Radiator afkoppelen en verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 7.267 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:17
Beste klussers,

Vanwege een toekomstige dakkapel moet een radiator verwijderd worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thrImdMl0vQI1fKaUq_jFbziqWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbeXcVgSYQQz3npq5nlQtOws.jpg?f=fotoalbum_large

Om deze af te koppelen kan ik nog wel online vinden, maar ik wil de buizen verwijderen zodat er later laminaat over gelegd kan worden. Iemand tips hoe ik afgezaagde buizen kan afdoppen?

[ Voor 4% gewijzigd door Red devil op 27-03-2022 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bij de verdeler loskoppelen, hier afzagen met bv een multitool, leiding leeg zuigen met waterzuiger en een pufje pur erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:50
Tijdje geleden ook moeten doen.
Weet niet of een pufje pur het gaat houden.

Plaatje bijgevoegd wat er bij mij Omheen/op en in is gegaan om het einde correct af te doppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfvjCuz8llraHtHOZGPC4tWlIx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQQZshhMg5RUSVokhCoJWsxM.jpg?f=fotoalbum_large

Maar moet ook eerlijk zijn. Dat alles gaat zeker niet onder laminaat passen, dus wellicht toch pur. :+

[ Voor 8% gewijzigd door McMark op 27-03-2022 09:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

McMark schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:26:

Plaatje bijgevoegd wat er bij mij Omheen/op en in is gegaan om het einde correct af te doppen.

[Afbeelding]
wat moet het nog houden als er geen druk in zit ;) afkoppelen bij de verdeler en daar draai een plaatje op om hem dicht te maken, moet je uiteraard wel een verdeler hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 27-03-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
twain4me schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:22:
bij de verdeler loskoppelen, hier afzagen met bv een multitool, leiding leeg zuigen met waterzuiger en een pufje pur erin.
Thanks, zou ook gelijk bij de grond kunnen afzagen? En dan leeg zuigen?
Is dat het volledig leeg zuigen een vereiste? Moet sowieso flink wat water uit om plek te maken voor de pur.
En is het met pur gegarandeerd (of in ieder geval een zeer hoge kans) waterdicht?\

[Afbeelding]
Thanks, maar dan kan ik er niet zo makkelijk overheen laminaat leggen. En je stoot je voeten er steeds tegenaan. Of ik zou iets in het beton moeten wegbikken?
twain4me schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:26:
[...]

wat moet het nog houden als er geen druk in zit ;)
Goede vraag, dit is de verwarming op zolder die speciaal tijdens de bouw in de betonnen vloer is gestort. Er is nog een radiator aan de andere kant, die ik het liefst wel houd. Dan is pur misschien niet sterk genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Red devil schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Thanks, zou ook gelijk bij de grond kunnen afzagen? En dan leeg zuigen?
Is dat het volledig leeg zuigen een vereiste? Moet sowieso flink wat water uit om plek te maken voor de pur.
En is het met pur gegarandeerd (of in ieder geval een zeer hoge kans) waterdicht?\

[...]

Thanks, maar dan kan ik er niet zo makkelijk overheen laminaat leggen. En je stoot je voeten er steeds tegenaan. Of ik zou iets in het beton moeten wegbikken?

[...]

Goede vraag, dit is de verwarming op zolder die speciaal tijdens de bouw in de betonnen vloer is gestort. Er is nog een radiator aan de andere kant, die ik het liefst wel houd. Dan is pur misschien niet sterk genoeg?
toon volledige bericht
hij moet wel loos worden anders kan je geen pufje pur doen dat is puur dat er geen spinnen in gaan wonen. niet om water tegen te houden.

als je hem niet loos kan maken moet je hem echt afdoppen en dan is het setje van @McMark omslachig maar kan wel. je kan waarschijnlijk ook een eindkap met buitendraad op het rechtse deel (van zijn foto) schroeven. (moet je wel de juiste versie knelset hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
twain4me schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:36:
[...]

hij moet wel loos worden anders kan je geen pufje pur doen dat is puur dat er geen spinnen in gaan wonen. niet om water tegen te houden.

als je hem niet loos kan maken moet je hem echt afdoppen en dan is het setje van @McMark omslachig maar kan wel. je kan waarschijnlijk ook een eindkap met buitendraad op het rechtse deel schroeven. (moet je wel de juiste versie knelset hebben)
Maar hij blijft wel aangesloten op de CV ketel, want ik weet niet waar de leiding in de vloer afsplitst. Dat betekent toch dat hij elke keer onder druk komt te staan als de CV aangaat om het huis te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Red devil schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:39:
[...]

Maar hij blijft wel aangesloten op de CV ketel, want ik weet niet waar de leiding in de vloer afsplitst. Dat betekent toch dat hij elke keer onder druk komt te staan als de CV aangaat om het huis te verwarmen?
ja van welk jaar is je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
twain4me schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:39:
[...]

ja van welk jaar is je huis?
2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

opzich zou je dan eigenlijk een verdeler moeten hebben.. maar dan hebben ze misschien 2 radiatoren op 1 uitgang gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
twain4me schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:40:
[...]

opzich zou je dan en verdeler moeten hebben.. maar dan hebben ze misschien 2 radiatoren op 1 uitgang gezet?
Ja precies, ik denk dat ze 1 uitgang hebben gepakt en daar de radiator links en rechts op zolder hebben gezet.
Ik lees nu wat dingen over afdoppen met solderen, geen idee of je dat zelf kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Red devil schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:29:
[...]

[...]
Dan is pur misschien niet sterk genoeg?
Het hele idee bij al deze voorstellen met pur, is dat je de leidingen die hier uit de vloer komen, óók helemaal aan het andere uiteinde kan loskoppelen… dus waar ze vanaf komen. Dat kan bij een centrale verdeelunit zijn, als je die hebt, van waaruit er twee leidingen individueel naar deze radiator lopen, maar het kan natuurlijk ook dat leidingen ergens halverwege met een T-splitsing opgeplitst worden en van daaruit maar deze radiator loopt. Dan zou je wellicht bij die T splitsing de boel kunnen afsluiten.

In beide gevallen heb je dan dus loze, lege leidingen, zonder water, die naar die radiator lopen die je wilt weghalen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
BrainCrash schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Het hele idee bij al deze voorstellen met pur, is dat je de leidingen die hier uit de vloer komen, óók helemaal aan het andere uiteinde kan loskoppelen… dus waar ze vanaf komen. Dat kan bij een centrale verdeelunit zijn, als je die hebt, van waaruit er twee leidingen individueel naar deze radiator lopen, maar het kan natuurlijk ook dat leidingen ergens halverwege met een T-splitsing opgeplitst worden en van daaruit maar deze radiator loopt. Dan zou je wellicht bij die T splitsing de boel kunnen afsluiten.

In beide gevallen heb je dan dus loze, lege leidingen, zonder water, die naar die radiator lopen die je wilt weghalen.
Aahhh ik snap het. Ja dit is niet het scenario, er blijft idd druk op staan (maar nu snap ik wel de opmerking over spinnen beter :) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Foto meenemen naar Warmteservice. Vragen naar meest compacte oplossing en bepalen of je dat zelf kan.

Zal flink hakken in de vloer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Red devil schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:41:
[...]

Ja precies, ik denk dat ze 1 uitgang hebben gepakt en daar de radiator links en rechts op zolder hebben gezet.
Ik lees nu wat dingen over afdoppen met solderen, geen idee of je dat zelf kunt doen.
Denk je dat of weet je dat? Deze aanname is wel de sleutel in de toe te passen oplossing.

Heb je ergens zo'n ding zitten in de buurt van je ketel? https://images.app.goo.gl/gV97ZpZY6rHuvHga7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
eLScha schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:53:
[...]

Denk je dat of weet je dat? Deze aanname is wel de sleutel in de toe te passen oplossing.

Heb je ergens zo'n ding zitten in de buurt van je ketel? https://images.app.goo.gl/gV97ZpZY6rHuvHga7
Is inderdaad belangrijke aanname. Ik heb jammergenoeg geen verdeler en ik kan me herinneren dat ik maar heel weinig uitgaande leidingen kon vinden in de CV ketel. Kan nu wel even extra checken, hij staat aan dus makkelijker om de uitgaande leidingen te detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Maak eens een foto van het leidingwerk bij de CV ketel.
Als je geen verdeler hebt zitten er t-stukken in de vloer, dan is openhakken de enige optie.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
eLScha schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:53:
[...]

edsandje schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:57:
Maak eens een foto van het leidingwerk bij de CV ketel.
Als je geen verdeler hebt zitten er t-stukken in de vloer, dan is openhakken de enige optie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AmFU5XgG9rMEtSaSy7dH0ttnWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFo8x9a6IAfmuCGja2wDg4ip.jpg?f=fotoalbum_large

(evt high res foto hier: https://www.dropbox.com/s/h9qgm53x0wdz1p7/cv.jpg?dl=0)

Begin nu te twijfelen, misschien dat die 2 rode buizen onderin de 2 buizen voor de verwarming op de zolder zijn??

[edit] oh wacht, er gaan vertakking iets daarboven naar links, en dat is een badkamer op zolder. Dus die 2 losse rode buizen zijn voor warm tapwater.

[ Voor 4% gewijzigd door Red devil op 27-03-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:00

ericplan

5180 Wp PV

Kan me niet voorstellen dat dit zonder verdeler aan elkaar gezet is met alleen T-stukken. Er moet ergens een verdeler zitten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Die twee rode buizen is sanitair warm water.
De CV leidingen gaan rechtstreeks de vloer in.
Kans is groot dat er t-stukken in de vloer zitten.

Hangt de ketel op dezelfde verdieping?

[ Voor 12% gewijzigd door edsandje op 27-03-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
ericplan schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:04:
Kan me niet voorstellen dat dit zonder verdeler aan elkaar gezet is met alleen T-stukken. Er moet ergens een verdeler zitten.
Ja, je zou het denken. Maar dit is het enige leidingwerk wat je kunt zien. Dus veel andere opties zijn er dan niet meer?
edsandje schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:05:
De CV leidingen gaan rechtstreeks de vloer in.
Kans is groot dat er t-stukken in de vloer zitten.

Hangt de ketel op dezelfde verdieping?
Ja, ben bang dat dit het geval is. En in dat geval moet ik de boel extra goed afdoppen natuurlijk, ivm lekkage. Denk dat ik maar een werkspotje moet gaan uitzetten.

edit] CV ketel hangt idd op dezelfde verdieping.

[ Voor 42% gewijzigd door Red devil op 27-03-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
edsandje schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:05:
Jij noemt koperleiding een rode leiding? Want de leidingen zijn ook gewoon rood en blauw gelabeld. Van de rood gelabelde leidingen zijn er drie. Twee voor SWW en een voor CV.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Red devil schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:05:
[...]

Ja, je zou het denken. Maar dit is het enige leidingwerk wat je kunt zien. Dus veel andere opties zijn er dan niet meer?

[...]

Ja, ben bang dat dit het geval is. En in dat geval moet ik de boel extra goed afdoppen natuurlijk, ivm lekkage. Denk dat ik maar een werkspotje moet gaan uitzetten.

edit] CV ketel hangt idd op dezelfde verdieping.
Ook ik kan me bijna niet voorstellen dat er in een huis van 2009 wel gebruik gemaakt is van kunststof leidingen, maar geen verdelers zijn gebruikt.

Wellicht ergens anders rondom je ketel? Soms zit er ook nog wel eens eentje in de trapkast (maar die wordt dan niet gebruikt voor de zolder natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

CurlyMo schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:09:
[...]

Jij noemt koperleiding een rode leiding? Want de leidingen zijn ook gewoon rood en blauw gelabeld. Van de rood gelabelde leidingen zijn er drie. Twee voor SWW en een voor CV.
De twee rode leidingen onderin schrijft ts, dus inderdaad de leidingen met rode mantel/isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
eLScha schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:09:
[...]

Ook ik kan me bijna niet voorstellen dat er in een huis van 2009 wel gebruik gemaakt is van kunststof leidingen, maar geen verdelers zijn gebruikt.

Wellicht ergens anders rondom je ketel? Soms zit er ook nog wel eens eentje in de trapkast (maar die wordt dan niet gebruikt voor de zolder natuurlijk).
Het plaatje wat ik heb gepost is eigenlijk alles wat er is qua leiding werk. En inderdaad wat leidingen in de meterkast.

Toen ons huis gebouwd werd, konden we nog een paar opties aanvinken. Eén daarvan was het aanleggen van 2 radiatoren op zolder. Achteraf zonde van ons geld, de verwarming staat nooit aan. Maar met die optie zijn wel de leidingen weggewerkt in de betonnen zoldervloer, die moest nog worden aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:54
In principe wordt voor drinkwater koperen buizen gebruikt en voor het cv circuit gegalvaniseerde buizen. Tegenwoordig is t kunststof.
Als dit het enige is wat je hebt zou ik idd denken dat ze in de vloer splitsen. Ik zou een stukje vloer weghalen, een eindstuk plaatsen en vullen met wat mortel en glad maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
ID-College schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:16:
In principe wordt voor drinkwater koperen buizen gebruikt en voor het cv circuit gegalvaniseerde buizen. Tegenwoordig is t kunststof.
Als dit het enige is wat je hebt zou ik idd denken dat ze in de vloer splitsen. Ik zou een stukje vloer weghalen, een eindstuk plaatsen en vullen met wat mortel en glad maken
Das ook een optie, of ik laat het door een loodgieter dicht solderen, dan weet je zeker dat je later geen lekkage krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:00

ericplan

5180 Wp PV

Red devil schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:16:
[...]
Het plaatje wat ik heb gepost is eigenlijk alles wat er is qua leiding werk. En inderdaad wat leidingen in de meterkast.

Toen ons huis gebouwd werd, konden we nog een paar opties aanvinken. Eén daarvan was het aanleggen van 2 radiatoren op zolder. Achteraf zonde van ons geld, de verwarming staat nooit aan. Maar met die optie zijn wel de leidingen weggewerkt in de betonnen zoldervloer, die moest nog worden aangelegd.
Hoe zitten de radiatoren op een verdieping lager aangesloten? Zit daar wel een verdeler?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:50
eLScha schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:09:
[...]

Hier een huis uit 2008. Zelfde principe, nergens een verdeler te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Je kan het laminaat vast weghalen en de vloer open hakken. Dat scheelt arbeidstijd voor de installateur. Die kan dan de leidingen afdoppen. (bij voorkeur persen)
Of je laat de leidingen verleggen tot achter het knieschot, dan kan er later altijd makkelijk weer een radiator terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
ericplan schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:25:
[...]

Hoe zitten de radiatoren op een verdieping lager aangesloten? Zit daar wel een verdeler?
Precies zoals ze op alle andere plekken zitten, gelijk 2 buizen uit de betonnen vloer rechstreeks de radiator in. Nergens verdelers te vinden, ook niet beneden.
edsandje schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:26:
Je kan het laminaat vast weghalen en de vloer open hakken. Dat scheelt arbeidstijd voor de installateur. Die kan dan de leidingen afdoppen. (bij voorkeur persen)
Of je laat de leidingen verleggen tot achter het knieschot, dan kan er later altijd makkelijk weer een radiator terug komen.
Dat is een goeie, Radiator weghalen gaat nog wel lukken. Dat persen, moet dat in combinatie met solderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Red devil schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:30:
[...]

Precies zoals ze op alle andere plekken zitten, gelijk 2 buizen uit de betonnen vloer rechstreeks de radiator in. Nergens verdelers te vinden, ook niet beneden.

[...]

Dat is een goeie, Radiator weghalen gaat nog wel lukken. Dat persen, moet dat in combinatie met solderen?
Die leidingen kan je niet solderen.
Alleen knellen of persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
edsandje schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Die leidingen kan je niet solderen.
Alleen knellen of persen.
Thanks. Hoeveel beton moet ik ongeveer wegbikken zodat er goed gekneld/gepersd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

https://www.comwo.nl/nl/2...m-dop-16mm-messing-steek/
Deze kan ook, als het uponor is. Dat zou je eventueel zelf kunnen.
Wellicht kan je op de leidingen bij de ketel zien welk merk het is.
https://www.warmteservice...mm/p/L09701?gclsrc=aw.ds&
Zo'n soort voetje zit er in de vloer, die zal er helemaal uit moeten. Dus als je deze vrij hakt moet genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:46

de Peer

under peer review

Ik heb dit een tijdje terug ook gedaan.
Ik heb de leiding met een dremel zo laag mogelijk doorgezaagd.

En vervolgens met een pompje met slangetje (ik heb veel aquariumspullen) de buis zo veel mogelijk leeg gezogen

Bij de verdeler heb ik de leiding losgehaald en de verdeler afgedopt. daardoor dus niet nodig om de leiding zelf ook af te doppen.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 27-03-2022 10:56 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
de Peer schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:54:
Ik heb dit een tijdje terug ook gedaan.
Ik heb de leiding met een dremel zo laag mogelijk doorgezaagd.

En vervolgens met een pompje met slangetje (ik heb veel aquariumspullen) de buis zo veel mogelijk leeg gezogen
En daarna? Was het een loze leiding? Of kwam er nog druk op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:11
Maar waarom verplaats je de radiator niet? Kan toch goed tegen de wand in de dakkapel. Ook handig om je verdieping op temperatuur te krijgen.

Mijn huis is uit 2008. Maar als ik in de winter thuiswerk dan krijg behoorlijk koude handen als cv uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:46

de Peer

under peer review

Red devil schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:55:
[...]

En daarna? Was het een loze leiding? Of kwam er nog druk op.
Ik was net te laat met de edit van mijn post. Zie hierboven. Ik heb de verdeler afgedopt. Daardoor werd de leiding dus een loze leiding.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 27-03-2022 10:57 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Red devil schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:17:
[...]

Das ook een optie, of ik laat het door een loodgieter dicht solderen, dan weet je zeker dat je later geen lekkage krijgt.
Solderen kan ook idd.. er zit echter meer druk op een cv installatie dus heb t zelf nooit gedaan, maar als dat ook kan dan is dat een betere optie idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Tito129 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:55:
Maar waarom verplaats je de radiator niet? Kan toch goed tegen de wand in de dakkapel. Ook handig om je verdieping op temperatuur te krijgen.

Mijn huis is uit 2008. Maar als ik in de winter thuiswerk dan krijg behoorlijk koude handen als cv uit is.
Mijn oudste zit ook op zolder, in de andere kamer. Maar heeft nog nooit verwarming aangehad. Geen idee hoe het komt, misschien komt het omdat veel electrische apparaten zijn die mijn huis altijd op temperatuur houden? Op de zolder staat ook de wasmachine/droger en tafelvriezer. En veel PCs. Heb nu ook een airco op die verdieping hangen, mocht het ooit een probleem worden kan ik die altijd nog aan zetten om te verwarmen.
ID-College schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:58:
[...]

Solderen kan ook idd.. er zit echter meer druk op een cv installatie dus heb t zelf nooit gedaan, maar als dat ook kan dan is dat een betere optie idd!
Ik heb maar even een werkspotje uitgezet, want ik denk dat je inderdaad zit een hoge druk, dat moet wel goed gedaan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
[...]

Wat wil je nou solderen???
Vroeger heb ik nog cv installaties van koper gemaakt alles werd toen gesoldeerd...drukngeen probleem.

Als er echt geen verdeler zit dan de vloer stukje open hakken.... en leidingen afdoppen.

Wat al eerder vemeld is kan je ook de leidingen verlengen tot achter de knieschoten.
Je weet nooit of je in de toekomst nog een radiator terug wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Opperbeun schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Wat wil je nou solderen???
Vroeger heb ik nog cv installaties van koper gemaakt alles werd toen gesoldeerd...drukngeen probleem.

Als er echt geen verdeler zit dan de vloer stukje open hakken.... en leidingen afdoppen.

Wat al eerder vemeld is kan je ook de leidingen verlengen tot achter de knieschoten.
Je weet nooit of je in de toekomst nog een radiator terug wil.
Ik zag zelf wat internet posts waarbij er dop op werd gezet, en daarna dicht solderen. Maar dat is vast meer voor de laatste restjes water.

Leidingen verleggen betekent dat ik de route van de nieuwe leidingen moet uithakken. Das een bak meer werk en ik weet redelijk zeker dat ik geen nieuwe radiator wil. Huis is bijna altijd warm genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:43
Red devil schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:01:
[...]
Begin nu te twijfelen, misschien dat die 2 rode buizen onderin de 2 buizen voor de verwarming op de zolder zijn??

[edit] oh wacht, er gaan vertakking iets daarboven naar links, en dat is een badkamer op zolder. Dus die 2 losse rode buizen zijn voor warm tapwater.
De dikke buizen zijn van je verwarming. De middelste koperen buis is het gas die twee koperen buizen ernaast zijn warm- of koud waterleidingen.

Let op als je zomaar met een multitool buis door gaat zagen: vooral bij koper of metaal zakt het zaagsel in de buis en dat zpi best eens funest voor je pomp pf kranen kunnen zijn. Voor een koperen buis zoi ok altijd een pijpensnijder gebruiken. Als je twijfelt vraag dan bij een specialist wat voor tool je hier het beste voo kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuppelaar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:19
Verdeler kan ook in de kruipruimte zitten, is bij mij het geval. Ketel hangt op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:26
Als er geen verdeler is is de kans groot dat het een een pijps systeem is. De radiatoren staan dan in serie. In dat geval moet je deze 2 leidingen aan elkaar koppelen. Dop je ze allebei af doen de rest van de radiatoren op deze verdieping ook niks meer.

Of t een eenpijps systeem is kan je testen door met de radiatorkraan dicht in je aanvoer of retour te blazen, als er dan lucht uit de andere pijp komt heb je een eenpijps systeem.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Makrolon schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:53:
Als er geen verdeler is is de kans groot dat het een een pijps systeem is. De radiatoren staan dan in serie. In dat geval moet je deze 2 leidingen aan elkaar koppelen. Dop je ze allebei af doen de rest van de radiatoren op deze verdieping ook niks meer.

Of t een eenpijps systeem is kan je testen door met de radiatorkraan dicht in je aanvoer of retour te blazen, als er dan lucht uit de andere pijp komt heb je een eenpijps systeem.
Nog makkelijker even kijken wat er voor getal op het onderblok staat. (50 of 1 )

Zal geen 1 pijps systeem zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:58
Makrolon schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:53:

Testen kan veel makkelijker zet de radiator die weg moet even dicht en zet de radiator die blijft open. En de thermostaat zet je daarna hoog. Voel dan bij de radiator die weg moet als de aanvoer en retour leiding warm word zo ja het 1 pijps systeem. Dan weet je voor het slopen al dat het 1 pijps is en niet tijdens het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:26
andre208 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Testen kan veel makkelijker zet de radiator die weg moet even dicht en zet de radiator die blijft open. En de thermostaat zet je daarna hoog. Voel dan bij de radiator die weg moet als de aanvoer en retour leiding warm word zo ja het 1 pijps systeem. Dan weet je voor het slopen al dat het 1 pijps is en niet tijdens het aanpassen.
Slim!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
andre208 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Das een goeie idd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
[...]

@Red devil

Nee, nee, nee !!!

Jongens! Wat hebben jullie het nu allemaal over dat solderen !?!?!

Het is al eerder gezegd, dus nogmaals:

Deze leidingen KUN JE HELEMAAL NIET SOLDEREN!!

Dit zijn KUNSTSTOF leidingen!
Als je daar met een soldeerbout in de buurt komt, dan smelt je leiding weg. Heel simpel!
(En blijft alleen de aluminium tussenlaag over, maar das detail)

Solderen kan alleen met koperen leidingen. Punt.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
BrainCrash schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:14:
[...]

@Red devil

Nee, nee, nee !!!

Jongens! Wat hebben jullie het nu allemaal over dat solderen !?!?!

Het is al eerder gezegd, dus nogmaals:

Deze leidingen KUN JE HELEMAAL NIET SOLDEREN!!

Dit zijn KUNSTSTOF leidingen!
Als je daar met een soldeerbout in de buurt komt, dan smelt je leiding weg. Heel simpel!
(En blijft alleen de aluminium tussenlaag over, maar das detail)

Solderen kan alleen met koperen leidingen. Punt.
toon volledige bericht
Thanks! Dus wat is dan de beste manier om kunstoffen leidingen af te doppen? Ik ga morgenochtend even testen of de radiatoren in serie geplaatst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Kunstof kan je niet solderen uiteraard maar TS begint zelf over solderen :P neem aan dat TS ook wel ziet dat het kunststof is en als je dat al niet ziet (waar ik wel vanuit ga aangezien ie zelf over solderen begint en zelf ook snapt dat kunstof smelt met die hitte) dan zou ik hier überhaupt niet aan beginnen.. dan zou ik iemand laten komen..

[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 27-03-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
is het toepassen van verdelers een nieuwe best practice of zo? ik kan me voorstellen dat dit makkelijk kan zijn bij het indelen in zones en het waterzijdig inregelen, maar het nadeel is dat voor iedere radiator een stel leidingen naar de verdeler moet,

verdelers worden naar mijn inzicht dan vooral toegepast bij het gebruik van meerdere afgiftesystemen (convectie, radiator, vloerverwarming) en bij vloerverwarming waar de leidingen in groepen worden gelegd.

De CV installaties in mjin huis en eerdere huurhuizen zijn als volgt ingedeeld: 2 hoofdleidingen, een aanvoer en een retour, met parallel geschakelde radiatoren. De slaapkamers hebben een T splitsing waarmee 2 radiatoren op één parallelle schakeling staan, maar dat was het ook.

Waterzijdig inregelen doe je door de kortste lus (kortste leiding, minste weerstand) te knijpen. Vroeger werd aangeraden dit via het voetventiel te doen, maar om vuilophoping in de radiator te voorkomen wordt dat tegenwoordig volgens mij afgeraden. Voordeel is dan dat er minder warmwater door de eerste radiator terugvloeit de retour in: er blijft dan meer over voor de overige radiatoren (gelijkmatigere verwarming) en een HR-ketel geeft een beter rendement bij een lagere retourtemperatuur.
Hetzelfde kun je doen voor kleine versus grote radiatoren: grote radiatoren hebben meer warmwater nodig dan de kleintjes. De eerste, kleine keukenradiator staat bij ons bijna dicht.

Alle radiatoren in serie kan als je er per radiator een bypass inbouwd, mogelijk zit deze in het H-blok. Anders lijkt het me helemaal niet handig: dichtdraaien van de eerste radiator zou dan een beperking van de warmteafgifte voor de rest van het huis betekenenen.
De radiatoren in serie zie je vaak in lange (ziekenhuis) hallen.

Ik denk dat je deze leidingen best af kunt zagen en met een knelsetje af kunt doppen.

disclaimer: ik ben geen expert, afknellen en radiator vervangen laat ik in eerste instantie aan mijn schoonvader en zwager omdat ik zelf niet handig ben, ik beperk me daarbij vooral tot ondersteunende taken. wat ik hier beweer is ook maar gebaseerd op mijn ervaring

[ Voor 0% gewijzigd door Lothlórien op 28-03-2022 12:31 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Lothlórien schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:44:

Waterzijdig inregelen doe je door de korste lus (korste leiding, minste weerstand) te knijpen. Vroeger werd aangeraden dit via het voetventiel te doen, maar om vuilophoping in de radiator te voorkomen wordt dat tegenwoordig volgens mij afgeraden. Voordeel is dan dat er minder warmwater door de eerste radiator terugvloeit de retour in: er blijft dan meer over voor de overige radiatoren (gelijkmatigere verwarming) en een HR-ketel geeft een beter rendement bij een lagere retourtemperatuur.
Hetzelfde kun je doen voor kleine versus grote radiatoren: grote radiatoren hebben meer warmwater nodig dan de kleintjes. De eerste, kleine keukenradiator staat bij ons bijna dicht.

Alle radiatoren in serie kan als je er per radiator een bypass inbouwd, mogelijk zit deze in het H-blok. Anders lijkt het me helemaal niet handig: dichtdraaien van de eerste radiator zou dan een beperking van de warmteafgifte voor de rest van het huis betekenenen.

Ik denk dat je deze leidingen best af kunt zagen en met een knelsetje af kunt doppen.
Dank voor inzichten. Heb vanochtend de temperatuur opgemeten van het begin van de leidingen van de radiator die verwijderd gaat worden (terwijl de andere aan stond). De aan/afvoer waren niet warm, dus gelukkig niet in serie geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[Afbeelding]

Maar moet ook eerlijk zijn. Dat alles gaat zeker niet onder laminaat passen, dus wellicht toch pur. :+
Zo kun je er wel nog ooit wat op aansluiten in de toekomst, als het niet boven het laminaat uit mag komen kun je het waarschijnlijk nog wel eerder doorzagen (bij de radiator hiervoor in het circuit?)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjendv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-11-2023
Lothlórien schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:44:

... radiatoren in serie kan als je er per radiator een bypass inbouwd, mogelijk zit deze in het H-blok. Anders lijkt het me helemaal niet handig: dichtdraaien van de eerste radiator zou dan een beperking van de warmteafgifte voor de rest van het huis betekenenen.
Als je een serie-systeem (1-pijps) gaat afdoppen dan krijgt geen enkele radiator in die betreffende lus meer warm water. Dat kan bijvoorbeeld de hele bovenverdieping zijn.
Die kan je dus beter doorlussen. Ofwel aan en afvoer aan elkaar koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 14:12
Arjendv schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:08:
[...]

Als je een serie-systeem (1-pijps) gaat afdoppen dan krijgt geen enkele radiator in die betreffende lus meer warm water. Dat kan bijvoorbeeld de hele bovenverdieping zijn.
Die kan je dus beter doorlussen. Ofwel aan en afvoer aan elkaar koppelen.
Topic is 1,5 jaar oud.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Dank allen, ik heb genoeg informatie nu, ik ga aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
Dat dus.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.