Advies gevraagd voor Mitsubishi Ecodan warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben al een paar jaar voornemens om onze cv-ketel eruit te gooien en te vervangen door een warmtepomp. Ik zoek jullie advies.

Ten eerste, het is een monument uit 1891, bijna 300m2 groot. Het is rond 2004 grondig gerenoveerd, inclusief isolatie en vloerverwarming (220m2). De vloerverwarming op de begane grond ligt in een enorme plak beton en is indertijd bedacht als warmtebuffer. Het duurt een uur of vier voordat de buffer warm is. Zowel mijn vrouw als ik werken thuis, dus we gebruiken geen verlaging 's nachts of tijdens kantooruren.

Wat heb ik onderzocht:
Ik ben al twee jaar aan het spelen met mijn cv-ketel om zo nauwkeurig mogelijk in te schatten welk vermogen warmtepomp ik nodig ga hebben. De max cv-temperauur staat op 45 graden, maar dit wordt nooit gehaald. Met een maximaal vermogen van 11.2KW krijg ik de temperatuur niet boven de 35 graden. Het duurt dan ook te lang om het huis 's ochtends warm te krijgen. Verhoog ik het vermogen naar 14KW, dan kom ik op de 40 graden en wordt het huis wat sneller warm. Typisch wordt er dan op koude dagen gestookt van 3:00 tot 12:00.
Qua verbruik, ik heb inclusief 2x douche en gasfornuis het volgende gebruikt:
2019: 1988
2020:1804
2021: 1910
Overigens lukt het me in de winter niet om het huis 's nachts op temperatuur te houden. Ook speel ik vals door met een houtkachel zo'n 4 kuub hout te stoken.
Mijn gasverbruik is pakweg 14.8-0.9*temp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcsYqQFwOpUJpvqIlNdfP25cx3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzZIEY2gnnjljqOChYfsMaGo.jpg?f=fotoalbum_large

Met de magische koevlaas formule kom ik uit op 8.2KW, maar gegeven de houtkachel en de problemen die ik met mijn cv-ketel heb bij laag vermogen, zit ik liever hoger. Mijn vrouw wil het bad houden, dus we ontkomen niet aan een boiler van 300L.Verder heb ik het liefst een mitsubishi, simpelweg omdat die wordt aangeraden door koevlaas.

Toevoeging: ik mag geen water/water warmtepomp, omdat ik niet mag boren. Het wordt dus een lucht/water warmtepomp.

Mijn opties:
1) Minimale warmtepomp.
Voordeel: goedkoopste oplossing. Nadeel: geen koelling, wellicht problemen met warmhouden huis.
2) Optie 1 uitgebreid met losse airco(s).
Voordeel: Gegarandeerd warmte. Ook Koeling. Nadeel: duurste oplossing, meerdere apparaten.
3) Oversized warmtepomp met warmte en koeling.
Voordeel: één apparaat. Nadeel: lastig te vinden. Koeling zal beperkt effect hebben.

Los van deze keuzes zit ik nog met een ander probleem. Aangezien het huis een monument is, zit ik met een gemeente die van alles eist, met name qua zichtbaarheid. De buitenunit mag eigenlijk niet zichtbaar zijn. Ik heb de volgende opties:
a) op het dak van de aangebouwde garage/slaapkamer.
Voordeel: uit ons zicht, ver van buren af. Nadeel: dak is van hout, dus risico op trillingen (het dak is nu van binnen nog benaderbaar). Zichtbaar vanaf de weg, dus wellicht een probleem voor de gemeente (een kleine buitenunit wordt sneller geaccepteerd dan een grote buitenunit).
b) op de muur schroeven in de binnentuin.
Voordeel: weinig trillingen (?). Nadelen: ontzettend in ons zicht in de tuin. Dicht bij woonkamer.
c) in de schuur.
Voordeel: inbouwbaar, dus niet zo zichtbaar. Weinig trillingen (betonnen vloer). Nadeel: tegen buren aan. Officieel mag ik niet graven in mijn tuin omdat het archeologisch erfgoed is. Afstand tot binnenunit 10-12 meter.

Ik heb de volgende shortlist gemaakt (alles is Mitsubishi Ecodan, 3 fase).

Optie 1) MITSUBISHI ECODAN PUZ-WM112YAA + ERPT30X-VM2ED 11.2KW Y 300L REVERSIBLE
Dit is een monoblock en heeft R32 koelgas. Deze is het goedkoopste en kan koelen en verwarmen. Nadeel is dat het vermogen erg krap is. Als deze buitenunit in de schuur komt te staan, worden de buizen misschien te lang omdat het een monoblock is. Het vermogen-probleem kan opgelost worden met losse airco's, maar dat maakt het geheel weer duurder (en dan heb je twee apparaten die koelen).

Optie 2) MITSUBISHI ECODAN PUHZ-SW100YAA + EHST30C-YM9ED 11,2KW
Dit is een zubadan splitblock met R410a. Nadeel is dat het geen R32 gebruikt , het alleen verwarmt en het vermogen erg krap is. De laatste twee zouden opgevangen kunnen worden door losse airco's te installeren, dan heb je gelijk goede koelling.

Optie 3) MITSUBISHI ECODAN PUD-SHWM140YAA + EHST30D-YM9ED 14KW
Dit is een zubadan splitblock met R32. Deze kan alleen verwarmen. Het vermogen zou zeker goed moeten zijn (en terugmoduleren zit ook goed omdat het zubadan is, toch?). Potentieel probleempje is dat deze niet op de ISDE subsidielijst staat (maar, zie koevlaas2 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen").

Wat zouden jullie doen?

In tweede instantie zou ik nog wat advies willen hebben over het minimaliseren van trillingen en het zo gedetailleerd mogelijk meten van temperaturen, etc.

When life gives you lemons, start a battery factory

Alle reacties

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Vraag: weet je de afgiftecapaciteit van je vloerverwarming?
Dit tool kan misschien helpen.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• KabouterSuper
  • Niet online
LeonTebbens schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:31:
Vraag: weet je de afgiftecapaciteit van je vloerverwarming?
Dit tool kan misschien helpen.
Hoh is 20cm, buizen zijn 16mm dik. Met je tool kom ik op 35W/m2. Inhoud van het huis is trouwens zo'n 1200m3, vanwege de hoge plafonds (3-8 meter).

[ Voor 0% gewijzigd door KabouterSuper op 30-03-2022 16:21 . Reden: Typo gemaakt in afgifte...was 39, maar het juiste getal is 35. ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-12 07:53
Binnen plaatsing geen mogelijkheid?? Met boring voor een dieptebron?? Voordeel is dat overtollige warmte voornamelijk in de zomer. De grond in wordt gepompt. In de winter haal je die warmte weer naar boven.

Wel moet ik zeggen dat warmtepompen laag warmte afgeven voor optimaal rendement. Zo gaat er bij maar Max 23 graden door de leidingen. Om het huis naar 21,5 te brengen in de winter. Warmte uit de bron is in de winter 17/18 graden. Einde winter zo’n 14 graden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• KabouterSuper
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:16:
Binnen plaatsing geen mogelijkheid?? Met boring voor een dieptebron?? Voordeel is dat overtollige warmte voornamelijk in de zomer. De grond in wordt gepompt. In de winter haal je die warmte weer naar boven.
Helaas geen mogelijkheid voor water/water warmtepomp met boringen. Onder mijn huis zit een middeleeuws bouwwerk, dus alles is archeologisch erfgoed. De gemeente gaat geen toestemming geven voor boringen.

• LeonTebbens
  • Niet online
KabouterSuper schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:10:
[...]

Hoh is 20cm, buizen zijn 16mm dik. Met je tool kom ik op 39W/m2. Inhoud van het huis is trouwens zo'n 1200m3, vanwege de hoge plafonds (3-8 meter).
Welke CV watertemperaturen heb je genomen? 35/30? 40/35?

Met 39W/m2 heb je een totale afgifte van 220m2 x 39 = 8,6 KW. Meer warmte komt je huis niet in.
Als dat niet voldoende is, dan kun je de isolatie van het huis verbeteren, of meer afgifte installeren (bv Jaga’s of een Vaillant aroVAIR fancoil). Meer afgifte is wat in ons gasloze jaren 30 huis is gedaan.

[ Voor 36% gewijzigd door LeonTebbens op 30-03-2022 16:37 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• KabouterSuper
  • Niet online
LeonTebbens schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Welke CV watertemperaturen heb je genomen? 35/30? 40/35?

Met 39W/m2 heb je een totale afgifte van 220m2 x 39 = 8,6 KW. Meer warmte komt je huis niet in.
Als dat niet voldoende is, dan kun je de isolatie van het huis verbeteren, of meer afgifte installeren (bv Jaga’s of een Vaillant aroVAIR fancoil). Meer afgifte is wat in ons gasloze jaren 30 huis is gedaan.
Ik had 35/23 gedaan, maar dat is misschien niet realistisch.

Bij 35/30 is de afgifte 57W/m2, dus dan kom ik op 220*57=12.54KW.
Bij 40/35 is de afgifte 79W/m2, en dan kom ik op 220*79=17.38KW.

Samen met een 300L boiler denk ik dan dat ik 14KW vermogen wel kan afgeven.

ps. Top dat je wilt meedenken.

• LeonTebbens
  • Niet online
Tip: check de afgifte van je WP bij een buitentemperatuur van -10. Dat kun je
vinden in het databook (zie linkjes in het Ecodan starttopic).
De boiler valt hierbuiten, je WP schakelt om tussen CV-circuit of boiler opwarmen.

[ Voor 22% gewijzigd door LeonTebbens op 30-03-2022 18:26 ]

• LeonTebbens
  • Niet online
Qua plaatsing: ik de schuur mét een geluiddempende kast kan ook een optie zijn, zie kopje “Geluid” in de starttopic van het algemene WP forum

• KabouterSuper
  • Niet online
LeonTebbens schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:14:
Qua plaatsing: ik de schuur mét een geluiddempende kast kan ook een optie zijn, zie kopje “Geluid” in de starttopic van het algemene WP forum
Het is even afwachten wat de gemeente/monumentencommissie liever heeft...een zichtbare buitenunit op het dak of graven in een bodem met archeologisch erfgoed. Afhankelijk daarvan wordt het optimaliseren. Op het dak willen we zichtbaarheid minimaliseren (schilderen) en trillingen minimaliseren. In de schuur willen we geluid richting buren minimaliseren (geluidsdempende kast).

• LeonTebbens
  • Niet online
KabouterSuper schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:28:
[...]

Het is even afwachten wat de gemeente/monumentencommissie liever heeft...een zichtbare buitenunit op het dak of graven in een bodem met archeologisch erfgoed. Afhankelijk daarvan wordt het optimaliseren. Op het dak willen we zichtbaarheid minimaliseren (schilderen) en trillingen minimaliseren. In de schuur willen we geluid richting buren minimaliseren (geluidsdempende kast).
Ik vroeg me nog af hoe het zit met dat graven. Bij een split WP hoeven de leidingen niet beschermd te worden tegen vorst. Ze lopen bij mij ook gewoon in een regenpijp-pijp langs de gevel. Dus ingraven op 60 cm diepte tegen vorst is niet nodig.
Ik kan me zo voorstellen dat de bovenste decimeters van een archeologisch gebied wel vrij te gebruiken is, bv om te tuinieren. Wat leidingen op 15 cm diepte kan dan geen issue zijn.

• KabouterSuper
  • Niet online
LeonTebbens schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:40:
[...]

Ik vroeg me nog af hoe het zit met dat graven. Bij een split WP hoeven de leidingen niet beschermd te worden tegen vorst. Ze lopen bij mij ook gewoon in een regenpijp-pijp langs de gevel. Dus ingraven op 60 cm diepte tegen vorst is niet nodig.
Ik kan me zo voorstellen dat de bovenste decimeters van een archeologisch gebied wel vrij te gebruiken is, bv om te tuinieren. Wat leidingen op 15 cm diepte kan dan geen issue zijn.
Scherp! Ik heb de precieze regels er even bijgepakt:
In totaal wordt niet meer dan 5% van het totale oppervlak [...] dieper dan 50 cm onder het maaiveld verstoord.
Dus het mag en als ik niet te diep onder het maaiveld kom, kan het zonder vergunning. Dank je voor je opmerking!

Ander leuk dingetje: een buitenunit is formeel een nieuw bouwwerk dus vergunningplichtig (tenminste, volgens https://www.omgevingsweb....enkant-vergunningplichtig). Dus ook dat heb ik aan de bouwvergunningsaanvraag toegevoegd. Ik heb gisteren de bouwvergunningsaanvraag de deur uit gedaan, dus ik wacht met smart op de gemeente (maar dat gaat wel een paar maanden duren).

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:31
KabouterSuper schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:54:
[...]

Ik had 35/23 gedaan, maar dat is misschien niet realistisch.

Bij 35/30 is de afgifte 57W/m2, dus dan kom ik op 220*57=12.54KW.
Bij 40/35 is de afgifte 79W/m2, en dan kom ik op 220*79=17.38KW.

Samen met een 300L boiler denk ik dan dat ik 14KW vermogen wel kan afgeven.

ps. Top dat je wilt meedenken.
En toch is straks alles anders als de theorie.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Pagina: 1