Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyG
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07-2023

SpeedyG

Say Cheese !!

Topicstarter
Mijn vraag
Hulp nodig bij het configureren en in gebruik nemen van Proxmox...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Volgende hardware in gebruik:
Cooler Master Elite 110, mITX, Zwart
be quiet! Pure Power 11 400W, 80+ Gold, CM
MSI H510I Pro WiFi, mITX, 2xDDR4
Noctua NH-L9i Chromax Black
Intel Core i5-11400 2.6GHz / 4.4GHz, 12MB, S1200
Crucial Ballistix 16GB(2x8GB) 3200MHz CL16
Crucial SSD MX500, 120GB, SATA3, 2.5"
Crucial SSD BX500, 2TB, SATA3, 2.5"

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Proxmox geinstalleerd op 120GB SSD
Proxmox aangepast voor free use (melding uitgeschakeld en update aangepast)
NUT client geinstalleerd en geconfigureerd
W10 geprobeerd te installeren als VM.... resultaat VM wil niet starten en verstoort hele wifi netwerk???

Wat ik wil bereiken of hulp bij hebben
Proxmox optimaal werkend met een Windows10 VM, een PlexMediaServer VM en een Zabbix VM

Runs on tequila, much cheaper than petrol.....

Beste antwoord (via SpeedyG op 04-04-2022 12:43)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

SpeedyG schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:41:
[...]

Router/AP heeft xxx.xxx.xxx.1. DHCP range is xxx.xxx.xxx.21 - xxx.xxx.xxx.255

Ik zelf zoek het voornamelijk in ProxMox en dan vooralde W10 VM.
Omdat die repeteerbaar het probleem veroorzaakt.
En als je in je W10 VM gewoon DHCP gebruikt met daarin xxx.xxx.xxx.1 ingesteld als gateway?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Proxmox aangepast voor free use (melding uitgeschakeld en update aangepast)
Je bedoelt de melding die aangeeft dat je geen licentie hebt, oftewel de licentiecheck omzeild? Daar doen we hier op Tweakers niet aan
W10 geprobeerd te installeren als VM.... resultaat VM wil niet starten en verstoort hele wifi netwerk???
Net het stukje waar details belangrijk zijn ga je niet verder in detail. Krijg je een BIOS te zien, krijg je een foutmelding? Wat is 'verstoort hele wifi netwerk'?

Is er een reden dat je Plex en Zabbix in een VM wil draaien, en niet bijvoorbeeld Docker (binnen een VM of naast PVE op de host)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyG

SpeedyG

Say Cheese !!

Topicstarter
ProMox is net als Linux gratis te gebruiken.
Proxmox Virtual Environment's source code is published under the free software license GNU AGPL, v3 and thus is freely available for download, use and share.

- Zonder 'licentie' krijg je bij opstarten een melding dat je de niet betaalde versie gebruikt. Daar is niks illigaals aan en niet on-Tweakers.

- Ik krijg niks te zien. Na het starten zijn mijn wifi-apparaten hun verbinding kwijt. Mijn Laptop heeft dan opeens een APIPA adres.

- De reden is dat ik het zo wil! En ja daar heb ik zo mijn redenen voor. En nee die zijn niet van belang voor mijn vraag.

ProxMox Disks
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5Yg86ZP/PM-Disks.png

[ Voor 5% gewijzigd door SpeedyG op 26-03-2022 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:46
-
Zonder 'licentie' krijg je bij opstarten een melding dat je de niet betaalde versie gebruikt. Daar is niks illigaals aan en niet on-Tweakers.
Nou ja je hebt het systeem aangepast die aangeeft dat je een gratis licentie gebruikt. Dat maakt het wel enigszins twijfelachtig.

-
Ik krijg niks te zien. Na het starten zijn mijn wifi-apparaten hun verbinding kwijt. Mijn Laptop heeft dan opeens een APIPA adres.
Dat is meer een router probleem. Heb je vlans ingesteld op je Proxmox die over je nic naar je netwerk gaat die je router niet begrijpt??

-
De reden is dat ik het zo wil! En ja daar heb ik zo mijn redenen voor. En nee die zijn niet van belang voor mijn vraag.
Dat is een verkeerde houding als je hier wat hulp zou willen. Er wordt advies gegeven, terwijl je zelf redelijk gelimiteerd informatie geeft.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyG

SpeedyG

Say Cheese !!

Topicstarter
To_Tall schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:06:
-
[...]

Nou ja je hebt het systeem aangepast die aangeeft dat je een gratis licentie gebruikt. Dat maakt het wel enigszins twijfelachtig.

-
[...]

Dat is meer een router probleem. Heb je vlans ingesteld op je Proxmox die over je nic naar je netwerk gaat die je router niet begrijpt??

-
[...]

Dat is een verkeerde houding als je hier wat hulp zou willen. Er wordt advies gegeven, terwijl je zelf redelijk gelimiteerd informatie geeft.
- Het is een melding dat ik geen betaalde support heb aangeschaft. Het is puur prive dus daarom geen dure support aangeschaft. Maar laat maar aangezien hier de meeste reactie over komen ga ik wel verder zoeken.

- Het netwerk probleem schijnbaar gefixt. Heb nu CentOS7 draaiende met internet connectie.

- Dit noem ik geen advies. Ik vraag hulp voor bouwen van schuur, en krijg dan advies om spullen weg te doen of opslagruimte te huren. Dat was de vraag niet.

Maar gezien deze reacties die niks bijdragen aan een antwoord maar alleen gaan over mijn gegeven info.
Ga ik verder kijken naar mensen die me kunnen helpen.

Topic kan gesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Volgens je profiel zit je op tweakers vanaf bijna het begin. Dan zuinig wel andere inzet verwachten. Ook al heb je niet veel Posts op je naam.

Hulp kunnen we je niet bieden. Wel advies waar je zou kunnen kijken.

Zelf heb ik 3 proxmox nodes in cluster draaien. Windows 10 en 11 draaien als een zonnetje maar je wifi probleem is niet logisch. Proxmox kan niets met wifi. Je hebt niet eens verteld hoe proxmox aan je netwerk hangt bedraad?? Heb je hem middels wifi kaartje aan je wifi hangen?? Volgens mij is dat niet eens supported. En zeker niet aanbevolen.

[ Voor 7% gewijzigd door To_Tall op 30-03-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyG

SpeedyG

Say Cheese !!

Topicstarter
Het wifi dingetje snap ik ook niet.

Situatieschets:
Ziggo modem is DHCP en AP voor draadloos.
Proxmox draait bedraad met vast IP-adres. (xxx.xxx.xxx.20)
CentOS VM draait op proxmox met vast IP-adres (xxx.xxx.xxx.18)
Windows10 VM draait op Proxmox met vast IP-adres (xxx.xxx.xxx.17)

Na het instellen en configureren van Proxmox een eerste poging gedaan om Windows10 VM in te richten.
Op zich gelukt. Het draait en heeft internet connectie. Alleen mijn werkplek (laptop via wifi) had geen toegang meer toto mijn netwerk. Bij controle bleek hij opeens een APIPA adres te hebben gekregen.
Ook mijn mobieltjes werkten niet meer. Ze connecten wel met het wifi netwerk maar geen internet meer.

Vervolgens Windows10 VM verwijderd en mijn wifi connectie was weer terug.
Daarna CentOS7 VM opgezet. Deze ook (met hulp van Google :-( ) aan het werk gekregen en verbonden met internet.
Daarna opnieuw poging om Windws10 VM op te zetten. Zelfde resultaat. Laptop van DHCP omgezet naar vast IP. Dan alles weer bereikbaar. Gekeken op modem maar daar weinig te zien, helaas.
Windows10 VM niet verwijderd maar stop gezet en alles werkt weer.

Heb zelf jaren ervaring in ICT, vooral Windows kennis. Maar dit soort trouble shooting helaas jaren lang niet meer gedaan. Dus advies is van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyG

SpeedyG

Say Cheese !!

Topicstarter
PS ik werk niet met VLan's. Dus alles zit in zelfde LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
Oon schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:56:
[...]

Je bedoelt de melding die aangeeft dat je geen licentie hebt, oftewel de licentiecheck omzeild? Daar doen we hier op Tweakers niet aan
Is blijkbaar supported vanuit proxmox zelf:
https://pve.proxmox.com/w...dmin_no_subscription_repo
Verschil is dat je uit een minder stabiele repo je updates haalt.
Ik weet niet wat Speedy heeft uitgevoerd, maar mag dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

SpeedyG schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:30:
[...]
- Dit noem ik geen advies. Ik vraag hulp voor bouwen van schuur, en krijg dan advies om spullen weg te doen of opslagruimte te huren. Dat was de vraag niet.
Mijn advies was niet om spullen weg te doen of opslagruimte te huren. Ik heb ingeschat dat jouw kennis van schuren laag genoeg is dat de kans aanwezig is dat je geen schuur zoekt maar een afdakje, en wilde even weten of je zeker weet dat je toch de extra ruimte wil gebruiken om een schuur neer te zetten. Heel wat anders, en absoluut relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

SpeedyG schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:22:
Het wifi dingetje snap ik ook niet.

Situatieschets:
Ziggo modem is DHCP en AP voor draadloos.
Proxmox draait bedraad met vast IP-adres. (xxx.xxx.xxx.20)
CentOS VM draait op proxmox met vast IP-adres (xxx.xxx.xxx.18)
Windows10 VM draait op Proxmox met vast IP-adres (xxx.xxx.xxx.17)

Na het instellen en configureren van Proxmox een eerste poging gedaan om Windows10 VM in te richten.
Op zich gelukt. Het draait en heeft internet connectie. Alleen mijn werkplek (laptop via wifi) had geen toegang meer toto mijn netwerk. Bij controle bleek hij opeens een APIPA adres te hebben gekregen.
Ook mijn mobieltjes werkten niet meer. Ze connecten wel met het wifi netwerk maar geen internet meer.

Vervolgens Windows10 VM verwijderd en mijn wifi connectie was weer terug.
Daarna CentOS7 VM opgezet. Deze ook (met hulp van Google :-( ) aan het werk gekregen en verbonden met internet.
Daarna opnieuw poging om Windws10 VM op te zetten. Zelfde resultaat. Laptop van DHCP omgezet naar vast IP. Dan alles weer bereikbaar. Gekeken op modem maar daar weinig te zien, helaas.
Windows10 VM niet verwijderd maar stop gezet en alles werkt weer.

Heb zelf jaren ervaring in ICT, vooral Windows kennis. Maar dit soort trouble shooting helaas jaren lang niet meer gedaan. Dus advies is van harte welkom.
Klinkt alsof je router/access point zelf een adres wil gebruiken dat je nu in je VM of in PVE als static adres hebt ingesteld, heb je al eens geprobeerd om die anders in te stellen? Bijvoorbeeld je router/AP expliciet op xxx.xxx.xxx.25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyG

SpeedyG

Say Cheese !!

Topicstarter
Oon schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:45:
[...]
Klinkt alsof je router/access point zelf een adres wil gebruiken dat je nu in je VM of in PVE als static adres hebt ingesteld, heb je al eens geprobeerd om die anders in te stellen? Bijvoorbeeld je router/AP expliciet op xxx.xxx.xxx.25

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

SpeedyG schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:41:
[...]

En als je in je W10 VM gewoon DHCP gebruikt met daarin xxx.xxx.xxx.1 ingesteld als gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyG

SpeedyG

Say Cheese !!

Topicstarter
Wifi probleem is opgelost. Alleen geen idee hoe en waarom.
Opnieuw Windows10 VM aangemaakt. Tot nu toe probleemloos.

Dus .... afwachten maar dit probleem is opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
@SpeedyG
Mocht je wat verder willen kijken, je kan ook je Zabbix en Plex op een LXC zetten.
Gebruikt minder system resources dan een VM, is sneller te backuppen en schaalt ook live ipv na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyG

SpeedyG

Say Cheese !!

Topicstarter
LXC is toch net zoiets als Docker?

Heb Docker geprobeerd maar prestaties van PMS vielen erg tegen.
Daarom idee om PMS te verhuizen van Windows PC naar Liux VM.

Met idee dat Linux VM minder stroom en resources verbruikt. Dan Windows PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Waarom niet esxi gebruiken?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat TS Proxmox wil en niet een ander pakket als advies zoekt. In diezelfde geest kan er ook gevraagd worden waarom er geen XenServer gebruikt wordt, of MS Hyper-V, of, of... ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Gezien er iets niet lukt of fout gaat misschien een ander alternatief proberen. Jij doet alsof het de meest wereldvreemde dingen zijn @Hero of Time

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

prutser001 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:06:
Gezien er iets niet lukt of fout gaat misschien een ander alternatief proberen. Jij doet alsof het de meest wereldvreemde dingen zijn @Hero of Time
Dus omdat je buurman telkens de motor laat afslaan van z'n Volvo moet hij maar een VW nemen? Slaat natuurlijk nergens op.

TS wil iets dat gewoon mogelijk is, maar loopt tegen de beperking van kennis aan. Het heeft dan helemaal geen zin om een compleet ander pakket te gaan adviseren dat ook nog eens heel anders werkt en andere kennis vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Hero of Time schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:13:
[...]

Dus omdat je buurman telkens de motor laat afslaan van z'n Volvo moet hij maar een VW nemen? Slaat natuurlijk nergens op.

TS wil iets dat gewoon mogelijk is, maar loopt tegen de beperking van kennis aan. Het heeft dan helemaal geen zin om een compleet ander pakket te gaan adviseren dat ook nog eens heel anders werkt en andere kennis vereist.
Wat heeft een auto met een stukje software te maken, wat een verschrikkelijk kromme vergelijking.
*knip* niet op de man spelen

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 03-04-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@SpeedyG Heb je één van deze tutorials gevolgd? Dat zijn over het algemeen zeer leerzame filmpjes die je verder helpen.

En ja, die heb ik zelf ook nodig omdat ik ook met Proxmox aan het klooien ben, op mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

prutser001 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:09:
[...]

Wat heeft een auto met een stukje software te maken, wat een verschrikkelijk kromme vergelijking.
Het is een vergelijking omdat jij met een net zo kromme oplossing komt. TS vraagt om iets voor elkaar te krijgen met X en jij komt aan met de one-liner "je moet maar Y gaan gebruiken", zonder ook maar enigszins behulpzaam te zijn en überhaupt uit te leggen waarom dat beter zou zijn, hoe dat z'n probleem oplost e.d.

Het lost niets op en zulke one-liners voegen nooit wat toe. Net als deze kansloze discussie die we hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyG

SpeedyG

Say Cheese !!

Topicstarter
Oon schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Deze gekozen als best antwoord omdat na switchen naar DHCP en weer terug naar vast IP. Het nu al ruim een week stabiel draait. Zonder wifi problemen of andere troubles.

Geen verklaring waarom, en ook tegen al mijn kennis in..... maar het werkt nu.

[ Voor 4% gewijzigd door SpeedyG op 04-04-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
SpeedyG schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:44:
[...]

Deze gekozen als best antwoord omdat na switchen naar DHCP en weer terug naar vast IP. Het nu al ruim een week stabiel draait. Zonder wifi problemen of andere troubles.

Geen verklaring waarom, en ook tegen al mijn kennis in..... maar het werkt nu.
Dat is geen oplossing maar een symptoom.

Waarschijnlijk heb je een IP gebruikt buiten je dhcp reservatie. Die je router niet kan routeren.
Sommige routers willen geen IP adressen buiten de dhcp scope routeren.

Als je nu een IP adress van je dhcp server hebt gehad. Deze in proxmox als fixed IP hebt opgenomen. Heb je weer een ander probleem.

Na de lease tijd van je dhcp server zal het IP weer vrijgegeven worden voor een ander apparaat. Als een ander apparaat dit IP adres neemt heb je een IP conflict wat geen van beide apparaten netwerk hebben.

Wat ik vaak voorstel om dhcp reserveringen te maken. Zo kan andere apparaten ook dat IP niet meer gebruiken. Daarna kan je alsnog het IP adres fixed gebruiken indien noodzakelijk of de dhcp reservatie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberkid
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-08-2024
ItMeAedri schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:40:
[...]

Is blijkbaar supported vanuit proxmox zelf:
https://pve.proxmox.com/w...dmin_no_subscription_repo
Verschil is dat je uit een minder stabiele repo je updates haalt.
Ik weet niet wat Speedy heeft uitgevoerd, maar mag dus wel.
Juist prima (indien geen licentie). Indien je die repo niet gebruikt, krijg je geen Proxmox updates.

Onderstaande repo is beschikbaar met licentie. Kost € 95,- per jaar per socket voor een thuisgebruiker.
You need a valid subscription key to access the pve-enterprise repository

[ Voor 51% gewijzigd door Cyberkid op 04-05-2022 20:39 ]

Pagina: 1