HP probook geeft zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-07 15:13
Probleem:

HP Probook 430 G6 gaat aan , geeft geen beeld sinds vandaag. Capslock en F10 knipperen 5 keer. Dan spint de fan flink op, maar het scherm blijft zwart.

Wat heb ik geprobeerd:
  • Extern scherm (hdmi)
  • Beide 8 GB ram modules los van elkaar geprobeerd, keer gewisseld
  • Accu los, power-on zonder accu, met netstroom
  • Geprobeerd usb biosflah te forceren met [windows-key]+[b] / [v]
  • Ik zag na openmaken 1 batterijtje zitten onder de accu, deze is verbonden met de ingebouwde SD-card reader. Het leek me dat dit wel de cmos batterij moest zijn dus deze heb ik los gehad. Keer laten starten zonder batterij en daarna weer teruggeplaatst.
Bijzonderheden:
  • Ongeveer een week geleden heeft er vanuit de windowsupdate een bios update plaatsgevonden (succesvol). Hierna heb ik enkele dagen gewerkt met de laptop
  • Na een hele dag laden aan de netstroom had de laptop de volgende ochtend ineens geen power meer (0%). Na aansluiten netstroom startte de laptop normaal (probleem ontstaan na de biosupdate)
  • f6 (mute audio) gaat na power-on meteen oranje branden en blijft dit doen
  • De fan blaast lauwe lucht, alsof CPU iets belast wordt. Headpipe op mobo wordt ook iets lauw alsof er wat warmte wordt getransporteerd.
  • Batterij indicator led naast powerconnector was oranje maar is nu wit geworden wat op 100% acculading zou duiden. De accu laadt dus op en wordt blijkbaar "gelezen".
Mogelijke oorzaken?

Ik zelf denk aan een bios-probleem omdat de problemen begonnen na de update met biosflash, alleen krijg ik de laptop niet meer zover dat hij opnieuw wil updaten. De enige beschikbare update op de HP-site voor dit model is ook dezelfde versie als die er tijdens de windows-update is binnengehaald.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:34

Detmer

Professioneel prutser

5x knipperen duid op een issue met het moederbord. Heb je de laptop al eens wat langer laten draaien? Soms komt de laptop dan alsnog weer tot leven. En geen garantie meer?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
Helaas garantie verlopen. Tweedehands gekocht, met toen nog 1 maand garantie. Nooit geen issues mee gehad verder. Het was mijn "corona-lockdown-thuiswerklaptop" :P die ik gauw aangeschaft heb toen dat allemaal begon. Is daarna dagelijks gebruikt, altijd aan de netstroom. Nooit echt mee rondgesjouwd.

Ik zal hem eens aanzetten en gewoon een uurtje laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rennio
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-02 11:49
Ik loop met een hp pro tegen hetzelfde aan, ook na een bios-update: alles gaat aan, de ventilator gaat flink tekeer, maar niet aan de praat te krijgen, ook niet niet een bios recovery tool, gemaakt met een anddere laptop. Heb jij de zaak toch aan het draaien gekregen en zoja, hoeis het je gelukt? v,gr Rennix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
@rennio
Nee helaas niet gelukt.

Inmiddels een laptop van het werk gekregen die ik dagelijks gebruik.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat die laptop ineens out of the blue zo kapot gaat, en ik neig ook toch een link met die update te leggen. Geen idee of en hoe het te fixen is want hij pakt geen enkele usbstick meer en ik heb ook alle toetscombo`s die ik online kon vinden wel geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-07 16:45

Nielless

Born at a very young age.

Als je de onderkant eraf schroeft, zit er dan nergens een zwart brandplekje? Afgelopen tijd vaker meegemaakt met verschillende HP laptops. Deze hadden dezelfde symptomen.

Bleek ergens op het moederbord iets doorgebrand te zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Nielless op 08-04-2022 16:22 ]

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
Nielless schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:21:
Als je de onderkant eraf schroeft, zit er dan nergens een zwart brandplekje? Afgelopen tijd vaker meegemaakt met verschillende HP laptops. Deze hadden dezelfde symptomen.

Bleek ergens op het moederbord iets doorgebrand te zijn.
Heb de onderkant er af. Waar ongeveer zou die kunnen zitten? (en ja er had een briesje frisse perslucht doorheen gemogen nu ik die fan zo zie :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXT1WrDalBqnTUwoIAdp92jyeI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuAxtUBVLk6e0Rx4iB1owe8p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless

Nielless

Zit er ergens een zwarte brandplek op de onderkap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
Oh het plastic bedoel je. Nee niks bijzonders aan te zien. Ook geen schroeilucht of iets van een defect bemerkt, behalve geen postscreen en de errorbliepjes.

Na de update heb ik er nog een dag mee kunnen werken maar de batterij had wel kuren, want die was ineens leeg toen ik hem `s ochtends aanzette. Daarvoor nooit geen accu-issues gehad. Draaide ook vrijwel altijd aan de netstroom. Maar ook zonder accu en met alleen netstroom zou ik beeld moeten krijgen als er niets anders aan de hand was toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless

Nielless

Dan lijkt er in ieder geval niks doorgebrand te zijn. Op de foto zie ik ook niks geks.
Zonder accu zou ie dan inderdaad ook gewoon moeten starten.

Lijkt dan wellicht toch iets fout gegaan te zijn met het flashen van de BIOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
Ja lijkt daarmee te maken te hebben. Maar een flash gaat goed, of fout lijkt mij, niet een beetje goed. En deze ging in eerste instantie goed want ik heb er zelf nog een dag mee gewerkt, Misschien dat die nieuwe bios de powersettings heeft veranderd. Maar ik kan er nu niet meer bij en opnieuw flashen lukt ook niet ;(
Pagina: 1