Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 17:51
Niet echt bijzonder maar ik ga starten als een IT servicedeskmedewerker. Ik ben eigenlijk niet de jongste meer... ik ben 30 jaar oud wegens persoonlijke omstandigheden niet eerder gaan werken. Ik heb mijn ict mbo 4 opleiding afgerond. Gezien mijn leeftijd vraag ik mij nu af wat zijn mijn mogelijkheden om verder te ontwikkelen? Ik weet van mezelf ook dat ik een achterstand heb kwa kennis vergeleken met iemand van 25 die net zijn hbo heeft afgerond.

Ik zie dat er veel verschillende opties zijn voor Microsoft certificaten. Ik heb eigenlijk geen zin om 4 jaar lang een hbo opleiding te volgen, maar ik heb zeker wel interesse om certificaten te behalen en verder te groeien. Ik woon op mezelf dus ik moet full time werken om mijn lasten te kunnen betalen.

Ik vroeg me af waar ik me verder op kan focussen als MBO IT starter? Ik ben super gemotiveerd om te leren maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen.

Alvast bedankt

Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:39
Goed dat je dit gedaan hebt!
Toch zou ik als je echt wil groeien eerder aan aan een HBO denken dan aan certifcaten - bedenk ook dat Microsoft niet overal gebruikt wordt, er zijn ook vele werkgevers die een Linux infrastructuur hebben, met name in het grootbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:32

Zenix

BOE!

Ik zou aan je werkgever vragen wat de verdere opleidingsmogelijkheden zijn, meestal kan je wel cursussen doen certificaten halen bij een goede werkgever. Dan zou ik eerst certificaten halen die relevant zijn voor je huidige werkgever en vanuit daar verder gaan werken, zodat je ook aantrekkelijker kan worden voor andere werkgevers.

Opleiding is ook mogelijk, maar dat zou ik ook weer via de werkgever proberen. Waarschijnlijk gaat dat het eerste jaar nog niet lukken.

Welke certificaten, dat is dan weer afhankelijk van je huidige werkgever, maar ook je ambities.
- Cloud (Azure en AWS certificaten)
- Linux (Red Hat certificaten)
- Netwerken (Juniper, Cisco certificaten)
- Security (zoveel richtingen en certificaten)
- Of een combinatie van bovenstaande. Ik doe bijvoorbeeld netwerk security, dus focus mij op netwerk componenten die wat met security doen, zoals firewalls en proxies.

[ Voor 31% gewijzigd door Zenix op 26-03-2022 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 17:51
martyw schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 00:46:
Goed dat je dit gedaan hebt!
Toch zou ik als je echt wil groeien eerder aan aan een HBO denken dan aan certifcaten - bedenk ook dat Microsoft niet overal is, er zijn ook vele werkgevers die een Linux infrastructuur hebben, met name in het grootbedrijf.
Met zelfstudie en certificaten kan ik het tempo bepalen. Hbo lijkt mij een grote tijdsinvestering in combinatie met een full time baan. Het lijkt mij lastig om een balans te vinden tussen een full tijd baan, privé leven en een hbo opleiding. Aangezien ik op mezelf woon is part time werken ook geen optie. Als dertigplusser heb je ook geen recht meer op stufi. Je enige optie is dan langlevenkrediet wat een lenig is en zorgt alleen als een buffer voor je lesgeld.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:39
seph32 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 00:54:
[...]

Met zelfstudie en certificaten kan ik het tempo bepalen. Hbo lijkt mij een grote tijdsinvestering in combinatie met een full time baan. Het lijkt mij lastig om een balans te vinden tussen een full tijd baan, privé leven en een hbo opleiding. Aangezien ik op mezelf woon is part time werken ook geen optie. Als dertigplusser heb je ook geen recht meer op stufi. Je enige optie is dan langlevenkrediet wat een lenig is en zorgt alleen als een buffer voor je lesgeld.
Sommige werkgevers faciliteren & financieren een HBO ook, zie ook @Zenix's opmerking. Als ik jou was: zoek een baan bij een goede werkgever op basis van je diploma, en let vooral op de opleidingsmogelijkeden die de werkgever biedt, dat is vaak meer dan je wellicht denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het maakt niet uit hoeveel certificeringen je haalt. Hoe hard je werkt. Hiërarchisch blijf je ondergeschikt aan HBO'ers in de ogen van je werkgever. En dat hindert je in je doorgroei mogelijkheden. Neem dat dus mee in je overwegingen. Certificeringen verlopen. En hebben daarna voor een werkgever geen waarde meer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:14

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Seth_Chaos schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:23:
Het maakt niet uit hoeveel certificeringen je haalt. Hoe hard je werkt. Hiërarchisch blijf je ondergeschikt aan HBO'ers in de ogen van je werkgever. En dat hindert je in je doorgroei mogelijkheden. Neem dat dus mee in je overwegingen. Certificeringen verlopen. En hebben daarna voor een werkgever geen waarde meer.
onzin werkervaring is belangrijker. Ik zie zat hbo pikkies die inderdaad makkelijk binnen komen. Maar daarna niks kunnen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 21:38
Ga in gesprek met je werkgever over de mogelijkheid tot volgen van cursussen en behalen van certificeringen.
Ga voor je zelf na wat je op korte en lange termijn zou willen doen qua werk. Servicedesk is leuk, maar dat werd ik al snel zat.

Binnen het bedrijf waar ik werk gaan ze van servicedesk > werkplekbeheer > serverbeheer als de ambitie aanwezig is.
Laat je niet gek maken dat een HBO papiertje nodig is. Werkervaring en certificeringen tellen net zo hard mee. Er zitten binnen het bedrijf waar ik werk zat MBO'ers die het ver geschopt hebben.

Mocht je binnen microsoft blijven kan je beginnen met de MTA certificeringen. Binnen microsoft learn zijn er genoeg paden die je ondersteunen met het begrijpen van de materie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
TheDudez schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:34:
[...]
onzin werkervaring is belangrijker. Ik zie zat hbo pikkies die inderdaad makkelijk binnen komen. Maar daarna niks kunnen.
Dat maakt het MT geen fluit uit. Die zien alleen het kennis niveau op papier. Je kan tien jaar praktijk ervaring hebben als MBO'er, uiteindelijk leg je het voor hen alsnog af tegen een HBO'er met 2 jaar ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Gezien je leeftijd en je werkervaring tot nu toe zou ik eerst maar eens aan de slag gaan als helpdeskmedewerker. Ogen en oren openhouden en ervaring opdoen.
Dan ook bekijken hoeveel tijd je werkelijk over hebt om te studeren en, niet onbelangrijk, nagaan of je wel de juiste keuze hebt gemaakt. Immers, belangrijk is dat je er gelukkig van wordt en blijft. Ga dus niet werken om te leven, maar leven om te werken. En, nog belangrijker, leef in het hier en nu en leer positief denken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:38

Dido

heforshe

Yaksa schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:54:
Immers, belangrijk is dat je er gelukkig van wordt en blijft. Ga dus niet werken om te leven, maar leven om te werken.
Ik ben het denk ik eens met wat je wilt zeggen, maar niet met wat je zegt. Werken om te leven is juist wat je wel wilt doen, leven om te werken is dat nou juist niet.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Seth_Chaos schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:46:
[...]

Dat maakt het MT geen fluit uit. Die zien alleen het kennis niveau op papier. Je kan tien jaar praktijk ervaring hebben als MBO'er, uiteindelijk leg je het voor hen alsnog af tegen een HBO'er met 2 jaar ervaring.
Als dit het soort wijsheden is dat je ook op je werk ventileert zou ik inderdaad voor die hbo'er met 2 jaar ervaring kiezen.

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dido schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:14:
[...]Ik ben het denk ik eens met wat je wilt zeggen, maar niet met wat je zegt. Werken om te leven is juist wat je wel wilt doen, leven om te werken is dat nou juist niet.
De behoeftepiramide van Maslow wel eens goed bestudeerd?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:38

Dido

heforshe

Yaksa schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:33:
De behoeftepiramide van Maslow wel eens goed bestudeerd?
offtopic:
Ja hoor, en de semantiek van de Nederlandse taal ook ;)

Als je leeft om te werken, dan is werken dus het belangrijkste doel in je leven. Ik werk liever om te leven, want dan kan ik ook nog andere prioriteiten stellen boven dat werk.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 09:13
veel werkgevers vragen geen HBO opleiding, maar HBO werk en denk niveau. iets wat je ook prima kan aantonen met bijvoorbeeld Microsoft certificaten, ook als die verlopen zijn. ook toon je daarmee aan dat je terwijl je werkt wil doorleren, iets wat werkgevers graag zien.

verder is, als je bij internationale bedrijven solliciteert, Microsoft natuurlijk een bekende naam.
Inholland of Hogeschool van Amsterdam bijvoorbeeld zegt ze weinig. bij dat laatste vragen ze hooguit of dat iets is waar je wiet kan kopen.

HBO is een voordeel, maar als je je MBO al hebt, is het de 3 of 4 jaar die je daar mee kwijt bent, in mijn mening niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
seph32 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 00:17:
Niet echt bijzonder maar ik ga starten als een IT servicedeskmedewerker. Ik ben eigenlijk niet de jongste meer... ik ben 30 jaar oud wegens persoonlijke omstandigheden niet eerder gaan werken. Ik heb mijn ict mbo 4 opleiding afgerond. Gezien mijn leeftijd vraag ik mij nu af wat zijn mijn mogelijkheden om verder te ontwikkelen? Ik weet van mezelf ook dat ik een achterstand heb kwa kennis vergeleken met iemand van 25 die net zijn hbo heeft afgerond.

Ik zie dat er veel verschillende opties zijn voor Microsoft certificaten. Ik heb eigenlijk geen zin om 4 jaar lang een hbo opleiding te volgen, maar ik heb zeker wel interesse om certificaten te behalen en verder te groeien. Ik woon op mezelf dus ik moet full time werken om mijn lasten te kunnen betalen.

Ik vroeg me af waar ik me verder op kan focussen als MBO IT starter? Ik ben super gemotiveerd om te leren maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen.

Alvast bedankt
Ik zou je ook niet direct aanraden een HBO studie te beginnen. Dat is een lang en zwaar traject en er zijn (zeker op dit moment) genoeg leuke banen te vinden in de IT. op MBO niveau. Mocht je daar op uitgekeken zijn, kun je altijd nog verder kijken.

Overigens kun je dan altijd nog solliciteren bij kleinere en/of jongere bedrijven waar ze mogelijk minder kijken naar papieren en meer naar de persoon.

Behalve technische skills, denk ook eens aan het ontwikkelen van je soft skills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:58
Maak je niet te druk! Ik heb mbo 4 ict daarna 8+ jaar in de techniek gezet allemaal niet specifiek ICT gerelateerd (monteur, kippen slachter, bouw). Maar had wel een goede basis kennis ICT gerelateerd toen ik solliciteerde.

Met 30+ teruggerold in de ICT. Begonnen als helpdesk medewerker. Mezelf bewezen dat ik technisch goed op de hoogte ben en communicatief sterk in de schoenen sta. Na 1.5 jaar doorgegroeid intern naar junior engineer (zonder extra certificaten).

Als je maar laat zien dat je het kunt en het wilt is er vaak veel mogelijk.

Bedenk wel goed welke richting je op wilt. Ik ben nu bezig met te certificeren richting de cloud kant (365/Azure).

Ikzelf zit bij een klein bedrijf ca 25 man personeel. Krijg wel van collega's te horen dat grote bedrijven toch wel anders hier in staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-man op 26-03-2022 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:12
Met een MBO niveau 4 opleiding en 30 jaar oud beginnen op een Servicedesk is prima toch? Je kunt je kennis verbreden d.m.v. certificering, maar dat is niet de heilige graal. Certificaten zijn vooral een bevestiging van wat je al weet, niet zozeer een vervanging van ervaring/kennis of short-cut t.o.v. een HBO-opleiding.

Verdiep je vooral in de bestaande processen, systemen, mensen en probeer een brug te vormen tussen de problemen die gebruikers ervaren en verbind ze aan (diegene die) een oplossing kan vinden. Een Helpdesk is een goede leerschool om te zien wat er fout gaat en je leert snel waar je oplossingen kunt vinden. Die mens-kant is misschien nog wel waardevoller dan de systemen kant; zo kun je ook zonder relevante IT-opleiding snel van waarde zijn.
Seth_Chaos schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:23:
Het maakt niet uit hoeveel certificeringen je haalt. Hoe hard je werkt. Hiërarchisch blijf je ondergeschikt aan HBO'ers in de ogen van je werkgever. En dat hindert je in je doorgroei mogelijkheden.
Waarom moet iedereen doorgroeien? Begin eerst gewoon en kijk dan hoe het loopt. Een HBO papiertje opent zeker deuren die voor MBO'ers gesloten blijven, maar eenmaal 'binnen' ben ik nog nooit naar een opleiding gevraagd en ben je zo goed als je laatste wedstrijd. De effectieve mensen groeien vanzelf door.

Een volledige HBO opleiding naast je fulltime baan is een inspanning die ik voor mensen met een gezin en/of die afhankelijk zijn van een volledig salaris niet heel kansrijk acht en als het LOI is ben je beter af met (Microsoft) certificeringen. Heb je nog geen kids, de motivatie en kun je met 60-70% van je salaris rondkomen dan kan ik het zeker aanraden, maar woorden als 'ondergeschikt' en 'het maakt niet uit dat...' of 'hindert' gaan er bij mij niet in.

[ Voor 46% gewijzigd door Ypuh op 26-03-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 11:20
Seth_Chaos schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:46:
[...]

Goh, moet ik me manager en zijn manager toch is vertellen dan, dat we alle 3 weg moeten omdat we geen bachelor/hbo hebben. :+ (ex87 in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14))

Bij ons telt het precies even veel, 'hbo denk niveau' (je schrijft het trouwens met kleine letters) staat er dan ook.
Pagina: 1