Vogel-/nachtcamera Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-06 18:55

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik heb een merelnestje op een plank in mijn fietsenhok. Nu zou ik dat wel eens in de gaten willen houden. Ik heb wel een babycamera, maar die is groot en log. Dat vinden ze misschien eng, ineens een raad ding bij hun nestje. Ik heb nog een RPi 3A over, ik kan daar wel eens een camera aan hangen en dat ergens vastplakken. Nu kijk ik rond, en je hebt best wat nachtcamera's voor 15-40 euro bij onder andere SOS Solutions, maar ik zie niet echt wat nu de verschillen zijn. Het is voor mij allemaal 1 pot nat. Ik zie ook nergens duidelijk of de camera's zelf automatisch kunnen wisselen tussen dag en nacht, of dag je er nog handmatig een lenskapje op moet doen. Ik wil dat natuurlijk automatisch.

Ik zou het waarderen als iemand me wat meer op gang kan helpen. Het vinden van zomaar een RPi camera is niet moeilijk, één Google search en je vindt er tig. Maar de verschillen tussen alle opties vinden is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

want je wilt met de Rpi ook direct opnemen?

Kijk anders eens naar een FPV camera
https://nl.aliexpress.com...4225-bcc1-f38f99e1ae0b-16

Kan je het naar je huiskamer sturen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
memphis schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:21:
want je wilt met de Rpi ook direct opnemen?

Kijk anders eens naar een FPV camera
https://nl.aliexpress.com...4225-bcc1-f38f99e1ae0b-16

Kan je het naar je huiskamer sturen.
Opnemen en streamen, zat ik inderdaad aan te denken. Hoeft niet op de Pi te worden opgeslagen, ik heb een server.

Als je een FPV camera zegt, dan bedoel je alleen voor draadloos verzenden zodat ik lokaal kan bekijken? Ik zat er wel aan te denken om het het internet op te knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Laatst online: 30-06 20:07
Wat je wilt is een NOIR camera module voor je Pi (no-ir filter).
Een esp32 met cam module zou ook nog kunnen. Ook hier zorgen dat er geen IR filter inzit.

[ Voor 41% gewijzigd door GeeEs op 26-03-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
GeeEs schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:44:
Wat je wilt is een NOIR camera module voor je Pi (no-ir filter).
Een esp32 met cam module zou ook nog kunnen. Ook hier zorgen dat er geen IR filter inzit.
Is er nog een verschil tussen zo'n NoIR module of zo een van bijvoorbeeld Waveshare? Alleen al Waveshare heeft tig verschillenden, en er zijn nog wel een paar andere makers. Ik zie niet echt wat nu al die modellen apartzet van elkaar. Misschien een net iets andere kijkhoek, maar verder? Voor NoIR moet ik denk om nog wat infrarood LED's erbij doen, die lijken niet inbegrepen. Maar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Laatst online: 30-06 20:07
Bij die waveshare die je linkt, zitten er 2 IR IR bordjes bij.
Deze heeft ook nog instelbare focus, lijkt mij prima geschikt voor wat je ermee wilt.
Je kunt altijd nog meer extra IR led's bijdoen, al denk ik dat dit niet nodig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:58
Ik heb er ook aan gedacht zoiets op te zetten, we hadden een nestje onder de veranda. Kwam na wat zoeken ook bij projecten uit waar ze een camera module uit een oude laptop hergebruikt hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuggles!
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01-11-2023
Ik heb wel ervaring met de waveshare camera's voor deze toepassing. Heb zelf hier in de tuin een paar vogelhuisjes waar ik zo'n camera heb ingebouwd.

Je hebt eigenlijk 3 soorten. Normaal, NoIR en IR-Cut.

De normale hebben een IR filter en zijn goed voor kleuren opnamen overdag. Deze zijn niet zo geschikt voor nachtzicht omdat het IR licht wordt tegengehouden door het IR filter.

NoIR uitvoeringen hebben dit filter niet maar hebben als nadeel dat ze daarom overdag een roze/paars beeld geven. Dit kan je oplossen door ze in B/W mode te gebruiken.
Deze zijn dan wel weer heel geschikt om te gebruiken in combinatie met IR verlichting. Ik zou de meegeleverde IR lampjes niet gebruiken, deze zijn veel te fel en worden zelfs warm.
Twee kleine 5mm IR ledjes is meer dan voldoende op korte afstand.

IR-Cut camera's hebben een mechaniek om dit IR filter overdag ervoor te zetten en in het donker te verwijderen. Deze kan je aansturen dmv een GPIO pin.
Je moet dan wel iets van een script maken die met bijvoorbeeld een lux sensor de lichtsterkte meet en bij een bepaalde waarde het IR filter schakelt en de IR verlichting aanzet.

Verder voed ik de raspberry pi's met POE. Gebruik ik ffmpeg om de stream te encoden naar H264 (in hardware) en stuur deze vervolgens naar een RTSP server die ook op de Pi draait.
Mijn server pikt de streams dan weer op en doet de motion detectie. Werkt eigenlijk al jaren probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
@Snuggles! Interessant. Ik zou ook wel eens willen zien hoe je de motion detection hebt geregeld. En de encoding ook wel.

Helaas heeft mijn Pi alleen geen ethernet, dus PoE gaat hem niet worden. Het bekabelen zou misschien wel kunnen lukken, dus op dat punt was het wel interessant geweest. Een nieuwe Pi zie ik zo gauw niet gebeuren, ze zijn nergens te krijgen. Ik was nog niet erover uit hoe ik de Pi wél wilde voeden.

[ Voor 7% gewijzigd door Amanoo op 27-03-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:26

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Amanoo schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:24:
@Snuggles! Interessant. Ik zou ook wel eens willen zien hoe je de motion detection hebt geregeld. En de encoding ook wel.

Helaas heeft mijn Pi alleen geen ethernet, dus PoE gaat hem niet worden. Het bekabelen zou misschien wel kunnen lukken, dus op dat punt was het wel interessant geweest. Een nieuwe Pi zie ik zo gauw niet gebeuren, ze zijn nergens te krijgen. Ik was nog niet erover uit hoe ik de Pi wél wilde voeden.
Ik ben zelf toevallig recent geslaagd voor een 2e hands RaspPi 3b voor 30E. Zag er daarna één natuurlijk voor 25E langskomen, maar die staat alweer op Gereserveerd.
Je kunt via de functie 'Prijs volgen' ook een alert instellen voor V&A-aanbod. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Het lijkt ondertussen allemaal voor niets te zijn geweest. Het beestje is niet meer teruggekeerd naar het nestje. Zelfs het schaaltje met rozijnen dat ik verderop heb achtergelaten is niet aangeraakt. Ik zat nog zo te hopen op 4 leuke kuikentjes in de achtertuin, maar helaas. Ze heeft toch echt zitten broeden, maar de eitjes zitten nu in de kou. Het lijkt erop dat het over is.

Ik zou morgen de camera krijgen, maar ik zal daar maar wat anders mee moeten doen. Ik zat al langer te denken aan een beveiligingscamera in de tuin, dus misschien wordt dat dan het projectje.

[ Voor 20% gewijzigd door Amanoo op 29-03-2022 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:26

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Amanoo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 01:14:
Het lijkt ondertussen allemaal voor niets te zijn geweest. Het beestje is niet meer teruggekeerd naar het nestje. Zelfs het schaaltje met rozijnen dat ik verderop heb achtergelaten is niet aangeraakt. Ik zat nog zo te hopen op 4 leuke kuikentjes in de achtertuin, maar helaas. Ze heeft toch echt zitten broeden, maar de eitjes zitten nu in de kou. Het lijkt erop dat het over is.

Ik zou morgen de camera krijgen, maar ik zal daar maar wat anders mee moeten doen. Ik zat al langer te denken aan een beveiligingscamera in de tuin, dus misschien wordt dat dan het projectje.
Ho ho, het is nog niet eens april. Veel vogelsoorten doen meerdere nesten in één broedseizoen. Als je het nest zelf laat zitten, kan ik me zo voorstellen dat andere vogels wel wat voelen voor een kant-en-klaar nest. :9

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-06 15:36
Zelf net deze geïnstalleerd:

€ 13,37 21%OFF | Raspberry Pi 3 Model B+ IR-CUT Camera Night Vision Focal Adjustable 5 MP OV5647 Automatically Switch Day /Night Mode for RPI 3/2
https://a.aliexpress.com/_uQyens

Schakelt automatisch tussen ir aan en uit.
Raspberry pi er aan met daarop motioneye os draaiend en klaar is kees.

In motioneye kun je heel makkelijk motion detection instellen en een mail krijgen bij beweging. Ook kan je een stream opzetten.
Opnemen doe ik met m'n synology nas in surveillance station.

[ Voor 5% gewijzigd door Blackouts op 29-03-2022 19:23 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Pagina: 1