Mozaïektegels als spatwand keuken, wel of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De afgelopen anderhalf jaar heb ik geen spatwand achter mijn inductiekookplaat gehad. Het is nu simpele, schrobvaste latex. Zonder specifieke coating. Op zich ben ik best onder de indruk hoe het zich tot nu toe heeft gehouden. Zelfs spetters tomatensaus veeg je zo weg.

Hoe dan ook, ik wil wat meer kleur aanbrengen in de keuken en ben van plan een spatwandje te tegelen. Intussen heb ik glasmozaïektegeltjes in huis, maar ik twijfel een beetje of het verstandig is om dit te plaatsen. Vooral vanwege de voegen; is dat een beetje schoon te houden? Wie heeft hier ervaring mee?

Als ik het ga doen, zie ik twee mogelijkheden:
  1. Direct op de achterwand verlijmen (met pastalijm) en de randen afwerken met tegelprofielen.
  2. Op een dun plaatje multiplex verlijmen en dat plaatje vervolgens met wat rillen kit tegen de muur plakken.
Voordeel van de tweede optie is dat het vermoedelijk makkelijker is om te verwijderen als het toch niet bevalt, makkelijker is om te plaatsen en het meeste afval in de tuin blijft. Nadeel is dat het wat extra ruimte inneemt. Ik heb geen ervaring met het verwijderen van mozaiektegeltjes die met pastalijm zijn geplakt. Is dat een beetje te doen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen. En wellicht zie ik nog iets belangrijks over het hoofd, dan hoor ik dat ook graag.

Ter illustratie een sketchup-plaatje. En over smaak valt niet te twisten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xn8N2H7qSJ0RvoSGlV1alNod3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9fGPjauUKnU9sO1Z0ratVAd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:07
Verwijderen weet ik (nog) niet, dat gaan we hier binnenkort in de badkamer doen. Maar schoonmaken gaat prima. Ervaring in zowel keuken vorig huis als badkamer. U en dat ziet er jaren later nog steeds goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07 15:10
Wij hebben ook een tijdje zonder achterwand gedaan.
Maar uiteindelijk via https://www.glasdiscount.nl/ een glazen achterwand laten plaatsen.
Dus dat is ook eventueel een optie.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:24:
Verwijderen weet ik (nog) niet, dat gaan we hier binnenkort in de badkamer doen. Maar schoonmaken gaat prima. Ervaring in zowel keuken vorig huis als badkamer. U en dat ziet er jaren later nog steeds goed uit.
Had je het in de keuken ook echt als spatwand bij de plaat? Ben dus een beetje huiverig voor vetspetters en dingen als tomatensaus of kerrie :/
Sinned123 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:28:
Wij hebben ook een tijdje zonder achterwand gedaan.
Maar uiteindelijk via https://www.glasdiscount.nl/ een glazen achterwand laten plaatsen.
Dus dat is ook eventueel een optie.
Hmmm, ja, er zijn natuurlijk tig mogelijkheden. Maar ik wil juist iets 'speelsers'. Was eerst van plan een stuk trespa (met notenhoutmotief) te plaatsen. Maar die zijn tweedehands niet te krijgen en nieuw ongelooflijk duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Je zou de voegen natuurlijk ook even kunnen impregneren met een middeltje. Ik heb zelf een betonnen keukenblad en heb daarvoor countertop pro gebruikt. Werkt prima, je veegt alles er direct vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:07
sOid schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:21:
[...]

Had je het in de keuken ook echt als spatwand bij de plaat? Ben dus een beetje huiverig voor vetspetters en dingen als tomatensaus of kerrie :/
Niet achter de kookplaat, maar wel bij spoelbak en rest van werkblad. Alle spetters veegde je zo weg. Soms ging ik met een handborsteltje over de voegen, maar dat was eigenlijk niet eens nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
In restaurants gebruiken ze vaak epoxyvoegsel voor in de keukens. Wij hebben een gewone en dat zie je nu toch wel na 7 jaar. We wachten ook wel te vaak met vlekken afkuisen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Ik zie ook het risico in de voegen, maar epoxyvoegsel (schijnt zeer rot te zijn om mee te werken) of ander niet poreus materiaal (siliconekit :+ ) zou dat moeten fixen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb gewone witjes van 15x15 in de keuken, ook achter het fornuis, dus ook aardig wat voegen. Dat gaat eigenlijk wel prima, ik sla de schoonmaak wel eens een keer over na het koken en nog geen curry- of tomatensauskleurige voegen hier. Gaat al 20 jaar goed.

Met plaatsen geen ervaring, maar komt een plaat multiplex met een laag tegeltjes erop niet wat ver naar voren tov je niet-betegelde muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Thanks, ik ga eens zoeken naar epoxyvoegsel en het impregnatiemiddeltje dat @DjVe noemt!
Frieda schreef op zondag 27 maart 2022 @ 00:44:

Met plaatsen geen ervaring, maar komt een plaat multiplex met een laag tegeltjes erop niet wat ver naar voren tov je niet-betegelde muur?
Nee valt mee. Dun plaatje van 6mm dik en die tegeltjes zijn 4mm. Nog 2mm lijm erbij en dan kom je dus op pakweg 12mm totaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaffe
naftebakje schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:15:
Ik zie ook het risico in de voegen, maar epoxyvoegsel (schijnt zeer rot te zijn om mee te werken) of ander niet poreus materiaal (siliconekit :+ ) zou dat moeten fixen.
Enkel nog maar ervaring met die van mapei, maar valt imo goed mee. Gewoon niet te lang wachten met opsponsen. En direct erna erover met een microvezeldoek voor de sluier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Kaffe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:48:
[...]

Enkel nog maar ervaring met die van mapei, maar valt imo goed mee. Gewoon niet te lang wachten met opsponsen. En direct erna erover met een microvezeldoek voor de sluier.
Is dat deze? https://www.mapei.com/nl/...n/product-detail/kerapoxy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaffe
Inderdaad. En als het mogelijk is, afsponsen met warm water.
Pagina: 1