Excel: Voorwaardelijke opmaak icm "EN" functie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MD1963
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-03-2022
Ik ben een GANTT chart in Excel aan het (na)bouwen en heb daarvoor binnen Voorwaardelijke Opmaak een regel ingericht die ervoor moet zorgen dat op de dagen dat er een activiteit staat gepland een kleurtje verschijnt. De regel is als volgt:

="EN(G$5>=$D7,G$5<=$E7)"

Helaas werkt dit niet zoals ik het in het (YouTube) voorbeeld zie staan.

G5 is de eerste dag van de GANTT chart. D7 en E7 zijn resp. lege velden die in de start en einddatum kolommen Een schermafdruk is als voorbeeld

Vanuit de Microsoft site weet ik al dat de " aan het begin en einde moeten worden weggehaald. Wanneer ik dat doe krijg ik een foutmelding en kan ik niet opslaan. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Ik heb inmiddels al gecontroleerd of het aan het format van de velden ligt, maar het lijkt er op dat het uitvoeren van de "EN" functie het grootste probleem is. Ik denk dat het aan de " aan he begin en einde ligt, maar krijg deze dus niet weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGLwYJHVnh6cZoB4-Ms1qUHRNM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YJRIw0j8aT35x0bMQa1I9gLA.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MD1963 op 28-03-2022 08:34)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Waarschijnlijk moet je een puntkomma gebruiken:

=EN(G$5>=$D7;G$5<=$E7)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Waarschijnlijk moet je een puntkomma gebruiken:

=EN(G$5>=$D7;G$5<=$E7)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Wat g0tanks schrijft is punt 2 (geen aanhalingstekens gebruiken is punt 1).
En verder:
3. Je gebruikt in je formule van vw. opmaak de cellen D7 en E7, maar daar staat niets in, de cellen A7:F7 zijn samengevoegd tot 1 cel en dat is dan A7. In plaats van D7 en E7 bedoel je waarschijnlijk D8 en E8.

4. Je wil met je formule datums vergelijken; let er dan wel op dat je de cellen in rij 5 (vanaf G5) bij de eigenschappen ook instelt als datum, anders zul je verkeerde resultaten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MD1963
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-03-2022
dix-neuf schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:38:
Wat g0tanks schrijft is punt 2 (geen aanhalingstekens gebruiken is punt 1).
En verder:
3. Je gebruikt in je formule van vw. opmaak de cellen D7 en E7, maar daar staat niets in, de cellen A7:F7 zijn samengevoegd tot 1 cel en dat is dan A7. In plaats van D7 en E7 bedoel je waarschijnlijk D8 en E8.

4. Je wil met je formule datums vergelijken; let er dan wel op dat je de cellen in rij 5 (vanaf G5) bij de eigenschappen ook instelt als datum, anders zul je verkeerde resultaten krijgen.
g0tanks had idd gelijk met de aanpassing naar een ";" ipv ",". Daarmee konden ook de aanhalingstekens worden verwijderd. Het vreemde is dat Microsoft zelf wel een komma aanhoudt in haar toelichting.

Ad 3 De cellen waren niet samengevoegd. Dat lijkt wellicht zo.

Ad 4 Op rij 5 is het formaat vanaf G5 een aangepast datumformaat ("d"), dus dat werkte al goed.

Dank voor al het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
MD1963 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:39:
[...]

Het vreemde is dat Microsoft zelf wel een komma aanhoudt in haar toelichting.
Dat hangt af van waar je kijkt: EN, functie

In Amerika is het scheidingsteken binnen een formule een komma, maar in Europa vaak een puntkomma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Het lijstscheidingsteken is (ook) afhankelijk van de Windowsversie die wordt gebruikt (Engelstalig of Nederlandstalig). Bij installatie van een Engelstalige Excelversie op een computer met een Engelstalige Windowsversie, zal standaard de komma als lijstscheidingsteken staan ingesteld.
Bij installatie van een Engelstalige Excelversie op een computer met een Nederlandstalige Windowsversie kun je (naar eigen voorkeur) kiezen of je de komma of de puntkomma als lijstscheidingsteken wil gebruiken. Dat is in te stellen in het configuratiescherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Om precies te zijn: het heeft dus niets met de interface-taal te maken. Een en ander wordt geregeld in de regioinstellingen. Stel je als regio Nederland in, dan krijg je standaard de komma als decimaalteken, de punt als duizendtal scheiding en de punt-komma als lijstscheidingsteken. Bij Engels (VS) krijg je standaard resp. punt, komma en komma. maar als je wilt kun je prima ook in regio nederland de komma instellen als lijstscheidingsteken. Niet aan te bevelen tho, als je een keertje een CSV importeert met decimale bedragen ga je nat.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1