Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe bereken ik het aantal zonnepanelen op het dak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:41
Wij willen een overkapping bouwen achterin de tuin. Voordeel is dat het dak ervan op het Zuiden staat. Die willen wij vol leggen met zonnepanelen, maar hoe bereken ik hoeveel er op kunnen? Ik lees namelijk soms dat er een marge langs de randen over moet blijven, maar ik zie ook meer dan genoeg overkappingen die tot de rand volgelegd zijn met zonnepanelen.

Daarbij hebben de panelen lang niet altijd één maat. Het formaat van de overkapping hangt af van de panelen. Ik zou het zuur vinden als we flink uitgeven voor een overkapping van een bepaald formaat en het dak net iets te kort blijkt te zijn voor een tweede rij zonnepanelen. Is het verstandig eerst contact op te nemen met een installateur, of is zoiets eenvoudig zelf te berekenen?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ik zou gewoon een online tooltje gebruiken - gooi daar het formaat van je dak in, en speel beetje met de maten.
hoe schuin kom je overkapping - kan handig zijn om precies de juiste schuinte uit te zoeken :)

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:34
Kleinste normale zonnepanelen zijn nu ongeveer 170x100. Hogere Wp gaan al gauw richting 180x115. Hele hoge Wp gaan wel naar 200 lengte.

Dus ik zou wel voor wat marge zorgen.

Kijk evt even op solar outlet of een van de andere online zonnewebshops en bekijk wat voor paneel je geschikt lijkt.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zou even kijken, als je een zonnecarport of zoiets gaat bouwen, of je ook gedeeltelijk de BTW hiervan kan terugvragen. Dus niet alleen van de panelen en installatie maar ook gedeeltelijk van de carport.
Zitten wel wat regels aan maar als je creatief bent en je wil een overkapping en zonnepanelen, dan zou je kunnen gaan voor de carport die later eenvoudig is dicht te maken zodat je dan wat dichter bent.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Als je je gaat vastpinnen op een maat... Dan zul je ze moeten bestellen ook...De volumes zijn gigantisch op het moment; dus als je echt een specifieke maat nodig gaat hebben... dan heb je alleen zekerheid als ze in de garage hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:47

Zenix

BOE!

FireAge schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:31:
Kleinste normale zonnepanelen zijn nu ongeveer 170x100. Hogere Wp gaan al gauw richting 180x115. Hele hoge Wp gaan wel naar 200 lengte.

Dus ik zou wel voor wat marge zorgen.

Kijk evt even op solar outlet of een van de andere online zonnewebshops en bekijk wat voor paneel je geschikt lijkt.
Tegenwoordig gaan ze bij hoge vermogens richting de 240 en 130 breed zelfs https://static.trinasolar...BrochureVertex670W-EN.pdf

Ik zou dus kijken hoe groot de overkapping moet gaan worden en kijken welke panelen je wilt hebben en op basis daarvan de berekening maken (en die panelen ook in je garage opslaan) zoals Ronald aangaf.

• Piet_Piraat7
@Ronald dankjewel voor de tip

@Zenix wat een formaat zeg..

Ik heb mijn tekenkunsten even geraadpleegd om ons idee helder te maken. In zwarte lijnen de overkapping die ik wil bouwen/bestellen met plat dak. Daar wil ik zelf een dak op maken in het rood in de juiste hellingsgraad. Dakoppervlak is 32m² als die plat ligt maar het komt iets schuin, dus zal iets meer zijn. Achterin wil ik hem recht laten lopen omdat je de achterkant toch niet kan zien. Het liefst leg ik dus twee rijen zonnepanelen neer, maar ik weet niet wat exact de maat is van de zonnepanelen en welke marges ik mee moet rekenen.

Stel het dak is net te kort is voor twee rijen boven elkaar dan bouw ik liever een wat grotere overkapping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7omrFvBTJDdLzUm7ugq2fcYeEg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hi6F2aw47rXEmHiniUtunJir.jpg?f=user_large

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je moet de hoogte van de panelen als afstand houden tot de rand ivm vergunningsvrij bouwen veder zijn er geen echte beperking alleen geven sommige fabrikanten van montage materiaal ook nog zones op.

plat kan dus tot de rand, anders moet je dus deze afstand aanhouden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKreKTwufxV6xzPM-IOEN0uwngg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YMldfb9LjPDUHHwC2FcJmSyA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9r4m5rDU3UYqiF7MdUc0MrpPN0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HQAjKL2EIxZIrsDiXIuNkxUR.jpg?f=user_large

grappig genoeg kan je soms vergunningsvrij gewoon een schuin dak bouwen, dan heb je meteen een zoldertje :+ en kan het hele dak vol.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 25-03-2022 17:59 ]

• Zenix

Zenix

BOE!

@Piet_Piraat7 Het is ook nog even de vraag, moeten het full black panelen zijn? Want de grotere panelen zijn vaak geen full black, kleinere wel.

Als je twee rijen wilt hebben met die maten, dan kom je met twee rijen van 7 van deze panelen wel dicht in de buurt https://solargarant.nl/ja...o-half-cell-zilver-frame/ of deze https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html zijn iets groter, maar dezelfde breedte. Denk dat je met de maten wel het beste naar 2m panelen kan kijken.

Drie rijen van kleinere panelen kan ook, maar dan zal het wel een flink stuk groter worden met ongeveer 5.4m (3x180 grofweg)

[ Voor 37% gewijzigd door Zenix op 25-03-2022 19:54 ]

• Piet_Piraat7
@Zenix dankjewel voor de tips. Ik heb me eerlijk gezegd nog niet verdiept in welke zonnepanelen ik wil en welke maten. Ik wil vooral zoveel mogelijk oppervlakte van het dak benutten.

• Zenix

Zenix

BOE!

Wil je het dak niet maken van de zonnepanelen en dan met rubbere profielen ertussen om het dicht te maken? Volgens mij zijn er wel Tweakers die dit hebben gedaan.

• Piet_Piraat7
Zenix schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:23:
Wil je het dak niet maken van de zonnepanelen en dan met rubbere profielen ertussen om het dicht te maken? Volgens mij zijn er wel Tweakers die dit hebben gedaan.
Dat lijkt mij ook interessant!

• Zenix

Zenix

BOE!

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:29:
[...]

Dat lijkt mij ook interessant!
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen Hier zie je een voorbeeld.
Pagina: 1