KW A-62 versterker gaat aan maar geeft niet meteen geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frephi
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-04-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR3m4E1ucMTO_oecpbdOkQv95RI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/66I8UCnx9w1qUgOZVYfBuIZi.jpg?f=user_large

Een jaar of 2 geleden kreeg ik deze Kenwood A-62 versterker van mijn broer en gebruik hem sindsdien voor het beluisteren van radio/muziek en om mooier/beter geluid te hebben bij het gebruik van de TV. Ongeveer een jaar geleden begon het volgende probleem; als ik hem, na 's nachts uit te zijn geweest, 's ochtends aanzet gaat hij ook gewoon aan, alle lampjes branden en hij reageert ook normaal op de afstandsbediening, maar er komt niet meteen geluid uit de luidsprekers en ook niet via de koptelefoon aansluiting. Na een tijd wachten gaat uiteindelijk, aanzwellend, het geluid toch aan, zoals je dat vroeger had bij buizenradio's, die eerst warm moesten worden. Die 'opwarmtijd' bij de Kenwood wordt steeds langer. Toen dat op een gegeven moment een halve ochtend werd, heb ik hem gewisseld met een andere (kwalitatief mindere) versterker, met de bedoeling eens te onderzoeken wat er aan de hand is. Ik vermoedde dat een versleten condensator de oorzaak zou kunnen zijn. Wegens tijdgebrek heeft het een half jaar geduurd voordat ik er aan toe kwam dit onderzoek te verrichten. Versterker opengemaakt en binnenkant/inhoud ontdaan van stof, en alles goed bekeken, maar kon geen bolstaande condensator ontdekken. Dus proef op de som genomen en de versterker weer gaan gebruiken. Zeker een maand lang gaf hij geen problemen, dus, dacht ik, was het schoonmaken de remedie. Helaas is vorige week het probleem opnieuw opgedoken en verloopt het weer net als de eerste keer. Ook als ik hem uitzet en meteen weer aan, duurt het toch een paar tellen voordat er weer geluid uitkomt. Als hij aanstaat en geluid geeft, dan blijft het goed gaan. Ik trek hieruit de conclusie dat de versterker op een bepaalde temperatuur moet zijn en blijven, om geluid te produceren, maar dat het hem nu meer moeite kost om die temperatuur op te wekken, als hij eenmaal is afgekoeld. Dus toch een condensator die slecht aan het worden is? Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen. Ik weet dat een condensator vervangen geen dure grap is en ik weet ook wel iemand die dat voor me zou kunnen doen. Ik hoor graag van jullie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat is je vraag precies? Wil je hem zelf repareren of wil je het laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frephi
Zelf repareren gaat mij niet lukken. Ik weet er wel iets van, maar onvoldoende om zelf dit soort apparatuur te repareren. Wat ik graag wil weten, en dat is dus eigenlijk mijn vraag, of mijn vermoeden van een versleten condensator juist is, zo ja, naar welke moet ik (of iemand anders) dan zoeken? Het is dan mogelijk voor mij nog de moeite om die kennis (voormalig elektronica reparateur) te contacten. Hij woont nl. niet bij naast de deur de deur. Wat ik daarnaast ook wil vragen of het misschien ook iets anders kan zijn en als dat zo is, of het de moeite loont dat te repareren. Ik hoop zo te bepalen of het niet teveel kosten en moeite is om de versterker nog een tweede leven te gunnen, of kan ik beter een nieuwe aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Reparatie van oude versterkers kan meestal niet uit, tenzij het een bijzonder model is. De dagwaarde -in werkende staat- is misschien 50 euro, terwijl een reparateur zo een uur bezig is à 50+ euro.

Vanaf hier is het lastig om een diagnose te stellen. Condensatoren kunnen stuk zijn zonder bol te staan. Naast condensatoren kunnen er ook andere dingen stuk. De kosten zitten hem in het opsporen van de fout en het demonteren van de printplaat om hij het defect te komen.

Voor een hobbyist is een reparatie nog wel interessant, dus je zou hem op Marktplaats kunnen zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door TBTL op 25-03-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frephi
Je opmerking dat een condensator niet bol hoeft te staan om toch slecht te zijn, heeft me al een stuk geholpen. Dank daarvoor. Op hififorum.nl heb ik dezelfde post geplaatst en daar kreeg ik van 3 mensen een reactie, ze denken vooral aan de condensatoren van de voeding en de speakerrelais, als die in de versterker zit. Ik kan hier in ieder geval mee verder en die kennis van mij die reparateur is geweest zal niet het vel over de neus halen. Ik laat het horen, als ik meer weet. In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken en je hulp tot zover.