is het toepassen van verdelers een nieuwe best practice of zo? ik kan me voorstellen dat dit makkelijk kan zijn bij het indelen in zones en het waterzijdig inregelen, maar het nadeel is dat voor iedere radiator een stel leidingen naar de verdeler moet,
verdelers worden naar mijn inzicht dan vooral toegepast bij het gebruik van meerdere afgiftesystemen (convectie, radiator, vloerverwarming) en bij vloerverwarming waar de leidingen in groepen worden gelegd.
De CV installaties in mjin huis en eerdere huurhuizen zijn als volgt ingedeeld: 2 hoofdleidingen, een aanvoer en een retour, met parallel geschakelde radiatoren. De slaapkamers hebben een T splitsing waarmee 2 radiatoren op één parallelle schakeling staan, maar dat was het ook.
Waterzijdig inregelen doe je door de kortste lus (kortste leiding, minste weerstand) te knijpen. Vroeger werd aangeraden dit via het voetventiel te doen, maar om vuilophoping in de radiator te voorkomen wordt dat tegenwoordig volgens mij afgeraden. Voordeel is dan dat er minder warmwater door de eerste radiator terugvloeit de retour in: er blijft dan meer over voor de overige radiatoren (gelijkmatigere verwarming) en een HR-ketel geeft een beter rendement bij een lagere retourtemperatuur.
Hetzelfde kun je doen voor kleine versus grote radiatoren: grote radiatoren hebben meer warmwater nodig dan de kleintjes. De eerste, kleine keukenradiator staat bij ons bijna dicht.
Alle radiatoren in serie kan als je er per radiator een bypass inbouwd, mogelijk zit deze in het H-blok. Anders lijkt het me helemaal niet handig: dichtdraaien van de eerste radiator zou dan een beperking van de warmteafgifte voor de rest van het huis betekenenen.
De radiatoren in serie zie je vaak in lange (ziekenhuis) hallen.
Ik denk dat je deze leidingen best af kunt zagen en met een knelsetje af kunt doppen.
disclaimer: ik ben geen expert, afknellen en radiator vervangen laat ik in eerste instantie aan mijn schoonvader en zwager omdat ik zelf niet handig ben, ik beperk me daarbij vooral tot ondersteunende taken. wat ik hier beweer is ook maar gebaseerd op mijn ervaring
[
Voor 0% gewijzigd door
Lothlórien op 28-03-2022 12:31
. Reden: Typo ]