Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:30
We hebben 5200Wp op het dak liggen wat ons verbruik dekt maar als de saldering er af gaat dan moeten we de avonduren bij betalen. Ik heb een SMA met 2 x 2600Wp aansluiting
Nu kan ik één string los te koppelen en daar een MPPT op aansluiten die accu laad maar ik kan ook nog tot 2000Wp bijleggen en daar de MPPT op aansluiten
Ons avond verbruik is ±0,5kW per uur x 10 uur is 5kW en dat is ruim gemeten, dat wil ik uit de accu´s halen.
Kom ik in de winter te kort dan moet het netwerkt het te kort aanvullen.

Ik denk dan aan 4 LiFePo4 accu´s van 280Ah, 2p2s of te wel 2 parallel en die weer in serie zodat ik een 24V - 560Ah accu heb, daar een 3000W zuivere sinus omvormer op aansluiten om naar 230V te gaan.
Is dat te simpel gedacht ?

De andere vraag is kan ik die omvormer aansluiten op een WCD in de meterkast ?
Zo ja gaat mijn verbruik dan eerst uit mijn accu/omvormer ipv het netwerkt of heb ik daar meer voor nodig ?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik neem aan dat je een gemiddeld uurverbruik van 500 W bedoelt waardoor je 0,5 kWx10=5 kWh opslag nodig hebt (effectief, dus voor langere levensduur moet je accu groter zijn) om de nacht te halen. Moet wel zeggen dat dat pittig sluipverbruik is.

Verder kan ik je alleen vertellen dat het beduidend ingewikkelder dan dit is om een thuisaccu te gebruiken met netaansluiting. Lees je serieus in want dit is potentieel levensgevaarlijk! Vooral voor personeel dat reparatie moet uitvoeren en er van uit gaan dat er geen spanning meer op het net staat. Als jouw accu domweg op het net zit is dat dus niet waar.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
gsm schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 00:41:
We hebben 5200Wp op het dak liggen wat ons verbruik dekt maar als de saldering er af gaat dan moeten we de avonduren bij betalen. Ik heb een SMA met 2 x 2600Wp aansluiting
Nu kan ik één string los te koppelen en daar een MPPT op aansluiten die accu laad maar ik kan ook nog tot 2000Wp bijleggen en daar de MPPT op aansluiten
Ons avond verbruik is ±0,5kW per uur x 10 uur is 5kW en dat is ruim gemeten, dat wil ik uit de accu´s halen.

Ik denk dan aan 4 LiFePo4 accu´s van 280Ah, 2p2s of te wel 2 parallel en die weer in serie zodat ik een 24V - 560Ah accu heb, daar een 3000W zuivere sinus omvormer op aansluiten om naar 230V te gaan.

Zo ja gaat mijn verbruik dan eerst uit mijn accu/omvormer ipv het netwerkt of heb ik daar meer voor nodig ?
In elk geval te simpel gerekend.
Een accu heeft omzettingsverliezen en de omvormer een bepaalde hoeveelheid zelfverbruik. Hoeveel dat is hangt af van de specifieke opstelling (Hybride, retrofit, balans productie, accuafname, netafname,...)
Wanneer je x kWh produceert om op te slaan in een accu moet je al niet rekenen dat je die x kWh er netto gaat uithalen. Hou er ook rekening mee dat DC/DC aansluiting (MPPT) minder verliezen geeft maar ook specifieke eisen stelt aan bekabeling (vooral afstand tussen productie-eenheid en opslagmedium).
Verder moet je productie-eenheid en verbruik ook in balans zijn met je verbruik. Zeker in de periode dat er minder productie is.
Een accu die maar juist berekend is op je dagproductie in de zomer en geen rekening houdt met productie in de winter (de tijd tussen zonsondergang en zonsopgang is er ook nog eens langer om te overbruggen, dus de nuttige productieperiode veel korter en de accu verbruiksperiode veel langer) zal er ofwel een groot deel van het jaar werkloos bijliggen (toch als je uitganspunt is het verbruik tussen uitvallen voldoende productie en opstarten voldoende productie voor direct verbruik) of een relatief korte levensduur hebben door een verhoogd aantal cycli (en dat wil je toch niet met zo'n relatief hoge investering?).

Om je een idee te geven: ons basic verbruik tussen zonsondergang en -opgang situeert zich tussen de 50 en 100 Wh en het totale verbruik tijdens de niet productieve periode (dus de uren dat de accu moet leveren in de korte dagperiode wat al kan oplopen van 15:30 uur tot 09:30 uur) rond de 1000 - 1000 Wh. En daar zetten we dan een thuisaccu voor in van 15,4 kWh (48V) met een RTE van 98% op DC maar dat kan in de ongusntigste periode bij DC/AC/DC/AC zakken tot een RTE van 70%.

Wanneer je dus iedere avond/nacht 5 kWh moet overbruggen gaat dat niet lukken met een opslagcapaciteit van 5 kWh. Zelfs in de zomer niet.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:13

rustig alles neerleggen, paar jaar wachten en dan terugkomen. als dit over NL gaat: salderen wordt nu nog niet eens afgebouwd en het is ook nog steeds onduidelijk hoe dan. dus je probeert vooruit te lopen op een situatie die nog niet eens is ontstaan...

er zijn steeds meer producten van bijv. bepaalde merken omvormers (sma, huawei) die dit soort dingen langzaam in hun assortiment opnemen.

zet dit idee gewoon minimaal 1 jaar in de ijskast, voorlopig is het gewoon zonde van de extra spullen.

• IvoB2
Je kan er uiteraard ook vanuit gaan dat je je beter voorbereid op een situatie die nog moet komen dan dat je plots gelijktijdig met de massa moeten overschakelen => stijgende vraag, stijgende prijzen, langere wachttijden tot zelfs tekorten.

Hou er ook best rekening mee dat een standaad netgekoppelde PV-installatie bij een netonderbreking zichzelf ook uitschakelt (op dat ogenblik heb je dus niets meer aan je saldering en je staat technisch en energetisch even ver als de buur zonder panelen) terwijl dat met een semi off grid installatie (accu netgekoppeld en auto eilandfunctie) niet zo is. Dan blijven de panelen produceren bij netontkoppeling en wordt de netkoppeling automatisch of handmatig (afhankelijk van de uitvoering) hersteld wanneer het net terug on line komt.

Na - in Vlaanderen - een serieuze dip in de verkoop van PV en lacherig gedoe over 'zotten' die geld staken in een thuisaccu is de huidige situatie zo dat zowel voor PV als batterijen de prijzen terug in stijgende lijn gaan (producenten verhogen zelfs eenzijdig de prijzen voor installateurs, te nemen of te laten) en er bij veel installateurs al een klantenstop is tot eind 2022 of zelfs opzeggen van reeds toegezonden offertes.
Het wordt hier zelfs al zo gek dat energieleveranciers met een vast contract voor een bepaalde periode en relatief lage afnameprijzen al een klantenstop hebben ingelast (waardoor je bij aflopen contract bij een andere leverancier alleen nog ondoorzichtige variabele contracten kan afsluiten met steeds stijgende afnameprijzen tot gevolg).
Voorbereiden doe je je beter in een periode dat er weinig vraag (of zelfs tegenstand) is voor een product en niet wanneer de run op gang komt.
Het zou ook aan een gebrek van een brede visie getuigen om er van blijven uit te gaan dat NL een eiland is dat immuun is voor overhaast genomen politieke beslissingen, geoplitieke situaties of bevooradingszekerheid van externe partijen.
Het enige waar je zeker van bent zijn de beslissingen die je zelf neemt en vooral toepast en de enige bevooradingszekerheid en prijszekerheid is de productie die je zelf lokaal produceert, opslaat en verbruikt.
Al de rest is glazenbolpolitiek en hopen dat wat op een ander gebeurt aan je voorbij zal blijven gaan.
De 'visie' van de wolf en de drie biggetjes.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2022 09:14 ]

• gsm
Ok bedankt voor de adviezen en uitleg.
Nee ik ben zeker nog niet zover dat ik iets ga aanschaffen, als ik dat gaat doen dan wil ik meer weten van de werking zodat ik ook begrijp hoe het is aangesloten.
Blijkbaar is mijn berekeningswijze ook niet correct en ga ik weer verder zoeken en laten voorlichten.
Ik heb het vergeleken met mijn zelfbouw camper waar ik een pv op heb met één LFP van 280Ah en daar kan ik in de zomer goed mee vooruit maar die vergelijking gaat dan dus niet op.
Ik zag de Sunny Island, ik ga me daar eens op oriënteren
Wat de saldering betreft dat is toch al zeker dat die volgend jaar 2023 wordt afgebouwd ?
Dat is wat ik hoor en lees.
Betekend niet dat ik volgend jaar mijn aanpassing moet hebben gerealiseerd maar dan toch wel binnen enkele jaren en wil ik goed voorbereid zijn.

• IvoB2
Lijkt me geen goed idee een omvormer aan te sluiten op een stopcontact.
Hier zit de batterijomvormer op een afzonderlijke groep met zijn eigen beveiligingen. Wel andere situatie dan in NL. Hier (Vlaanderen) wordt een netgekoppelde thuisaccu beschouwt als een uitbreiding op de thuisinstallatie en die deze - voor ze in bedrijf mag gesteld worden - een technische keuring te ondergaan en nog eens aangemeld bij de netbeheerder.
Het aansturen van de accu richting PV/AC-verbruikers/net (met al dan niet keuze injecteren richting net of niet of laden via net of niet) laat je best over aan een goede batterij-omvormer.
Gezien een bruikbare thuisaccu een redelijke eenmalige investering vraagt haal je er best ook alle mogelijke opties uit. In verhouding tot de investering die je toch al doet zijn de bijkomende kosten daarvoor relatief laag.
Om tijdens een beperkte periode van het jaar slechts een deel van je productie naar nachtverbruik te verschuiven vind ik de technologie te waardeval.
Ofwel laat je het (nog even) ofwel beslis je er van in het begin het maximum uit te halen. Louter mijn mening.

• IvoB2
gsm schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:44:
Ik zag de Sunny Island, ik ga me daar eens op oriënteren
Wanneer je het max. uit een thuisaccu wenst te halen en zoveel mogelijk de eigen controle over het systeem wenst te behouden met voldoende open source naar latere uitbreidingen ben je vandaag bijna altijd aangewezen op de producten van SMA of Victron. Ze hebben, ten opzichte van elkaar, beiden hun eigen voor- en nadelen maar steken beiden ver boven de concurrentie uit.

• gsm
Mijn gedachte was om de omvormer op een WCD in de meterkast te koppelen maar vergat te melden dat deze WCD dan alleen op een zekering zit aangesloten

Maar even ter verduidelijking
Ik wil niet volledig off grid zijn, ik wil de aansluiting van het netwerk behouden voor het geval dat
Op deze manier lijkt het mij dat de kosten redelijk blijven want de extra installatie hoeft dan niet zo groot te zijn
Bedoeling is om overdag de energie van mijn 5200Wp te halen en de uren dat de zon het laat afweten de energie uit de accu te halen, kom ik daar te kort aan dan trek ik het van het netwerk

De Sunny Island van SMA lijkt mij een degelijk ding, ik heb met mijn huidige SMA nooit een probleem gehad
De Sunny komt die er apart naast of in plaats van de huidige SMA ?
De PV moet toch op de Sunny worden aangesloten ?

De berekening van de accu bij 5Kw verbruik als de PV niets meer levert hoe is dat dan ?
Ik rekende zo 5000 : 24 = 208Ah accu + 10% verlies is 230Ah en om de LFP niet te leeg te trekken heb ik een veiligheidsfactor van 70% ingebouwd wat neer komt op ±330Ah accu
Mijn opzet was een accu van 24v - 560Ah
Terug rekenent heb ik 560Ah x 70% = 392Ah - 10% verlies is 350Ah x 24V is ruim 8kW accu staan

Ik ben benieuwd wat er fout is aan deze berekening ?

• IvoB2
Voor alle duidelijkheid, ik ben ook niet off grid maar semi off grid => 9 tot 10 maanden off grid en 2 tot 3 maanden deels netafhankelijk. Met het bijkomend voordeel dat zolang ik nog gekoppeld ben aan het net ook nog tegen een vergoeding kan injecteren (wat hier in Vlaanderen bij de optie salderen niet kan).
Hierdoor heb ik de tijd om in reële omstandigheden te testen hoe groot de productie moet zijn om volledig off grid te gaan (de opslagcapaciteit staat al op punt, meer dan het huidige moet het niet meer worden).
Bijkomend voordeel is dat bij een netuitval de huisinstallatie volledig automatisch in eilandfunctie kan kan gaan (en er bij voldoende vraag geen productie verloren gaat). Vraagt maar een bijkomende investering van een paar 100 € wat voor mij - gezien een te verwachten gebruiksduur van 10 tot 15 jaar (de nu gekozen accu is groot genoeg om bij een DoD van 50-85% de jaarcyli onder de 100 te houden en bij een terugval in capaciteit tot 75% de bruikbare levensduur met nog enkele jaren extra te verlengen) - een te verwaarlozen meerkost is.

Wanneer je voor een hybride installatie kiest heb je slechts één omvormer meer voor PV en accu en wordt de bestaande omvormer vervangen door de hybride.
Wanneer je een retrofit accu omvormer plaatst blijft de bestaande PV omvormer behouden.

Iedere keuze heeft zijn specifieke voor- en nadelen.
Zelf heb ik gekozen voor een SMA PV omvormer en een Victron retrofit accu omvormer. Maar die keuze werd voornamelijk geleid door de typische Vlaamse GSC regling waar ik nog 10 jaar van kan genieten. Voor NL dus niet zo relevant.
Ik weet niet of je monofase of driefase aansluiting hebt. Want dan moet je nog kiezen tussen een driefase omvormer of drie monofase omvormers per fase (als je alles uit de thuisinstallatie wenst te halen).
Ikzelf doe nu een testrun met een monofase 5 kW Victorn omvormer en mijn tegenhanger met drie SMA omvormers met een max. van 10 kW (10 kW is in Vlaanderen de technische beperking voor omvormers op een driefasethuisnet zonder een bijkomende netstudie te moeten doen).
De twee installaties zijn tot nu toe aan elkaar gewaagd.
Edit: bedoel je nu een 8 kWh accu of een 8 kW omvormer? Je maakt het nu wel heel verwarrend.
Je opslagcapaciteit (kWh) komt uit de accu. Het max. te leveren vermogen via de omvormer (kW).

Doorslaggevende factor - in onze off grid race - is eigenlijk diegene die zijn verbruik zoveel mogelijk terug kan schroeven en kan inzetten op erlkaar overlappende factoren ipv in te zetten op één strategie. Maar dat laatste is voor jou uiteraard niet van belang.
Maar voor het uiteindelijke verdict hebben we nog enkele jaren te gaan.

Maar idd, over SMA ook geen slecht woord. Wanneer je bovendien al een home manager van SMA hebt is het idd beter in deze biotoop te blijven (investeren).

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 26-03-2022 12:00 ]

• gsm
Mag ik vragen wat je tussen je accu en net heb zitten ?
Dat zal iets moeten zijn die de voorkeur schakelt tussen accu omvormer en netvoeding of begrijp ik het verkeerd ?
Is dat bv de Sunny Island ?

• IvoB2
Een Victron Multiplus II (netmodus op "aan" en ESS modus op "Geoptimaliseerd zonder BatteryLife") en een Hager HIM404 (in de stand "back up").

In de praktijk komt het er op neer dat overtollige productie (Accu SOC 100% - AC surplus) naar het net gestuurd wordt en er alleen netafname is waneer de Accu DoD onder de ingestelde back up limiet komt of wanneer na een bepaalde tijdspanne de PV productie de ingestelde ondergrens van de back up SOC niet meer kan handhaven/op peil houden (bv. putje winter en meer AC afname dan PV productie).

Bij een netuitval vanaf de straat (of handmatig uitschakelen hoofdautomaat) schakelt de Victron dan automatisch binnen 0.2 seconde over in eilandmodus en ontkoppelt van het net. Bij terug signaal van het net de omgekeerde richting.

De HIM404 staat standaard in back up modus maar dient om bij een technische storing aan de batterij en/of Victron omvormer handmatig terug te schakelen naar 100% netafname (omzeilen batterij en Victron) zodat er netenergie beschikbaar blijft tot de eventuele technische storing verholpen is.

[ Voor 92% gewijzigd door IvoB2 op 28-03-2022 18:36 ]

• gsm
Ik ben van het weekend weer even gaan inlezen en kwam tot conclusie dat de huidige SMA omvormer kan blijven zitten en de uitgang aansluiten op een Sunny Boy Storage of een gelijkwaardige.
Ik begrijp dat de accu op aangesloten wordt en de netvoeding
Verbeter me als ik het fout heb.
Wat ik nog niet gevonden heb is de combinatie met LiFePo4 accu, er moet een 4 adrig kabeltje komen tussen de Storage en accu maar ik weet nog niet hoe dat kan met lossen LFP 280AH accucellen die samengesteld zijn tot een accu van 42V - 280Ah
Iemand dit gedaan ?

Ik heb een monofase installatie en een 8kWh accu (42V - 280Ah)

Ik ga daar eens op zoeken en weer wat inleren
Heb je het zelf geïnstalleerd ?
Dat is wat ik wil doen maar dan wil ik eerst de werking weten en begrijpen en de juiste configuratie bepalen.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:18
Wat de saldering betreft dat is toch al zeker dat die volgend jaar 2023 wordt afgebouwd ?
Betekend niet dat ik volgend jaar mijn aanpassing moet hebben gerealiseerd maar dan toch wel binnen enkele jaren en wil ik goed voorbereid zijn.
Niet correct, de wet is er niet doorgekomen. Gaat dus in ieder geval niet volgend jaar beginnen, wanneer wel is nog niet bekend.

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-11 13:45
Sunny Boy Storage is een High Voltage batterijlader.

wat jij moet hebben als je SMA wilt is een Sunny Island die is Low Voltage (48V).

als je LifePo4's wilt doen moet je een 16S maken.

Houd er rekening mee dat je SMA niet zo maar die LifePo4's slikt die vereist een specifiek BMS waar communicatie mee kan. Als je wat vrijer wilt spelen raad ik je aan om te kijken naar Victron Multiplus II

ik heb zelf 4 batterijen van 16S parralel met LFP 280 Ah's gekoppeld aan Victron MP II

Het hele verhaal is wel iets complexer dan hoe je nu schetst en ik ben er al 9 maanden mee bezig om dit zo op te bouwen, er komen serieuze vermogens bij kijken en dat kan serieus fout gaan als je niet weet wat je doet.

Qua net aansluiting werkt het met Victron als volgt, je sluit je net aansluiting aan op de ingang van de MP II, deze heeft dan 2 AC uitgangen, 1 voor je break en 1 voor je no-break. ook sluit je de batterij met DC aan op de MP II.

als de stroom uitvalt (het net valt weg), dan voed je accu de no-break uitgang. en de break valt weg. de MP II heeft een in serie staande anti islanding relays die is goedgekeurd voor de europese markt waardoor je door mag draaien bij een stroom storing.

Stuur anders even een PM om wat meer te sparren dit zit in mijn expertise gebied.

• gsm
@Knielen dat is mooi al kan ik het nog nergens vinden maar als dat zo is dan schept dat meer tijd om het goed of beter voor te bereiden

@mike_solar kijk daar wordt ik weer wijzer van, ik was nog niet zover en wist het nog niet dat de storage een high voltage lader was dus die valt af
Dan moet ik de keuze maken tussen de Island of MPII

Ik heb voor de camper een LFP gebouwd van 280Ah cellen met een JBD 120A BMS die goed is in te stellen.
De Victron ken ik dus wel maar de MPII niet en ga die even bekijken

4 accu´s van 16S parralel is behoorlijk veel, dan heb je dus een accu staan van totaal 48V - 1120Ah = 53kWh. Wel lekker veel maar is dat nodig ? Ik dacht aan 48V - 280Ah = 13kWh en dat is mijn gemiddelde dag verbruik terwijl het mij gaat om het avond en nacht verbruik op te slaan.
Maar misschien zie ik wat over het hoofd

Goed dat je me waarschuwt om er niet te ligt over te denken en dat doe ik niet vandaar dat ik me nu goed probeert in te lezen en alles goed voor te bereiden.

Ik zag de MPII al even en ook de aansluitingen van de DC en de 3 AC aansluitingen, de AC IN is de netaansluiting maar de andere moet ik nog weten.

Nogmaals ik maak graag gebruik van je expertise en ervaring op dit gebied

• gsm
Bedankt, wist dat nog niet.

• IvoB2
gsm schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:42:
Ik heb een monofase installatie en een 8kWh accu (42V - 280Ah)

Ik ga daar eens op zoeken en weer wat inleren
Heb je het zelf geïnstalleerd ?
Dat is wat ik wil doen maar dan wil ik eerst de werking weten en begrijpen en de juiste configuratie bepalen.
Ik heb eveneens een monofase installatie en de SMA omvormer is eveneens behouden. De Victron staat dus in een retrofit configuratie. Het is een 15,4 kWh 48 V accu. Uiteraard LFP. Gemiddeld dagverbruik is 4-7 kWh.
Ik heb de installatie niet zelf gedaan want dat is in Vlaanderen niet lonend.
Ik moet de installatie sowieso voor ingebruikname technisch laten keuren (en als ik het niet zelf doe is dat dus de verantwoordelijkheid van de installateur) en door een erkend installateur het te laten doen moet ik "maar" 6 % BTW betalen en krijg ik een redelijke premie op de investeringskost.
Doe je het zelf is het 21% BTW, geen premie en moet je maar afwachten of de technische keuring groen licht krijgt. Gezien de volledige huisinstallatie (+ 30 kringen) in eilandmodus kan draaien en zich hardwarematig van het net moet kunnen ontkoppelen is het ook geen doordeweekse klus. Gaat in elk geval mijn petje te boven.

Mijn "sparringpartner' gebruikt dezelfde LVL 15,4 kWh LFP batterij (x2) op drie SMA omvormers (is 3F). Maar wel met een SMA Home manager 2.0. En dat werkt even goed als met de Victron. Het gemiddeld dagverbruik is er ook 2 keer hoger dan bij mij en zijn productieeenheid is ook meer dan 2 keer zo groot.
Alles (productie, verbruik en opslag) moet een beetje in verhouding blijven. Je investeert ook beter (indien mogelijk) in meer productiecapaciteit dan opslagcapaciteit. Het eerste is ten eerste al goedkoper dan het tweede en je hebt weinig aan een hoge opslagcapaciteit die niet gevolgd wordt door de productie en niet is afgestemd op het dagverbruik.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 28-03-2022 23:28 ]

• mike_solar
gsm schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:47:
@Knielen dat is mooi al kan ik het nog nergens vinden maar als dat zo is dan schept dat meer tijd om het goed of beter voor te bereiden

@mike_solar kijk daar wordt ik weer wijzer van, ik was nog niet zover en wist het nog niet dat de storage een high voltage lader was dus die valt af
Dan moet ik de keuze maken tussen de Island of MPII

Ik heb voor de camper een LFP gebouwd van 280Ah cellen met een JBD 120A BMS die goed is in te stellen.
De Victron ken ik dus wel maar de MPII niet en ga die even bekijken

4 accu´s van 16S parralel is behoorlijk veel, dan heb je dus een accu staan van totaal 48V - 1120Ah = 53kWh. Wel lekker veel maar is dat nodig ? Ik dacht aan 48V - 280Ah = 13kWh en dat is mijn gemiddelde dag verbruik terwijl het mij gaat om het avond en nacht verbruik op te slaan.
Maar misschien zie ik wat over het hoofd

Goed dat je me waarschuwt om er niet te ligt over te denken en dat doe ik niet vandaar dat ik me nu goed probeert in te lezen en alles goed voor te bereiden.

Ik zag de MPII al even en ook de aansluitingen van de DC en de 3 AC aansluitingen, de AC IN is de netaansluiting maar de andere moet ik nog weten.

Nogmaals ik maak graag gebruik van je expertise en ervaring op dit gebied
Ik heb dus zelf 2 tripowers's ben ook zwaar tevreden over die omvormers en dus lag het voor de hand om met 3 Sunny Islands te werken. (ik heb 3 fase met een tripower).

echter de rede om het uiteindelijk niet te doen en toch voor Victron te kiezen:
- Sunny Islands draaien geen microgrid dus bij een stroom storing gaan de sunny islands in eiland bedrijf maar dat kan 5 seconde duren. dat is lang genoeg dat alle stroom er af valt en je computers en servers uitvallen. De sunny islands zitten zo aangesloten:

[sunny islands]
|
[grid] ------------------ [loads]

de Victron's zijn aangelsoten als volgt:

[grid] --------[Victron Multiplus II] ------ [loads]

deze syncen dus mee met het net en kunnen in 20ms netovername doen in eiland modus waardoor het in feite als een UPS werkt en je apparaten er niks van merken.

- Sunny islands's waren duurder dan de victron's
- Sunny islands zijn wat beperkter in interface en programmeer mogelijkheden
- Victron heeft een grote online community hoe je het kan instellen en optimaliseren
- Victron praat met meer verschillende BMS'en
- Victron maakt een 400V 3 fase net, SMA zegt expliciet dat je met 3 sunny islands 3x 230V hebt en geen 400V

Let wel op!, De Sunny Islands zijn wel beter tegen weersomstandigheden die kun je buiten hangen of in vochtige ruimtes de Victron's niet.

• gsm
Ik las dat er een software bestaat waarmee je de benodigde accu en omvormer kan bereken, weet iemand welke dat is ?
Ik dacht dat het met Sunny Design kon maar kan het daar niet in vinden.

• mike_solar
in sunny design kun je ook meenemen dat je storage wilt,
maar je kan het ook zelf eenvoudig met de hand uitrekenen.

2 belangrijke vragen.

Hoelang wil je autonoom zijn?
Hoeveel vermogen heb je nodig (hoeveel in 1x uit je accu trekken)?

Als je een energieverbruiks meter hebt die je slimme meter kan uitlezen dan kun je dat uitrekenen.

Stel je zegt ik wil alles uit de accu kunnen halen en je wilt een nacht doorkomen, dan ga je uitrekenen wat is je piek verbruik stel dat is 5000 watt dan moet je dus een omvormer hebben die minstens 5000 watt uit je accu kan halen, en let op! je kan dan ook met 5000 watt laden hoesnel wil jij je overschot van je PV in je accu dumpen. bij Victron kom je dan op een Multiplus II 8000 VA.

dan moet je gaan kijken of je dat vermogen ook kan loslaten op je accu pakket. als jij dus 280Ah LFP's neemt en dan een 16S bouwt die mag je met 0,5C belasten oftewel de helft van het totale Ah vermogen. je kan dus uit 1 batterij bank dus 140 Ah halen.

P = U * I --> P = 51,2 * 140 = 7.168 Watt

dat is dus in de marge en dan kom je dus uit.

Vraag 2 is dan hoelang wil je autonoom zijn voor optimale levensduur wil je een LFP de bovenste en onderste 10% niet gebruiken van de capaciteit dus je gebruikt 80%.

80% van van een 280Ah 16S = 14.336 watt * 0.8 = 11.469 watt ~ 11,4 kW

als jij stelt dat je 's avonds/'s nachts 5 kWh verbruik hebt dan zou je dus iets minder dan de helft gebruiken waardoor je nog wat rek hebt.

Wat wel belangrijk is, hoeveel wek je op wat je "overhoud" wek je genoeg op in "de goede maanden" maart t/m nov om ook die accu vol te laden.

• IvoB2
mike_solar schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Ik heb dus zelf 2 tripowers's ben ook zwaar tevreden over die omvormers en dus lag het voor de hand om met 3 Sunny Islands te werken. (ik heb 3 fase met een tripower).

echter de rede om het uiteindelijk niet te doen en toch voor Victron te kiezen:
- Sunny Islands draaien geen microgrid dus bij een stroom storing gaan de sunny islands in eiland bedrijf maar dat kan 5 seconde duren. dat is lang genoeg dat alle stroom er af valt en je computers en servers uitvallen. De sunny islands zitten zo aangesloten:

[sunny islands]
|
[grid] ------------------ [loads]

de Victron's zijn aangelsoten als volgt:

[grid] --------[Victron Multiplus II] ------ [loads]

deze syncen dus mee met het net en kunnen in 20ms netovername doen in eiland modus waardoor het in feite als een UPS werkt en je apparaten er niks van merken.

- Sunny islands's waren duurder dan de victron's
- Sunny islands zijn wat beperkter in interface en programmeer mogelijkheden
- Victron heeft een grote online community hoe je het kan instellen en optimaliseren
- Victron praat met meer verschillende BMS'en
- Victron maakt een 400V 3 fase net, SMA zegt expliciet dat je met 3 sunny islands 3x 230V hebt en geen 400V

Let wel op!, De Sunny Islands zijn wel beter tegen weersomstandigheden die kun je buiten hangen of in vochtige ruimtes de Victron's niet.
Nog een "nadeel" van de Victron tov SMA is de Victron een iets hoger zelfverbruik heeft en een iets lagere RTE dan de SMA.
Wat wel belangrijk is, hoeveel wek je op wat je "overhoud" wek je genoeg op in "de goede maanden" maart t/m nov om ook die accu vol te laden.
Je neemt ook beter de omzettingsverliezen mee in deze berekening. 1 kWh via PV of net via de accu naar de AC-verbruiks is geen 1 kWh meer.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2022 15:33 ]

• mike_solar
Sunny Island 8.0H-13 no load 25.8 W
Victron Multiplus ii zero load 29w

Vind ik verwaarloosbaar verschil,

die oude multiplus en quattro's uit de 1e generatie die verbruikte idd gigantisch veel in standby

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
tja dit is nog niet zeker, maar eigenlijk hebben we salderen een paar maanden geleden al voor 50% afgeschaft. ;)

tja oorlog, die door sommige partijen geen oorlog genoemd mag worden.
die heeft de prijzen zo opgedreven, dat de regering het gedeelte belasting eigenlijk al gehalveerd.
en salderen gaat alleen maar over het gedeelte belasting (de EB en de ODE). ;)
bron:
https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

daarnaast moet iedereen ook eerst nog een slimme meter krijgen (of iets anders wat ook kan dubbel meten).
maar door corona is dat ook niet helemaal op rolletjes gegaan.
(en ja er is ook nog steeds iets van wetgeving nodig, maar die kan er intussen vast ergens door heen geglipt zijn zonder mijn weten.)

wat oudere info:
nieuws: Nederlandse kabinet stelt afbouw salderingsregeling zonnestroom opnie...

ik ga verder geen datums noemen voor afschaffen salderen, ben wijzer als dat. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 29-03-2022 17:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• gsm
@mike_solar heb je mijn pb nog gelezen ?
Pagina: 1