TV wall / HDMI signaal splitten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-05-2022
Onlangs heb ik thuis een TV wall gemaakt, als soort thuisbioscoop. In een vierkant hangen 4 TVs met dunne randen, zodat ik 1 mega TV creëer. Dacht ik.. want het lukt me vooralsnog niet 1x input naar 4x output te spitten.
...

TVs zijn LG EVO Oleds 55 inch, de PC die de input geeft is een Lenovo met een RTX 3060 videokaart en Ryzen 5 processor. Denk niet dat de hardware super boeiend is voor de vraag, maar ik ben hier het eerst dus zal me aan de regels houden :)
...

Momenteel geprobeerd met een normale HDMI splitter, maar die dupliceert gewoon 4x het beeld. Dat is nou juist niet de bedoeling, ik wil 1 beeld spreiden over 4 schermen (en het liefst dat ik zou kunnen switchen naar 4 aparte schermen / 4 monitoren zodat we bijv 4 wedstrijden kunnen kijken tegelijk of juist 1 op megascherm)
Ook gelezen en gegoogeld, maar alles is HDMI splitter of HDMI Matrix, dat werkt volgens mij ook niet
...

Beste antwoord (via Khaice op 24-03-2022 19:05)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:02
Khaice schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:29:
[...]

dit is wel precies wat ik zoek

de investering in deze bios is al dermate uit de hand gelopen dat we nu ook gewoon voor het mooiste resultaat gaan.. ;)

als ik het niet voor elkaar krijg splitten op GPU zelf via Nvidia Mosaic (is me nog beetje raadselachtig) dan ga ik voor deze. bedankt voor de tip!
Nadeel is dat deze maar tot 1080p gaat, ze zijn er mogelijk ook voor 4K, maar dan zal het nog duurder worden.

Ah, deze bijvoorbeeld. Nog goedkoper ook.

[ Voor 10% gewijzigd door hcQd op 24-03-2022 18:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Denk dat je GPU al het splitten moet doen ... oftewel elk scherm met een eigen kabel op de GPU aansluiten..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, HDMI zul je dus niet kunnen splitten zoals je zelf al hebt ondervonden. Er is een reden dat merken als barco bestaan. Je zult feitelijk in je GPU software een matrix moeten creëren. nVidia Mosaic kan dat. Daarmee maak je in feite van 4 schermen één virtuele monitor. Je zult wel 4 HDMI outputs vanaf je GPU moeten trekken. Feitelijk werkt het dan als gewoon "Windows". Full screen = alle 4, en met windows kan je meer tegelijk weergeven. De standaard Windows manier is "uitbreiden" waarmee het nogal afhankelijk is van de applicatie of je één video over meerdere schermen kan spreiden (en kan bezel-compenseren). Dat kan vooral met HDCP lastig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
Met de juiste matrix kan het natuurlijk wel, maar het is een stuk goedkoper als je het met je gpu doet.

Had je niet beter een beamer kunnen nemen? Dan heb je geen onderbrekingen in het beeld.

[ Voor 19% gewijzigd door hcQd op 24-03-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Of wellicht iets als https://www.hardwarewebwi...-in-4-out-4k-ultrahd.html , als je videokaart dat ondersteunt. Hangt ook af welke resolutie je wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaice
Umbrah schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:21:
Tsja, HDMI zul je dus niet kunnen splitten zoals je zelf al hebt ondervonden. Er is een reden dat merken als barco bestaan. Je zult feitelijk in je GPU software een matrix moeten creëren. nVidia Mosaic kan dat. Daarmee maak je in feite van 4 schermen één virtuele monitor. Je zult wel 4 HDMI outputs vanaf je GPU moeten trekken. Feitelijk werkt het dan als gewoon "Windows". Full screen = alle 4, en met windows kan je meer tegelijk weergeven. De standaard Windows manier is "uitbreiden" waarmee het nogal afhankelijk is van de applicatie of je één video over meerdere schermen kan spreiden (en kan bezel-compenseren). Dat kan vooral met HDCP lastig zijn.
ik zit te lezen over nvidia mosaic, maar het lijkt erop dat ik hiervoor een (quadro?) andere videokaart moet aanschaffen. in mijn menu, staat niks over Mosaic (via de handleiding hier: https://www.nvidia.com/co.../NVIDIA_Control_Panel.htm) lees ik er wel e.e.a. over, maar dan is de vraag moet ik hiervoor andere hardware aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaice
hcQd schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:42:
Met de juiste matrix kan het natuurlijk wel, maar het is een stuk goedkoper als je het met je gpu doet.

Had je niet beter een beamer kunnen nemen? Dan heb je geen onderbrekingen in het beeld.

de investering in deze bios is al dermate uit de hand gelopen dat we nu ook gewoon voor het mooiste resultaat gaan.. ;)

als ik het niet voor elkaar krijg splitten op GPU zelf via Nvidia Mosaic (is me nog beetje raadselachtig) dan ga ik voor deze. bedankt voor de tip!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
Khaice schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:29:
[...]

Nadeel is dat deze maar tot 1080p gaat, ze zijn er mogelijk ook voor 4K, maar dan zal het nog duurder worden.

Ah, deze bijvoorbeeld. Nog goedkoper ook.

[ Voor 10% gewijzigd door hcQd op 24-03-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Is Linux gebruiken een optie voor je? Eventueel kun je daar weer Windows bovenop gooien in een virtuele machine.

Wat in deze kwestie een belangrijk voordeel van Linux is, is dat je monitoren kunt combineren. Stel je hebt een videokaart met 4 aansluitingen genaamd DisplayPort-0,DisplayPort-1,HDMI-A-0 en HDMI-A-1.

Eerst je monitoren rangschikken. Bijvoorbeeld als je monitoren als volgt gerangschikt zijn:

Displayport-0 Displayport-1
HDMI-A-0 HDMI-A-1

...dan:

xrandr --output Displayport-0 --auto
xrandr --output Displayport-1 --right-of DisplayPort-1
xrandr --output HDMI-A-0 --below DisplayPort-0
xrandr --output HDMI-A-1 --below DisplayPort-1

Linux ziet nu nog 4 monitoren, dus als je nu een desktop start, zie je 4 desktops met taakbalk e.d. Programma's zullen altijd 1 van de monitoren kiezen om op te starten.

Maar we kunnen er 1 grote virtuele monitor van maken, dat kan met:

xrandr --setmonitor VIRTUELEMONITOR auto DisplayPort-0,DisplayPort-1,HDMI-A-0,HDMI-A-1

Je krijt nu 1 grote desktop verspreid over 4 monitoren en als je bijvoorbeeld maximaliseert, gaat een venster volledig-scherm op 4 monitoren.

Als je dit in je opstartscripts klust (en wellicht is er ook wel een manier om het in de Xorg.conf te regelen), heb je de juiste situatie direct bij opstarten. En als je een VM installeert voor Windows (VMWare Player of zoiets), ziet Windows ook maar één monitor.

Nvidia doet met zijn Quadro-kaarten min of meer hetzelfde, maar dan direct onder Windows. Voor de prijs van een Quadro-kaart die je je bespaart, zou ik zeggen dat een Linuxinstallatie meer dan de moeite is.
Pagina: 1