Op zoek naar laptop - Focus: lichte grafische toepassingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossietj
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-07-2023
Ik zoek een upgrade voor mijn huidige laptop. Reden: frequente crashes/haperingen; hij lijkt wat te licht voor het werk dat ik momenteel doe.

Ik heb geen vast budget, maar het is enigszins beperkt - ik mik ergens rond de 1.000 euro. Als de prijs hoger uitvalt, moet dat te beargumenteren zijn.

Wat ga je met je laptop doen?
Typisch kantoorwerk (Excel,...), met daarbij hier en daar wat licht grafisch werk (vooral Photoshop en InDesign).
Indien mogelijk ook Adobe Premiere, maar dit is niet de focus. En zeker geen 4K-videobewerking.
Redelijke kleurenaccuraatheid voor het scherm is belangrijk, zeker omdat ik de branding van ons bedrijf onder handen ga nemen. Ik weet niet of dit mogelijk is binnen de prijscategorie.

Wat is je budget?
Rond de 1.000 euro. Indien meer moet dit te rechtvaardigen zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik werk voornamelijk op kantoor. Gewicht speelt niet zo'n rol (zolang het geen mastodont is), maar accuduur is wel belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor alles. :)

Alvast bedankt, Tweakers!

[ Voor 8% gewijzigd door Bossietj op 25-03-2022 16:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-10 19:45
Wat is het geheugen- en processorgebruik net voor je huidige laptop hapert?
Reden dat ik dit vraag is om te kunnen zien waar het probleem zit.

Als het geheugengebruik erg hoog is, kan je er misschien vanaf komen door in je huidige toestel 16 of 32 GB RAM te stoppen (ik meen dat je toestel tot 32 GB aankan).
Als het processorgebruik erg hoog is, of beide, zal je vermoedelijk moeten uitkijken naar iets nieuws.

En als hij vastloopt, is dit dan in Excel, of in de grafische programma's (Photoshop, Indesign, Premiere) ? Of in beide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 19:15
Als ik zo je vraag lees, zoek je gewoon n redelijke laptop voor het adobe pakket.
De meeste klanten die ik spreek en dezelfde aanvraag indienen bij mij komt meestal op een MSI Creator uit.
(https://tweakers.net/lapt...oPqL3TyIux2MOswcC_9Z_h8AQ)
Deze zijn wel net wat boven je budget maar voldoen altijd aan de eisen.

M.b.t. adobe pakketten, 1 ding is best cruciaal om te weten, is dat de weergave van je scherm goed is.
Adobe RGB noemen ze dat.
De zou je minimaal op 90% willen hebben, puur omdat de kleuren dan goed worden weer gegeven.
Anders krijg je dat grijs zwart kan zijn maar ook n lichtere tint grijs (hehe 50 shades of grey).

Verder is n dedicated videokaart geen must maar een zeer nice to have.
Daarmee kan je sneller bewerken en bijvoorbeeld overvloeien of grafische bewerkingen makkelijker "renderen".
Voornamelijk 3d objecten en net de iets zwaardere bewerkingen gaat n stuk makkelijker af.

Al om al, t word n stevige zoek partij om net rond de 1000 euro n goeie AdobeRGB laptop met grafische kaart te vinden.

Enige website waar je evt kan kijken is bij notebookcheck (klik), daar hebben ze n redelijke recente en overzichtelijke lijst met goed scorende laptops op scherm gebied (Sorry Tweakers, dit zou n mooie feature request zijn).
Al is het wel de kunst om een te zoeken voor het gewenste budget.

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossietj
Dank je voor de feedback, beiden! Dit helpt me flink verder.

@LievenD Waarschijnlijk een combinatie van beide factoren! Ik heb momenteel slechts 8 GB RAM, en dat is inderdaad snel een bottleneck. Ik vermoed echter dat dit niet de enige bottleneck is, omdat 'ie vaak hapert/crasht wanneer het geheugen niet vol zit. Ter referentie: mijn CPU is een Intel Core i5-1135G7. Mijn pc crasht enkel bij grafische toepassingen (alhoewel een willekeurige BSOD ook vaak voorkomt...).

@Xanquezer Net boven het budget is oké. Heb je een specifiek model van de MSI Creator die je zou aanraden? Wat zouden volgens jou de basisspecs moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Bossietj schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:15:

@Xanquezer Net boven het budget is oké. Heb je een specifiek model van de MSI Creator die je zou aanraden? Wat zouden volgens jou de basisspecs moeten zijn?
In principe is de eerste de beste keuze al voldoende (pricewatch: MSI Creator 15 A10SDT-058NL), deze heeft mijn schoonvader ook die bij een drukkerij werkt en iedere dag photoshop en illustrator nodig heeft.

Mocht je zeggen, ik heb net wel wat meer er voor over, zou je kunnen kiezen voor de M16 series.
Scoren ook zeer goed op dat gebied.

Het verschil tussen eerste de beste en paar tientjes meer.
Ze hebben een snellere cpu (10the gen > 11the gen)
Scherm is net n slagje groter (15,6 - 16 inch)
Betere videokaart (1660 > 3050)

Ik had t wel geweten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-10 19:45
De snellere cpu zal waarschijnlijk het geval zijn, de i7-11800H is sneller dan de i7-10750H. Dat gezegd hebbende, is de i7-12700H opnieuw sneller dan de i7-11800H, dus de snelste oplossing is de 12de generatie.

Een 3050 (zelfs de Ti) is echter niet beter dan een 1660 Ti, eerder andersom. Die laatste heeft namelijk 6 GB VRAM tegen 4 voor de 3050 Ti. Zie ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
LievenD schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:10:
Een 3050 (zelfs de Ti) is echter niet beter dan een 1660 Ti, eerder andersom. Die laatste heeft namelijk 6 GB VRAM tegen 4 voor de 3050 Ti. Zie ook hier.
Wel met cuda rendering :)
A versie 8.6 (30X0) v.s 7.5 (20X0 / 16X0) (ref: (klik)
Het gaat niet om frames de sec / gaming. bij adobe gaat het meer om de render snelheid.
Als het n game laptop zou moeten worden, ja, je hebt gelijk, maar niet voor Photoshop of Illustrator of andere render applicaties, daar telt het voornamelijk op render gebied het meeste mee.
LievenD schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:10:
De snellere cpu zal waarschijnlijk het geval zijn, de i7-11800H is sneller dan de i7-10750H. Dat gezegd hebbende, is de i7-12700H opnieuw sneller dan de i7-11800H, dus de snelste oplossing is de 12de generatie.
Met n 12de gen zit je wel dik boven het budget (zo`n 600-700 euro).
Uiteraard een overweging was de TS moet maken...

Voor de 30 euro heb je wel veel meer cpu kracht (klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossietj
Nogmaals bedankt voor de feedback, beiden!

Ik kwam zelf deze laptop nog tegen: https://www.coolblue.be/n...1qc-km051w-be-azerty.html

Lijkt een combinatie van een goed scherm (OLED met realistische kleuren), krachtige CPU, OK batterij en een dedicated videokaart. Zie ik iets over het hoofd of lijkt dit ideaal in mijn geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:02
Bossietj schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:26:

Ik kwam zelf deze laptop nog tegen: https://www.coolblue.be/n...1qc-km051w-be-azerty.html

Lijkt een combinatie van een goed scherm (OLED met realistische kleuren), krachtige CPU, OK batterij en een dedicated videokaart. Zie ik iets over het hoofd of lijkt dit ideaal in mijn geval?
Ik weet niet waar je woont, maar jij linkt naar een laptop met AZERTY indeling.
Let dus even op met de laptops die ze je hier aanbevelen ala je daaraan gewend bent.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossietj
Ik ben zelf van België, dus heb de voorkeur voor een AZERTY-indeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanquezer
Bossietj schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:26:

Prima keus!

96-95 % Adobergb is goeie score :)

1 note, let wel op dat Cuda rendering aan staat, gezien het geen intel cpu is (Adobe is nogal van het blauwe kamp)

Pagina: 1