Babboe big naaf versnelling defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Bij onze babboe big met 5 versnellingen is de naaf versnelling stuk, Hij ratelt en slaat soms over. We zijn hiermee al bij een fietsenmaker geweest die heeft het een ander proberen af te stellen waardoor de problemen wel wat minder geworden zijn, maar nog steeds niet helemaal opgelost. Het advies is nu om de versnelling te vervangen.

Nu levert babboe gelukkig de meeste onderdelen gewoon los, je zou in theorie bij hun een complete fiets in onderdelen kunnen bestellen :P

Alleen, bij navraag blijkt dat ze niet kunnen garanderen dat de vervangende versnelling die zij leveren past op onze bakfiets. De 5 versnellingen variant kent volgens de persoon aan de telefoon nogal wat variatie in de exacte variant die gemonteerd kan zijn. Hij begon me gelijk de upgrade naar de 7-versnellingen variant aan te smeren á 450 euro... -O-

Ik krijg hier een heel sterk "wij van wc-eend" gevoel bij, dus ik wil weten of er meer mensen zijn die dit euvel gehad hebben bij de 5-versnellingen variant en dat babboe inderdaad de waarheid spreekt, of dat het allemaal wel meevalt en het onderdeel wat op de site staat hoogstwaarschijnlijk zal passen.

Het gaat hier dus specifiek om de niet-elektrische 5-versnellingen variant, niet de elektrische, of de 7 versnellingen variant.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Naafversnelling vervangen is opnieuw het wiel spaken ! Reken minimaal 2 werkuren, misschien ook nieuwe spaken. Mogelijk kan allen het binnenwerk vervangen worden, maar moet dan exact zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:29
Breng hem naar een fietsenmaker en laat die de juiste onderdelen bestellen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:44
Remcoder schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:09: De 5 versnellingen variant kent volgens de persoon aan de telefoon nogal wat variatie in de exacte variant die gemonteerd kan zijn. Hij begon me gelijk de upgrade naar de 7-versnellingen variant aan te smeren á 450 euro... -O-
Allereerst, niet met Babboe gaan praten, maar een goede FM opzoeken :+

Welke variant er nu in zit is eigenlijk niet zo boeiend; hij is stuk en er moet een andere in. Als er een nieuwe 5 inkomt welke misschien een andere shifter in moet zijn dat eigenlijk de kosten niet (een shifter is 1-2 tientjes). De kosten zitten hem in de naaf, het her-spaken van het wiel en de (de)montage.

Eigenlijk denk ik dat je twee opties hebt, waarbij ik persoonlijk flink de voorkeur heb voor de eerste
1. een Shimano Nexus 5 van de laatste generatie in laten bouwen. Deze zijn erg sterk en bedoeld voor heavy-duty werk.
2. Een Nexus 8 in laten bouwen. Die is ook vrij sterk.

Sturmey Archer of Shimano Nexus 7 zou ik in jouw geval niet doen. Het zijn geen extreem slechte naven, maar juist voor zwaar gebruik is het niet een logische keuze.

Betreft kosten; lastig te zeggen met de huidige prijzen en voorraden, maar 300+ verwacht ik wel (er gaat gewoon veel arbeid in zitten) en hoewel ik 400,- duur zou vinden kan ik me voorstellen dat een FM dat goed kan motiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:20
Wat Babboe denk ik probeert te zeggen is dat er nogal wat varianten zijn van die naaf met 5 verzetten, dus je weet pas welke je precies moet hebben als ie eruit is. Ik zie het probleem niet zo, verwijder naaf, bestel naaf, wacht op naaf, plaats nieuwe naaf. Of laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RP6conrad schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:14:
Naafversnelling vervangen is opnieuw het wiel spaken ! Reken minimaal 2 werkuren, misschien ook nieuwe spaken. Mogelijk kan allen het binnenwerk vervangen worden, maar moet dan exact zijn.
het gaat alleen om binnenwerk. Ik haal dat er jaarlijks uit, om dagje in transmissieolie te laten weken(voor goede smering) of bedoel je het gehele versnellingsnaaf ? dan kun je beter een compleet wiel kopen voor ~150,- ipv alleen nieuwe naaf van ~E90,- het wiel is gemonteerd met spaken en al. compleet wiel spaken duurt btw ook niet zo lang

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
roffeltjes schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:34:
[...]

Daarom ben ik ook hierheen gegaan met de vraag, en niet in gegaan op het aanbod van babboe :P
Welke variant er nu in zit is eigenlijk niet zo boeiend; hij is stuk en er moet een andere in. Als er een nieuwe 5 inkomt welke misschien een andere shifter in moet zijn dat eigenlijk de kosten niet (een shifter is 1-2 tientjes). De kosten zitten hem in de naaf, het her-spaken van het wiel en de (de)montage.
Babboe vervangt dan het complete achterwiel en de shifter, de kosten zitten bij hun vooral in de onderdelen daardoor.
Eigenlijk denk ik dat je twee opties hebt, waarbij ik persoonlijk flink de voorkeur heb voor de eerste
1. een Shimano Nexus 5 van de laatste generatie in laten bouwen. Deze zijn erg sterk en bedoeld voor heavy-duty werk.
2. Een Nexus 8 in laten bouwen. Die is ook vrij sterk.

Sturmey Archer of Shimano Nexus 7 zou ik in jouw geval niet doen. Het zijn geen extreem slechte naven, maar juist voor zwaar gebruik is het niet een logische keuze.
Wat versta je precies onder zwaar gebruik? Heeft dat vooral te maken met het gewicht van de fiets, de lading die erin zit, of de afstanden die ermee afgelegd worden? Of een combinatie daarvan?
Betreft kosten; lastig te zeggen met de huidige prijzen en voorraden, maar 300+ verwacht ik wel (er gaat gewoon veel arbeid in zitten) en hoewel ik 400,- duur zou vinden kan ik me voorstellen dat een FM dat goed kan motiveren.
Kosten blijft altijd een afweging, het moet vooral in verhouding staan tot wat je krijgt. Als we voor een verdubbeling van de kosten de verwachtte levensduur van de oplossing verlengen van 10 naar 15 jaar, kiezen we ervoor om de goedkopere oplossing toe te passen en dan vervangen we het maar wat vaker.

@de rest, tijd is ook een factor in deze. De fiets gebruiken we momenteel dagelijks om de kinderen naar school te brengen, en dit zal de komende jaren nog wel zo blijven tot de jongste zelfstandig kan fietsen. Daarnaast zijn de meeste fietsenmakers hier in de regio niet zo happig op bakfietsen die er meerdere dagen moeten blijven staan. Zo'n ding neemt nogal wat ruimte in de werkplaats in beslag.

Daardoor zijn we niet in de gelegenheid om de fiets naar een fietsenmaker te brengen, daar te laten demonteren en te wachten tot het vervangende onderdeel een of meerdere dagen later binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

roffeltjes schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:34:
[...]

Ik denk dat er in de Babboe van TS een Sturmey Archer 5 speed zit. Dat is ook meer in lijn met het verhaal van Babboe dat er veel varianten zijn. Omdat Sturney Archer 5 speed een veel ouder model is en Sturmey Archer het inderdaad veel variaties en revisies heeft en het feit dat hij kapot is.

Ik zou inderdaad ook naar een fietsenmaker gaan om hem er naar te laten kijken. Grote kans dat het binnenwerk vervangen wel gewoon werkt, ookal kan Babboe dat niet garanderen aan de telefoon.

Ik zou het wel zuur vinden om 150+ euro uit te geven om alsnog een Sturmey Archer versnelling te hebben die zelfs in perfecte staat maar matig werkt dus, als de fietsenmaker een Shimanonaaf er in kan zetten voor iets meer zou ik dat wel overwegen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:20
Hackus schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:17:
[...]

het gaat alleen om binnenwerk. Ik haal dat er jaarlijks uit, om dagje in transmissieolie te laten weken(voor goede smering) of bedoel je het gehele versnellingsnaaf ? dan kun je beter een compleet wiel kopen voor ~150,- ipv alleen nieuwe naaf van ~E90,- het wiel is gemonteerd met spaken en al. compleet wiel spaken duurt btw ook niet zo lang
Mag ik dat wat overdreven vinden? Ik heb 16 jaar lang een Gazelle gehad met Nexus 4, nooit onderhoud gehad, functioneerde nog prima. Nu sinds augustus voor het eerst een spiksplinternieuwe Trek gekocht met Nexus 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 21:32
Hou er rekening mee dat Shimano leveringsproblemeb heeft vanwege Corona/China. Ik zou als eerst eens naar een echte fietsenmaker gaan

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FastFred schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:09:
[...]

Mag ik dat wat overdreven vinden? Ik heb 16 jaar lang een Gazelle gehad met Nexus 4, nooit onderhoud gehad, functioneerde nog prima. Nu sinds augustus voor het eerst een spiksplinternieuwe Trek gekocht met Nexus 8
Dat mag je. Ik noem het onderhoud van je fiets.
Merk doet er ook niet toe het gebruikte is Shimano, of je nu Batavus ofGazelle fiets hebt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 12:54

timovd

Voorsprong door techniek

Hackus schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Op zich wel. Wat je dan wel nodig hebt is een andere versnellingskabel en shifter. En van SA naar Shimano zul je waarschijnlijk opnieuw moeten spaken.
Je kunt het binnenwerk ook los kopen: https://www.internet-bike...ork-hsx158-5v-rear-175mm/ Een stuk goedkoper dan bij Babboe.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

timovd schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:34:
[...]

Op zich wel. Wat je dan wel nodig hebt is een andere versnellingskabel en shifter. En van SA naar Shimano zul je waarschijnlijk opnieuw moeten spaken.
Je kunt het binnenwerk ook los kopen: https://www.internet-bike...ork-hsx158-5v-rear-175mm/ Een stuk goedkoper dan bij Babboe.
Correct, die zag ik ook bij Bol.com in mijn eerdere bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Hackus schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:38:
[...]

Correct, die zag ik ook bij Bol.com in mijn eerdere bericht.
timovd schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:34:
[...]

Ook ik kan google gebruiken om goedkopere webshops te vinden, dat is inderdaad de vervolgstap zodra mijn oorspronkelijke vraag beantwoord is. ;)

Klopt het dat een vervangend binnenwerk afwijkende maten kan hebben waardoor ik straks met een half gedemonteerde fiets zit, of valt het allemaal wel mee en kan ik deze gewoon bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Remcoder nooit van gehoord. Als het niet past, stuur je 'm terug. De verhoudingen moeten ook het zelfde zijn, maar dat zou geen issue moeten zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Babboe wil ook nog verdienen aan onderdelen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Een tweede keer bellen met babboe leverde wat meer duidelijkheid op.

Blijkbaar hebben ze 2 verschillende modellen gebruikt voor de 5-versnellingen varianten van hun bakfietsen. Gezien de leeftijd is het moeilijk te achterhalen welk model precies gebruikt is, en de Sturmey Archer versnelling gaat inderdaad sneller kapot dus vandaar de overstap naar de Nexus 7.

Daar komt dus ook het "advies" vandaan wat ik gister kreeg om maar gelijk de upgrade te doen.

Deze telefonist wilde wel nog een poging wagen om voor ons uit te zoeken op basis van foto's en het framenummer of de vervangende naaf die zij leveren past.

Wordt vervolgd dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:09
Staat er geen typenummer op de naaf? Bij Shimano staat dit er altijd op, van andere merken weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

DasNieNix schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:02:
Staat er geen typenummer op de naaf? Bij Shimano staat dit er altijd op, van andere merken weet ik het niet.
Zelfs al staat er bij Sturmey Archer een nummer op kunnen ze je daar waarschijnlijk niet vertellen wat het betekent omdat er geen goede administratie was. Het is gewoon niet te vergelijken met Shimano qua bedrijfsvoering.

https://sheldonbrown.com/sturmey-archer.html

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Als het achterwiel 28" is, kun je ook op zoek gaan naar een tweedehands wiel met Shimano Nexus 7/8 met een werkende naaf.
Wel even opletten op de breedte en het type remmen. Zitten er nu rollerbrakes op?

Pagina: 1