Hoewel onze warmtepomp nog niet draait, jeukt 't met deze zonnige dagen genoeg om nu snel werk te willen maken van het aanleggen van onze PV-installatie. Ik wil proberen zelf een eind te komen, maar heb geen ervaring en als enige relevante vaardigheid +3 op 'inlezen'. Genoeg vragen dus nog, wie weet hebben mijn mede-Tweakers advies!
:fill(white):strip_exif()/f/image/yrtNM6vObYDtXDkZ5XhptJLJ.png?f=user_large)
Dakdelen 1 & 2 zijn op het WZW met 'n hellingshoek van ongeveer 40 graden. Dakdeel 1 is 558cm breed en 525cm hoog. Daar komen 12 panelen op in landscape oriëntatie: 3 in de breedte, en 4 in de hoogte. Dakdeel 2 is 375cm breed en 460cm hoog. Daar komen 8 panelen op, ook in landscape en dan 2 breed en 4 hoog. Foto:
:strip_exif()/f/image/FxqMqRhtiaLF44KQvKSvjISf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakdeel 3 is op het ONO en heeft ook een hoek van ca. 40 graden. Het is 375cm breed en 460cm hoog. Ook daar 8 panelen in 2x4 landscape. Foto:
:strip_exif()/f/image/FWP5v82eJJw8jGPFzHaf6Rrv.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot slot 'dak'deel 4, het dakje van ons tuinhuisje. Dat heeft 'n hoek van ca. 20 graden en is 285cm breed en 170cm hoog. Het ligt op het ZZO. Hier potentiëel 2 panelen portrait 1x2. Foto:
:strip_exif()/f/image/xizuq9nD43lyHvsfU1Uf6yqd.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's & beschikbare ruimte
Ik wil panelen op 3 of misschien 4 dakdelen gaan aanleggen. Hier is 'n top view::fill(white):strip_exif()/f/image/yrtNM6vObYDtXDkZ5XhptJLJ.png?f=user_large)
Dakdelen 1 & 2 zijn op het WZW met 'n hellingshoek van ongeveer 40 graden. Dakdeel 1 is 558cm breed en 525cm hoog. Daar komen 12 panelen op in landscape oriëntatie: 3 in de breedte, en 4 in de hoogte. Dakdeel 2 is 375cm breed en 460cm hoog. Daar komen 8 panelen op, ook in landscape en dan 2 breed en 4 hoog. Foto:
:strip_exif()/f/image/FxqMqRhtiaLF44KQvKSvjISf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakdeel 3 is op het ONO en heeft ook een hoek van ca. 40 graden. Het is 375cm breed en 460cm hoog. Ook daar 8 panelen in 2x4 landscape. Foto:
:strip_exif()/f/image/FWP5v82eJJw8jGPFzHaf6Rrv.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot slot 'dak'deel 4, het dakje van ons tuinhuisje. Dat heeft 'n hoek van ca. 20 graden en is 285cm breed en 170cm hoog. Het ligt op het ZZO. Hier potentiëel 2 panelen portrait 1x2. Foto:
:strip_exif()/f/image/xizuq9nD43lyHvsfU1Uf6yqd.jpg?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Dakdelen 1, 3 en 4 zijn vrij van enige schaduw. Dakdeel 2 krijgt in de loop van de namiddag te maken met schaduw van de boom die zichtbaar is op de eerste foto. De gemeente heeft overigens beleid om bomen in alle gevallen voorrang te geven boven zonnepanelen, dus er bestaat 'n kans dat de boom ooit zo hoog wordt dat ook dakdeel 1 schaduw gaat krijgen.Jaarverbruik
Onbekend, we zijn net in de woning ingetrokken. Maar we gaan all-electric verwarmen met warmtepomp, hebben een lompe inductiekookplaat en t.z.t. zal er wel een elektrische auto komen. Kortom: veel stroombehoefte.Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A.Budget en doel
Doel: daken zo vol mogelijk leggen tegen een scherpe prijs.Wie gaat het project uitvoeren
Zo veel mogelijk zelf, maar met de nodige respect voor wat ik niet weet. Ik ben goed in inlezen, maar elektriciteit kan natuurlijk gevaarlijk zijn. Het geeft me voldoening om zelf uit te zoeken wat ik wil, en te kijken hoe ver ik kom qua installatie (misschien begin ik met een makkelijk toegankelijk dakdeel), maar mochten er bij de aanschaf of aanleg zaken zijn waar ik zelf niet uit kom wil ik proberen 'n lokale installateur te vinden die een dagje of twee mee wil lopen.Bijhouden van data
Als 't draait dan draait 't, zal mijn basis-insteek zijn. Ik ga niet dagelijks grafieken bekijken. Tegelijkertijd wil ik ook niet door stommiteit of onwetendheid opbrengst mislopen, dus basisgegevens over hoe het systeem presteert, en met name de mogelijkheid om bij problemen (semi-automatisch) daarvan melding te krijgen wil ik wel.Reeds verkregen offertes
Ik heb vorig jaar al ergens een serie offertes aangevraagd, die varieerden van €0.90-€1.70/Wp, maar ik wil nu dus in eerste instantie zoveel mogelijk zelf gaan doen, en hooguit arbeidstijd inkopen bij een installateur.Regio
Regio Arnhem/Nijmegen.Plan/vragen
Even puntsgewijs wat gedachten en vragen, opmerkingen op alles zijn welkom!- Ik wil in ieder geval dakdelen 1, 2 en 3 vol gaan leggen met panelen. 12 stuks op dakdeel 1 in landscape (3 x 4), 8 stuks op dakdelen 2 & 3 (ook landscape, 2 x 4). Als ik rekening houdt met 20cm afstand tot dakranden, dan mogen de panelen daarvoor niet langer dan 177.5cm zijn, en niet breder dan 105cm. Veel panelen van >390Wp zijn groter dan dat, maar bijvoorbeeld deze Jinko's van 365Wp passen daar wel.
- Over dakdeel 4 twijfel ik nog. Ik verwachtte daar 3 panelen in portrait (1 x 3) op kwijt te kunnen, maar dan mogen die niet groter dan 170cm bij 95cm zijn. Ik kan zo geen panelen vinden die max 95cm zijn, dus dat zouden maar 2 panelen worden. Is dat dan de moeite waard? Dat hangt natuurlijk weer af van hoe de installatie verder is ingericht. Qua zonuren is het gok ik wel ons meest 'waardevolle' dak? Edit: er komen 2 panelen in portrait op!
- Welke panelen? Mijn maximale afmetingen maken dat ik niet de grootste panelen kwijt kan, iig niet zonder in te leveren op totaal gebruikt oppervlak. Levertijd is ook een ding natuurlijk - liever wacht ik niet nog maanden. Hier moet ik nog even induiken, kom ik nog op terug.
- Omdat de meeste dakdelen geen schaduw zullen hebben, en ik geen totale statsgeek ben, zit ik te denken aan een installatie met centrale omvormer en meerdere strings. De strings op dakdelen 1, 3 en eventueel 4 zouden dan zelfs zonder optimizers af kunnen, en op dakdeel 2 zou ik dan wel optimizers gebruiken. Klinkt dit logisch?Toch wat schaduw (en in de toekomst wellicht meer door groeiende boom en groene gemeente), dus het wordt een systeem met APsystems micro-inverters!
- In aanvulling op het vorige punt: kan je überhaupt meer dan 2 strings aan één omvormer hangen? Zijn er omvormers waar je 4 strings aan kwijt kan, waarvan sommige wél en andere geen optimizers gebruiken? En volgens mij is een string van 8 of 12 panelen prima (toch?), maar als dakdeel 4 maar 2 panelen zou hebben, dan is dat niet genoeg voor een string - toch? Zou ik in zo'n geval voor die twee wél micro-omvormers kunnen gebruiken, of maakt dat het dan helemaal niet meer de moeite waard, omdat die dan ook weer een aparte groep in de meterkast moeten hebben? Niet meer actueel - micro-inverters kom er maar in!
- Bij de meeste webshops worden complete Clickfit Evo montagesets aangeboden. Dat lijkt me nou ideaal, en mijn inschatting/hoop is dat ik met de gebruiksaanwijzing daarvan en YouTube een heel eind kan komen met de installatie. Als ik panelen, omvormers en die montagesets aanschaf, mis ik dan nog zaken op het boodschappenlijstje? Bekabeling van de panelen naar de omvormer en van de omvormer naar de meterkast (wil ik met minimaal 6mm2 gaan doen) neem ik aan, en natuurlijk 'n groep in de meterkast. En in die meterkast wil ik een 3-fase aardlekautomaat monteren (daar is ruimte voor).
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
:strip_exif()/f/image/PR1ji42aacwfrGGotDBHdgdO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cQSFyBrObFYEgSIk50spMEli.jpg?f=fotoalbum_large)