We zijn bezig met de realisatie van een nieuwe badkamer op zolder. Architect ingeschakeld (die de kamers op dezelfde zolder ook heeft ontworpen). Resultaat is wat ik hieronder heb geplakt, wel beperkt tot badkamer.
Wat wij nu anders gedaan hebben dan hij bedacht heeft, is dat wij de bestaande dekvloer thv de badkamer hebben weggesloopt, samen met de vloerverwarming die er lag. We moesten de vloerverdeler namelijk laten verplaatsen omdat deze vanuit de bouw niet logisch zou staan in de nieuwe kamer. De dekvloer is 8cm.
Loodgieter hebben we benaderd, maar ze hebben het allemaal zo druk dat ik maar alvast ook zelf erin ben gaan duiken.
Ik heb https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf erbij gepakt.
Lozingstoestellen:
- Douche-inrichting zonder opstanden. (Drain is ook 0,5l/s): Q(i)=0,5, diameter toestelleiding = 50mm
- Wasautomaat: Q(i)=0,75, diameter toestelleiding = 75mm
- Badkuip: Q(i)=1, diameter toestelleiding = 75mm
p=0,5
Q(a) = p * wortel(som Q(i)) = 0,5 * wortel (2,25) = 0,5 * 1,5 = 0,75l/s
Afvoercapaciteit verzamelleiding = Q(a) = 0,75l/s
Als ik tabel C bekijk (pagina 27), mag ik dan de verzamelleiding een afschot hebben tussen 1:200 en 1:133 bij een diameter van de verzamelleiding van 63 mm en bij 75mm is 1:200 prima?
Is het ingetekende door mij logisch? rood = 75mm (mag dus 63mm begrijp ik), blauw = 50mm.
groen ingetekend is afstand, zo'n 2500mm.
/f/image/flbBYB0CygT1MmPwWqI7zvIs.png?f=fotoalbum_large)
Als bovenstaande klopt, dan wordt het puzzelen, want de dekvloer is (bijna overal) weggehaald in de te realiseren badkamer, en die is 8 cm. Dat ga ik niet redden met 75mm buisdiameter. Of is hier nog wat winst te halen? (behalve ophogen naar bv 9cm).
Wat wij nu anders gedaan hebben dan hij bedacht heeft, is dat wij de bestaande dekvloer thv de badkamer hebben weggesloopt, samen met de vloerverwarming die er lag. We moesten de vloerverdeler namelijk laten verplaatsen omdat deze vanuit de bouw niet logisch zou staan in de nieuwe kamer. De dekvloer is 8cm.
Loodgieter hebben we benaderd, maar ze hebben het allemaal zo druk dat ik maar alvast ook zelf erin ben gaan duiken.
Ik heb https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf erbij gepakt.
Lozingstoestellen:
- Douche-inrichting zonder opstanden. (Drain is ook 0,5l/s): Q(i)=0,5, diameter toestelleiding = 50mm
- Wasautomaat: Q(i)=0,75, diameter toestelleiding = 75mm
- Badkuip: Q(i)=1, diameter toestelleiding = 75mm
p=0,5
Q(a) = p * wortel(som Q(i)) = 0,5 * wortel (2,25) = 0,5 * 1,5 = 0,75l/s
Afvoercapaciteit verzamelleiding = Q(a) = 0,75l/s
Als ik tabel C bekijk (pagina 27), mag ik dan de verzamelleiding een afschot hebben tussen 1:200 en 1:133 bij een diameter van de verzamelleiding van 63 mm en bij 75mm is 1:200 prima?
Is het ingetekende door mij logisch? rood = 75mm (mag dus 63mm begrijp ik), blauw = 50mm.
groen ingetekend is afstand, zo'n 2500mm.
/f/image/flbBYB0CygT1MmPwWqI7zvIs.png?f=fotoalbum_large)
Als bovenstaande klopt, dan wordt het puzzelen, want de dekvloer is (bijna overal) weggehaald in de te realiseren badkamer, en die is 8 cm. Dat ga ik niet redden met 75mm buisdiameter. Of is hier nog wat winst te halen? (behalve ophogen naar bv 9cm).
[ Voor 19% gewijzigd door mgizmo op 27-03-2022 17:47 ]