euro? 3,5 a 4

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

350 a 400, en is dat nieuw of tweedehands?
En moet er afstandsbediening op zitten of niet?

Esthetisch: wat voor kleur heeft je Dual die er bij moet, zwart of anders? Zwart is makkelijk, hout kan wat lastiger worden, dan zou je eerder naar jaren 70 spul moeten kijken.

[ Voor 85% gewijzigd door The Eagle op 28-03-2022 21:46 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:54

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Roderiktweaker schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:50:

Wat is je budget?
PM8000 uit 2000 is een mooi ding (maar het wordt superheet als je Class A-stand kiest ipv Class AB).
Daarom is er na20 jaar een schoonmaakbeurt/revisie hard nodig. Mijne had bijv. een slechtwerkende relais. Dus linkerkanaal deed soms niets.

[ Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 29-03-2022 13:28 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@MedionAkoya Ik dacht dat de PM8000 wel de nodige zwakke punten had waardoor revisie nodig is ?

Doelde meer op een modernere Marantz uit de 700X of 800X serie, bijvoorbeeld een PM8003 of 7001 KI bijvoorbeeld.

https://www.marktplaats.n...z-pm7003-stereoversterker

Allicht is een Denon PMA 1500EA/R een optie die zijn voor een paar honderd euro wel te krijgen.

https://www.marktplaats.n...non-versterker-pma-1500ae

[ Voor 29% gewijzigd door Roderiktweaker op 28-03-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:54

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Roderiktweaker schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:02:
@MedionAkoya Ik dacht dat de PM8000 wel de nodige zwakke punten had waardoor revisie nodig is ?
Ik heb mijn bericht aangepast.
Na een schoonmaak/revisie kan ie nog jaren mee. Maar dat voel je wel aan je portemonnee.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
The Eagle schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:42:
350 a 400, en is dat nieuw of tweedehands?
En moet er afstandsbediening op zitten of niet?

Esthetisch: wat voor kleur heeft je Dual die er bij moet, zwart of anders? Zwart is makkelijk, hout kan wat lastiger worden, dan zou je eerder naar jaren 70 spul moeten kijken.
2de hands.
Afstandsbediening niet nodig,
Zwart.....

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dan kan ik een Pioneer A616, A656 (al dan niet mk2), 717 of 717mk2 aanraden. Or iets in die richting. Dijken van amps, past ook 2e hands prima in je budget.
Hier zelf de A702R staan, die heeft wel remote, maar de meeste Pioneers van begin jaren 90 hebben dat niet.

Overigens, genoemde types zitten 2e hands rond de 150 a 200 euro max, meer moet je er echt niet voor betalen. Tegelijkertijd denk ik dat een dergelijke amp al flinke overkill is voor jouw speakers, een A449 of iets in die richting zou ook prima voldoen. Die haal je voor ca 50 a 75 euro van MP af

Pagina: 1