Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltQuestions
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-11-2023
Hallo Tweakers,

In hoeverre moet een HBO-docent rekening houden met iemand met een functiebeperking (psychische klachten)?

Een docent waar ik mee sprak vond dat het niet verplicht is om te doen, dat andere studenten er geen last van mogen ervaren en er in een korte tijd zichtbare verbetering moet zijn, want anders dreigt de persoon van de projectgroep geschopt te worden.

Ik ben benieuwd naar meningen.

Opmerking: Bedankt voor de reacties. Het horen van andere meningen helpt mij enorm.

[ Voor 12% gewijzigd door AltQuestions op 26-03-2022 11:39 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Beetje rekening houden mag best maar inderdaad moet de projectgroep er niet onder leiden.
Het probleem van degene met psychische klachten moet niet het probleem van de projectgroep worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55

Reptile209

- gers -

Dat lijkt me heel erg situatie afhankelijk. De docent (cq onderwijsinstelling) moet passend onderwijs op het afgesproken niveau bieden aan de student. Dus zich inspannen om voor die student de juiste omgeving te creëren.
Maar hetzelfde geldt ook voor de andere studenten uit die projectgroep. En als deze ene daar een handicap (no pun) veroorzaakt, is dat mogelijk niet fair. Aan de andere kant: that's life, ook in je werkomgeving zal je mensen tegen komen die problemen hebben of veroorzaken. Een nuttige les dus.

Lijkt me dus vooral zaak om op een constructieve manier met elkaar in gesprek te gaan en te kijken naar ondersteuning en de (on)mogelijkheden voor iedereen in die groep. Dit ga je sowieso niet op regeltjes winnen en dat moet je ook niet willen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:00
AltQuestions schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:04:
Hallo Tweakers,

In hoeverre moet een HBO-docent rekening houden met iemand met een functiebeperking (psychische klachten)?

Een docent waar ik mee sprak vond dat het niet verplicht is om te doen, dat andere studenten er geen last van mogen ervaren en er in een korte tijd zichtbare verbetering moet zijn, want anders dreigt de persoon van de projectgroep geschopt te worden.

Ik ben benieuwd naar meningen.
Natuurlijk moet hij daar rekening mee houden: doorverwijzen naar iemand binnen de opleiding die een traject kan ingaan. Als het dusdanig beperkt dan zal er studie vertraging ontstaan. In het proces moet er dus sowieso rekening mee worden gehouden. Uit de projectgroep worden gezet lijkt mij dan iets wat de docent in overleg met een ander zal moeten doen.

Als de student uiteindelijk 0,0 heeft gedaan voor een groep opdracht dan zal deze student gewoon een onvoldoende moeten krijgen en de rest een voldoende door basis van het werk. Dat de student psychische problemen heeft is vervelend, maar moet niet tot meer werk bij medestudenten leiden.

Maar goed, je casus is erg algemeen en er zijn veel randfactoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Reptile209 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:11:
Aan de andere kant: that's life, ook in je werkomgeving zal je mensen tegen komen die problemen hebben of veroorzaken. Een nuttige les dus.
Waarbij er verschil zit tussen een taak over nemen en het werk in zijn geheel overnemen :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 09:07
Als docent moet je een student beoordelen op zijn of haar werk. Als school moet je een student passend onderwijs bieden.

Zoals @Reptile209 aangeeft gaat dat zowel op voor de student met een beperking als de studenten uit het projectteam.

De studentendecaan kan normaliter hulp bieden in de vorm van extra begeleiding. Daarnaast kan de studentendecaan de examencommissie adviseren om een student extra kans(en) of aangepaste deadlines te geven.

Er is ook een verschil tussen bijvoorbeeld iemand met autisme of iemand met een depressie. Iemand op het autisme spectrum zal uiteindelijk moeten leren samenwerken en die situatie zal niet snel veranderen. Iemand met een depressie moet wellicht besluiten dat dit niet het juiste moment is om in projecten te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-05 11:54
Uiteindelijk moet er opleiding en toetsing conform bepaalde normen plaatsvinden. Als je aanpassingen moet doen die het voor de student eenvoudiger maken om hieraan te voldoen, is dat niet zuiver ten opzichte van de rest. Ook in projectgroepen wordt het werk afgemeten aan een bepaalde lat. Als de beperking ervoor zorgt dat er structureel lager gescoord zal worden, kun je die last niet bij de rest van de groep leggen - ook zij hebben recht op hun leerproces en een eerlijke normering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32
Ik zou beperkende factoren bij de onderwijsinstelling centraal melden en niet bij de docent. De onderwijsinstelling kan dan met de docent en student kijken naar mogelijkheden (liefst voordat een vak van start gaat).
Als je het alleen bij de docent meldt, dan neig ik ook naar dat het maar beperkt "rekening houden met" zal inhouden.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-05 16:12
Dat lijkt me geheel afhankelijk van de aard van de functiebeperking, de benodigde aanpassingen en de impact op de studie en mede-studenten.

Zonder de casus te kennen, kan er geen goed antwoord gegeven worden. Wel heb ik de vraag wat je bedoelt met "rekening houden"? Met dyslexie kan bijv. rekening gehouden worden door de toetstijd te verlengen. Betreffende student zal echter alsnog dezelfde hoeveelheid lesstof in evenveel weken moeten doorploegen als medestudenten en daar vermoedelijk gemiddeld genomen meer tijd/moeite aan kwijt zijn dan de gemiddelde student.
Ik vraag me af of jij zoiets bedoelt met "rekening houden met"? Of zoek jij naar meer, waarbij de functiebeperking niet een beetje tegemoet wordt gekomen maar zelfs wat gecompenseerd wordt zodat de tijds-/energieinvestering van een student met functiebeperking gelijk komt te staan aan de gemiddelde tijds-/energieinvestering van de gemiddelde student?

Wat voor aanpassingen betreft het in jouw casus waarbij je je afvraagt of het redelijk is om dat van de hbo-instellingen, de docent en medestudenten te vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Natuurlijk is er geen sprake van dat de normen aangepast worden. Wel kunnen de omstandigheden om aan de normen te kunnen voldoen aangepast worden zoals bijvoorbeeld ook gebeurt voor mensen met dyslexie. Als een beperking zorgt dat er structureel lager gescoord wordt zul je maatregelen moeten bedenken om daar wat aan te doen. En dan kan van alles zijn bijvoorbeeld de taakverdeling binnen de groep aanpassen maar ook meer begeleiding vanuit de opleiding.
Ook in het onderwijs moet je je afvragen hoe uniform de opleiding moet zijn als je bedenkt dat er geen twee mensen hetzelfde zijn. Zoals het huidige onderwijs is ingericht is er voornamelijk aandacht voor de grote middenmoot en alles wat er boven of onder uitsteekt heeft gewoon pech. Dat is m.i. echt niet wenselijk.

En ja het kan ook dat iemand door een beperking niet kan functioneren op een opleiding maar dat is zeldzaam er is vaker sprake van onwil vanwege het extra werk dat de school er aan heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat moet de hbo docent niet. Voor studeren met een extra ondersteuningsbehoefte zijn wel mogelijkheden, (via studentendecaan / studentenpsycholoog?), maar dat zijn meestal individuele trajecten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik vraag me af of ze dat wel kunnen. In mijn (korte) tijd bij een HBO instelling, zag je vooral docenten die uit het bedrijfsleven kwamen (soms zelfs nog deeltijd naast een andere baan of werk als zelfstandige). Sommigen konden al niet eens echt les geven, dan vraag ik me af in hoeverre ze überhaupt in staat zijn om dan ook nog eens extra aandacht te hebben voor iemand met een beperking.

Van docenten in PO en VO wordt het inmiddels wel verwacht. We doen in principe niet zoveel meer aan "speciaal onderwijs", dus komen kinderen met (soms ernstige) problemen gewoon op reguliere scholen terecht. Daar zitten nu kinderen, waarvan het vroeger ondenkbaar zou zijn dat ze naar een gewone school zouden gaan. Op school bij mijn dochtertje (PO), zitten ook wat kinderen waarvan je je afvraagt of je die wel op een normale school moet willen hebben. We hebben het dus niet over "een eenvoudig handicapje".

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-03-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:08:
[.....]

Van docenten in PO en VO wordt het inmiddels wel verwacht. We doen in principe niet zoveel meer aan "speciaal onderwijs", dus komen kinderen met (soms ernstige) problemen gewoon op reguliere scholen terecht. Daar zitten nu kinderen, waarvan het vroeger ondenkbaar zou zijn dat ze naar een gewone school zouden gaan.
De theorie is inderdaad dat dat moet kunnen. De praktijk is dat de extra ondersteuning en "rugzakjes" ergens op de grote hoop komen en de betreffende kinderen en hun klasgenoten daar de dupe van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltQuestions
Mijre schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:41:
Dat lijkt me geheel afhankelijk van de aard van de functiebeperking, de benodigde aanpassingen en de impact op de studie en mede-studenten.

Zonder de casus te kennen, kan er geen goed antwoord gegeven worden. Wel heb ik de vraag wat je bedoelt met "rekening houden"? Met dyslexie kan bijv. rekening gehouden worden door de toetstijd te verlengen. Betreffende student zal echter alsnog dezelfde hoeveelheid lesstof in evenveel weken moeten doorploegen als medestudenten en daar vermoedelijk gemiddeld genomen meer tijd/moeite aan kwijt zijn dan de gemiddelde student.
Ik vraag me af of jij zoiets bedoelt met "rekening houden met"? Of zoek jij naar meer, waarbij de functiebeperking niet een beetje tegemoet wordt gekomen maar zelfs wat gecompenseerd wordt zodat de tijds-/energieinvestering van een student met functiebeperking gelijk komt te staan aan de gemiddelde tijds-/energieinvestering van de gemiddelde student?

Wat voor aanpassingen betreft het in jouw casus waarbij je je afvraagt of het redelijk is om dat van de hbo-instellingen, de docent en medestudenten te vragen?
Stel nou dat het gaat om vaak extra bevestiging vragen, vaak excuses aanbieden en onzekerheid tonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 09:07
AltQuestions schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Stel nou dat het gaat om vaak extra bevestiging vragen, vaak excuses aanbieden en onzekerheid tonen?
Als de kwaliteit van het werk goed is dan lijkt het me iets waar het team (en de docent) rekening mee zou moeten kunnen houden, en een rol zou kunnen spelen om de student meer zelfvertrouwen te geven.

Het lijkt me ook voor de rest van het team een goede skill om mee te oefenen (empathie).

Als de kwaliteit van het werk er onder gaat lijden of het vragen om bevestiging vervelende vormen aanneemt dan is dat een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55

Reptile209

- gers -

walterg schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:53:
[...]
Als de kwaliteit van het werk goed is dan lijkt het me iets waar het team (en de docent) rekening mee zou moeten kunnen houden, en een rol zou kunnen spelen om de student meer zelfvertrouwen te geven.

Het lijkt me ook voor de rest van het team een goede skill om mee te oefenen (empathie).

Als de kwaliteit van het werk er onder gaat lijden of het vragen om bevestiging vervelende vormen aanneemt dan is dat een ander verhaal.
... En als het iemand is waar geen woord uitkomt, die zich niet aan de afspraken kan of wil houden, die gillend op de tafel staat bij een meningsverschil, dan is het weer een ander verhaal. En dan is het ook aan de docent om met de persoon en de groep in gesprek te gaan om te kijken wat er redelijkerwijs mogelijk is. Dat kunnen wat aanpassingen in de afspraken, de workload, of zoiets zijn, of in het ergste geval dat de persoon de groep moet verlaten. Maar alle betrokkenen (studenten en docent of andere begeleider) hebben er een rol in te spelen. Je kan als student ook niet eisen dat je in alleen maar ideale groepjes terecht komt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijre
[...]

Dit is gedrag wat je beschrijft. Wat zijn de aanpassingen die van de docent en medestudent verwacht worden daarbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Als door bepaald gedrag het onderwijs dusdanig wordt verstoord dat de rest er hinder van ondervindt (veel onderbrekingen van de docent, of het project schiet voor geen meter op), dan ben ik bang dat er een grens zit aan "rekening houden met".

Het onderwijs is er om je voor te bereiden op de arbeidsmarkt, zowel door kennisvergaring als door het leren samenwerken met anderen.

Als allebei die zaken niet lukken door persoonlijke omstandigheden, kan het zomaar nuttig zijn om er even een jaartje tussenuit te gaan om daaraan te werken.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AltQuestions
CodeCaster schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Als door bepaald gedrag het onderwijs dusdanig wordt verstoord dat de rest er hinder van ondervindt (veel onderbrekingen van de docent, of het project schiet voor geen meter op), dan ben ik bang dat er een grens zit aan "rekening houden met".

Het onderwijs is er om je voor te bereiden op de arbeidsmarkt, zowel door kennisvergaring als door het leren samenwerken met anderen.

Als allebei die zaken niet lukken door persoonlijke omstandigheden, kan het zomaar nuttig zijn om er even een jaartje tussenuit te gaan om daaraan te werken.
Meteen zeggen dat iemand maar moet stoppen als het niet lukt vind ik net weer wat te extreem. Gelukkig is er nog ruimte voor verbetering. School is ervoor om te leren en dit soort zaken horen daar ook bij lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltQuestions
Mijre schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:58:
[...]

Dit is gedrag wat je beschrijft. Wat zijn de aanpassingen die van de docent en medestudent verwacht worden daarbij?
Niets over afgesproken nog. Ik ben eerlijk gezegd meer op zoek naar de norm in dit soort situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
AltQuestions schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:24:
[...]

Meteen zeggen dat iemand maar moet stoppen als het niet lukt vind ik net weer wat te extreem. Gelukkig is er nog ruimte voor verbetering. School is ervoor om te leren en dit soort zaken horen daar ook bij lijkt me.
Omschrijf eens precies wat jou is overkomen en wat de aanleiding daarvoor was (dus niet alleen jouw visie, maar ook de visie van degene die jou feedback gaf)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltQuestions
President schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Omschrijf eens precies wat jou is overkomen en wat de aanleiding daarvoor was (dus niet alleen jouw visie, maar ook de visie van degene die jou feedback gaf)?
Ik ben meer op zoek naar de norm in dit soort situaties dan het ontleden van mijn situatie. Algemene informatie eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijre
AltQuestions schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Niets over afgesproken nog. Ik ben eerlijk gezegd meer op zoek naar de norm in dit soort situaties.
Die is er niet.
Daarnaast merk ik dat ik het lastig vind om mee te denken, omdat wat je schetst ogenschijnlijk redelijk onzeker gedrag is, terwijl je tegelijk spreekt van een functiebeperking door psychische klachten (wat verder gaat dan redelijk onzeker gedrag). Ik heb dus geen idee wat precies de vraag is die je stelt, dus kan ook niet meedenken.

Wat is de reden dat je dit topic hebt geopend? Waar ben je tegenaan gelopen? In welke situatie verwachtte je X, maar kreeg je Y, zodat je je afvroeg wat je eigenlijk mag verwachten (en je op zoek bent naar Z)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

AltQuestions schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:24:
[...]

Ik zeg ook niet dat er geen ruimte is en dat diegene meteen moet stoppen.

Ik zeg dat, op de algemene vraag "in hoeverre moet een docent rekening houden met beperkingen", mijn antwoord is: "zolang de rest er niet te veel last van heeft".

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
Behoorlijk wat ervaring op het HBO hier;

In principe is de student, met zijn rugzakje, een kwestie voor de decaan, eventueel in combinatie met de studiebegeleider, die vervolgens docenten -mits noodzakelijk- op de hoogte kan brengen. Eventuele rechten van de student liggen ook op decaan-niveau.

De docent zelf heeft hier eigenlijk relatief weinig mee te maken, want deze leidt op tot een hbo-niveau, ongeacht eventuele klachten. Edit: dit is eventueel wat stellig, maar de beoordelingscriteria kunnen door een docent niet zomaar individueel aangepast worden.

Onofficieel kan het afhangen per docent. Maar dan is het nogal afhankelijk van zowel de individuele docent als de specifieke casus van de student..

[ Voor 9% gewijzigd door Dude360 op 26-03-2022 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NvE
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

NvE

kijkt

Op het HBO moet je aan de algemene competenties (de A-competenties?) kunnen voldoen. Wellicht met extra vakken of aandacht. Het behalen en gebruiken van die competenties bijt nogal in het idee dat een docent (abnormaal veel) rekening houdt met de handicap van een student. Dat is in ieder geval mijn ervaring met vier jaar lang iemand op het spectrum in de klas en projectgroepen.

Ja doe maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als er bijzondere omstandigheden zijn waardoor een student niet optimaal kan presteren (bijv. ziekte, overlijden in directe kring, verhuizing, schulden, etc) kan de student hiermee naar de studiebegeleider en naar de studentendecaan. Bij de examencommissie kan de student vervolgens een aanpassing aanvragen. De docent heeft zich hier vervolgens ook aan te houden.

Iemand wegens onzekerheid en bevestiging zoeken uit een projectgroep zetten lijkt mij niet handig, aangezien dit impliceert dat de rest van de groep niet kan samenwerken, en laat dit nu net een hbo-competentie zijn. Dat is nu typisch iets waar je mee om moet leren gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AltQuestions
Mijre schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Die is er niet.
Daarnaast merk ik dat ik het lastig vind om mee te denken, omdat wat je schetst ogenschijnlijk redelijk onzeker gedrag is, terwijl je tegelijk spreekt van een functiebeperking door psychische klachten (wat verder gaat dan redelijk onzeker gedrag). Ik heb dus geen idee wat precies de vraag is die je stelt, dus kan ook niet meedenken.

Wat is de reden dat je dit topic hebt geopend? Waar ben je tegenaan gelopen? In welke situatie verwachtte je X, maar kreeg je Y, zodat je je afvroeg wat je eigenlijk mag verwachten (en je op zoek bent naar Z)?
Om mij echt goed te kunnen helpen, vereist het meer informatie. Ik voel mij er niet fijn bij om meer informatie te delen. Ik wil het daarom liever globaal houden. Op het moment hebben er voldoende mensen gereageerd en mij bruikbare meningen al gegeven. Door deze meningen, neem ik waar dat meerdere mensen, niet gerelateerd aan elkaar, bijna dezelfde meningen delen. Hierdoor kan ik voor mezelf concluderen wat de norm ongeveer is en dat is voor mij al voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
AltQuestions schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Om mij echt goed te kunnen helpen, vereist het meer informatie. Ik voel mij er niet fijn bij om meer informatie te delen. Ik wil het daarom liever globaal houden. Op het moment hebben er voldoende mensen gereageerd en mij bruikbare meningen al gegeven. Door deze meningen, neem ik waar dat meerdere mensen, niet gerelateerd aan elkaar, bijna dezelfde meningen delen. Hierdoor kan ik voor mezelf concluderen wat de norm ongeveer is en dat is voor mij al voldoende.
De norm staat in je schoolreglement, dat is niet een soort gemiddelde van de meningen hier ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:03
Als er sprake is van een functiebeperking, is de enige juiste route dat bespreken met de studiebegeleider/decaan, zij kunnen jou het beste helpen op een manier die past bij jouw situatie en jouw opleiding. Hier op een forum ga je niet verder komen dan wat algemene ervaringen die wel of niet op jouw situatie van toepassing zijn.

Trek ook maandag meteen aan de bel bij de studiebegeleider of decaan, want blijkbaar speelt dit nu al. Misschien is het alleen in jouw hoofd nu, maar als jouw functioneren binnen een projectgroep er toe leidt dat de rest van de groep het vak mogelijk niet haalt, zal de rest echt voor zichzelf kiezen en dan ben je ook bij volgende projecten het haasje omdat niemand meer met jou samen zal willen werken. Door nu al te schakelen met studiebegeleider/decaan, kan je voorkomen dat het zover escaleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltQuestions
Transportman schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:58:
Als er sprake is van een functiebeperking, is de enige juiste route dat bespreken met de studiebegeleider/decaan, zij kunnen jou het beste helpen op een manier die past bij jouw situatie en jouw opleiding. Hier op een forum ga je niet verder komen dan wat algemene ervaringen die wel of niet op jouw situatie van toepassing zijn.

Trek ook maandag meteen aan de bel bij de studiebegeleider of decaan, want blijkbaar speelt dit nu al. Misschien is het alleen in jouw hoofd nu, maar als jouw functioneren binnen een projectgroep er toe leidt dat de rest van de groep het vak mogelijk niet haalt, zal de rest echt voor zichzelf kiezen en dan ben je ook bij volgende projecten het haasje omdat niemand meer met jou samen zal willen werken. Door nu al te schakelen met studiebegeleider/decaan, kan je voorkomen dat het zover escaleert.
Zover is het nou ook nog weer niet, maar ik snap je punt dat als het een groter probleem gaat worden, om dit tijdig te escaleren. Algemene ervaringen/meningen vergaren was juist het doel van deze topic.

[ Voor 3% gewijzigd door AltQuestions op 26-03-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:03
AltQuestions schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Zover is het nou ook nog weer niet, maar ik snap je punt dat als het een groter probleem gaat worden, om dit tijdig te escaleren. Algemene ervaringen/meningen vergaren was juist het doel van deze topic.
Ook als het nog niet zover is, kan het echt geen kwaad om een keer met een studiebegeleider te spreken hierover, die vinden het ook fijn als ze weten wat er onder studenten speelt wat van invloed kan zijn om hun studievoortgang.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:22
Laat ik eens wat posten als ex-student met een functiebeperking. Ik heb in het eerste collegejaar meteen een diagnose aan de broek gehad dat ik de ziekte van Ménière heb. Zonder enige vorm van behandeling is elke dag met de trein dan niet echt ideaal. De aanhoudende klachten leidden tot ingrijpende ooroperaties, waarbij er tot twee keer toe kraakbeen verwijderd is.

Ik heb mijn hele situatie kenbaar gemaakt bij mijn SLB’er. Die heeft me doorgezet naar de casemanager. Een casemanager was bij mijn studie een aangewezen docent die opkomt voor jouw belangen als student met functiebeperking. Zij stond dan weer in nauw contact met de decaan.

De docenten zijn relatief creatief met mijn problemen omgesprongen. Corona bestond nog niet, maar thuiswerken kwam met mij wel vaker voor. Sommige docenten dachten mee en wilden er een succes van maken. Die vonden dat ik het wel zwaar genoeg had. En zo fietste ik door het eerste jaar heen.

Het tweede jaar was totaal anders. Docenten die geen rekening met je willen houden. Die je liever van de opleiding afschoppen omdat je ‘weer eens gekozen hebt voor je gezondheid in plaats van je studie’. Aan empathie ontbrak het de belangrijkste docent van dat jaar behoorlijk. Medestudenten gingen die houding overnemen en vonden werken met mij als ‘trekken aan een dood paard’. Een andere docent was al uitgeblust en haar man was ook net dood, dus die zat echt niet op mijn problemen te wachten.

Dat soort dingen gaan aan je vreten. Zo had ik aan het tweede deel van het tweede jaar een behoorlijke depressie te pakken. Ik ben er een jaar tussenuit geweest en heb daarna de draad vol frisse moed opgepakt.

Toen had ik opeens nieuwe, meelevende docenten. Bij projectgroepen was de eis dat er werd samengewerkt. Maar dat was door mijn omstandigheden erg lastig. Via de decaan en de Examencommissie zijn er zeker vijf verzoeken geweest om een uitzondering te maken en alleen te werken. Die vijf verzoeken zijn toegewezen.

Daarna ging het hard. Ik heb in totaal zes jaar tijd alsnog mijn diloma gehaald. Ik kreeg een profileringsfonds (speciaal opgezet voor chronisch zieken) en kreeg een jaar extra financiering van DUO.

Ik heb geen studieschuld, een diploma op zak en heb geleerd dat niets je aan komt vliegen. Kern van het verhaal: niet opgeven. Ga met een decaan en casemanager praten. Duik in de examenregelementen. Kijk of er financiering vanuit school mogelijk is. Docenten zijn niets verplicht, maar empathie kost niets extra. En trek op tijd aan de bel. Een medestudent die ook Ménière had, had alles op eigen houtje gedaan. Dat heeft haar 35K gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:10
AltQuestions schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:28:
[...]

De wettelijke norm staat in de Wet gelijke behandeling handicap of chronische ziekte. Je hebt mogelijk recht op een "doeltreffende aanpassing".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:00
Dude360 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:53:
Behoorlijk wat ervaring op het HBO hier;

In principe is de student, met zijn rugzakje, een kwestie voor de decaan, eventueel in combinatie met de studiebegeleider, die vervolgens docenten -mits noodzakelijk- op de hoogte kan brengen. Eventuele rechten van de student liggen ook op decaan-niveau.

De docent zelf heeft hier eigenlijk relatief weinig mee te maken, want deze leidt op tot een hbo-niveau, ongeacht eventuele klachten. Edit: dit is eventueel wat stellig, maar de beoordelingscriteria kunnen door een docent niet zomaar individueel aangepast worden.

Onofficieel kan het afhangen per docent. Maar dan is het nogal afhankelijk van zowel de individuele docent als de specifieke casus van de student..
Dit ^^

Opmerking 1 hierbij: bij mijn werkgever is het vanwege de AVG niet mogelijk om dossiers in te zien van studenten. Dus een zaak kan succesvol aangevraagd zijn bij de decaan, maar daar hoef je als docent niets van te zien.

En vergis je niet in de hoeveelheid zaken waar je rekening mee moet houden. ASS, adhd, add. Ik had laatst een faalangstige in de klas. Met alles en iedereen wil ik rekening houden, maar ik ben docent, en geen psycholoog.

Wél is Ts zich volgens mij aan het voorbereiden voor het studentenleven, waar ik een compliment voor wil geven.

Dus, Slcer/slber, decaan, rammen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
DiedX schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:07:
En vergis je niet in de hoeveelheid zaken waar je rekening mee moet houden. ASS, adhd, add. Ik had laatst een faalangstige in de klas. Met alles en iedereen wil ik rekening houden, maar ik ben docent, en geen psycholoog.
Tja, dat moet ik ook in het basisonderwijs... En dan ook nog eens flink grotere IQ verschillen dan die HBO docenten... Wat is precies je punt? Waarom zou jij dat niet kunnen/moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
President schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Tja, dat moet ik ook in het basisonderwijs... En dan ook nog eens flink grotere IQ verschillen dan die HBO docenten... Wat is precies je punt? Waarom zou jij dat niet kunnen/moeten?
Dat hoef je als het goed is niet. De kinderen met ad(h)d/ass/etc zitten over het algemeen op speciaal basisonderwijs/voorgezet onderwijs, niet het reguliere onderwijs. Die leerkrachten zijn opgeleid/getrained om met die kinderen overweg te gaan.
Nu moet je dus als docent op het HBO beide "kunnen", stel je eigenlijk. Dat is toch niet niks, lijkt me.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:00
President schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Ik zou best willen, maar dan moet het wel aangeboden worden. Overigens wordt po volledig uitgewoond.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
Cyphax schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:38:
[...]

Dat hoef je als het goed is niet. De kinderen met ad(h)d/ass/etc zitten over het algemeen op speciaal basisonderwijs/voorgezet onderwijs, niet het reguliere onderwijs. Die leerkrachten zijn opgeleid/getrained om met die kinderen overweg te gaan.
Nu moet je dus als docent op het HBO beide "kunnen", stel je eigenlijk. Dat is toch niet niks, lijkt me.
Haha, hoe kom je daar in? Kinderen met ADHD gaan bijna allemaal naar het reguliere onderwijs, een uitzondering niet. Kinderen met hele zware autisme zitten inderdaad op het speciaal onderwijs, maar in elke schoolklas zit er gemiddeld minimaal 1 leerling met ass diagnose... Los van de IQ verschillen, bindingsangst, verlatingsangst, PTSS, beelddenkers (al is die mode gelukkig weer voorbij) en weet ik veel wat nog meer waar we rekening mee moeten houden.. was het maar zo dat ik al die leerlingen naar het sbo zou krijgen, zou voor mij een stuk makkelijker zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
President schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:05:
[...]

Haha, hoe kom je daar in?
Met een TLV. Mijn oudste zit op speciaal onderwijs. Daar is ie echter niet begonnen.
Kinderen met ADHD gaan bijna allemaal naar het reguliere onderwijs, een uitzondering niet. Kinderen met hele zware autisme zitten inderdaad op het speciaal onderwijs, maar in elke schoolklas zit er gemiddeld minimaal 1 leerling met ass diagnose...
Je hoeft geen diagnose ergens voor te hebben om het sbo in te komen, en andersom geldt ook dat kinderen die in het reguliere bo meekomen daar best kunnen blijven ondanks een of andere diagnose. Maar als dat niet goed gaat en de leerkrachten trekken niet aan de bel, dan is er iets mis, denk ik.
Maargoed, dat zijn mijn eigen ervaringen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Dat wordt dus steeds meer afgebouwd. Steeds meer kinderen met ook steeds ernstigere aandoeningen gaan niet meer naar speciaal onderwijs. Pas als het op een reguliere school echt uit de klauwen loopt, komt speciaal onderwijs in beeld. Het is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. En daar zitten er ook tussen die het wel halen en dus de kans krijgen om verder te leren op het HBO. Zullen geen enorme aantallen zijn, maar daar ga je dus op het HBO dan vanzelf ook mee te maken krijgen.

Bij mijn dochtertje in de klas zit zelfs een kind dat elke dag een verzorger mee naar school krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Cyphax schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:12:
[...]

Met een TLV. Mijn oudste zit op speciaal onderwijs. Daar is ie echter niet begonnen.

[...]

Je hoeft geen diagnose ergens voor te hebben om het sbo in te komen, en andersom geldt ook dat kinderen die in het reguliere bo meekomen daar best kunnen blijven ondanks een of andere diagnose. Maar als dat niet goed gaat en de leerkrachten trekken niet aan de bel, dan is er iets mis, denk ik.
Maargoed, dat zijn mijn eigen ervaringen maar.
Nou, vanuit school gezond kan ik je vertellen dat het echt al jaren erg moeilijk is om een leerling naar het speciale onderwijs te krijgen.. Als daar überhaupt al plaats is. Je bent daar minimaal een jaar aan kwijt en je moet goed kunnen onderbouwen waarom je niet aan gepast onderwijs binnen de klas kan geven... Nu zijn er natuurlijk soms wel kinderen waarbij het 'makkelijk' is omdat er meerdere dingen zijn vastgesteld (bijvoorbeeld laag IQ in combinatie met zware autisme) of in gevallen dat een kind bijvoorbeeld niet kan praten. Maar heeft het kind een tos? Dan moet er een opp komen.. en ook leuk: je moet maar hopen dat de ouders willen meewerken om het kind naar het sbo te krijgen, als deze het niet willen dan moet je op een gegeven moment maar een melding doen van mishandeling/verwaarlozing wat je als school en ook niet zomaar kan doen (en tegenwoordig niet eens meer anoniem mag).

Los dat het werk oplevert vind ik het verder niet erg, gun de kinderen ook gewoon omgang met reguliere buurtgenootjes zolang het niet teveel ten koste gaat van de rest van de klas. En als het kind zich ook gewoon kan ontwikkelen loop ik met plezier een stapje harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 39993 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Dat wordt dus steeds meer afgebouwd. Steeds meer kinderen met ook steeds ernstigere aandoeningen gaan niet meer naar speciaal onderwijs. Pas als het op een reguliere school echt uit de klauwen loopt, komt speciaal onderwijs in beeld. Het is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. En daar zitten er ook tussen die het wel halen en dus de kans krijgen om verder te leren op het HBO. Zullen geen enorme aantallen zijn, maar daar ga je dus op het HBO dan vanzelf ook mee te maken krijgen.

Bij mijn dochtertje in de klas zit zelfs een kind dat elke dag een verzorger mee naar school krijgt.
Ik weet niet wat de vanzelfsprekendheid is vandaag de dag (wat noem je "vroeger"?), alleen dat het in principe de bedoeling is dat kinderen die meer aandacht nodig hebben dan leerkrachten die @President noemt, die aandacht eigenlijk wel zouden moeten krijgen. Maar ik denk dat het niet realistisch is om dat van de leerkrachten op het reguliere onderwijs te verwachten.
Hetzelfde geldt imo ook voor docenten op het HBO (ik ben er daar ook eentje van).
President schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:24:
[...]

Nou, vanuit school gezond kan ik je vertellen dat het echt al jaren erg moeilijk is om een leerling naar het speciale onderwijs te krijgen.. Als daar überhaupt al plaats is. Je bent daar minimaal een jaar aan kwijt en je moet goed kunnen onderbouwen waarom je niet aan gepast onderwijs binnen de klas kan geven... Nu zijn er natuurlijk soms wel kinderen waarbij het 'makkelijk' is omdat er meerdere dingen zijn vastgesteld (bijvoorbeeld laag IQ in combinatie met zware autisme) of in gevallen dat een kind bijvoorbeeld niet kan praten. Maar heeft het kind een tos? Dan moet er een opp komen.. en ook leuk: je moet maar hopen dat de ouders willen meewerken om het kind naar het sbo te krijgen, als deze het niet willen dan moet je op een gegeven moment maar een melding doen van mishandeling/verwaarlozing wat je als school en ook niet zomaar kan doen (en tegenwoordig niet eens meer anoniem mag).

Los dat het werk oplevert vind ik het verder niet erg, gun de kinderen ook gewoon omgang met reguliere buurtgenootjes zolang het niet teveel ten koste gaat van de rest van de klas. En als het kind zich ook gewoon kan ontwikkelen loop ik met plezier een stapje harder.
Dat het met het sbo niet lekker gaat is inderdaad wel duidelijk (het wordt steeds verder afgebroken naar mijn gevoel). Als ouders hebben we daar gemiddeld elke maand wel last van (de uitval). Ik ben er eerlijk gezegd ook niet blij mee dat mijn kind op het sbo zit: moet met de taxi naar school want is niet in het dorp, klasgenootjes wonen niet in de buurt: op sociaal vlak levert imho je kind in.
Ik vind het sterk van je dat je kinderen dezelfde kans biedt los van een eventuele beperking. Ik sta er zelf ook zo in (maar er is bij ons op het HBO natuurlijk geen alternatief in de vorm van speciaal onderwijs, dus dat moet ook wel), mits het houdbaar is. En dat laatste verschilt zo sterk per kind. Maar ook per leerkracht: zijn al je collega's er net zo toe in staat als jij?

[ Voor 46% gewijzigd door Cyphax op 27-03-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
[...]

Ik weet niet of dit slechts een voorbeeld is, of de daadwerkelijke situatie waar je oorspronkelijke vraag over ging (maar ik ga uit van het tweede). Het doel van het HBO is o.a. om mensen voor te bereiden op het werkzame leven door het bijbrengen van kennis die zelfstandig toegepast kan worden. Dit kan technische/vakinhoudelijke kennis zijn, maar o.a. ook opgedane ervaring in de vorm van stages, samenwerkingsprojecten en het opdoen van ervaring bij het ontwikkelen van een product. Het vragen van bevestiging, aanbieden van excuses en onzekerheid zijn zaken waar je redelijkerwijs mee om hoort te kunnen gaan als docent; samenwerking en omgangsvormen zijn door de aard van het projectmatige aspect van het HBO onderdeel van het spel. Ook in het bedrijfsleven zal je als werknemer om moeten kunnen gaan met zulke situaties, en het handelen van de docent kan zelfs als voorbeeld dienen hoe leerlingen kunnen handelen in een afhankelijkheidsrelatie (denk aan het maken van een ontwapenend grapje, combineren van positieve en negatieve feedback, etc.).

Als docent mag je gerust expliciet/duidelijk zijn in wat er van de student verwacht wordt (en benoem gerust dat de leerling niet steeds excuses hoeft aan te bieden). Aan de andere kant hoort de leerling zelf ook de nodige bagage/kennis mee te brengen, en mag je als docent verwachten dat er behoorlijke voortgang in de ontwikkeling van de leerling zal plaatsvinden (ook emotioneel). Dat sommige leerlingen wat meer aandacht nodig hebben is te verwachten, en het hangt van het leerjaar, de extra-vraag en de aard van het vak af in hoeverre hierin voorzien kan worden. In het eerste jaar verwacht ik dat de docent wat meer ruimte heeft/geeft om het leer-kompas van de leerling te richten/ijken, terwijl in de tweede helft van de opleiding de leerling de klappen van de zweep hoort te kennen.

De docent heeft een taak richting de gehele klas en richting het individu; het balanceren hiervan is een vak apart. Wat ook gezegd dient te worden is dat het tempo op sommige studierichtingen vrij hoog kan liggen, en dat er redelijk wat uitval te verwachten is bij het HBO; niet iedereen zal de eindstreep halen (in hoeverre dit wenselijk is, is een andere discussie). Door verschil in startpunt van het individu is het behalen van de eindstreep voor iedereen een verschillende prestatie, en met een beetje hulp is het verschil in uitgangspositie vaak te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

De kinderen met ad(h)d/ass/etc zitten over het algemeen op speciaal basisonderwijs/voorgezet onderwijs, niet het reguliere onderwijs.
Die zitten (bijna) allemaal op gewone reguliere scholen. Echt speciaal onderwijs is riant uitgekleed en het reguliere onderwijs dient "passend" onderwijs te leveren.

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 27-03-2022 11:47 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
teacher schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Die zitten (bijna) allemaal op gewone reguliere scholen. Echt speciaal onderwijs is riant uitgekleed en het reguliere onderwijs dient "passend" onderwijs te leveren.
Ja, ik heb dat nooit helemaal begrepen: het speciaal basisonderwijs en het idee van het passend onderwijs heb ik altijd tegenstrijdig gevonden. Maargoed, hier in de regio zijn er een hoop die wel naar het speciaal onderwijs gaan (honderden kinderen op al die scholen bij elkaar), blijkbaar blijven er dan toch veel achter. Is dat een goede zaak? Hebben die kinderen die extra begeleiding niet nodig, of kunnen alle leerkrachten dit gewoon zelf op het reguliere onderwijs? Hebben zij die extra training niet nodig?

Voor wat betreft het HBO is de vraag hier eigenlijk dezelfde: moet je als docent studenten succesvol door een course kunnen krijgen, ongeacht een eventuele beperking? En ongeacht de ernst daarvan? Er zal ergens best wel een grens moeten liggen. Ik ben persoonlijk erg empathisch dus als het haalbaar is doe ik daar ook best extra moeite voor. Maar ik kan me grenzen voorstellen aan mijn vermogen dat te doen. Ik denk dat ik zo'n oordeel ook niet helemaal zelf zou maken maar in overleg met de betrokken SLBer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:56
Cyphax schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:11:
[...]
Voor wat betreft het HBO is de vraag hier eigenlijk dezelfde: moet je als docent studenten succesvol door een course kunnen krijgen, ongeacht een eventuele beperking? En ongeacht de ernst daarvan? Er zal ergens best wel een grens moeten liggen. Ik ben persoonlijk erg empathisch dus als het haalbaar is doe ik daar ook best extra moeite voor. Maar ik kan me grenzen voorstellen aan mijn vermogen dat te doen. Ik denk dat ik zo'n oordeel ook niet helemaal zelf zou maken maar in overleg met de betrokken SLBer.
Lijkt mij dat het antwoord op die vraag ook afhangt van de aard van de aandoening en de aard van de opleiding. En of de aandoening vakinhoudelijk impact heeft op de opleiding.

Even in het extreme, als je zonder armen bent geboren en een opleiding tot timmerman wilt volgen, dan kun je niet verwachten dat de opleiding zo veel aanpassingen doet dat je alsnog timmerman zou kunnen worden. Maar wellicht ben je wel pienter genoeg dat je denkvakken kunt doen. Er kunnen dan met hulpmiddelen prima aanpassingen worden gedaan zodat je de opleiding kunt volgen. Als dat betekent dat je bv. alles alleen via de computer kunt doen, dan kan een docent niet van je eisen dat je bv examens met pen en papier doet.

Zo zal het ook met meer psychische zaken zijn. Als die weinig impact hebben op de vakken zelf, dan zou daar ook niet op beoordeeld moeten worden. Maar als een vak specifiek gericht is op bv bepaalde sociale interactie en je hebt daar moeite mee, dan is dat toch een lastiger situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1833882

Rekening houden, ja. Maar de persoon heeft zelf ook een verantwoordelijkheid. Heel eerlijk vind ik dat je iemand gewoon eruit mag zetten. Als die persoon niets bijdraagt of de veiligheid/sfeer op een negatieve manier bepaald. De andere studenten hebben ook recht op een prettige leeromgeving. Extra spellingcheck bij iemand met dyslexie, geen punt. Doe ik graag. Pesten, manipuleren omdat je zelf niet lekker en je vel zit is een absolute no-go.

Ik heb 2 personen met psychische problemen ooit uit een groep gezet. Ik heb ook heel fijn samen gewerkt met andere medestudenten met psychische klachten. Zelfs beter dan sommige mensen zonder een 'label.' Het is meer afhankelijk van de persoon en de inzet dan het 'labeltje'. Net als dat je tussen mensen zonder iets rotte appels hebt heb je dat bij mensen met een 'labeltje' natuurlijk ook. Maar dat is individueel bepaald.

De normale omgangsvormen van elkaar respecteren en elkaars grenzen accepteren horen altijd te blijven gelden. Een bepaalde richtlijn en eis ook. Ik wil toch dat mijn arts aan een bepaalde standaard voldoet.

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 1833882 op 03-10-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1833882 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:58:
Rekening houden, ja. Maar de persoon heeft zelf ook een verantwoordelijkheid. Heel eerlijk vind ik dat je iemand gewoon eruit mag zetten. Als die persoon niets bijdraagt of de veiligheid/sfeer op een negatieve manier bepaald. De andere studenten hebben ook recht op een prettige leeromgeving.

Ik heb 2 personen met psychische problemen er wel uitgezet. Niet letterlijk eruit gezet gewoon de naam niet op de her gezet het jaar daarop. Toonden zo weinig interesse en initiatief en kwamen nooit opdagen dat ik al afgestudeerd was toen ik een keer een appje kreeg. Want het curriculum ging veranderen en de slb'er had gewaarschuwd dat cijfers zouden vervallen. Had die mensen al 1,5 jaar niet gesproken en waren al 3 her mogelijkheden geweest. Dat gezegd hebbende. Ik heb ook heel fijn samen gewerkt met andere medestudenten met psychische klachten.

Punten die voor mij het verschil maakten waren:
- Niet op komen dagen, continu een half uur van te voren afzeggen en als je een keer wel kwam altijd te laat. Niet 1 of 2 keer. Maar altijd elke keer weer. Zat ik al in de trein voor Jan met de korte achternaam.
- Al minder werk doen dan de rest en dan ook nog ondermaats. Als er wat van gezegd wordt dan de reactie ja het komt nu niet meer uit.
- Nooit initiatief nemen, goed werk afleveren of op komen dagen. Maar wel overal je mening over geven en denken dat die heilig is. Die persoons wil was wet.
- Het systematisch treiteren van een andere verbaal niet assertieve groepsgenoot en de anderen opjutten. Als die niet meededen dan oneerlijk want leek zij de gemenerik.
- Zelf niets uitvreten maar een ander uit de projectgroep willen zetten omdat ze hun namen onderaan het rijtje namen had gezet tijdens de presentatie. Want dat was Pesten. (De namen stonden gewoon op alfabetische volgorde van achternaam.)
- Geen alternatief zoeken. En niet open staan voor suggesties. Zoals zoom etc als reizen te zwaar was.
- Bij elke vorm van advies kritiek. Oneerlijk, wereld is tegen mij en er is een stigma.
- Ruzie met zo ongeveer de hele klas aan mij vragen of ik het daar over wou hebben. Ik zei goed maar ik ben nu aan het avondeten is 20:00 oke? Nee het moet nu want anders had zij geen rust dat was mijn schuld. Ik moest maar niet zo egoïstisch zijn. Zelfde verhaal toen stond ik in de wacht bij de DUO al een half uur. Moest ik maar ff ophangen.
- Zeggen dat je niet kan vanwege stress en prikkels. Mensen om je heen is nu echt teveel. Maar wel foto's plaatsen van ComicCon en feestjes van nog geen 2 uur later. In steden die toch minimaal 1,5 uur reizen zijn.
- Het werd alleen maar extremer. Nooit beter.

Op een gegeven moment was ik er gewoon klaar mee.
En dan is dus eigenlijk de vraag van TS: wat kun je van een HBO docent verwachten om dit WEL tot een positief resultaat om te vormen? Want als je zoiets laat escaleren tot het punt wat jij beschrijft, is de situatie praktisch al niet meer te redden en heb je als onderwijsinstelling dus 0 gedaan ter ondersteuning. Is dat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1833882

Precies. Hier was het vooral ja je moet er samen uitkomen. Later moet je ook samenwerken met moeilijke mensen en mensen die je niet aardig vind. (Je contract niet verlengd krijgen, ontslagen worden, op non-actief gezet worden gebeurt natuurlijk nooit.)Vooral een ik heb hier geen zin in zoek het ff zelf uit. SLB'er ook als ik advies zocht. Ja professionele werkhouding betekent dat je zelf dingen oplost.(Als ik alles al perfect kan waarom volg ik dan nog een opleiding). Uiteindelijk heeft hier de directie moeten ingrijpen. Vonden ook dat de docent ernstig te kort was geschoten en er een zeer onveilige sfeer was ontstaan.

Ik zou TS dus echt aanbevelen om hier een externe partij: decaan of directie in te schakelen. Zodat het niet zover escaleert. Het kan namelijk ook zo zijn dat het geen onwil maar onmacht is. Docenten zijn ook mensen, die niet alles weten, niet alles kunnen en fouten maken. Er is dan iemand om mee te sparren naar een oplossing. Die er emotioneel buiten staat.

Met wie je dan ook praat. Ik zou in ieder geval goed op papier zetten: Welk gedrag jouw stoort en waarom iemand er daarom uit moet.
Bijv. Komt afspraken niet na en levert werk te laat af. --> Benadeeld het uiteindelijke resultaat. Dat zorgt voor spanning binnen de groep. --> Dus wij willen niet op deze manier met jouw verder.
De betreffende beperking zou ik niet eens noemen. Bij jezelf en zakelijk houden.

Dit is het advies wat ik uiteindelijk kreeg van mijn begeleider op mijn afstudeerstage en dat was de sleutel. Dus toch nog wat opgestoken.

Het moeilijke hieraan is dat soms dingen gewoon niet lukken en mislopen zelfs met de beste intenties en advies. Ik ben een vent van bijna 2m en 120 kg. De kans dat ik ooit een Olympische medaille op het kunstrijden win is gewoon 0. Ook al zou ik nog zo graag willen, mijn best doen en alle hulp en adviezen inschakelen. Turnen gaat hem ook niet worden ben ik bang.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 1833882 op 03-10-2022 17:18 ]

Pagina: 1