:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/66I8UCnx9w1qUgOZVYfBuIZi.jpg?f=user_large)
Een jaar of 2 geleden kreeg ik deze Kenwood A-62 versterker van mijn broer en gebruik hem sindsdien voor het beluisteren van radio/muziek en om mooier/beter geluid te hebben bij het gebruik van de TV. Ongeveer een jaar geleden begon het volgende probleem; als ik hem, na 's nachts uit te zijn geweest, 's ochtends aanzet gaat hij ook gewoon aan, alle lampjes branden en hij reageert ook normaal op de afstandsbediening, maar er komt niet meteen geluid uit de luidsprekers en ook niet via de koptelefoon aansluiting. Na een tijd wachten gaat uiteindelijk, aanzwellend, het geluid toch aan, zoals je dat vroeger had bij buizenradio's, die eerst warm moesten worden. Die 'opwarmtijd' bij de Kenwood wordt steeds langer. Toen dat op een gegeven moment een halve ochtend werd, heb ik hem gewisseld met een andere (kwalitatief mindere) versterker, met de bedoeling eens te onderzoeken wat er aan de hand is. Ik vermoedde dat een versleten condensator de oorzaak zou kunnen zijn. Wegens tijdgebrek heeft het een half jaar geduurd voordat ik er aan toe kwam dit onderzoek te verrichten. Versterker opengemaakt en binnenkant/inhoud ontdaan van stof, en alles goed bekeken, maar kon geen bolstaande condensator ontdekken. Dus proef op de som genomen en de versterker weer gaan gebruiken. Zeker een maand lang gaf hij geen problemen, dus, dacht ik, was het schoonmaken de remedie. Helaas is vorige week het probleem opnieuw opgedoken en verloopt het weer net als de eerste keer. Ook als ik hem uitzet en meteen weer aan, duurt het toch een paar tellen voordat er weer geluid uitkomt. Als hij aanstaat en geluid geeft, dan blijft het goed gaan. Ik trek hieruit de conclusie dat de versterker op een bepaalde temperatuur moet zijn en blijven, om geluid te produceren, maar dat het hem nu meer moeite kost om die temperatuur op te wekken, als hij eenmaal is afgekoeld. Dus toch een condensator die slecht aan het worden is? Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen. Ik weet dat een condensator vervangen geen dure grap is en ik weet ook wel iemand die dat voor me zou kunnen doen. Ik hoor graag van jullie.