Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-11 03:04
-al geregeld met hulp van een buurman!-

[ Voor 97% gewijzigd door Volkerk op 27-03-2022 13:18 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Een enkelfase omvormer zal een iets beter schaduwmanagement hebben bij een string van 10 panelen.
Maar op momenten dat er geen schaduw is zal een 3 fase omvormer het ook prima doen.

Wat is je favoriete legplan? (met maten ingetekend)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Volkerk schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:12:
Hallo allemaal,
Ik ben aan het oriënteren voor zonnepanelen bij mij thuis. We hebben een oost west dak met alleen aan het eind van de dag bij zonsondergang een beetje schaduw.

Zelf wil ik eigenlijk 10 panelen per kant (jinko 390 van jenm) leggen maar mij lijkt het dat je met een 3 fase omvormer zo laag komt met de spanning per string. Een andere optie is 2 1 fase omvormers die los van elkaar werken of toch Enphase
Ik heb even geen idee wat je wil bereiken met je topic. Als je zelf wil leggen, zul je zelf de kennis moeten op doen om het goed uit te voeren... Maar ik zie geen vragen, geen aanzet tot ontwerp legplan...

Wel 2 statements die ik kort samenvat:
- Ik heb geen schaduw van betekenis: Misschien toch Enphase?
Hoezo dan?
- Ik heb een string van 10 en dat is te kort voor een 3 fase omvormer
Hoezo dan? Je generaliseert hier over iets wat eigenlijk alleen met een SMA Tripower een probleem zou kunnen zijn... maar wel afhankelijk van het vermogen van de benodigde omvormer. Terug naar statement 1: ik heb geen schaduw van betekenis: Je hebt dus weinig Vmpp ruimte nodig om voldoende schaduwbeheer te kunnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.