Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axg
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-03 16:05
Beste mede-tweakers

Ik vind het toch altijd lastig om het juiste topic te vinden voor mijn vraag, maar hierbij een poging in dit forumtopic. Ik vraag dit trouwens voor een vriend :)

Ik heb momenteel een game-pc met een ryzen 5 3600 en een radeon 5700xt videokaart (en 16gb ram met een nvme ssd enz). Volgens mij een mooie balans tussen CPU en GPU. Ik gebruik een simpel 1920x1080 beeldscherm op 60hz. (Dell UltraSharp U2417HA - 3 stuks, ik game op 1).

Nu wil het zo zijn dat ik op best hoog niveau game en vooral tijdens Fortnite, maar ook wel bij spellen als Rocket League ervaar dat er periodiek voor een seconde of 2/3 framedrops zijn. Op minimale settings met 60fps gecapped zakt ie naar 25/30fps. Op 120fps gecapped zaktie naar 70/80 fps.

De vraag:
Zijn er Tweakers die dezelfde ervaringen hebben? Mocht ik een upgrade willen uitvoeren (kosten maken niet uit), zouden jullie dan eerder de GPU upgraden of de CPU. Of is het, zoals hierboven al vermeld, een mooie balans en zou ik beide onderdelen moeten vervangen voor betere prestaties.

Een compleet andere vraag
Of denken jullie dat ik mogelijk voor een monitor moet gaan die zich meer richt op de gamer (hogere beeldverversing en variabele beeldverversing) zodat de dipjes in fps minder zichtbaar/voelbaar zijn?

Ik hoor graag jullie advies en wijsheden!

Alvast bedankt, Rick

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
Hoi Rick,

ik zou zeggen lees even onderstaande topic, minder actieve gamer maar zit over zelfde als jij te denken
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2121910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:27
Als geld geen rol speelt waarom upgrade je dan niet beide en/of koop je een nieuw systeem ;)

Je geeft aan dat je op hoog niveau speelt, maar wel met een 60hz monitor? Als je pc niet dezelfde hoeveelheid frames kan produceren als het scherm heeft een hoge refreshrate monitor natuurlijk geen zin. Schermen produceren zelf geen extra frames ;)

Wat is de ram snelheid? Deze is best belangrijk voor ryzen CPU's.

Ik weet zelf niet de balans tussen 3600 en 5700xt, zou je eens een msi afterburner test kunnen doen m.b.t. cpu/gpu gebruik in de games die je speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:51
Voor Rocket League heb zou deze combinatie van CPU en GPU gewoon 360 fps stabiel capped moeten geven (met de meeste effecten uit). Mijn 3600 en 1060 3gb (veel slechtere kaart) draaide dit ook op 1080p.

De getallen die je aangeeft horen niet bij deze combinatie dus er is misschien iets niet helemaal goed. Zoals Rubje al aangeeft is er misschien iets met je ram configuratie. Staat het in de bios wel op xmp? Is het 3200mhz? Meerdere schermen aangesloten hebben kan ook problemen geven bij sommige games. Heb je het al geprobeerd met maar 1 scherm ingeplugd? Draai je nog andere (zware) programma's op de achtergrond? (OBS bijvoorbeeld)

Aangezien de hardware deze spellen prima zou moeten kunnen draaien zou ik voor een ander scherm gaan. Je zou deze spellen op hoge refreshrate moeten kunnen spelen op 1440p zonder problemen. Ik speel nu op een 1440p 144hz scherm RL op rond de 250fps. Fortnite is wellicht iets zwaarder maar omdat het een competatieve game is verwacht ik niet dat het veel zwaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axg
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-03 16:05
RubjeMazter schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:28:
Als geld geen rol speelt waarom upgrade je dan niet beide en/of koop je een nieuw systeem ;)

Je geeft aan dat je op hoog niveau speelt, maar wel met een 60hz monitor? Als je pc niet dezelfde hoeveelheid frames kan produceren als het scherm heeft een hoge refreshrate monitor natuurlijk geen zin. Schermen produceren zelf geen extra frames ;)

Wat is de ram snelheid? Deze is best belangrijk voor ryzen CPU's.

Ik weet zelf niet de balans tussen 3600 en 5700xt, zou je eens een msi afterburner test kunnen doen m.b.t. cpu/gpu gebruik in de games die je speelt?
Dank voor je reactie! Hogere framerates worden wel gehaald, maar ze zijn niet consistent hoog, dat is het genoemde issue.

We hebben de ram snelheid gecheckt, die stond helaas nog op 2400Mhz. Direct aangepast naar 3200Mhz via het XMP profiel.

Na wat verder te kijken door jouw vragen bleek Fortnite op de HDD geinstalleerd en niet op de SSD. Dit hebben we ook aangepast. De prestaties zijn nu veel stabieler. Heel veel dank.