Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdmeer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-04 13:02
Sinds een tijd heb ik last van een traag netwerk. Dit is overigens niet altijd. Na een reboot van mijn Asus RT-AX88U werkt het weer een tijdje goed en daarna gaat het weer fout.
Het probleem treedt op met zowel wifi als bedraad. De meeste tijd werk ik bedraad omdat dit sneller is. Ik heb een Synology DS1821+ NAS in mijn netwerk waar ik regelmatig bestanden naar toe kopieer. Er zijn niet veel devices in mijn netwerk (stuk of 5) en tegelijkertijd staan er maar een stuk of 3 aan. Intern draait alles op gigabit en heb een KPN glasvezel internet verbinding (ook gigabit).
Wanneer ik netwerk issues heb dan merk ik dit op zowel m'n laptop (Apple MacBook Pro M1) en mijn Synology NAS (waar download software op draait). Niet alleen het lan heeft hier last van maar ook het internet is traag.
Voordat ik mijn Apple laptop had (welke ik pas een aantal weken heb) gebruikte ik een laptop waar ik Debian Linux op draai. Ook op deze laptop had ik dezelfde problemen.

Met het bovenstaande heb ik in ieder geval uitgesloten dat het aan m'n laptop ligt. Ook de Wifi is niet de oorzaak omdat ik voornamelijk bedraad werk. Na een reboot is de issue opgelost (in ieder geval tijdelijk) dus dat lijkt er echt op te wijzen dat het de router betreft.

Ondertussen heb ik het volgende geprobeerd:
- Voor deze router had ik een Asus RT-AX86U waarop ik Asuswrt Merlin geinstalleerd had en dacht dat het misschien hiermee te maken had.
Aangezien mijn nieuwe router de originele firmware heeft, kan dit niet de oorzaak zijn
- De oude router werd van tijd tot tijd behoorlijk warm. Had het idee dat hij het moeilijk had dus misschien dat dit de oorzaak van de issues was. De nieuwe router heeft een quad-core processor en wordt beduidend minder warm. Als 2 verschillende typen routers dezelfde issue hebben dan zal het denk niet met de cpu te maken hebben
- Heb op de router al Jumbo Frame aangezet en dit leek even te helpen maar dat was waarschijnlijk alleen maar omdat de router een reboot deed nadat ik de setting veranderd heb
- De logs stuur ik door naar een syslog server die op m'n nas draait. In de logs heb ik niks bijzonders gevonden afgezien van wat meldingen die met wifi te maken hadden (ivm kanalen die op auto staan bijvoorbeeld). Aangezien ik bedraad werk (afgezien van mijn telefoon, en tablet) zouden eventuele problemen met wifi geen impact moeten hebben op het bedraad netwerk.
- Heb al andere kabels gebruikt en zelfs een nieuwe cat6 kabel gekocht voor de zekerheid
- Er lijkt geen logica te zitten in de tijd. Het kan een paar dagen goed gaan en dan gaat het opeens weer mis. Met mijn oude router heb ik zelfs regelmatig een reboot gedaan en zelfs dat hielp niet altijd. Soms gaat het al binnen een dag fout.
- Heb ook regelmatig geprobeerd om de router overdag uit te zetten en dan pas 's avonds, als ik thuis kom, deze weer aan te zetten. Het maakt echter niet uit voor het resultaat
- De firmware is de laatste die ik kan downloaden en is officieel van Asus (voor nu iig - op een later tijdstip wil ik wel weer asuswrt merlin erop zetten)
- Het draaien van een speedtest via bijvoorbeeld speedtest.nl levert mij normaal een 960/940 download/upload op (ergens rond die range) als er geen issues zijn. Als ik problemen met internet heb dan kan dit teruglopen naar 80/60 bijvoorbeeld, dus een aanzienlijk verschil. Het lan heeft dan een vergelijkbare drop in performance
- Op de router staan geen externe opties aangevinkt zoals bijvoorbeeld AiProtection

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen want ik vind het toch wel behoorlijk vervelend?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
Pfoe 80mbit klinkt een beetje als een netwerk lus. Heb je apparaten die bedraad en draadloos verbonden kunnen zijn? Bv sonos, mesh wifi. Of misschien een rotte switch?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt als een van twee dingen:
- inderdaad network loops (Sonos :/ ) met bijbehorende ARP-storms die iedere router lam kunnen leggen.
- memory leak in nieuwe AX88 firmware.

Met 5 devices klinkt eerste niet meest aannemelijk, maar als je op twee verschillende routers zelfde issue hebt, zeker met verschillende types firmware, klinkt tweede ook niet aannemelijk.

Heb je toevallig een switch waar je een mirror port op kunt zetten? Dit vraagt om een Wireshark capture...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
offtopic:
Ik zat maar te denken wat je met 'pfoe' bedoelde vanwege de PoE lookalike, maar het was dus gewoon een onomatopee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdmeer
laurens0619 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:44:
Pfoe 80mbit klinkt een beetje als een netwerk lus. Heb je apparaten die bedraad en draadloos verbonden kunnen zijn? Bv sonos, mesh wifi. Of misschien een rotte switch?
Ik gebruik geen switch beneden, alleen boven. Maar heb de laatste maanden niet meer boven gezeten dus dat is het niet. Ik zou eens moeten kijken of ik op mijn mediabox ook wifi aan heb staan maar volgens mij niet.
Ik heb een chromecast die voorheen zowel bekabeld was als ook wifi aan had staan maar volgens mij heeft die geen netwerk kabel meer erin zitten. Verder kan ik mij niet bedenken welke apparaten zowel wifi als lan hebben (afgezien van m'n laptop maar daar heb ik ook al een tijdje wifi uitgezet voor de zekerheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
@dvdmeer
Hmm mediabox, toevallig dat ding van Ziggo?

Ben het even kwijt maar die kon nog wel eens bokken als je die bekabeld had aangesloten (naast wifi). Ik heb geen idee wat de connectiviteit tegenwoordig is maar ik zoudaar eens kijken wat er mogelijk is

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdmeer
laurens0619 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:57:
@dvdmeer
Hmm mediabox, toevallig dat ding van Ziggo?

Ben het even kwijt maar die kon nog wel eens bokken als je die bekabeld had aangesloten (naast wifi). Ik heb geen idee wat de connectiviteit tegenwoordig is maar ik zoudaar eens kijken wat er mogelijk is
Nee, ik heb internet van KPN en heb die box er tussenuit gehaald omdat ik toch alleen internet heb dus mijn internet gaat alleen via m'n Asus router.
De rest van m'n netwerk zit aangesloten op de gigabit poorten van deze router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dvdmeer schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:27:
... en mijn Synology NAS (waar download software op draait)...
Laat me raden: een bittorent client met ongelimiteerde verbindingen.
Zet die eens uit en kijk of het beter gaat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdmeer
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Laat me raden: een bittorent client met ongelimiteerde verbindingen.
Zet die eens uit en kijk of het beter gaat
Nee, Usenet (sabnzbd). En heb gechecked dat die niet draait op het moment dat ik netwerk issues heb. En als deze wel draait en ik check de snelheid dan is die ook opeens extreem langzaam.

Momenteel heb ik de issue al een paar dagen niet meer gehad maar heb geen idee of en wanneer de issue weer terugkomt. Vandaar dat ik wou kijken of er nog een aantal dingen zijn die ik kan proberen.
Zal in ieder geval eens kijken dat, wanneer het weer optreedt, ik wat apparaten ga uitzetten om te kijken of dit scheelt.
En de Mediabox die ik gebruik is een Eminent 4K Mediaplayer welke ik gebruik om van alles te streamen vanaf m'n NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-05 22:27
Heb je hier nog last van gehad, of is het inmiddels opgelost? Ik heb namelijk sinds enige tijd precies hetzelfde met dezelfde router. Krijg er de vinger ook niet achter wat het is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik lees "internet van KPN". Bij jou ook? Dan zou het een IGMP-snooping probleem kunnen zijn in combinatie met IPTV. Kijk jij ook TV via KPN? Zo ja, check even IGMP-opties op dat ding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:26

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

heb die AX88 ook maar met merlin in een mesh opstelling, herken niet deze problemen, maar de setup is ook volledig anders.. als ik iets moet testen of nakijken, klop gerust aan.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
dion_b schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:48:
Ik lees "internet van KPN". Bij jou ook? Dan zou het een IGMP-snooping probleem kunnen zijn in combinatie met IPTV. Kijk jij ook TV via KPN? Zo ja, check even IGMP-opties op dat ding.
Nee, geen tv (of internet) via KPN hier. Wel IPTV overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
peterpijpelink schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:25:
heb die AX88 ook maar met merlin in een mesh opstelling, herken niet deze problemen, maar de setup is ook volledig anders.. als ik iets moet testen of nakijken, klop gerust aan.
Dank, ik ga er nog even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blauw_ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Nee, geen tv (of internet) via KPN hier. Wel IPTV overigens.
Dan is jouw situatie niet "precies hetzelfde".

Via welke provider kijk je IPTV? En is het unicast of multicast?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdmeer
Blauw_ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:23:
Heb je hier nog last van gehad, of is het inmiddels opgelost? Ik heb namelijk sinds enige tijd precies hetzelfde met dezelfde router. Krijg er de vinger ook niet achter wat het is...
Nee, geen last meer van gehad. Het lag uiteindelijk aan mijn kabel. Deze zag er verder goed uit en meestal haalde ik de volle snelheid er mee maar af en toe schakelde mijn netwerk flink terug in snelheid (waarschijnlijk groot aantal collisions vanwege een breuk ergens in de kabel). Nadat ik een nieuwe kabel gehaald had was het probleem weg dus uiteindelijk niet de router.

Op zich wel apart dat dit ook impact had op mijn hele netwerk aangezien mijn NAS voorheen ook langzaam was, zodra het mis ging. Sinds de kabel wissel nergens meer last van.

[ Voor 11% gewijzigd door dvdmeer op 21-08-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
dvdmeer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Nee, geen last meer van gehad. Het lag uiteindelijk aan mijn kabel. Deze zag er verder goed uit en meestal haalde ik de volle snelheid er mee maar af en toe schakelde mijn netwerk flink terug in snelheid (waarschijnlijk groot aantal collisions vanwege een breuk ergens in de kabel). Nadat ik een nieuwe kabel gehaald had was het probleem weg dus uiteindelijk niet de router.

Op zich wel apart dat dit ook impact had op mijn hele netwerk aangezien mijn NAS voorheen ook langzaam was, zodra het mis ging. Sinds de kabel wissel nergens meer last van.
Ah, ok. Kan ik dat ook altijd nog proberen (vervangen diverse kabels). Wel opvallend dat dit dan ook bij je wifi gebeurde. Of betrof het de kabel naar je router toe?

[ Voor 5% gewijzigd door Blauw_ op 21-08-2022 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdmeer
Blauw_ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:14:
[...]

Ah, ok. Kan ik dat ook altijd nog proberen (vervangen diverse kabels). Wel opvallend dat dit dan ook bij je wifi gebeurde. Of betrof het de kabel naar je router toe?
Het betrof de kabel naar mijn router, vanaf mijn laptop. Echter had mijn NAS er ook last van bij het downloaden. En deze zit uiteraard op een andere kabel dus geen idee waarom het een effect op meerdere apparaten had. Als het nog van mijn NAS naar de laptop zou gaan dan kan ik het mij nog voorstellen maar de downloads worden vanaf de NAS gestart en gaan ook naar de NAS toe dus de laptop komt er niet aan te pas.
Heel vaag maar sindsdien geen issues meer gehad.
Pagina: 1