Afvoerbuizen diameter badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 15:54
We zijn bezig met de realisatie van een nieuwe badkamer op zolder. Architect ingeschakeld (die de kamers op dezelfde zolder ook heeft ontworpen). Resultaat is wat ik hieronder heb geplakt, wel beperkt tot badkamer.
Wat wij nu anders gedaan hebben dan hij bedacht heeft, is dat wij de bestaande dekvloer thv de badkamer hebben weggesloopt, samen met de vloerverwarming die er lag. We moesten de vloerverdeler namelijk laten verplaatsen omdat deze vanuit de bouw niet logisch zou staan in de nieuwe kamer. De dekvloer is 8cm.
Loodgieter hebben we benaderd, maar ze hebben het allemaal zo druk dat ik maar alvast ook zelf erin ben gaan duiken.

Ik heb https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf erbij gepakt.

Lozingstoestellen:
- Douche-inrichting zonder opstanden. (Drain is ook 0,5l/s): Q(i)=0,5, diameter toestelleiding = 50mm
- Wasautomaat: Q(i)=0,75, diameter toestelleiding = 75mm
- Badkuip: Q(i)=1, diameter toestelleiding = 75mm

p=0,5

Q(a) = p * wortel(som Q(i)) = 0,5 * wortel (2,25) = 0,5 * 1,5 = 0,75l/s
Afvoercapaciteit verzamelleiding = Q(a) = 0,75l/s

Als ik tabel C bekijk (pagina 27), mag ik dan de verzamelleiding een afschot hebben tussen 1:200 en 1:133 bij een diameter van de verzamelleiding van 63 mm en bij 75mm is 1:200 prima?

Is het ingetekende door mij logisch? rood = 75mm (mag dus 63mm begrijp ik), blauw = 50mm.
groen ingetekend is afstand, zo'n 2500mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDlKxxB5ZqaLChyFK-_pnyymf-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/flbBYB0CygT1MmPwWqI7zvIs.png?f=fotoalbum_large

Als bovenstaande klopt, dan wordt het puzzelen, want de dekvloer is (bijna overal) weggehaald in de te realiseren badkamer, en die is 8 cm. Dat ga ik niet redden met 75mm buisdiameter. Of is hier nog wat winst te halen? (behalve ophogen naar bv 9cm).

[ Voor 19% gewijzigd door mgizmo op 27-03-2022 17:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:35
Het enige waar ik groter voor pak dan 50mm is de toilet, de rest gewoon 50mm. Is tot nu toe altijd goed gegaan. Probeer dan wel de bad afvoer apart op de grotere standleiding aan te sluiten. Dus niet die 50mm nog eens aftakken naar wasmeubel oud..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Makrolon schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:47:
Het enige waar ik groter voor pak dan 50mm is de toilet, de rest gewoon 50mm. Is tot nu toe altijd goed gegaan. Probeer dan wel de bad afvoer apart op de grotere standleiding aan te sluiten. Dus niet die 50mm nog eens aftakken naar wasmeubel oud..
Snelle reactie dank je wel. Ik heb mijn startpost verder aangevuld. Ik zag dat ik de inleiding miste.
Je tip komt overeen met wat de architect had ingetekend (diameter ontbreekt alleen vanuit de architect). Dat betekent dat ik een T-stuk moet hebben met 2x 50mm?

Op pagina 10 staat waarom bepaalde diameters gehanteerd worden. Raar dat ze dan niet optreden als je 50mm gebruikt terwijl voor een bad 75mm wordt aangegeven?

[ Voor 16% gewijzigd door mgizmo op 27-03-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:35
mgizmo schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:51:
[...]

Snelle reactie dank je wel. Ik heb mijn startpost verder aangevuld. Ik zag dat ik de inleiding miste.
Je tip komt overeen met wat de architect had ingetekend (diameter ontbreekt alleen vanuit de architect). Dat betekent dat ik een T-stuk moet hebben met 2x 50mm?

Op pagina 10 staat waarom bepaalde diameters gehanteerd worden. Raar dat ze dan niet optreden als je 50mm gebruikt terwijl voor een bad 75mm wordt aangegeven?
Ja das wel het mooiste, of een y stuk 50-50-50 vlak bij de standleiding als t anders niet past.

Misschien kan je met 75 aftakken van de standleiding, dan direct een y stuk en die verloop je 2 keer naar 50mm. Dat ystuk kan je eventueel iets in de constructie vloer hakken om hoogte te winnen.

Dat bad loopt echt wel leeg, zij het wat langzamer. Je wil alleen voorkomen dat die enorme stroom water t water uit je sifons trekt met stankoverlast tot gevolg. Daarom t liefst een eigen aansluiting op de standleiding.

En wasmachine vind ik 75 echt overdreven voor... Dat gaat met 40mm nog goed dus met 50 zeker.

[ Voor 9% gewijzigd door Makrolon op 27-03-2022 18:05 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 10:43
Als je alles op een 50er gaat aansluiten, niet gek opkijken als je allerlei stromingsgeluiden gaat horen straks en lege sifons.
Bijvoorbeeld een bad, hier komt een grote hoeveel water vanaf, daar moet je eigenlijk al heen met een 75, en dan vanuit de liggende leiding 50mm omhoog vanuit de vloer op het badsifon,

Ooit bij Geberit eens middels doorzichtige buizen gezien wat er allemaal gebeurt bij te kleine afvoerleidingen.

Het mooiste is een een 75mm afvoer vanaf de standleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Evink schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:57:
Als je alles op een 50er gaat aansluiten, niet gek opkijken als je allerlei stromingsgeluiden gaat horen straks en lege sifons.
Bijvoorbeeld een bad, hier komt een grote hoeveel water vanaf, daar moet je eigenlijk al heen met een 75, en dan vanuit de liggende leiding 50mm omhoog vanuit de vloer op het badsifon,

Ooit bij Geberit eens middels doorzichtige buizen gezien wat er allemaal gebeurt bij te kleine afvoerleidingen.

Het mooiste is een een 75mm afvoer vanaf de standleiding.
Dankjewel. Begrijp ik je goed, dat je het eens bent met mijn tekening? (rood=75mm, blauw=50mm)
Met een dekvloer van 80mm kom ik er dan dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 10:43
mgizmo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Dankjewel. Begrijp ik je goed, dat je het eens bent met mijn tekening? (rood=75mm, blauw=50mm)
Met een dekvloer van 80mm kom ik er dan dus niet?
Klopt beide, wc afvoer zit boven de vloer, de 75 van de overige zit in de vloer.
Hoe zitten de wastafels aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Misschien vooral je bad afsplitsen van de rest? Dit is vaak een groot volume water, dus dan is de kans op gegorgel en leegtrekkende sifons aanwezig.
Dan vanaf het bad met 50 naar het toilet en pas daar samenvoegen op een 75 of nog mooier, rechtstreeks op de standleiding.
Douche kan dan imo ook prima met 50 (dat komt er immers ook uit), daar kun je de wasmachine vgm nog wel bij op prikken, daar komt niet zoveel water vandaan.

Alternatief kun je de wasmachine ook aan de badaansluiting maken, maar dan zou ik voor de zekerheid een beluchter voorzien bij de wasmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Probleem is idd vaak de beluchting, door voldoende grote diameters te gebruiken is boven het water altijd een laagje lucht wat aanzuiging voorkomt. Alternatieve oplossingen hiervoor zijn losse beluchters (moet je nooit willen, enkel gebruiken als het echt niet anders kan), of het uiteinde van de buis aan de ontspanningsleiding (bovenste stuk van de standleiding die normaal door het dak steekt, om drukverschillen in de riolering te vermijden) verbinden, dit is de beste optie (maar praktisch vaak moeilijk haalbaar).

Ik weet niet of die richtlijnen opties geven voor dubbele leidingen, maar ik zou het nog wel aandurven om 1x 75cm te vervangen door 2x 50; dus aan je sifon meteen een T-stuk en de leidingen parallel laten lopen (en dus ook apart in de standleiding te stoppen).

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 28-03-2022 12:35 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Evink schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:11:
[...]
Hoe zitten de wastafels aangesloten?
Hergebruik van de afvoer in de vloer tbv de wasmachine, zoals opgeleverd. Waar nu de wastafels staan ingetekend, staat nu de wasmachine. Die leiding loopt langs de muur, in betonnen vloer gestort, en is aangesloten op de standleiding. Net even gekeken. Die is inwendig 32mm. Als ik dat vergelijk met de tabel van eerder genoemde link, is dit meer dan de helft. Vreemd als de bouw aan de voorschriften moet houden of in het document is de "wasautomaat" verkeerd gedefinieerd? Volgens hetzelfde document, zou de wastafels dan 50mm moeten zijn.
@timberleek @naftebakje Begrijp ik nu dat jullie hetzelfde aangeven als @Makrolon; 50mm leidingen direct naar de standleiding. Dus een voor bad en een voor douche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Ik verwacht dat het zelfs prima zal werken als je het op een enkele 50mm aansluit, maar je hebt de boel nu open liggen. Dan zou ik het gewoon opsplitsen in 2x 50 en nooit meer last van hebben. Voor maximale punten kun je de wasmachine nog aansluiten op de douche buis ipv het bad.

75mm voor een wasmachine slaat imo nergens op. De slang die aan het apparaat zit is misschien een keer 32mm (als hij dat al is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:47:
Inderdaad apart houden, dan is het risico op 'gegorgel' sowieso klein.

Boven de WC moet een ontspanningsleiding zitten. Dus ff puzzelen hoe je dat daar bij elkaar laat komen.
Daarnaast het bad zo recht mogelijk (zonder bochten) naar de standleiding. Wasmachine (& Droger?!!) ook rechtstreeks.

Ik heb ook initieel het Dyka handboek gevolgd, maar daar kom je snel van terug. Dan zou de douchedrain 50mm moeten zijn, kun je alleen 40mm drains krijgen. En probeer maar eens een 50mm buis + bocht in de muur te krijgen voor een wastafel, blijft geen muur over. En daarna moet er meteen een verloopje in, want de wastafelsifon is 40.
Bij mij eindigde het verhaal erin dat heel veel terug in maat moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Als ik pagina 10 lees van het document, dan klinkt het voor mij logisch dat het water dat liggend in een buis wegloopt er zo'n 30% lucht langs moet kunnen lopen omdat anders die problemen kunnen optreden die eerder beschreven zijn. Het klinkt voor mij een logisch gegeven. Die 30% is dat ik feitelijk overneem uit het document als een feit.

Als ik de producten bekijken die gekocht moeten worden, zitten bij:
- douche drains een verloop van 40mm naar 50mm. Dat is niet 30%, maar 36%
- badafvoeren eveneens van 40mm naar 50mm verloop.

Ik zou dus verwachten met die afvoer van 50mm, wat al een verloop is van 40 uit het product, dat daarin de ruimte voor lucht meegerekend is. Niet 30% maar 36% zelfs.

Die leidingen samenbrengen zorgt voor meer water als deze beide gebruikt worden. Daarin gaan ze alleen in het stuk uit van een factor 0,5. Dus in deze situatie niet beide tegelijk. In onze situatie durf ik dat niet te stellen, want twee dochters, maar het besluit kan dan immers zijn om de bad pas te legen als er gedoucht is en dat klinkt niet als onwaarschijnlijk. Meestal laten die meiden namelijk het bad gevuld achter :X

Als dit de logica is die jullie ook toepassen dan snap ik de 50mm gedachte en dan uit luxe 2x50mm direct op de standleiding. Er vanuitgaande dat douche en bad tegelijk weglopen dan is die 50mm op 1 leiding niet afdoende. Ik wil alleen voorkomen dat als het huis later verkocht wordt, dit als een foute constructie wordt aangeduid en natuurlijk wil ik gewoon dat het geborrel e.d. niet optreed. Ik zou zo'n vervelende koper kunnen zijn.

@TheGhostInc jouw reactie had ik nog niet gelezen toen ik bovenstaande typte, maar ik krijg de indruk dat jouw reactie in lijn is wat ik hierboven schrijf?

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 28-03-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:07

lasharor

7 december 2004

alternatieve oplossingen hiervoor zijn losse beluchters (moet je nooit willen, enkel gebruiken als het echt niet anders kan), of het uiteinde van de buis aan de ontspanningsleiding (bovenste stuk van de standleiding die normaal door het dak steekt, om drukverschillen in de riolering te vermijden) verbinden, dit is de beste optie (maar praktisch vaak moeilijk haalbaar).
Dit stukje met beluchters klopt niet. Wanneer je kwalitatief goed spul hebt (en je budget is toereikend) doet het écht niet onder voor een systeem zonder beluchters.

secundaire beluchting kan ook maar daarvoor heb je waarschijnlijk geen ruimte en sowieso geen noodzaak.

[ Voor 26% gewijzigd door lasharor op 28-03-2022 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneGlory
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-03 20:09
Hoi, installateur hier.

Betreft afschot:
Minimaal afschot t.b.v. een vwa (vuilwaterafvoer) in een binnen installatie is 1:200 (5mm p/mtr)

Betreft diameters:
Liggende leiding bad en wasmachine ø75mm houden.
Douche ø50mm
Samengevoegd: ø75mm

Verloop 75/50 wat je in teestuk doet moet naar boven gericht zijn zodat de lucht altijd vrije doorstroom heeft.

Dus in basis klopt je tekening.

Betreft de inbouw hoogte.
Vergeet niet dat je dekvloer in je douchehoek ook afschot nodig heeft.
Die zal daar dus geen 8 maar bijvoorbeeld 6.5cm zijn, zodat het netjes naar je doucheput/goot toeloopt.

Sommige mensen hoor je over "gegorgel".
Dat gegorgel komt inderdaad door een te volle afvoerleiding die niet genoeg lucht krijgt, dat lucht word op die manier door de sifon aangezogen. Het nadeel hiervan (behalve het geluid) is dat de kans groot is dat je sifon dus droog komt te staan omdat hij leeg is gezogen.

Anders mensen noemen binnenhuisbeluchters.
Volgens regelgeving zijn binnenhuisbeluchters niet toegestaan.
Dit zijn producten die er zijn om problemen op te lossen die, als jij je werk nu goed, er niet zijn.

Conclusie is dus dat je inbouwhoogte te kort komt. Je wilt in basis echt wel 3cm dekking op je leidingen om te voorkomen dat je vloer (en uiteindelijk tegels) gaan scheuren.
Er zijn twee manieren om dit op te lossen.
1. Dikkere dekvloer smeren (makkelijkst)
2. Je kan overwegen om een paar cm van je constructievloer af te schaven, om je afvoer op die manier iets verdiept aan te brengen.

Succes!

Succes
Pagina: 1