Toon posts:

Photoshop batch bewerkingen/ QuarkXpress automates

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar!

Ik zit met een leuk probleem (o nee, uitdaging :) ). Ik heb 185 digitale pasfotos, die moeten allemaal een kwartslag gedraaid worden, geconverteerd naar grayscale en dan in formaat 2 x 2,5 cm bij 300dpi gezet worden. Nu kan ik dat wel met de hand gaan doen, maar dat is niet leuk... Volgens mij hoort dat ook wel in een batchbewerking te kunnen. Ik heb zitten klooien met photoshop 6, maar kom er niet uit. Iemand die enig idee heeft hoe te werk te gaan??

Daarna komt trouwens nog iets leuks. Er horen 204 namen, adressen en tel.nrs bij die fotos (ja, sommige mensen zijn door de verkeerde deur naar buiten gegaan). Die worden aangeleverd in een excellbestandje, en moeten in QuarkXpress ingevoegd worden. Dat kan vast ook wel redelijk automatisch, maar hoe? Kan je excell zo instellen dat je niet meer met tabs hoeft te kutten in Quark?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ff vergeten te vermelden: die fotos zijn nu 1080 x 720 pixels, 72 dpi.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Op vrijdag 24 augustus 2001 00:10 schreef elguapo het volgende:
Hallo daar!
Ik heb zitten klooien met photoshop 6, maar kom er niet uit. Iemand die enig idee heeft hoe te werk te gaan??
Hoe heb je zitten klooien dan :? Met de batch of met de actions begonnen?

Quark zegt me niks, maar hoe weet je welke naam bij welke foto hoort? Zelfde namen? Dan kun je dat volgens mij ook wel in PS doen, wordt dan wel die hard scripten volgens mij...

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Bij de automate/batch functie. Je kan d'r niet echt veel instellen, maar heb verder niets kunnen vinden.

Die foto's zullen denk ik wel handmatig in QuarkXpress ingevoegd moeten worden, maar dat gaat vrij rap. Vooral de tekst is kut, omdat je meestal een paar tabs weg moeten halen of erbij moet zetten.

Verder ben ik niet bepaald een die-hard scripter, ben meer zo'n part-time alpha/computerfreak :)

Verwijderd

volgens mij moet je eerst een action maken die van een foto 300 dpi maakt, hem een kwart slag draait en 2x2,5 maakt. Dan moet je een batch maken die die action op een directory uitvoerd.

dat heb ik tenminste van de eerste 4 regels van de eerste pagina als ik op batch photoshop zoek op http://www.google.com heb niet zo veel zin om verder te lezen, ik doe er zelf nl. niets mee, maar misschien heb je er wat aan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben d'r al redelijk uit, heb Advanced Batch Converter gevonden, die doet alles wat ik wil! Crop, dpi verhogen, draaien etc.

Toevallig nog iemand die antwoord weet op m'n tweede vraag, of je van excell kan importeren naar QuarkXpress, zo dat je niet meer met tabs hoeft te klooien?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op vrijdag 24 augustus 2001 11:09 schreef elguapo het volgende:
Ik ben d'r al redelijk uit, heb Advanced Batch Converter gevonden, die doet alles wat ik wil! Crop, dpi verhogen, draaien etc.

Toevallig nog iemand die antwoord weet op m'n tweede vraag, of je van excell kan importeren naar QuarkXpress, zo dat je niet meer met tabs hoeft te klooien?
Als je van Excel nou naar word exporteert.. kun je dat dan niet via kopie peest gewoon plakken in quark. Neemt is tabs volgens mij ook gewoon mee.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 21:27
nee nee
gebruik nou gewoon het programma 2jpeg. De foto-bewerkingen die je zegt kunnen allemaal.. draaien, grayscale maken.
Zoek ff met google.com of mail me anders ff als je het niet kan vinden.

Voor de teksten toe te voegen zou ik als ik jouw was adobe indesign gebruiken. Dit is goed te scripten (met visual basic bijvoorbeeld) en er is goede documentatie over.

5 minuten gefixed dus.

edited:
advanced batch verwerker... hmm interessant
ken ik niet.. url ?

Verwijderd

Topicstarter
Gebruik nu 2 proggies, Avanced Batch Converter en Batch iT! Ultra, allebei te vinden op tucows, alleen doet abc het maar met 6 files tegelijk, zonder serial. Batch iT heeft twee weken full options trial.

Misschien dat de truc via word wel werkt, maar dan moet ik nog steeds handmatig alle tabs erin zetten, alleen dan in word ipv Quark. Ik zoek eigenlijk een manier om dat echt snel te doen zeg maar :)

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 21:27
kent iemand een converter die met alpha channels / layers om kan gaan ? Ik weet dat 2jpeg bijvoorbeeld nix kan met deze plaatjes.

• Deegroller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Antwoord op jouw 2e vraag:
Het importeren van een adressen bestand (zeker een smoelenboek van een jaarboek of zo).
In Quark kun je typogrammen definieren. Hiermee kun je automatisch een hele lap tekst ineens laten opmaken.
Deze gedefinieerde typogrammen zet je als codes tussen het te importeren bestand (mbv Excel, als je met grote adreslijsten werkt). Vervolgens Excell-> ASCII-> Quark.
Zorg er wel voor dat je in de stramienpagina een 'automatic tekstbox' hebt. Als je dan deze tekstboxen linkt met het ketting-symbool in de linkerbovenhoek, maakt Quark vanzelf nieuwe pagina's aan!
Dit staat trouwens ook allemaal in de handleidieng van Quark!
Succes.

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 14:55

Bzzje

Negeren is vooruitzien

Er horen 204 namen, adressen en tel.nrs bij die fotos (ja, sommige mensen zijn door de verkeerde deur naar buiten gegaan). Die worden aangeleverd in een excellbestandje, en moeten in QuarkXpress ingevoegd worden. Dat kan vast ook wel redelijk automatisch, maar hoe? Kan je excell zo instellen dat je niet meer met tabs hoeft te kutten in Quark?
Als ik jou was, zou ik eerst per regel gaan samenvoegen wat je daar wilt hebben (dus straat en huisnr, pc en wpl, etc)
daarna importeren in Word;
tabel converteren en de cellen vervangen door ";"
vervolgens met "zoeken vervangen" de ";" vervangen door een harde return (speciale tekens)
dan heb je gewoon de lap tekst zoals je hem wilt hebben in quark. (zelfs als een iemand geen telnr. heeft)
en klaar is klara

edit: en natuurlijk idd eerst er voor zorgen dat de tekstvakken gekoppeld blijven op de eerder aangegeven manier.

Negeren is vooruitzien

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
...of doe het handmatig :P
Pagina: 1