Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen: omvormer check bij verschillende string grote

Pagina: 1
Acties:

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:02
Na vorig jaar zelf goed advies te hebben gehad, zal mijn topic nog eens updaten, hoop ik dat jullie willen meedenken met de volgende setup:
Huis met 2 dakvlakken zicht is vanaf het zuiden, huidige keuze is Trina 390wp. Niet speciaal gekozen maar max paneelbreedte is +/-110cm
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qJCn05W/layout-zuid-zicht.png
Dat levert het volgende overzicht op:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/98LT0Z8/dakvlakverdeling.png
Als ik 2 omvormers vergelijk dan geeft sunny daar het volgende overzichtje op:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Y08b4Dz/omvormer-vergelijking.png
Details 6kw:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WcM1h6k/uitwerking-stp6.png
Details 8kw:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HX5cBPB/uitwerking-stp8.png

[ Voor 9% gewijzigd door _NvS_ op 27-03-2022 16:03 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Beter tweakers foto upload gebruiken, dit is niet zichtbaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• _NvS_
Rol-Co schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:00:
Beter tweakers foto upload gebruiken, dit is niet zichtbaar.
Ja sorry, die was nieuw voor mij. Was het al aan het fixen, maar is altijd even rommelen :)

• _NvS_
Niemand ?
Misschien handig om te vermelden, de twijfel is of de 7 panelen op 1 string in de ochtend voldoende is om met het beetje licht op de ander 14 voldoende is voor een mooie opbrengst.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien voor de SMA 8.0 gaan, als je ergens nog 7 (dezelfde) panelen kwijt wil op een ander dakvlak.
Polystring met de bestaande 7 bijvoorbeeld.

De SMA 6.0 zal ietsjes aftoppen in de huidige situatie maar dan gaat wel (erg) meevallen denk ik.
Daar verlies je weinig mee.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Wel van belang is je te realiseren dat de string van 7 zonder Shadefix zal draaien. Daarvoor hebben de 6.0 en 8.0 tripowers 260V nodig als minimum.

Geen schaduw, geen probleem... Wel schaduw... Dan kakt ouderwets de hele string in.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _NvS_
@Ronald: Dat is wel een handige om even na te kijken, bedankt voor de tip. Schaduw nog even checken, er staan wel bomen op een dijk 25 a 30 meter.

@AUijtdehaag: volgens mij passen die niet op een dakvlak wat nog zon pakt, dat is geen must maar wel handig :) wel geeft sunny aan dat met een polystring van 2x 7 de ampères te hoog worden voor de input. Maar waarschijnlijk vervalt dit probleem als er op verschillende momenten de zon op de panelen staat.

• AUijtdehaag
  • Niet online
20A kan de SMA 8.0 op ingang A. (de 6.0 is daar niet voor bedoeld met maar 12A)

Daarom een ander dakvlak, zodat de 2x 7 niet tegelijk het aantal amp leveren. Dan kom je niet aan de 20.

• _NvS_
@AUijtdehaag: Niet dat ik er aan twijfelde, maar je hebt gelijk. Wat blijkt de polystring had ik op ingang B gezet in sunnydesign.
Bij twijfel over de schaduw aan de voorkant (1x7) zou dus de 8.0 een betere optie zijn icm een polystring van 7 van de voorkant en 7 van de "zijkant" op ingang A en 1x7 op ingang B?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat zou ook nog kunnen.

Maar ik dacht meer aan
2x 7 en 1x 14 op 3 dakvlakken dus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
@_NvS_ Op die afstand gaat het amper tot niet schelen. Je panelen zitten minimaal 6 meter hoog... En als de zon zo laag staat is het toch december..

Verder weet @AUijtdehaag waar hij het over heeft met SMA ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _NvS_
@Ronald: klopt en ik begreep ook dat er dan vaak weinig blad aan de bomen zit :)

Voor iedereen bedankt voor de hulp en het extra inzicht. De nieuwe eigenaar zet nu in op een 6kw omvormer, omdat hij verwacht dat het schaduwstuk op de voorzijde meevalt tot de zon wegdraait en dan snel volledig niet meer op die panelen zal schijnen. Ondanks dat is de flexibiliteit bij een 8kw geen gekke gedachte, maar zonder extra panelen blijft het 300,- extra terug te verdienen.

Verder is het even kijken wat er te krijgen is, want panelen hebben momenteel geen dagprijzen maar dag voorraden :)
Pagina: 1