Herbruiken Yamaha orgel componenten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Hallo,

ik heb dus oud Yamaha orgeltje gekregen, een Yamaha Electone C-55N.
Heeft jaren in een niet verwarmd buitenverblijf gestaan en ik denk dat de condensator die de 'plop' bij het opstarten onderdrukt, kapot is. We kregen namelijk een rookgeurtje bij het opstarten, maar er kwam wel geluid uit.
Anyway, de bedoeling is eigenlijk niet om dit toestel te repareren, want je kan orgeltjes in goede staat gratis of goedkoop oppikken bij heel wat mensen.
Ook weegt het toestel 76kg, neemt heel wat plaats in beslag en laten we eerlijk zijn: een orgel klank is wel eens leuk (je kan er hele hits mee maken), maar om tegenwoordig zo'n meubel de hele tijd in huis te hebben. Dat niet.

Ik moet echter wel zeggen dat ik de knoppen en sliders wel interessant vind om bvb op een Arduino aan te sluiten. Geen direct praktisch idee om toe te passen.
Orgel heeft een stuk of 50 drukknoppen, 20 kantelknoppen, 30 flipknoppen en verscheidene draaiknoppen en sliders in mooie staat. Orgel is volgens PASS systeem (Pulse Analog Synth System), dus volledig analoog.
Iemand ervaring of en hoe je deze knoppen kan aansluiten op een Arduino or RasPi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Misschien ter inspiratie: de chipophone YouTube: The Chipophone

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 21:38
Er zit misschien ook nog wat zeldzaam silicium in, denk aan VCA's filters en generator chips.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Voor toekomstige referentie: er is een Arduino shield + software die vrij gemakkelijk toelaat om eigen knoppen aan te sluiten op de Arduino en MIDI signalen door te geven naar instrumenten:
https://dartmobo.com/dart_diy/