Zonnepanelen op dakterras met behoud van dakterras

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 22:39
Zonnepanelen op dakterras
Net zoals de rest van de wereld ben ik opeens van alles aan het doen om mijn huis te verduurzamen en om van gas over te schakelen op elektriciteit. Ik ben inmiddels ook enigszins op het PV onderwerp ingelezen met veel dank aan de topics hier. Ik heb ook al enkele offertes ontvangen voor het plaatsen van panelen, maar ik aarzel nog even voordat ik iets ga doen waar ik spijt van krijg :)

Wens: zo veel mogelijk behoud van dakterras
Ik heb namelijk een dakterras van ongeveer 7x6m waar ik heel blij mee ben. Ik wil daar best een deel van 'opgeven' in ruil voor zonnepanelen, maar ik wil eigenlijk ook wel zo veel mogelijk de functie van dakterras in stand houden. Dat zou kunnen betekenen dat er maar een paar panelen geplaatst zouden kunnen worden, wat op zich ok is. Maar het mooiste zou een constructie of indeling zijn waarmee ik zo veel mogelijk zonnepanelen kan combineren met zo veel mogelijk behoud van de huidige functies van het dakterras:

- Een plek om met een paar mensen aan een tafel (zoals op de foto links in de hoek) te kunnen zitten in de zon en indien gewenst schaduw
- Enige ruimte om vrij te bewegen
- Enige ruimte om wat planten neer te kunnen zetten

Dit is hoe het er nu uit ziet (gezien vanaf het dakhuisje):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjbGzoKMofBYXpC5tYUNEezOin8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8TPHDMx8R2CkPAUvBUAGVKEc.jpg?f=user_large

Plan
En dit is het beste wat ik tot nu toe heb kunnen bedenken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9VB1MdK9cDZyVHHEzKjigVq5_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LGAU6wVWK3gorru2kgo9gg0x.jpg?f=user_large
(1 of 2 panelen op het dakhuisje en 4 panelen in oost-west-opstelling op het terras zelf) (de toegang via het dakhuisje, links op de tekening, is de noordkant)

Ik ben misschien wel op zoek naar iets wat niet kan of niet gebruikelijk is, maar ik wil dus het liefst een creatievere oplossing waardoor ik meer panelen kwijt kan en/of minder het gevoel heb dat ik het dakterras verpest.

Brainstorm
Zelf gevonden:
- Een tafel met geïntegreerde zonnepanelen (maar dat komt zo te zien qua opbrengst niet in de buurt van 'echte' panelen; ze hebben het over het opladen van een telefoon als mogelijkheid)
- 'Beloopbare' zonnepanelen die ik over het hele terras zou kunnen leggen als vloer (maar die zijn zo te zien heeeel duur met matige opbrengst)

Zelf bedacht:
- Een soort inklapbare constructie? Zodat als ik niet op het dakterras zit alle panelen helemaal uitgepakt zijn over het hele oppervlak en als ik er wel wil zitten ze kunnen worden ingeklapt tot een klein oppervlak?
- Zelf van hout een soort zonwering maken van zonnepanelen?
- Zelf van hout een soort grote tafel maken met de zonnepanelen als 'tafelblad'?
- Zonnepanelen als schutting?
Ik denk dat ik met deze opties veel te makkelijk voorbij ga aan de benodigde robuustheid, stabiliteit en vooral benodigde ballast enzo he?

Wat zouden jullie hier doen?

TLDR
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan reacties in de trant van "oh maar dan koop je toch gewoon zonnepaneel X in combinatie met bevestigingmechanisme Y en dan heb je én een goede zonnewering én schutting én een handige terrastafel én redelijke PV opbrengst én het is betaalbaar én het ziet er ook nog tof uit" ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:58

martijn v o

Certified by Enphase.

hele terras vol en dan glas/glas panelen nemen en misschien dan zo opvullen dat de ruimte tussen de panelen wordt verdeeld? Laat nog best wat zon door en is lekker om onder te zitten.
Je wil toch wel panelen boven je terras en niet op de vloer van je terras?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuDfh2jVayrUHnjim76kyI_WQ2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZF6eqYrACFkJ7klu0VBWbZZo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door martijn v o op 25-03-2022 16:43 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
Ik dacht in eerste instantie wel aan op de vloer plaatsen en er dan maar omheen lopen :) maar zoiets als dit zou inderdaad aardig richting best of both worlds gaan! Zijn daar bestaande montagesystemen voor waar iemand ervaring mee heeft? Als ik denk aan storm lijkt het mij wel gauw gevaarlijk worden, dus ik zou niet zelf iets in elkaar willen timmeren. Lijkt mij ook wel iets waar misschien een vergunning voor nodig is om de hoogte in te plaatsen, dus daar ga ik mij ook maar eens even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Leuk zo'n zonnepanelen pergola, maar ben toch bang dat zo'n constructie op een dak een omgevingsvergunningplichtig verhaal is.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RgR schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:41:
Ik dacht in eerste instantie wel aan op de vloer plaatsen en er dan maar omheen lopen :) maar zoiets als dit zou inderdaad aardig richting best of both worlds gaan! Zijn daar bestaande montagesystemen voor waar iemand ervaring mee heeft? Als ik denk aan storm lijkt het mij wel gauw gevaarlijk worden, dus ik zou niet zelf iets in elkaar willen timmeren. Lijkt mij ook wel iets waar misschien een vergunning voor nodig is om de hoogte in te plaatsen, dus daar ga ik mij ook maar eens even in verdiepen.
wat niet specifiek vergunnings vrij is is vergunnings plichtig. en ja dit is vergunningsplichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
Hmm ja begrijpelijk ook wel. Het zou ook nogal een constructie worden.
Dan lijkt het meest efficiënte mij toch om een paar platte zonnepanelen op een kleine verhoging als een soort grote tafel te gebruiken, die dan op pallets of iets dergelijks worden bevestigd. Iemand toevallig ervaring met of ideeën bij zo'n soort constructie? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:18

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Even buiten de doos gedacht: bifacial panelen rechtop gezet als windscherm of afrastering een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RgR
Ja! Goed idee! Als ik daar een goed bevestigingssysteem voor kan vinden dan zou ik het hele hekwerk rondom kunnen vervangen voor rechtopstaande panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jquispel
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 15:03
Ben hier zelf ook naar aan het kijken.

https://solarpowersupply....nting-bracket-9-20-degree

Alleen nog geen installateur gevonden die dit gebruikt/wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 11:07
jquispel schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:27:
Ben hier zelf ook naar aan het kijken.

https://solarpowersupply....nting-bracket-9-20-degree

Alleen nog geen installateur gevonden die dit gebruikt/wil gebruiken.
Interessant, waarom willen installateurs zulke constructies niet graag plaatsen? Lijkt mij qua montage toch vrij eenvoudig.
Pagina: 1