Print spooler stopt regelmatig met werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-10 20:08
Sinds kort (=afgelopen week) heeft de print spooler op mijn systeem (Windows 11) de nare neiging gekregen om ongemerkt vast te lopen wat tot vage kuren leidde (bijvoorbeeld Word die bij de wiskunde-input vastloopt en Excel die na een paar minuten steeds maar weer vastloopt). Ook weigert het menu apparaten en printers in het configuratiescherm dan te openen, tezamen met het menu Beeldscherm in Instellingen. Ik heb dit uiteindelijk terug kunnen traceren tot de print spooler (als die handmatig gestopt wordt laadt het menu apparaten en instellingen wel, maar dan valt er weer niet te printen :+ ). De service herstarten doet de kwaal weer hervatten en de enige manier om dan de printer weer werkend te krijgen is een reboot, maar dat lijkt me niet bepaald een structurele oplossing (omdat het probleem dagelijks optreedt).

Op andere websites werd er al gesuggereerd om alles in C:\Windows\System32\spool\PRINTERS te deleten, maar er bevindt zich niks in deze map. Ook was er de suggestie om onder HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Environments\Windows x64\Print Processors alle sleutels die niet 'winprint' zijn te verwijderen (er stonden eerst nog twee sleutels voor een oude HP-printer), maar dat loste het probleem ook niet op. Ik heb daarnaast nog geprobeerd de drivers voor de printer (Brother MFC-L2710DW via ethernet) te updaten, maar dat loste het ook niet op. Zijn er nog andere mogelijke oplossingen die ik over het hoofd gezien heb?

Ik draai Windows 11 x64 met 32GB RAM op een Core i5-12600K.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:26
Wat zegt de eventvwr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

als je nou even kijkt op de website van Brother, dan zie je dat je voor de laatste Win11 driver ook even een fix van microsoft moet installeren: KB5008215

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Brahiewahiewa schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:44:
als je nou even kijkt op de website van Brother, dan zie je dat je voor de laatste Win11 driver ook even een fix van microsoft moet installeren: KB5008215
Heb die geprobeerd te draaien en krijg "de update geldt niet voor uw computer". Daarnaast even gezocht (de site van Brother geeft niet gelijk die melding) maar die update is alleen voor USB-gerelateerde problemen, deze printer draait via Ethernet.
Over Spooler? Eigenlijk alleen deze twee:
Time-out (30000 seconden) tijdens het wachten op een reactie op een transactie van deze service: Spooler.
Circa twintig minuten later:
De volgende service reageert geregeld niet meer op besturingsopdrachten van de service: Print Spooler

Neem contact op met de verkoper van de service of de systeembeheerder om te vragen of u deze service moet uitschakelen tot het probleem is geïdentificeerd.

Mogelijk moet u de computer opnieuw opstarten in de veilige modus voordat u de service kunt uitschakelen.
Codes 7011 en 7046 respectievelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

field33P schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:49:
[...]
Heb die geprobeerd te draaien en krijg "de update geldt niet voor uw computer"...
Dan loop je waarschijnlijk te ver achter met updates
...Daarnaast even gezocht (de site van Brother geeft niet gelijk die melding) maar die update is alleen voor USB-gerelateerde problemen, deze printer draait via Ethernet...
Nee, de fix van brother is voor usb-problemen. Die hebben ze inderdaad opgelost. Maar daar had brother functionaliteit voor nodig die alleen in KB5008215 zit. En als je die niet toepast gaat je spooler service hangen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Brahiewahiewa schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:11:
[...]

Dan loop je waarschijnlijk te ver achter met updates
KB5008215 is volgens Microsoft Update Catalog onderdeel van de cumulatieve update van maart 2022 (KB5011493) dus met dat achterlopen valt het volgens mij wel reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10 15:06

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

field33P schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:02:
[...]

KB5008215 is volgens Microsoft Update Catalog onderdeel van de cumulatieve update van maart 2022 (KB5011493) dus met dat achterlopen valt het volgens mij wel reuze mee.
Hij bedoelt te zeggen dat je moet kijken wat de laatste updates zijn die op jouw PC staan. Als je de update historie eens bekijkt, zie je dan dat alle laatste installaties succesvol verlopen zijn?

Heb een PC aan de hand gehad waarvan de eigenaar beweerde dat alles up to date was, want hij installeerde de updates iedere maand. Blijkt dat de laatste 4 maanden alle updates gefailed waren. :F
Windows update reset uitgevoerd en alles achter elkaar opnieuw geïnstalleerd. Probleem (welliswaar ongelijk aan jouw probleem hier) verholpen.

Dus wellicht geldt dit ook voor jou.. :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• field33P
ElCondor schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:57:
[...]

Hij bedoelt te zeggen dat je moet kijken wat de laatste updates zijn die op jouw PC staan. Als je de update historie eens bekijkt, zie je dan dat alle laatste installaties succesvol verlopen zijn?

Heb een PC aan de hand gehad waarvan de eigenaar beweerde dat alles up to date was, want hij installeerde de updates iedere maand. Blijkt dat de laatste 4 maanden alle updates gefailed waren. :F
Windows update reset uitgevoerd en alles achter elkaar opnieuw geïnstalleerd. Probleem (welliswaar ongelijk aan jouw probleem hier) verholpen.

Dus wellicht geldt dit ook voor jou.. :)
Installatie voltooid op [datum] bij de gehele updategeschiedenis die weergegeven wordt, dus dat kan het niet zijn volgens mij.

Update: verholpen. Voor de geïnteresseerden die dit via <zoekmachine naar keuze> tegenkomen:

Ik heb de uninstall tool van Brother gebruikt (rempnp), vervolgens in Apparaatbeheer op Beeld -> Verborgen apparaten weergeven klikken. Daarna alle afdrukwachtrijen die vast zitten en/of niet meer nodig zijn eruit gooien, behalve die van Microsoft zelf (zoals OneNote, Print to PDF, XPS Document Writer, Fax en de hoofdafdrukwachtrij), en onder WSD-afdrukwachtrijen ook nog even alles eruit gooien. Vervolgens in Apparaten en printers (oud configuratiescherm) op een van de printers klikken en dan op "eigenschappen van afdrukserver" om daar onder Stuurprogramma's ook nog even alles wat niet meer gewenst is eruit te gooien (in mijn geval Brother en oude HP UPD's). Daarna de drivers van Brother zelf weer geïnstalleerd (de niet-WSD drivers) en het probleem was opgelost.

Lijkt erop dat het probleem 'm in WSD zat.

[ Voor 35% gewijzigd door field33P op 08-04-2022 00:29 ]

Pagina: 1