Macbook Air 2018 opeens defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:43
Hoi,

ik heb een drie jaar oude MacBook Air 2018 en ben eerste eigenaar. Nou was ik gisteren aan het internetten en opeens herstart de laptop waarbij hij bij het opstarten direct vastliep met de melding "your computer restarted because of a problem", deze melding wordt in meerdere talen weergegeven.

Vervolgens zie ik een appel logo en een laadbalk die langzaam oploopt tot hij vol is. Maar er gebeurt daarna niets. Ik heb de laptop enkele malen herstart en soms gaat de laadbalk binnen enkele minuten vol, soms duurt het wat langer. Soms herstart de laptop.

Afgelopen nacht heb ik de laptop aan laten staan maar vanochtend stond de balk nog steeds op vol (100%).

Ik heb geprobeerd in safe mode te starten door de toetscombinatie command + R in te drukken direct na opstarten van de laptop maar dit lukt mij niet: ik krijg direct weer de foutmelding en / of de laadbalk te zien. Ik heb ook de shift toets ingedrukt direct na opstarten maar dit lukt ook niet. Ook heb ik nog enkele andere toetscombinaties geprobeerd (command + option + P + R), maar zonder resultaat.

Omdat ik belangrijke gegevens op deze laptop heb staan zou ik hem graag weer aan de praat krijgen. Hebben jullie tips wat ik kan doen en wat de oorzaak is? Het is nogal vaag en mysterieus zo.

Ik heb niet gekozen voor een MacOS update dus ik zou denken dat er geen grote systeem update bezig is, maar dit is het enige positieve scenario dat ik nu kan bedenken...

(wel balen, na 1,5 jaar ging de accu stuk die onder garantie is vervangen, nu dit weer na 3 jaar...)

[ Voor 5% gewijzigd door john7119 op 27-03-2022 09:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Apple heeft relatief uitgebreide documentatie op hun website.Probeer eens deze stappen te doorlopen:

https://support.apple.com/en-us/HT207019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Dank voor de link! Helaas heb ik deze stappen al doorlopen... Ik kom uberhaupt niet in de safe mode met toetscombinatie command + R, en de laadbalk blijft altijd maar in beeld, ik heb 1 nacht gewacht, dat zou toch genoeg moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:08
Heb je Internet Recovery al geprobeerd? Dan download je Mac eerst de recovery omgeving in plaats van de SSD.

Bij stap 4 in dit artikel staat het uitgelegd: https://www.macworld.co.u...ry-mode-internet-3636668/

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Gr4mpyC3t schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:37:
Heb je Internet Recovery al geprobeerd? Dan download je Mac eerst de recovery omgeving in plaats van de SSD.

Bij stap 4 in dit artikel staat het uitgelegd: https://www.macworld.co.u...ry-mode-internet-3636668/
Dank voor je tip! Ik had internet recovery nog niet geprobeerd (kende dit nog niet). Die is nu bezig, ik neem aan met downloaden (er draait een wereldbol, ik mis wel wat tekstuele toelichting bij apple)...

Als ik het goed begrijp wordt de data niet verwijderd bij internet recovery, maar wordt het MacOS alleen opnieuw geinstalleerd... Dit is voor mij wel een belangrijk ding omdat ik belangrijke data op de laptop heb staan. Ik houd jullie op te hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:08
john7119 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:35:
[...]
Als ik het goed begrijp wordt de data niet verwijderd bij internet recovery, maar wordt het MacOS alleen opnieuw geinstalleerd... Dit is voor mij wel een belangrijk ding omdat ik belangrijke data op de laptop heb staan. Ik houd jullie op te hoogte!
Je kunt macOS inderdaad opnieuw installeren vanaf Internet Recovery zonder het verlies van data. Uiteraard dan niet eerst de schijf wissen ;)

Succes, ben benieuwd!

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john7119
Hoi,

ik heb veel geprobeerd maar het opnieuw installeren ging niet zomaar: time machine backups heb ik eerst geprobeerd - maar hij bleef maar zoeken zonder backups te tonen (geen idee of time machine ingeschakeld heeft gestaan tijdens mijn gebruik).

Daarna heb ik de terminal in single user mode gestart. Maar dit gaf een oneindige reeks identieke meldingen - vermoedelijk iets met schijf error en foutcode.

Daarna heb ik geprobeerd het systeemvolume te verwijderen. Dit gaf een error! Dus dit lukte niet. Toen maar geprobeerd MacOS Mojave opnieuw te installeren. Als ik dan de Systeem partitie kies zegt hij: kan niet installeren want er staat een nieuwere versie van dit OS op deze partitie. Kies ik het Data volume (wat mij niet handig leek - maar toch ter test gedaan) dan zegt hij: ik kom 8 gb ruimte te kort.

Dus keerde ik terug naar de Disk utility. Hier kon ik na wat rondkijken ontdekken dat je een schijfkopie terug kunt zetten. Dan kun je op een knopje "browse" klikken en krijg je een finder te zien waarmee ik door mijn homedirectory mapjes kon bladeren. Dit stelde mij gerust want ik weet nog steeds niet waarom mijn Mac er opeens mee ophield (!).

Toen zag ik het menu item om een schijfkopie van een map kunt maken. Ik sloot mijn externe backup harddisk aan en ik probeerde de hele homedirectory te kopieeren. Dit gaf een onduidelijke error... Toen heb ik de belangrijkste mappen vanuit de homedirectory stuk voor stuk gekozen om afzonderlijke kopieeen van te maken. Dit lukte!

Na (hopelijk) succesvol backups te hebben gemaakt, heb ik de hele partitionering moeten verwijderen. Hierna een nieuwe partitie aangemaakt (zonder apart data en systeem volume, maar wel APFS), en nu wil Mojave wel installeren! Geen idee of de twee aparte volumes voor systeem en data automatisch door de installatieprocedure aangemaakt woren. Hopelijk komt het dus toch nog goed. Maar irritant en vaag is het wel... Mijn vertrouwen in Apple hardware na drie keer een defect met een Apple product daalt wel fors. Jammer, want de software bevalt mij erg goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Hoi,

inmiddels heb ik met succes MacOSX Mojave opnieuw kunnen installeren en blijken de backups ook te werken! Dank voor jullie snelle hulp en goede tips.

Blijft de vraag waarom mijn laptop opeens uitviel: ik herinner mij nu dat hij gisteren niet herstartte, maar dat het scherm zwart werd en dat ik hem zelf opnieuw aan moest zetten. Enkele uren daarvoor deed zo'n dertig seconden de trackpad het niet...
Pagina: 1