Welk materiaal is dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-07 22:30
Dag Tweakers,

Ik heb onlangs een huis gekocht, bouwjaar 1890. Nu is het oude tapijt verwijderd, dit was gelijmd. De balken en vloeren zijn van hout. Boven op de houten planken zijn platen gespijkerd van een paar mm dik. Ik ben erg benieuwd wat voor materiaal dit is. Het is niet heel hard, redelijk broos. Om wat voor materiaal gaat het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2VoZjlcxt4QwL9e_PArhMXDoRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GE4EomQVXNW6Pke6X9y9VBwO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuFOGUlbBg-kA9xrqLKGOgTtf9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYsXiflkpRBVwS2RpRMK8Iux.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rm2DCSyVzirLw2e5yad68UXdgVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZsVvT5D02XVpUNkd7uMdM5V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI1_HO9nFDARc6s5F2N_AMjsqQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUOCkjHtV7wjoEY9eeLXZuxV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bij twijfel zou ik zeker een stukje opsturen naar een lab waar ze het kunnen onderzoeken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:15
Dit ziet er IMHO gewoon uit als zachtboard met daaroverheen tapijtlijm. Zachtboard is redelijk broos van zichzelf en de tapijtlijm maakt het dan iets harder.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Lijkt op hardboard/zachtboard met lijm. Maar ben geen expert.

https://www.miedemabouwma...50x1220x03mm-fsc-pla00557

[ Voor 3% gewijzigd door souljah1h op 25-03-2022 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Ik hoop dat het hardboard of zachtboard is inderdaad. Als je er voorzichtig in prikt met een mesje laat het snel los van elkaar, erg broos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Eigenlijk kun je maar op 1manier asbest uitsluiten en dat is door het door een lab te laten bekijken. Maar je zou het eens kunnen verhitten met een aansteker, asbest is vuurvast en brand niet, dat geld niet voor zachtboard.

Let op het kan ook een combinatie van asbest en een ander materiaal zijn, dan kan het geheel wel branden ondanks de ontbrandbare asbestvezels in de mix.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Dat is hardboard, herkenbaar aan het soort van ruit patroon aan de ene kant. De andere kant is (als het goed is) glad.
Werd heel veel toegepast om houten vloeren enigszins vlak te maken voor het leggen van vloerbedekking.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yup, hardboard. Het groene laagje is het laagje rubber dat onder het tapijt zat en verpulverd is. Herken het van verre.
Vrij normale manier van werken....in de jaren 70 vorige eeuw ;)
Je trekt het waarschijnlijk zo van de vloer af, spijkertjes bijven meestal zitten. Koop een goede nijptang / klauwhamer en succes met ze allemaal weghalen :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Dank allemaal. Ik denk ook dat het hardboard is, als ik afbeeldingen van Google check met het spul van mij in huis.

Test kit is echter slechts 40 euro, voor de zekerheid stuur ik een stukje naar het lab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Stuur dan ook genoeg van de lijm mee, daar kan asbest in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
GrazendeKoe schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:12:
Dank allemaal. Ik denk ook dat het hardboard is, als ik afbeeldingen van Google check met het spul van mij in huis.

Test kit is echter slechts 40 euro, voor de zekerheid stuur ik een stukje naar het lab.
Anders inleveren als asbest verdacht? Dan ben je er verantwoord vanaf.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Hoe kun je slechts een klein stukje opsturen overigens? Dan moet je toch echt snijden of scheuren, terwijl dat juist af te raden is..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
JukeboxBill schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:28:
Dat is hardboard, herkenbaar aan het soort van ruit patroon aan de ene kant. De andere kant is (als het goed is) glad.
Werd heel veel toegepast om houten vloeren enigszins vlak te maken voor het leggen van vloerbedekking.
Zo ziet de onderkant er uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjw_CLEhyOSEsVVsmOasfzY_izY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xonCgRyRl12oa8yAgNBrMPg6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er zijn kitjes te koop die je kunt gebruiken om stukje los te halen, te verpakken en op te sturen.

‘Better safe than sorry’ gaat altijd op maar ik zou dit er gewoon uitslopen en afvoeren. Zie geen reden waarom dit verdacht zou zijn.

Als een goedkope test zou je het nog even kunnen aansteken. Asbest brand niet en hardboard heel goed.

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 28-03-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Sethro schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:47:
Er zijn kitjes te koop die je kunt gebruiken om stukje los te halen, te verpakken en op te sturen.

‘Better safe than sorry’ gaat altijd op maar ik zou dit er gewoon uitslopen en afvoeren. Zie geen reden waarom dit verdacht zou zijn.

Als een goedkope test zou je het nog even kunnen aansteken. Asbest brand niet en hardboard heel goed.
Ik heb zo'n kitje besteld maar deze is nog niet binnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ziet er nog steeds uit als hardboard. Alleen de gladde laag is door de jaren heen gedesintegreerd. Dat is ook maar lijnolie, tegenwoordig kunsthars.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1