Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-06-2022
Hallo,
Op het dak van mijn garage en een deel van mijn overkapping wil ik graag zonnepanelen gaan leggen. De garage is gericht op het zuiden.
Mijn idee is om daar in 2x3 landscape opstelling zonnepanelen op te leggen richting het westen zodat ik later op de dag ook nog aardig zon kan krijgen en omdat ik zo volgens mij de meeste panelen op het dak kwijt kan.
Op de grijze golfplaten van de overkapping wil ik graag 2x een zonnepaneel in portret opstelling richting het zuiden plaatsen. Totaal kom ik dan op 8 panelen. Op de overkapping komt het eerst schaduw, daarnaast staan die panelen dan dus in een andere richting.

Mijn vraag is A:
-Moet ik voor alle panelen 1 omvormer gaan gebruiken en dan voor de 2 panelen op de golfplaten een optimizer plaatsen?

Of B:
-Voor alle panelen een micro omvormer, bv Enphase..

Voor mijn idee is optie A een stuk goedkoper. Optie B heeft dan misschien weer de mogelijkheid om in de toekomst een accu op aan te sluiten en heeft een langere garantie.

Op het dak van mijn huis (gericht op het zuiden) wil ik eventueel later ook panelen laten plaatsen.

In mijn woning heb ik een 1 fase net aansluiting. Komende week komt mijn nieuwe groepenkast binnen waarin de nodige ruimte is voor uitbreiding.

Ideeen en gedachten zijn meer dan welkom 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiwnJVTHLnV0c_UhAKFhDIhTFew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVeh20BbmmfbZzUjdf35Jhp9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:16
6 panelen richting west en 2 richting zuid

Ik ken geen dual mppt omvormer die geschikt is voor slechts 2 panelen.
2 single mppt string omvormers kan misschien net, er bestaan modellen die met hangen wurgen geschikt zijn voor string lengte 2 panelen. Maar dit kost evenveel als AP Systems micro's.

Als je alle panelen dezelfde richting op legt kan het wel prima met 1 string omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:49
De 2,5kW 2mppt Solis kan Vmpp 50V... maar hangen en wurgen blijft het.

Op platte daken leg je of zuid, of als je 15-20% meer panelen kan plaatsen (omdat geen tussenruimte nodig is) dan leg je O-W.

Maar je geeft geen afmetingen, geen ingetekend legplan... dus we kunnen er niet zo veel mee.

Dus even aan de slag met Sunny design.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
Ok, heb ff wat gestoeid met sunny design. Heb er nog nooit mee gewerkt maar het lijkt dat er minder panelen op het dak kunnen dan ik dacht.

Het dak van de garage is 630 x 300. Het stuk van de overkapping is 255 x 290. Van de randen van de garage zijn 30 cm niet bruikbaar omdat dat oploopt. Dan zou je 570 x 270 overhouden. Sowieso leg je niet helemaal tot de randen normaal gesproken natuurlijk..

Wat voor systeem met goed rendement kun je hier van maken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1qwL6RkG9qk4KZVupztJZkWVyg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E5FmfrX1uJioReVblQ1GmYQi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
RLoop schreef op zondag 27 maart 2022 @ 00:27:
Ok, heb ff wat gestoeid met sunny design. Heb er nog nooit mee gewerkt maar het lijkt dat er minder panelen op het dak kunnen dan ik dacht.

Het dak van de garage is 630 x 300. Het stuk van de overkapping is 255 x 290. Van de randen van de garage zijn 30 cm niet bruikbaar omdat dat oploopt. Dan zou je 570 x 270 overhouden. Sowieso leg je niet helemaal tot de randen normaal gesproken natuurlijk..

Wat voor systeem met goed rendement kun je hier van maken..

[Afbeelding]
Eventueel zou 3 x 2 in portrait opstelling naar het zuidoosten ook mogelijk zijn denk ik. Misschien is het dan iig gemakkelijker met de omvormer keuze. Aan de andere kant, hoe meer panelen hoe beter natuurlijk en nog wat zon van de latere uren op de dag kunnen meepakken is misschien ook wel wat waard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kijk dat maakt het makkelijker.

Het lijkt of je nu de panelen op een voor Sunny standaard opstelhoek hebt... Landscape is bij de meeste legsysteem 13 graden, en portrait op 10.

Onderstaande uit de losse pols, zonder in te tekenen:
Garage 5x portrait WZW met bijvoorbeeld Trina vertex S of Hyundai 400Wp, 170x115 ruweg
Dan 3 landscape ONO. Moet denk ik net gaan met iets als de Hyundai 490. 200x115 ofzo
En de overkapping denk ik aan 2 ZZO Hyundai 490 portrait

En met zo'n mix van kleine aantallen per legrichting... En 3 richtingen: APSystems ds3-l en ds3 microomvormers.

Het is dan zaak dat de panelen op de garage lekker dicht met de ruggen tegen elkaar gaan: /\ anders past het niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

Waarom gebruik je maar de helft van dat grote dak? Is dat van je buren..?

Zoals Ronald al zei is voor plat dak oost/west (ongeacht de precieze oriëntatie, die is vrijwel irrelevant voor platte panelen) al snel gunstiger dan op zuid alleen. Ik zeg dan ook graag dat je geen plat dak op zuid hebt, maar gewoon plat dak. Hoe je gebouw gedraaid staat doet er niet toe, als je geen schaduw hebt tenminste. Als er ten zuiden direct een hoog gebouw staat is dat wel onhandig uiteraard. Maar dat is bij jou zo te zien niet het geval dus maximaal panelen puzzelen, ongeacht hoe de dakjes precies komen, is het devies :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Termy de formulering die je gebruikt voor het (gebrek aan) effect van oriëntatie op platte daken is wat mij betreft wat te sterk.

Mijn oost-west panelen doen 90% van mijn zuid liggende set. Veel daken lukt het om dat verschil ruim goed te maken door extra te kunnen leggen... Maar op een van mijn daken was dat niet het geval... Dus daarom ligt het zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
Super ideeën al!

Ik zal ook eens met de buurman praten. ik hoorde van hem dat hij misschien ook panelen op de garage wil leggen. misschien niet verkeert om dan even te kijken wat samen efficiënt is en zorgen dat we elkaar niet in het vaarwater gaan zitten..

Oost / west zal misschien in de toekomst ook wat interessanter worden als de salderingsregeling word afgebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Oost west op plat dak heeft vrij beperkt spreiding, @Termy heeft een goed punt, naar formuleerd het wat stevig.

Het is een kwestie van zoveel mogelijk leggen, dat is waarom je oost west wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Ronald Excuus, normaal heb ik die nuance van meer panelen moeten kunnen plaatsen er bij staan (hoewel er wel "al snel gunstiger" stond :p). Dat kan idd niet altijd, maar vaak wel waardoor ik altijd 'aandring' op dakjes.

Als je eenmaal dakjes gaat plaatsen maakt oriëntatie praktisch niet meer uit (oost/west, noord/zuid, en alles ertussen).

@RLoop als je buur ook wilt en jullie kunnen er samen oost/west van maken dan kan het mooi vol. Zoals je het nu ingetekend hebt zit je vrij dicht op de erfgrens, lijkt het, dus als hij dan hetzelfde doet zitten jouw panelen in zijn schaduw, en/of je bent vergunningsplichtig (afstand tot rand en erfgrens moet groter dan of gelijk aan het hoogste punt van de panelen zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door Termy op 27-03-2022 11:24 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:20

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Even wat generieke punten, misschien heb je ze al overdacht, misschien heb je nu een ... ohja! momentje.
Vooraf, ik ben hier niet de snackbar, dus allicht praat ik op sommige punten onzin, maar hier zou ik nog naar kijken.

1) Is je dakconstructie sterk genoeg, kunnen ze de panelen dragen?
2) Op je tekening plaats je ze strak tegen de rand. Let op dat ze een minimale afstand van de rand moeten zitten, al was het maar vanwege het vangen van wind.
3) Hoe oud is je dak? Beetje lullig als ze erop liggen en je een jaar later alles weer eraf moet halen, omdat het dak lekt...
4) i.c.m. vraag 1 en 3: heb je een groen dak overwogen? Nu ligt er zwart leer, wat i.c.m. de zomerzon hitte de opbrengst van de panelen ietsje negatief beïnvloed (hoewel er meer tocht onder zit dan op een schuin dak). Groen dak zit ook wat subsidie op dacht ik, vangt water af, is koeler voor je panelen en verlengt de levensduur van het dak.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
Termy schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:22:
@Ronald Excuus, normaal heb ik die nuance van meer panelen moeten kunnen plaatsen er bij staan (hoewel er wel "al snel gunstiger" stond :p). Dat kan idd niet altijd, maar vaak wel waardoor ik altijd 'aandring' op dakjes.

Als je eenmaal dakjes gaat plaatsen maakt oriëntatie praktisch niet meer uit (oost/west, noord/zuid, en alles ertussen).

@RLoop als je buur ook wilt en jullie kunnen er samen oost/west van maken dan kan het mooi vol. Zoals je het nu ingetekend hebt zit je vrij dicht op de erfgrens, lijkt het, dus als hij dan hetzelfde doet zitten jouw panelen in zijn schaduw, en/of je bent vergunningsplichtig (afstand tot rand en erfgrens moet groter dan of gelijk aan het hoogste punt van de panelen zijn).
Dus als ik het samen met hem zou doen dan zou de vergunningsplicht of afstand tot de rand van de erfgrens niet hoeven?
Hoe zou de opstelling dan eventueel moeten of kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Hoe het precies met een vergunning zit moet je helaas zelf even uitzoeken want daar heb ik geen ervaring mee (ik blijf met dank aan afvoerpijpen sowieso ver genoeg van de grens), maar als 2 eigenaren in overeenstemming iets doen kan dat vast.

Als ik het goed zie heb je 3 m in de breedte dus daar kan je net geen 3 panelen breed kwijt maar wel makkelijk 2 grote. Portret ook weer geen 2 naast elkaar dus mogelijk valt er weinig met de buur te doen. Als je met voldoende afstand op zuid kunt leggen en daarmee evenveel panelen kwijt kunt dan is dat beter, maar dat is dus een kwestie van even goed puzzelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:16
Die rand afstand eis wordt zover ik weet alleen gehandhaafd als een belanghebbende klaagt. En de enige belanghebbende is je buurman.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLoop
Ronald schreef op zondag 27 maart 2022 @ 01:25:
Kijk dat maakt het makkelijker.

Het lijkt of je nu de panelen op een voor Sunny standaard opstelhoek hebt... Landscape is bij de meeste legsysteem 13 graden, en portrait op 10.

Onderstaande uit de losse pols, zonder in te tekenen:
Garage 5x portrait WZW met bijvoorbeeld Trina vertex S of Hyundai 400Wp, 170x115 ruweg
Dan 3 landscape ONO. Moet denk ik net gaan met iets als de Hyundai 490. 200x115 ofzo
En de overkapping denk ik aan 2 ZZO Hyundai 490 portrait

En met zo'n mix van kleine aantallen per legrichting... En 3 richtingen: APSystems ds3-l en ds3 microomvormers.

Het is dan zaak dat de panelen op de garage lekker dicht met de ruggen tegen elkaar gaan: /\ anders past het niet.
Deze opstelling lijkt het best maar krijg het niet ingetekend in Sunny design..

Vraag daarnaast is dus of ik nog afstand moet bewaren naar de buren

Kun je 2 zonnepanelen die in verschillende richting staan aansluiten op 1 AP micro omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
RLoop schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:38:
[...]

Deze opstelling lijkt het best maar krijg het niet ingetekend in Sunny design..
Sunny kan het voor zover ik weet niet. SolarEdge designer wel, maar die doet natuurlijk geen stringomvormer ontwerp.
Vraag daarnaast is dus of ik nog afstand moet bewaren naar de buren
Samen met de buren gaat het geen rol spelen toch?
Kun je 2 zonnepanelen die in verschillende richting staan aansluiten op 1 AP micro omvormer?
Ja, beide kanalen zijn onafhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-08 10:52
Je kan ook overwegen een zuidopstelling dubbele schans te nemen. Zoek: 'solarstell platdak dubbele schans', of 'van der valk valkdouble'. Dan kun je 6 panelen in landscape op het zuiden plaatsen. Neem zeker een achterplaat omdat deze opstelling anders veel wind vangt.

Twee lossen rijen zuid kan ook maar door weinig ruimte tussen de twee rijen verlies je een beetje opbrengst door schaduwvorming in de winter. Ook is er weinig ruimte tot je dakrand, dus neem veilige marges op ballast en neem zeker achterplaten.

Ik zou zelf altijd aanraden om string omvormers te nemen als je meer dan 2 panelen neemt, omdat de kosten simpelweg veel lager zijn. Neem een of twee optimizers op de panelen die schaduw vangen.

Veel succes!

Tip: stralendgroen.nl.
Pagina: 1