Waar kan ik mijn render pc laten repareren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijonko
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-04-2023
Advies gevraagd over waar mijn pc te laten repareren.

Mijn werk/render werkt niet meer. Het begon bij bevriezen op random momenten, tijdens werken in zware progammas of tijdens idle.

Ondertussen start de pc nog wel op maar windows opstarten lukt niet. geen errors, hij bevriest volledig.

Ik ben bij een computer winkel in Wageningen geweest, daar konden ze mij niet helpen omdat ze niet de juiste apparatuur hadden om mijn hardware uit te lezen.

Hebben jullie advies over een degelijk pc winkel waar ik mijn pc kan laten checken/repareren?

Hardware die ik gebruik:
AMD ASrock TRX40 Creator Motherboard
AMD Ryzen Threadripper 3960X 24 cores
Skiller DDR 4 128GB
GeForce RTX 3090 IChill

Ik heb hier al veel slapeloze nachten door gehad, aangezien in mijn pc voor werk gebruik.

Alvast bedankt.
Dion

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 14:04
Waar heb je hem gekocht en hoe oud is de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijonko
Zelfbouw. Hardware van Alternate en Megekko. Ongeveer 2 jaar oud nu. Heeft altijd gewerkt. Sinds ik verhuisd ben naar iets verderop in de straat (geen grote verhuizing dus) heb ik dit probleem.

Het RAM geheugen en de videokaart zijn al gecheckt door de computer winkel. Het moederboard en de CPU konden zij niet doormeten, daar hadden ze niet de juiste apparatuur voor.

Ik ben dus opzoek naar een degelijke winkel waar ze dit wel kunnen. Het liefst regio Ede/Wageningen.

[ Voor 61% gewijzigd door Dijonko op 25-03-2022 14:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ken je iemand die ook een TRX40 platform gebruikt? dan zou je eventueel even wat hardware kunnen omwisselen kijken of je zo kan uitsluiten wat het probleem is.

Aangezien je zegt dat het na een verhuizing is: Heb je al even gewoon simpel alle connectoren, geheugenbankjes videokaart etc aangedrukt? Misschien maakt er iets geen goed contact meer doordat het (deels) is losgeraakt.

En even voor de volgende render pc die je aanschaft: Als je het zakelijk gebruikt en je kunt niet zonder, koop dan een Dell of HP workstation met on-site support. Dan heb je geen paniek als er eens wat kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijonko
Helaas ken ik niemand die een TRX40 gebruikt.

Inderdaad alle connectoren heb ik ook al gecheckt.
Nu start de pc ook weer gewoon op, maar de vraag is voor hoelang.

Nogmaals het liefst wil ik hem gewoon door een erkend bedrijf laten nakijken, want ik ben ten einde raad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 16:03
Ryzen CPU's van deze generatie beginnen helaas de reputatie te krijgen dat ze na een jaar of twee instabiel worden en uiteindelijk komen te overlijden. Je vraagt specifiek naar een bedrijf dat de analyse kan doen, maar de snelste oplossing is waarschijnlijk om een tweedehands CPU op de kop te tikken waarmee je kunt testen. Als de PC stabiel blijft kun je een RMA aanvragen voor de originele CPU.

Er zullen genoeg computerzaken zijn die je systeem wel willen testen tegen een vergoeding, maar met instabiliteit is dat vaak lastig te doen en nog moeilijker om de oorzaak te vinden. De conclusie is dan al snel; hij start gewoon op, niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijonko
Bedankt voor je antwoord.

Helaas passen er alleen threadrippers in dit moederbord, Een op de kop tikken wordt daardoor erg lastig.

Instabiliteit meten is inderdaad erg lastig. Helaas lukt opstarten ondertussen ook nog amper.

Iemand aanbevelingen voor een degelijke computerzaak in Gelderland, waar ze ervaring hebben met dit soort systemen? De zaken waar ik ben geweest hebben dat helaas niet, en konden de hardware ook niet doormeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Dijonko schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:13:

Iemand aanbevelingen voor een degelijke computerzaak in Gelderland, waar ze ervaring hebben met dit soort systemen? De zaken waar ik ben geweest hebben dat helaas niet, en konden de hardware ook niet doormeten.
Azerty in Raalte. Is de moeite om contact mee op te nemen voor diagnose van een systeem van 5K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:29
Dijonko schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:46:
Zelfbouw. Hardware van Alternate en Megekko. Ongeveer 2 jaar oud nu. Heeft altijd gewerkt. Sinds ik verhuisd ben naar iets verderop in de straat (geen grote verhuizing dus) heb ik dit probleem.

Het RAM geheugen en de videokaart zijn al gecheckt door de computer winkel. Het moederboard en de CPU konden zij niet doormeten, daar hadden ze niet de juiste apparatuur voor.

Ik ben dus opzoek naar een degelijke winkel waar ze dit wel kunnen. Het liefst regio Ede/Wageningen.
Heb je hem al eens op een andere groep in huis aangesloten op een geaard stopcontact? Het is vreemd dat dit probleem samenvalt met de verhuizing, het zou een netspanningsissue kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Op de processor en moederbord zit beide 3 jaar garantie, contact opnemen met de shop waar je die vandaan hebt dus.
Verder lees ik niets over de voeding, die lijkt me de 1e verdachte bij freezes.

[ Voor 26% gewijzigd door PP_Sound op 25-03-2022 21:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:10
Ik heb eventueel een TRX40 mobo voor je te leen. Mocht je interesse hebben stuur maar een DM-etje.

Zoals hierboven al aangegeven kan het ook de voeding zijn, misschien kan je ons daar wat informatie over geven?

En hoe hoog is je geheugen geklokt (en om hoeveel reepjes gaat het?). Het kan soms aan te raden zijn om te testen met het geheugen wat lager geklokt.

[ Voor 57% gewijzigd door zakalwe op 25-03-2022 22:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Een Corsair HX1000i heb ik eventueel wel te leen in de buurt om de voeding uit te sluiten.
Pagina: 1