Thanks.
Wel wat kanttekeningen.
Je bron bijvoorbeeld is verwarrend, want die geeft aan dat "Zoeken met een spraakassistent wordt steeds gebruikelijker. De helft van alle Nederlanders gebruikt deze optie inmiddels."
Dat zou erop neerkomen dat dus minimaal de helft van de Nederlandsers een spraakassistent gebruikt, terwijl hetzelfde artikel zegt dat 40% van de Nederlanders een spraakassistent gebruikt. Er wordt nergens verklaard wat voor definities zij gebruiken. Ook geven zij een tabel met hoe vaak mensen in elke leeftijdscategorie zoeken met een spraakassistent, tel ik die percentages bij elkaar op is dat 75%, geen enkele verklaring waar die andere 25% is gebleven.
In het artikel op Tweakers staat dat het aantal gebruikers van de Google assistent stagneert, maar uit de cijfers blijkt juist dat 31% meer mensen de Google assistent zijn gaan gebruiken, dat vindt ik persoonlijk best een hele sterke groei.
Het gebruik van Apple daarentegen lijkt te stabiliseren, volgens de cijfers is er een daling van nog geen halve procent in gebruikersaantallen, maar als we niet zouden afronden is het zelfs mogelijk dat er een kleine groei in het aantal gebruikers is, we weten helaas de absolute getallen niet dus kunnen dat niet narekenen.
Alexa verliest procentueel de meeste gebruikers, en Bixby is procentueel de grootste stijger met gebruikersaantallen. (hoewel we ook hier weer niet weten hoe er is afgerond)
Zelf zou ik eerder kiezen voor: "Google en Bixby groeien door terwijl gebruik Siri stabiliseert en Alexa afneemt"
Verder in zijn algemeenheid is het altijd wat gevaarlijk om conclusies van anderen over te nemen als het om interpretatie van cijfers gaat en je de bron niet ter beschikking hebt, het rekenkundig vermogen in de media (en daarbuiten) is vaak bedroevend laag