Slimme meter al 7 maanden niet uit te lezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal19722
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-04 08:16
In 2012 kreeg ik zonnepanelen en een slimme meter geïnstalleerd. Sinds sept 2021 stuurt mijn slimme meter geen data meer door. Mijn verbruiksapp van Essent is daardoor waardeloos geworden en alle inzicht in het verbruik ook. Na maanden leuren kwam een monteur. Die was echter na 10 min weer vertrokken. Kennelijk wilde hij de hele meter vervangen maar was er volgens hem te weinig plaats. Met deze stelling nam ik uiteraard geen genoegen en op 25 feb kreeg ik alsnog mijn nieuwe meter. Yes! Op de eerste van elke maand stuurt deze normaal de data door. Je zal het al verwachten: er gebeurde niets. Opnieuw gebeld en een klacht ingediend.
Zojuist krijg ik deze mail van hun:

Storing
We hebben gemerkt dat de aansluiting continu opnieuw in storing valt. We hebben het geprobeerd op te lossen door de meters op afstand te resetten en door ze te vervangen voor nieuwe type meters. Dit heeft helaas niet geholpen. De verbindingsissues blijven aanhouden. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Denk hierbij aan de afstand van de meter tot aan de zendmast, maar het kan ook bouwtechnisch zijn. Hier hebben wij geen invloed op. Om deze reden hebben we de storing geparkeerd op slecht bereik en de uitleesfunctie op Niet Op Afstand Uitleesbaar gezet. We kunnen helaas niets voor u betekenen.

Verbruik
De storing heeft geen invloed op het correct registreren van het verbruik. Om het verbruik nu toch bij te kunnen houden, kunt u de meterstanden van de meter aflezen tot de storing is verholpen. Via deze link vindt u de meterhandleiding van uw slimme meter. Mocht u binnenkort een jaarafrekening moeten krijgen, vraagt u dan aan uw energieleverancier of u zelf de meterstanden aan hen kunt doorgeven.

Voor meer informatie en updates over de uitleesstoring kunt u terecht op www.enexis.nl/uitleesstoring.

Ik ga ervan uit dat het duidelijk is dat de uw meters niet uitleesbaar zijn door slecht bereik en dat er geen oplossing mogelijk is. Tot slot wens ik u nog een fijne dag toe.

———
Kortom, voor enexis is het klaar. Het systeem heeft 9 jaar goed gefunctioneerd en ineens is een zendmast of ontvangst het probleem…
Onbegrijpelijk, hiervoor betaal je o.a. Netwerkkosten, afschepen met onzin. Wie herkent dit, en wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het zou kunnen zijn dat er in de buurt gebouwd is of er is aan de zendmast geknutseld, moeilijk te zeggen .

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:12
Ja wat kun je ermee, P1 dingetje erin en daarmee aflezen zal de minst ingewikkelde oplossing zijn

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:51:
Ja wat kun je ermee, P1 dingetje erin en daarmee aflezen zal de minst ingewikkelde oplossing zijn
With ^

Raspberry Pi met Domoticz en een P1 Kabel en je kunt het zelf uitlezen en mooie grafiekjes maken. Enige nadeel is dat je nog zelf meterstanden moet gaan doorgeven maar ik denk dat je eerder een Domoticz installatie klaar hebt dan dat je je netwerkbeheerder bewogen hebt het probleem op te lossen

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Domoticz is al overkill, aan DSMR-Reader heb je al genoeg.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 22:15
Zelfde probleem hier gehad. Liander wilde alleen bij de buren de slimme meter vervangen in plaats van bij mij. Dus nu is het gewoon een domme meter die ik uitlees via de p1-poort. Je moet dan wel aan het begin en einde van je energiecontract de meterstanden handmatig doorgeven en ivm wijzigingen van energiebelasting doe ik dit ook op 1 januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:32
Zelf gebruik ik deze P1 meter voor inzicht! https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-p1-meter

Werkt goed en stabiel op de P1 poort en maakt verbinding met je eigen WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb ik tot 2x toe gehad, bleek bij mij te gaan om een slimme meter met CSMA die zijn data slecht weg kon krijgen. Toen de buffer zegmaar vol was werkte zowel de P1 poort niet meer en werd er geen data verzonden.

De 3e meter is nu een 2G versie. Niet dat dat heel toekomst bestendig is, maar iig wel zonder problemen de P1 poort data op mij Domoticz.

Gasmeter is ook al een keer vervangen. Het ding klonk alsof er een nest muizen in zat.

Kennelijk is het niet kunnen krijgen van P1 data voldoende reden om de meter te vervangen. En terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien een hele domme vraag, maar wat is het probleem als dit niet kan :? De meter doet het toch? Dus dan kun je toch ieder jaar de meterstanden doorgeven en iedere maand aflezen als je het verbruik tussentijds wil bijhouden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pascal19722
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-04 08:16
Roenie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:27:
Misschien een hele domme vraag, maar wat is het probleem als dit niet kan :? De meter doet het toch? Dus dan kun je toch ieder jaar de meterstanden doorgeven en iedere maand aflezen als je het verbruik tussentijds wil bijhouden?
Het heeft 9jr probleemloos gewerkt. Het idee van een slimme meter is dat je dit kan monitoren ism je energieleverancier de hele functionaliteit van "slimme meter" wordt teniet gedaan door een oorzaak die ik niet gecreëerd heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:12
Roenie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:27:
Netbeheer heeft de slimme meters ingevoerd 'zodat mensen beter inzicht in hun verbruik konden krijgen'

Als de shit dan niet werkt vind ik dat je als consument inderdaad in je gelijk staat als je daar dan over klaagt als het zomer niet meer werkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb geen idee, maar:

1. Als je de hoofdschakelaar een tijdje uit zet en daarna weer aan, zou de slimme meter opnieuw op moeten starten, lijkt me?

2. Slimme meter werkt via mobiel internet (zit een simkaart in) heb je wel prima dekking in je meterkast?

3. Mooi toch, ben je meteen van het 'privacy' probleem af. En kun je d'r zelf een slimme lezer inbouwen die ook je 'huidige' verbruik laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
@Accretion De hoofdschakelaar zit na de slimme meter.

Hier ook gehad met een CDMA vatiant van de Iskra meter. Scheen vaker voor te komen. Is vervangen voor een 2G variant.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Pascal19722 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 06:15:
[...]Het heeft 9jr probleemloos gewerkt. Het idee van een slimme meter is dat je dit kan monitoren ism je energieleverancier de hele functionaliteit van "slimme meter" wordt teniet gedaan door een oorzaak die ik niet gecreëerd heb.
No Hands schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 06:54:
[...]Netbeheer heeft de slimme meters ingevoerd 'zodat mensen beter inzicht in hun verbruik konden krijgen'

Als de shit dan niet werkt vind ik dat je als consument inderdaad in je gelijk staat als je daar dan over klaagt als het zomer niet meer werkt.
Tja, op zich is dat zo, alleen kennelijk is het niet eenvoudig op te lossen (of willen zij het niet). De vraag is dus, wat frustreert meer / kost meer energie ( ;) ): een logge onderneming in beweging zien te krijgen bij een probleem met een onduidelijke oorzaak of accepteren dat het niet helemaal werkt zoals je zou willen?

Ieder zijn ding uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 22:48
@Pascal19722 Bij mij speelt hetzelfde probleem maar dan via Stedin.
Is er ondertussen voortgang geboekt? Ik ben erg benieuwd!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heeft dit niet te maken met het uitschakelen van 2G en/of 3G, afhankelijk van welke provider die dingen gebruiken?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
Raven schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:38:
Heeft dit niet te maken met het uitschakelen van 2G en/of 3G, afhankelijk van welke provider die dingen gebruiken?
Dat zou ik heel logisch vinden maar mijn buurman met exact dezelfde situatie (meter, woning, locatie meter in woning) , daar werkt het wel :)

[ Voor 6% gewijzigd door Griffin2k op 05-05-2022 13:56 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-04 23:04
Ophidian schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:15:
@Accretion De hoofdschakelaar zit na de slimme meter.

..
Klopt, de hoofdschakelaar zit ná de slimme meter, de hoofdzekering/-automaat zit vóór de slimme meter.
Bij mij kan ik deze laatste zelf uitschakelen omdat ik deze recent heb laten vervangen door Enexis. Maar dat is (nog) niet bij iedereen het geval.
Heb je nog smeltzekeringen als hoofdzekering dan zitten deze verzegeld achter een gesloten kast. Die zegel mag je dus ook niet zelf verbreken.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Misschien ligt het wel gewoon aan Essent. Zelf gebruik ik https://slimmemeterportal.nl/ (naast de Oxxio-App) om mijn verbruik in te zien.

Misschien dat dit wel wil werken.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 17:37
Janoz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:58:
Domoticz is al overkill, aan DSMR-Reader heb je al genoeg.
Ligt eraan hoe het beklijkt. Nginx en Postgres, is daar weer extra voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:58
Of vragen voor een domme digitale meter.
Heb ik aantal jaren gedaan nadat ik een brief dat er storing is.

En misschien kiezen voor een eigen meter na je energie meter om te kunnen aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 13:21
Hier met vattenfall ook hetzelfde probleem. Sinds halverwege februari geen readouts meer. Meedere keren met Liander contact gehad.

Elke keer zelfde riedeltje "don't call us, we call you". Reden waarom het zo lang duurt is dat er ook een groot tekort aan slimme meters is. Mijn helpdeskmedewerker wilde het zelfs wel op Q3 of Q4 zetten voordat er nieuwe meters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justlikethat
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-06-2024
Hier ook, slimme meter via Enexis, hieronder de reactie van de klantenservice. Interessant is de zin over duizenden meters.....niet goed 8)7
Je kunt niet meer spreken van een incident, dit is op zeer grote schaal (fiasco??).

Storing
Wij bieden onze excuses aan voor de lange oplossingstermijn. Momenteel heeft uw slimme meter te maken met een uitleesstoring. Dit komt doordat de meter geen contact maakt met onze server. Dit lost zich vanzelf op. Mocht de storing zich niet vanzelf oplossen, dan proberen we de storing op afstand handmatig op te lossen. Dit doen we door middel van bijvoorbeeld software updates naar de meter toe te sturen. Lukt dat ook niet, dan komt er een monteur. U krijgt daarover van tevoren een brief. De monteur gaat de meter resetten om het uitlezen op afstand daarna weer werkend te krijgen. Mocht er een monteur moeten komen, dan moet ik jammer genoeg nog even een beroep doen op uw geduld. We hebben een tekort aan technisch personeel en nog duizenden meters met een dergelijke storing.
Verbruik
De storing heeft geen invloed op het correct registreren van het verbruik. Om het verbruik nu toch bij te kunnen houden, kunt u de meterstanden van de meter aflezen tot de storing is verholpen. Via deze link vindt u de meterhandleiding van uw slimme meter. Mocht u binnenkort een jaarafrekening moeten krijgen, vraagt u dan aan uw energieleverancier of u zelf de meterstanden aan hen kunt doorgeven.
Voor meer informatie en updates over de uitleesstoring kunt u terecht op www.enexis.nl/uitleesstoring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Griffin2k
Mijn update was nog van 5 mei.

Ondertussen sinds maandag 15 augustus jongstleden: een nieuwe slimme meter en verrek... De communicatie werkt weer naar behoren 😛

Nee hoor Stedin, het ligt echt aan mijn woning en niet aan de meter 😂

Letterlijke woorden van de monteur: " Ja, die meter is kaduuk net als de rest. Ze doen zo moeilijk bij Stedin. Maar ja.. als ze bij iedereen de meter moeten vervangen, duur grapje... Goed dat u vol heeft gehouden. "

Ik had het moeten opnemen.....

[ Voor 34% gewijzigd door Griffin2k op 17-08-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:51
Heb zelf helaas hetzelfde probleem met enexis en essent en zie nu dit topic.

Sinds oktober 2021 en tot op heden alleen maar beloftes dat ze er naar gaan kijken net als de geposte email.
Of dat er een monteur langskomt, nou helaas niet dus, en contact opnemen lukt door de drukte eigenlijk ook niet.

Zelf inderdaad maar een P1 dongle in gebruik om toch inzicht te hebben.
Je kunt alleen niet zelf de tussentijdse standen doorgeven dus met de huidige extreme tarieven gokken ze gewoon je maandelijkse verbruik.
Dus als je extra bespaard in de dure maanden levert je dat door die middeling niet zoveel meer op.
Is er een hint of truc om een nieuwe meter te forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04 06:19
Zelfde probleem hier. In Oktober '22 overgegaan van een 1 fase aansluiting naar een 3 fase aansluiting. Hierbij is ook de slimme meter vervangen. Daar waar ik in het verleden in de Eneco app en via mijn eigen p1 meter netjes het verbruik kon uitlezen van zowel het gas als de elektra, was dit na de aanpassing niet meer mogelijk.

Ik heb meermaals contact gehad met de servicedesk van Enexis en het stroomverbruik kan ik inmiddels via de p1 poort weer uitlezen. Door een administratieve fout was er geen koppeling mogelijk tussen de elektra meter en de gas meter. Het serienummer van de nieuwe meter was niet goed doorgegeven.

De Itron gasmeter daarentegen kan nog steeds niet uitgelezen worden. (Er is wel een koppeling tussen de gasmeter en de elektra meter) maar de gasmeter blijft in storing staan.Ook met mijn eigen P1 meter kan ik de gas stand niet uitlezen. Hebben meer mensen dit probleem?

Vanochtend contact gehad met de servicedesk maar men kan gewoon geen uitspraak doen over een mogelijke oplostijd. Al met al best frustrerend. Het preventief vervangen van meters daar doet men overigens niet aan, zo werd mij verteld.

@AudioHome ik zit wat dat betreft in precies hetzelfde schuitje, zoals je ook al zo mooi beschreef, alleen werkt bij mij de p1 meter ook maar gedeeltelijk.

"Zelf inderdaad maar een P1 dongle in gebruik om toch inzicht te hebben.
Je kunt alleen niet zelf de tussentijdse standen doorgeven dus met de huidige extreme tarieven gokken ze gewoon je maandelijkse verbruik.
Dus als je extra bespaard in de dure maanden levert je dat door die middeling niet zoveel meer op.
Is er een hint of truc om een nieuwe meter te forceren? "

[ Voor 19% gewijzigd door jeffreyb84 op 29-11-2022 12:18 . Reden: Post aangevuld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 22:29
Hier onlangs een slimme meter module voor de stadsverwarming gekregen van Eneco. Dikke prima zou je denken, echter is het onmogelijk om Eneco toestemming te geven om de meter uit te mogen lezen |:(

Zowel via de app als via Mijn Eneco krijg ik een foutmelding wanneer ik akkoord wil geven. Navraag bij de klantenservice leert dat het probleem al een tijdje bekend is, men "ermee bezig is" en ik het maar gewoon een paar weken moet proberen en me dan maar weer moet melden als het nog steeds niet gelukt is. Het is blijkbaar onmogelijk dat iemand met toegang tot mijn gegevens voor mij dat vinkje aanzet...

Geeft wel enorm veel vertrouwen in een bedrijf dat dagelijks met enorme hoeveelheden data werkt, dat het niet eens mogelijk is om een fout in een formulier/database op te lossen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 22:29
Voor de mensen die hetzelfde probleem hadden met de slimme meter module van Eneco stadsverwarming: de foutmelding bij het akkoord geven is opgelost, ik zie nu netjes mijn verbruik. Ga dat eens monitoren om eens beter inzicht te krijgen in wat een nachtverlaging van de temperatuur oplevert en wat een gemiddelde douche/bad-beurt kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
Sinds gisteravond kan ik met mijn P1 meter het gasverbruik weer uitlezen. Ik verwacht dat de Eneco app snel volgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StewieG
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-04 12:47
@jeffreyb84 Mag ik vragen welk type meters jij hebt? Ik zit in exact dezelfde situatie als waarin jij zat:
In oktober van een 1 naar 3-fase aansluiting gegaan en sindsdien geen gasmeterstanden via de P1 poort. Er is wel een koppeling tussen de gasmeter en de elektrameter.

De Enexis helpdesk geeft aan dat het een bekend probleem is zonder oplossing en dat ik dus gewoon pech heb en er nog geen zicht is op een eventuele oplossing. Maar op basis van jouw verhaal twijfel ik of dat inderdaad zo is.

Ik heb een 'Honeywell bk-g4e themis EI5.02' gasmeter en een 'Sagemcom T211 ESMR5' elektrameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
StewieG schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:27:
@jeffreyb84 Mag ik vragen welk type meters jij hebt? Ik zit in exact dezelfde situatie als waarin jij zat:
In oktober van een 1 naar 3-fase aansluiting gegaan en sindsdien geen gasmeterstanden via de P1 poort. Er is wel een koppeling tussen de gasmeter en de elektrameter.

De Enexis helpdesk geeft aan dat het een bekend probleem is zonder oplossing en dat ik dus gewoon pech heb en er nog geen zicht is op een eventuele oplossing. Maar op basis van jouw verhaal twijfel ik of dat inderdaad zo is.

Ik heb een 'Honeywell bk-g4e themis EI5.02' gasmeter en een 'Sagemcom T211 ESMR5' elektrameter.
@StewieG ik heb de HomeWizard P1 deze bevalt met erg goed. Daarvoor las ik de meter uit met de KAKU ICS-2000 deze was aanzienlijk beperkter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StewieG
jeffreyb84 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:31:
[...]

@StewieG ik heb de HomeWizard P1 deze bevalt met erg goed. Daarvoor las ik de meter uit met de KAKU ICS-2000 deze was aanzienlijk beperkter.
Sorry, ik bedoelde het type slimme meters (gasmeter en elektrameter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
StewieG schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:32:
[...]

Sorry, ik bedoelde het type slimme meters (gasmeter en elektrameter).
Gasmeter = Itron G4 uit 2017 en de Elektrameter dat is een Sagemcom T211 ESMR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StewieG
Top, bedankt voor het opzoeken! Helaas dus niet dezelfde gasmeter, het blijft dus afwachten of het probleem met mijn meter binnen afzienbare tijd opgelost gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
StewieG schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:56:
Top, bedankt voor het opzoeken! Helaas dus niet dezelfde gasmeter, het blijft dus afwachten of het probleem met mijn meter binnen afzienbare tijd opgelost gaat worden.
Bij mij werkt de Eneco app sinds vandaag ook weer naar behoren. Ik sprak toevallig vandaag enkele collega's over hetzelfde probleem, ook zij hadden een meterkastaanpassing laten doen (Exenis: van één fase naar drie fases) en ook bij hen heeft de slimmemeter er enkele weken uitgelegen.(+- 4 weken) Het gedeelte wat de klantenservice zegt ook de leermode waarin de meter wordt gezet lijkt dus wel te kloppen. Desalniettemin zou ik na deze vier weken wel aan de bel trekken. Zeker nu de prijzen van gas en elektra zo fluctueren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb exact die combinatie. Ik ging in sept over van 1 fase naar 3 fase en kreeg de nieuwe slimme meter waarbij ik geen gasstanden in mijn telegrams kreeg (en ook niet bij de energieaanbieder). Cogas heeft het verzoek bij Enexis gelegd om ze opnieuw te koppelen op afstand en het was de volgende ochtend opgelost (omdat het eigenlijk meters zijn van Enexis die Cogas gebruikt).

Zie ook mijn posts hier:

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StewieG
True schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:34:
[...]

Ik heb exact die combinatie. Ik ging in sept over van 1 fase naar 3 fase en kreeg de nieuwe slimme meter waarbij ik geen gasstanden in mijn telegrams kreeg (en ook niet bij de energieaanbieder). Cogas heeft het verzoek bij Enexis gelegd om ze opnieuw te koppelen op afstand en het was de volgende ochtend opgelost (omdat het eigenlijk meters zijn van Enexis die Cogas gebruikt).

Zie ook mijn posts hier:
toon volledige bericht
Ah top, het kan dus toch werken. Ik zal de klantenservice nogmaals bellen met het verzoek om de meter opnieuw te koppelen. Hopelijk lost dat mijn probleem ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StewieG
Heb de klantenservice nogmaals gebeld, maar ze willen niets doen. Het opnieuw koppelen van de meter moet gedaan worden door de afdeling Metercommunicatie, maar die doen dit niet op verzoek.

Fijn zo'n monopoliepositie van Enexis. Voor mij is het nu dus afwachten en hopen dat het ooit opgelost gaat worden. Maar gezien het aantal klachten over Enexis verwacht ik dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopjes
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-03 16:21
Hier hetzelfde verhaal met Vattenfall/Liander. Meter kan ineens niet meer worden uitgelezen vanaf april. In augustus een 2e melding van Liander dat het uitlezen niet werkt, maar ja.. ze kunnen ook geen nieuwe leveren. De laatste 4 mnd heeft het spontaan wel weer gewerkt. Nu de overstap gemaakt naar FrankEnergie voor dynamische prijzen, maar nu begint het verhaal weer opnieuw. Wat is hier toch aan de hand? |:(
Met een beetje pech ben ik nu extra de klos, want als FrankEnergie de meter niet kan uitlezen, passen ze een modelcontract toe. Nou lekker dan. Liander bedankt!

Is het niet mogelijk om de meter zelf te resetten? Ik las iets over benaderen via poort 485 o.i.d.
Iemand ervaring mee?

[ Voor 13% gewijzigd door Plopjes op 18-12-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gun00033
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-01-2023
Ik heb zelfde vraag: kan ik iskra meter van liander resetten?
P3 communicatie poort stoort.

En ik lees dat modem en router onder slimmi meter moeten staan/hangen. Niet naast en boven.
Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
Accretion schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:03:
Ik heb geen idee, maar:

2. Slimme meter werkt via mobiel internet (zit een simkaart in) heb je wel prima dekking in je meterkast?
Dat is toch zeker het probleem van de energieleverancier?
Overal zit de meter in een meterkast en zelfs in kelders

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

cwrm63 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:11:
[...]

Dat is toch zeker het probleem van de energieleverancier?
Overal zit de meter in een meterkast en zelfs in kelders
Tja, onze muren en vloeren zijn v.z.i.w van gewapend beton en in de ramen zit een soort reflectiefolie.
De meterkast zit ook nog eens in het midden van het huis; met ook weer dikke muren.

En ja; het hoeft niet jouw verantwoordelijkheid te zijn, maar als je weet waar het probleem vandaan komt; kan het wel helpen met het vinden van een oplossing.

Ik heb overigens zelf gewoon een HomeWizard P1 aan de slimme meter gehangen en kan via WiFi nu per seconde m'n gebruik volgen; met ook een locale API.

Dus ja; ook voor problemen die niet jou verantwoordelijkheid zijn; zijn er oplossingen die wellicht nog fijner werken dan jou energieleverancier te gaan verplichten om een externe antenne aan je voorgevel te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonny2x4
  • Laatst online: 21-04 21:04

Hier ook exact dezelfde situatie en zo te zien ook dezelfde meters. Van een werkende 1 fase naar niet werkende 3 fase meter gegaan. Elektriciteit kan worden uitgelezen via P1, maar gas dus niet. Enexis gebeld maar ze zouden aan elkaar gekoppeld zijn, maar ik had dus last van het "uitleesprobeem". Dat overigens al sinds april speelt en misschien nog langer. Hoop op een snelle oplossing is er niet. Er hoefde in ieder geval niemand voor langs te komen, ze gingen het met updates of firmware oid doen... Hoe zonder een goeie connectie is mij een raadsel, maar via de klantenservice kom je niet verder.

Wat mij wel opviel is dat het nummer van de gekoppelde gasmeter in de elektriciteitsmeter niet het volledige nummer is dat op de gasmeter staat. Er ontbreken een paar cijfers. Is iemand met vergelijkbare problemen dat ook opgevallen, of zijn er mensen die de problemen niet hebben en wel het volledige nummer in de meter hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
Jonny2x4 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:51:
[...]

Hier ook exact dezelfde situatie en zo te zien ook dezelfde meters. Van een werkende 1 fase naar niet werkende 3 fase meter gegaan. Elektriciteit kan worden uitgelezen via P1, maar gas dus niet. Enexis gebeld maar ze zouden aan elkaar gekoppeld zijn, maar ik had dus last van het "uitleesprobeem". Dat overigens al sinds april speelt en misschien nog langer. Hoop op een snelle oplossing is er niet. Er hoefde in ieder geval niemand voor langs te komen, ze gingen het met updates of firmware oid doen... Hoe zonder een goeie connectie is mij een raadsel, maar via de klantenservice kom je niet verder.

Wat mij wel opviel is dat het nummer van de gekoppelde gasmeter in de elektriciteitsmeter niet het volledige nummer is dat op de gasmeter staat. Er ontbreken een paar cijfers. Is iemand met vergelijkbare problemen dat ook opgevallen, of zijn er mensen die de problemen niet hebben en wel het volledige nummer in de meter hebben staan?
Ik ben nu aan het werk dus kan het niet controleren, maar ik weet aardig zeker dat bij mij wel het volledige nummer in de meter stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonny2x4
jeffreyb84 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Ik ben nu aan het werk dus kan het niet controleren, maar ik weet aardig zeker dat bij mij wel het volledige nummer in de meter stond.
Ik denk trouwens dat het nummer wel goed staat. Op de gasmeter staan aan het einde nog 2 cijfers en die zijn niet meegenomen. Gezien er een spatie tussen deze en het vorige nummerblok zit denk ik dat die weggelaten moeten worden. Maar laat maar weten hoe het er bij jou uitziet.

De signaalsterkte op de elektriciteitsmeter was trouwens -90 dB, en dat lijkt mij ook wel de reden waarom de meter niet te bereiken is. Enig idee hoe je dit in een meterkast voor die meters kunt verbeteren? En wat is het eigenlijk, 3G 4G of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeffreyb84
Jonny2x4 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:50:
[...]

Ik denk trouwens dat het nummer wel goed staat. Op de gasmeter staan aan het einde nog 2 cijfers en die zijn niet meegenomen. Gezien er een spatie tussen deze en het vorige nummerblok zit denk ik dat die weggelaten moeten worden. Maar laat maar weten hoe het er bij jou uitziet.

De signaalsterkte op de elektriciteitsmeter was trouwens -90 dB, en dat lijkt mij ook wel de reden waarom de meter niet te bereiken is. Enig idee hoe je dit in een meterkast voor die meters kunt verbeteren? En wat is het eigenlijk, 3G 4G of iets anders?
Zo juist even gekeken, bij mij missen ook de twee laatste cijfers van de gasmeter. De signaal sterkte is -85db.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StewieG
Hier werkt het uitlezen (via P1) sinds vandaag weer! Of het de energieleverancier ook lukt weet ik nog niet (signaal sterkte -96dB), maar het lijkt erop dat ze toch iets op afstand hebben gedaan.

Had bij mijn energieleverancier aangegeven dat de meter niet meer uit te lezen was en zij hebben daarop contact gezocht met Enexis. Daar heb ik nog geen terugkoppeling van gehad, maar mogelijk heeft het er wel iets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
StewieG schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:18:
Hier werkt het uitlezen (via P1) sinds vandaag weer! Of het de energieleverancier ook lukt weet ik nog niet (signaal sterkte -96dB), maar het lijkt erop dat ze toch iets op afstand hebben gedaan.

Had bij mijn energieleverancier aangegeven dat de meter niet meer uit te lezen was en zij hebben daarop contact gezocht met Enexis. Daar heb ik nog geen terugkoppeling van gehad, maar mogelijk heeft het er wel iets mee te maken.
Zo ging het bij mij ook voordat alles weer begon te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottootje
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-04 23:12
Hier ook hetzelfde probleem. Sinds kort van 1- naar 3-fasen meter (T211 ESMR5) en sindsdien werkt de link met de gasmeter (Honeywell) niet meer. Ik vraag me af of dit het probleem is, want ook de elektriciteit wordt niet meer doorgegeven. Alleen via de P1-poort kan ik de verbruikte elektriciteit inzien.
Enexis klantenservice zegt dat dit een bekend probleem is, waar een oplossing voor gezocht wordt. Een oplostermijn willen ze echter niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-04 20:23
Hier heeft Liander eind vorig jaar de oude meter vervangen door een 3 fasen meter. De gasmeter is blijven zitten en opnieuw gekoppeld. Sinds komen de meterstanden voor gas niet goed meer door.

Na het plaatsen waren de gas standen wel zichtbaar, later weer niet.. Toen via het online formulier van Liander storing van de gasmeter doorgegeven. Een tijdje later waren de standen weer zichtbaar (of dat toeval was of dat Liander er wat aan gedaan heeft, geen idee..). Nu alweer een paar weken geen meterstanden zichtbaar. Al een aantal keren opnieuw het formulier ingevuld, maar nog steeds niks.

Het gekke is dat de gasstanden wel juist worden doorgegeven van de gasmeter naar de slimme meter. En de elektrastanden zijn wel op afstand uitleesbaar.

Het ligt ook niet aan de energieleverancier, want bij slimemeterportal zie ik hetzelfde beeld.

Vrijdag gaan we voor alleen gas over naar een dynamisch energiecontract. Beetje vervelend dat de standen dan niet goed doorgegeven worden. Nu wisselt de gasprijs per dag (en dus niet per uur) zodat dit minder erg is als bij elektra. Maar toch. ;)

Iemand hier de zelfde ervaring?

[ Voor 7% gewijzigd door Baldeagle op 31-01-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:51
AudioHome schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:42:
Heb zelf helaas hetzelfde probleem met enexis en essent en zie nu dit topic.
...
Even een update:
Eind 2022 de melding per mail dat de storing zou zijn opgelost en de klacht dus afgesloten.
Helaas geen enkel verschil, en dus een nieuwe klacht ingedient.
Nu is eindelijk eind februari de meter vervangen door een nieuw werkend exemplaar.

Volhouden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
jeffreyb84 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:00:
Sinds gisteravond kan ik met mijn P1 meter het gasverbruik weer uitlezen. Ik verwacht dat de Eneco app snel volgt!
Sinds Februari overgestapt naar Engie en de gasmeter staat weer in storing. De meter heeft welgeteld 2 dagen gedaan onder het nieuwe Engie contract en toen was het klaar. Enexis maar weer bellen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonny2x4
Ik zag gister per toeval dat bijna 3 weken geleden de gasmeter weer uitleesbaar is. Ik hoop dat het een permanente oplossing is, zeker nu ik te horen heb gekregen dat de bestelde warmtepomp vermoedelijk een dikke 20% duurder gaat uitvallen. Wellicht zit ik toch nog even vast aan de gasaansluiting, dus dan is uitleesbaarheid geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
Sinds Juni dit jaar kan ik via de Engie app zowel de elektra stand als gas stand weer inzien. Ik heb vaak contact gehad met de helpdesk van Engie maar zonder resultaat. De helpdesk gaf aan dat als de slimme meter niet goed kon worden uitgelezen zij vanuit Engie het probleem konden aanmelden bij Enexis. Dit kon pas na 3 maanden. ( Vanaf het moment dat ik de storing voor het eerst had gemeld.) Ik heb een uitgebreide probleem omschrijving gemaakt met foto’s erbij en verzonden naar Engie. Vervolgens moest ik 3 weken geduld hebben, maar ruim na 5 weken nog steeds geen reactie.

Wederom contact gezocht en de helpdesk gaf aan dat het erg druk was, en dat ik nog even geduld moest hebben. Uiteindelijk kreeg ik de volgende mail:

Beste meneer, mevrouw ******

Recent heb je contact met ons opgenomen over een uitleesstoring van de slimme meters op het adres *******

Aangezien wij het belangrijk vinden om inzicht te verschaffen in jouw energieverbruik, hebben we contact opgenomen met Enexis met de vraag om deze storing te verhelpen.

Zij geven de volgende informatie op dit moment over de storing:

Storingsmelding uitgezet
Fijn dat je het telefoonnummer van de klant hebt meegestuurd. Hierdoor heb ik voor bovenstaande aansluitingen gelijk een storingsmelding kunnen uitzetten naar onze afdeling Metercommunicatie. Zij pakken deze uitleesstoring verder op. Ze proberen dit probleem op afstand op te lossen. De verwerkingstermijn hiervoor is 2 maanden. Lukt dit dan zijn de uurwaardes binnenkort weer op afstand uit te lezen.
Doorzetten naar de regio
Heeft dit niet het gewenste resultaat, dan zetten ze de case door naar de betreffende regio. Zodra de case daar aan de beurt is wordt er een monteur aangestuurd om het probleem fysiek aan de meter op te lossen.
Let op
Er zijn regio’s die te kampen hebben met een tekort aan monteurs. Het kan daardoor langer duren voordat een uitleesstoring is opgelost.
Meterstand
De functionaliteit van de meter zelf wordt niet beïnvloed door de uitleesstoring, waardoor het advies is om meterstanden bij de klant op te vragen en deze te communiceren tot het moment dat de storing is opgelost Zo wordt in ieder geval het juiste verbruik toegekend.
Aflezen meterstand
Indien de klant instructies nodig heeft om de meterstanden handmatig op te vragen, dan kan hiervoor de handleiding worden geraadpleegd.

Voor nu is het afwachten. Houd grip op je energiekosten en verwerk voorlopig zelf je meterstanden in de mijn ENGIE omgeving (https://mijn.engie.nl/verbruik/zelf-bijhouden). Wij zullen voor de jaarafrekening je een meterstandenverzoek sturen om de meterstanden eventueel handmatig door te geven.

Na ongeveer 3 weken begon de meter het gelukkig weer te doen. Wel viel het mij op dat de gasmeter nog steeds een fout geeft. Maar hij kan in ieder geval uitgelezen worden. Met zowel de Engie app als HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brouwschaut
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-10-2023
Brrr wat een narigheid. Ik ben er nu ook mee bezig. Onze meters van Liander staan sinds 3 weken in storing (code 012 eerst, nu ook code 014). De meters staan fysiek vier meter uit elkaar. We hebben een dynamisch contract bij Frankenergie en dus zitten we mooi gebakken met ons goed gedrag van energie gebruiken als het goedkoop is. NOT want vandaag te horen gekregen dat we gewoon de marktprijs moeten betalen omdat de meters niet uit te lezen zijn. Lekker dan.

Liander laat weten eerst TWEE maanden de storing te laten bestaan voordat ze stappen ondernemen. TWEE maanden! en dan daarna een monteur inplannen wat ook nog eens twee weken kost. Kortom een dikke drie maanden geen uurstanden uitlezen en dus een gemiddelde prijs betalen.

Wie heeft hier mee mee te maken? Wie heeft een contact bij Liander om zaken te versnellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
jeffreyb84 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:00:
Zelfde probleem hier. In Oktober '22 overgegaan van een 1 fase aansluiting naar een 3 fase aansluiting. Hierbij is ook de slimme meter vervangen. Daar waar ik in het verleden in de Eneco app en via mijn eigen p1 meter netjes het verbruik kon uitlezen van zowel het gas als de elektra, was dit na de aanpassing niet meer mogelijk.

Ik heb meermaals contact gehad met de servicedesk van Enexis en het stroomverbruik kan ik inmiddels via de p1 poort weer uitlezen. Door een administratieve fout was er geen koppeling mogelijk tussen de elektra meter en de gas meter. Het serienummer van de nieuwe meter was niet goed doorgegeven.

De Itron gasmeter daarentegen kan nog steeds niet uitgelezen worden. (Er is wel een koppeling tussen de gasmeter en de elektra meter) maar de gasmeter blijft in storing staan.Ook met mijn eigen P1 meter kan ik de gas stand niet uitlezen. Hebben meer mensen dit probleem?

Vanochtend contact gehad met de servicedesk maar men kan gewoon geen uitspraak doen over een mogelijke oplostijd. Al met al best frustrerend. Het preventief vervangen van meters daar doet men overigens niet aan, zo werd mij verteld.

@AudioHome ik zit wat dat betreft in precies hetzelfde schuitje, zoals je ook al zo mooi beschreef, alleen werkt bij mij de p1 meter ook maar gedeeltelijk.

"Zelf inderdaad maar een P1 dongle in gebruik om toch inzicht te hebben.
Is er een hint of truc om een nieuwe meter te forceren? "
toon volledige bericht
Het uitlezen is sinds de kerst niet meer mogelijk, ik heb contact opgenomen met Enexis en zij geven wederom aan dat het een bekend probleem is en dat men er aan werkt. Dat de meter in de tussentijd 8 maanden goed heeft gedaan telt nu niet meer mee. Je beland gewoon weer onderop de stapel. Na 60 dagen slimme meter storing, kan ik bij Engie een melding inschieten en zijn kunnen dan contact opnemen met Enexis. Om een meter reset, software update of wat dan ook door te voeren. Waarna het naar alle waarschijnlijkheid wel weer werkt. Tot die tijd, kan ik de gasstand niet met mijn p1 meter uitlezen.
Pagina: 1