Externe ssd verkocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Mijn vraag
Ik had een externe ssd. Niet heel lang maar uiteindelijk werkte het niet waarvoor ik het wou gebruiken. Er stonden wel wat prive dingen op.

Ik had de externe ssd 5x geformateerd en via deze instructie de ssd gewiped

https://www.seagate.com/n...-command-prompt-005929en/

Alleen nu komen er toch wat twijfels of dit genoeg was... iemand enig kennis hierover?

Alle reacties

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Als je kaart gekocht is door een consument die hem voor eigen gebruik in gaat zetten? Ja

Ben je een terrorist in het vizier van de CIA? Nee

Als iemand maar genoeg tijd en moeite wil doen om iets van die schijf te halen dan lukt dat vast maar die kans is verwaarloosbaar klein

Try SCE to Aux

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat je had kunnen doen is met een tool de data een paar keer overschrijven.
Ook had het handig geweest als de data encrypted was (bitlocker.)

Nu is het met SSDs veel moeilijker om data terug te halen, dus is het lastig inschatten.

Je had meer kunnen doen, maar het is niet zo dat het even terughalen en gaan is. Ik zou er dus niet slechter van gaan slapen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 24-03-2022 18:19 ]

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-11 17:50
Hoop niet 5 x een full format, want dat is gewoon zonde voor de SSD wear level.

Zie dat je een seagate handleiding had gevolgd, was het ook een seagate? Hun seatools heeft een erase optie voor SSD's.

15x330 SW38

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Nee het was een sandisk daarom deed ik het via opdrachtprompt

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:06
Als clean de hele partitie overschrijft, volgens mij wel maar helemaal zeker weet ik dat niet, dan was één keer ook wel genoeg. Tenminste als de ssd geen data-compressie doet.

[ Voor 15% gewijzigd door hcQd op 24-03-2022 18:46 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:22
Seagate heeft het echt goed beschreven.
DIskpart clean maakt de ssd absoluut volkomen leeg.

Data in een ssd zijn eigenlijk hele kleine condenstoren die een beetje elektrische lading kunnen vasthouden.
Lading in een cel is een "1", geen lading is een "0"

Wat diskpart clean doet is het standaard ATA commando geven die de ssd controller opdracht geeft de lading in alle cellen weg te laten vloeien, waardoor de ssd daarna alleen nog nullen bevat.

En formateren is uiteraard volkomen zinloos als het gaat om een disk safe leeg te maken en ook nog eens heel erg slecht voor zo'n ssd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:35
Ben(V) schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:01:
Seagate heeft het echt goed beschreven.
DIskpart clean maakt de ssd absoluut volkomen leeg.
Nope. Seagate zit er helemaal naast. Daarmee klopt jouw antwoord ook niet.

Er is een cruciaal verschil tussen clean en clean all.

Zonder all gooit hij alleen de partitietabel weg. Het originele bestandssysteem wordt dan niet eens aangeraakt en is in theorie gemakkelijk terug te benaderen.
Wat diskpart clean doet is het standaard ATA commando geven die de ssd controller opdracht geeft de lading in alle cellen weg te laten vloeien, waardoor de ssd daarna alleen nog nullen bevat.
Ook dit kan niet kloppen, want de meeste(?) externe SSDs ondersteunen geen ATA passthrough. Daarnaast zegt de Microsoft-documentatie daar niets over - en ik denk dat ze om dit soort redenen ook gewoon nullen schrijven als je wel all opgeeft.

Samengevat: alleen met clean all is het echt verwijderd. Liever nog met een secure erase of discard (dan is de performance meteen weer een stuk beter) maar dat werkt vaak niet zo lekker met een externe drive.

• Ben(V)
Je hebt gelijk ik heb er overheen gelezen dat er geen "clean all" stond.
Dat is het commando dat gebruikt moet worden voor een safe wipe.

Wat ATA passthrough er mee te maken heeft snap ik niet, maar wat "dispart clean all" doet is het ATA commando secure eraser naar de ssd sturen.
De ssd controller doet dan al het werk( kan wel even duren afhankelijk van de grootte en snelheid van de ssd)
Dat is effectiever en verstandiger dan er zelf allemaal nullen naar te schijven met bijvoorbeeld sdelete van sysinternals.

https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 26-03-2022 09:17 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:35
Ben(V) schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:16:
Wat ATA passthrough er mee te maken heeft snap ik niet, maar wat "dispart clean all" doet is het ATA commando secure eraser naar de ssd sturen.
Het probleem is dat dat meestal niet gaat over USB. Probeer maar.

Via USB gebruik je mass storage mode (allesbehalve ATA/SCSI) of UAS (wel SCSI based). Maar zelf met UAS heb ik het nooit werkend gekregen.

Disk aan native SATA/NVMe hangen werkt natuurlijk, maar dat is niet altijd handig.

• Ben(V)
Het klopt dat sommige USB disk controller een heel slechte implementatie van de standaard hebben, die weigeren ook nog wel eens op bepaalde apparatuur te functioneren.
Maar zonder ATA passthrough zouden disken helemaal niet werken of je moet speciale drivers daar voor installeren.

Ik gebruik dit regelmatig om USB thumb drives veilig leeg te maken en ben nog nooit tegen problemen aan gelopen.
Je moet wel weten dat na de clean all er echt niets meer op staat, dus zelfs geen partitie meer, die disk moet opnieuw geinitialiseerd en geformatteerd worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 26-03-2022 11:33 ]

Pagina: 1