Oesters rapen in zeeland, tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik ga komende week oesters rapen in Zeeland. Cadeautje van de mrs.

Iemand tips voor waar ik dat het beste kan doen? Ik wil waarschijnlijk vrijdag/zaterdag gaan rapen, vanuit Kamperland. Een toer had gekund maar die zijn allemaal volgeboekt :) . Maarja waar dan slim te gaan rapen?

Ik hoorde dat je op Neeltje jans veel kunt vinden.
Als ik https://nl.wisuki.com/tide/2302/neeltje-jans moet geloven moet ik dus rond kwart over 9 daar zijn omdat je bij laag water makkelijker kunt rapen.

We nemen mee:

- Wijn + glazen
- Spul voor bij de oesters (tabasco, gesnipperde sjalotjes, rode wijnazijn, citroen)
- oestermessen + handschoen + EHBO-kit
- Laarzen
- Oude schroevendraaier voor lossteken
- Emmer voor vervoer

Iemand tips? :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:17
- Wijn + glazen

Heb je niet nodig
kan je thuis laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:44
Ha mooi cadeau, schroevendraaier ook niet nodig. Genoeg oesters die je zo los kan plukken/rapen op de plek waar ik ben geweest. Was volgens mij ook op de dijk daar bij neeltje Jans in de buurt. Is wel al een aantal jaar geleden. Kijk vooral goed naar het getij dus ga er heen als het laag water moet worden.

Tip als er veel liggen loop 1 kant op en leg de oesters die je niet wil achter je neer, anders kom je ze meerdere keren tegen 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 07:24
Neeltje Jans idd, en bij afnemend tij / eb. De app Tides Planner maakt eb / vloed inzichtelijker dan een tabel. Neem vooral stevige waterschoentjes / surfschoentjes mee, de schelpen zijn scherp. Surfhandschoentjes helpen tegen de kou, maar zijn ook wel fijn om aan te hebben als je onverhoopt uitglijdt. Maar gewone vissershandschoentjes kunnen natuurlijk ook.

Parkeer je auto waar de rode pin staat. Daar kun je meteen het water in om te rapen. De oesters liggen langs die hele dam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay4Dcxhj6rE-UGdsgwSAU11WVPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ghkJI7AfbQ0PxqAgGzqbr801.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jsqk38bgfOW807eycHqGeAfSUHo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PUfTQUsldKYJ6VqYKLBQ0tR1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Gethijsem op 25-03-2022 07:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gethijsem
boyette schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 00:23:
- Wijn + glazen

Heb je niet nodig
kan je thuis laten
Waarom niet? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:08

World Citizen

FreeReef.nl

Mag ik als tip meegeven om een pannetje en wat peper mee te nemen voor het voorgerecht.

Dan vang je wat Kneukels/Alikrieken en kleine krabbetjes, messen en andere schelpjes die je opkookt op wat gepeperd water.

Vergeet de spelden niet ;) !

Illegale zaken aanmoedigen mag niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 28-03-2022 12:24 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
boyette schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 00:23:
- Wijn + glazen

Heb je niet nodig
kan je thuis laten
Mwa zonder wijn en glas is het zo lastig wijn drinken he ;)
El-Vder schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 01:41:
Ha mooi cadeau, schroevendraaier ook niet nodig. Genoeg oesters die je zo los kan plukken/rapen op de plek waar ik ben geweest. Was volgens mij ook op de dijk daar bij neeltje Jans in de buurt. Is wel al een aantal jaar geleden. Kijk vooral goed naar het getij dus ga er heen als het laag water moet worden.

Tip als er veel liggen loop 1 kant op en leg de oesters die je niet wil achter je neer, anders kom je ze meerdere keren tegen 😉
Check, dat was inderdaad het plan. Dank voor de tip. Welke kant van de dijk kan ik het beste pakken? Oosterschelde of zee?
Gethijsem schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:38:
Neeltje Jans idd, en bij afnemend tij / eb. De app Tides Planner maakt eb / vloed inzichtelijker dan een tabel. Neem vooral stevige waterschoentjes / surfschoentjes mee, de schelpen zijn scherp. Surfhandschoentjes helpen tegen de kou, maar zijn ook wel fijn om aan te hebben als je onverhoopt uitglijdt. Maar gewone vissershandschoentjes kunnen natuurlijk ook.
Check. Ik doe mijn jachtlaarzen aan. Daar zit een dunne neopreenvoering in.
Parkeer je auto waar de rode pin staat. Daar kun je meteen het water in om te rapen. De oesters liggen langs die hele dam.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gouden tips, dank je wel man d:)b
World Citizen schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:58:
Mag ik als tip meegeven om een pannetje en wat peper mee te nemen voor het voorgerecht.

Dan vang je wat Kneukels/Alikrieken en kleine krabbetjes, messen en andere schelpjes die je opkookt op wat gepeperd water.

Vergeet de spelden niet ;) !
Heerlijk. Gaan we doen.
Quote verwijderd
Meh ik snap wat je bedoelt maar ik heb een jachtakte. Als het bij iemand anders gebeurt krijgt hij een prent. Ik krijg diezelfde prent en ben die jachtakte kwijt en dat is het mij niet waard ;) .

[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 28-03-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
Veel plezier vandaag! Superleuk cadeau trouwens, en voor zo'n dag heb je helemaal geen commerciële toer nodig, met z'n tweetjes is veel leuker.
We hebben er zelf ook vaak geraapt, maar dan voornamelijk de lege schelpen.

Tip: doe het als het warmer is nog eens over, het is een leuk gebied om een hele dag rond te hangen en je kunt er dan ook lekker zwemmen.

[ Voor 43% gewijzigd door Gethijsem op 25-03-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Gethijsem schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:49:
Veel plezier vandaag! Superleuk cadeau trouwens, en voor zo'n dag heb je helemaal geen commerciële toer nodig, met z'n tweetjes is veel leuker.
We hebben er zelf ook vaak geraapt, maar dan voornamelijk de lege schelpen.

Tip: doe het als het warmer is nog eens over, het is een leuk gebied om een hele dag rond te hangen en je kunt er dan ook lekker zwemmen.
Ja het is volgende week pas, helaas iets minder weer dan nu.

Zwemmen is leuk maar idd iets te koud (voor mijnn vriendin dan :> ) , maar ik houd sowieso van buiten zijn. Weer of geen weer.

Dank voor de leuke tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Over twee weken ga ik voor het eerst in NL op oesterjacht. Heb tip gekeken om hier te kijken:
https://www.google.com/ma...51.5401428,3.9277317,518m

Ik hou het simpel, neem een oesterhandschoen, oestermes, kaplaarzen en droge sokken voor het geval dat mee. Oh, en zoontje als ik hem van z'n PC kan loswrikken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:31:
Over twee weken ga ik voor het eerst in NL op oesterjacht. Heb tip gekeken om hier te kijken:
https://www.google.com/ma...51.5401428,3.9277317,518m

Ik hou het simpel, neem een oesterhandschoen, oestermes, kaplaarzen en droge sokken voor het geval dat mee. Oh, en zoontje als ik hem van z'n PC kan loswrikken.
Check. heb je een specifieke reden voor die plek? ik hoorde gisteren van een Goes-bewoners dan de haven van yerseke (en dan er net buiten) ook prima plek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boudewijn schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:38:
[...]

Check. heb je een specifieke reden voor die plek? ik hoorde gisteren van een Goes-bewoners dan de haven van yerseke (en dan er net buiten) ook prima plek is.
Ik ga af op tip van dame met wie ik ga rapen. Bij gebrek aan eigen kennis ga ik eerste keer gewoon volgzaam mee. Mocht het tegenvallen, dan is Yeserke natuurlijk om de hoek. Gaat het dan om noord- danwel zuidzijde van de haven?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik weet het niet zeker (ik sta bij een sportvereniging te vrijwilligeren en raak aan de praat met een stel Zeeuwen ...) maar ik meen dat ze me op de noordzijde wezen :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:31:
Oh, en zoontje als ik hem van z'n PC kan loswrikken.
:+ Daar heb je dat oestermes toch voor?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:16
Geen tips, maar wat een cool idee voor een date met vrouwlief. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:05

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Zo lang je maar niet in de Westerschelde komt:
https://www.zeeland.nl/ac...iligheid-onderzoek-bekend

[ Voor 28% gewijzigd door thunder7 op 28-03-2022 11:19 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat gaat om PFAS. Dat is niet een acuut gif maar iets wat over tijd schadelijk is bij hoge opbouw, zoals ook op die site gezegd:
Omdat deze EFSA grenswaarden gebaseerd zijn op levenslange blootstelling betekent een tijdelijke overschrijding geen acuut gezondheidsrisico.
Kortom, je wilt totale blootstelling minimaliseren, dus datgene wat je dagelijks eet aanpakken. Als je niet dagelijks vis of garnalen eet uit die gebieden is die ene keer een paar diertjes insignificant, al worden normen overschreden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Ehbo setje als u in uw hand steekt bij het openmaken?
Of een metalen handschoen van een professioneel uitbener?

Verder zou ik de waterstanden in de gaten houden weet wanneer het hoog water wordt.
Dit is te vinden op teletext. (ook als app)

[ Voor 2% gewijzigd door onno oliver op 28-03-2022 13:19 . Reden: teletext app ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

onno oliver schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Dit is te vinden op teletext.
Gelukkig voor degenen zonder analoge TV (is dat ergens in NL nog een ding?) ook online, o.a.: http://www.watersportalma...n-2022/oosterschelde-11/4

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Goed de plannen zijn een beetje aangepast:

Donderdag: kamperland, geen oester-dingen doen, vrijdag: Neeltje jans, daar visje halen (en wellicht even met een schuin oog kijken of ik wat oesters op kan snorren), naar middelburg, zaterdag: naar Yerseke, wemeldinge en eventueel verder naar het Goese Sas.

11.25 zou het laagwater in Yerseke zijn. Dat past prima in ons plan :).

enige wat 'leuk' wordt is de vrij heftige sneeuwval die voorspeld is. Ben benieuwd.

Pagina: 1