Wi-Fi oplossing in een kleine woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 22:03
Goedemorgen,

Ik woon samen met mijn vriendin in een appartement van 68m² en we ervaren soms problemen met de Wi-Fi.

Wat is het probleem?
Mijn vriendin werkt op het moment vaak thuis met haar laptop en sinds ik een week of 3 geleden een nieuwe
"game" computer heb gebouwd merken we dat het internet vaak uit ligt of dat we een melding krijgen van "verbonden, geen internet". Vooral met het gamen ervaar ik een erg hoge ping van meestal 200+ in online games zoals BF2042, BF1 etc.

Ik heb op het moment een 250/250 verbinding van Caiway via glasvezel.

Ook ligt de verbinding van de laptop van mijn vriendin er erg vaak uit (heeft geen ethernetaansluiting op haar laptop en moet dus via Wi-Fi werken). Zij werkt via Citrix.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Modem herstart om te kijken of dat het probleem oplost (niet de oplossing)
- Powerlan setje van TP-Link in het verleden gebruikt en daarmee kon ik wel weer "gamen", maar apparaten zijn erg storingsgevoelig
- Gekeken naar het verschil tussen onboard Wi-Fi van de pc en een losse dongle (geen verschil)
- Ik zit voornamelijk op 5Ghz, maar op 2,4Ghz heb ik ook een hoge ping en wegvallende Wi-Fi.
- Diverse kanalen geprobeerd

Welke dingen zijn mij opgevallen?
- Speedtest op 5Ghz op mijn computer en iPhone 13 Pro Max gedraaid. iPhone haalt 130Mbps en de computer 30 mbps (ping vergeten te controleren, maar die was onder de 10).

Welke oplossing is het beste?
Ik heb gekeken naar 3 mogelijke oplossingen:

- Powerlan set met Wi-Fi ondersteuning (een versterker/repeater?), maar die zijn erg storingsgevoelig
- Een mesh systeem zoals een Netgear Orbi RBKxx (goede ervaring, maar lijkt mij overkill voor een oppervlakte van 68 vierkante meter
- Unifi met Wi-Fi 6 in de woonkamer zetten (sterker dan Wi-Fi van de modem)

Hieronder een afbeelding van ons appartement:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUiumVoROqzIHUo7UJzem7KMX8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUNcicsSwgQW4IzYUcIM1D7E.png?f=fotoalbum_large

Rode vierkant betreft de modem. Dit is een standaard modem van onze provider (Caiway).
Bruine rechthoek is een TV meubel.

Groene rechthoek is het bureau waar de computer onder staat (roze vlak). Deze staat net achter een betonnen muur van 15cm dik.

Blauwe cirkel zou de locatie moeten worden van een Unifi (kan de kabel helaas niet verder trekken).
Oranje cirkel zou dan een Mesh systeem worden met één satelliet.

Tips/tricks en/of meningen? :)

P.S. Ik stap binnenkort over naar een andere provider met een 1Gbps verbinding. Gaat een stuk sneller worden, maar dat een connectie probleem niet oplossen ben ik bang.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-03 10:20
Op zo een klein oppervlakte kan je gewoon de router van de provider gebruiken of voor de leuk, de unifi er naast.
Afstand maakt niet zoveel uit en die muur ook niet. Aangezien het wifi signaal door de opening gaat en via de muren "bounced".

Ik denk dat je eerder moet kijken naar andere wifi netwerken in jouw buurt die op hetzelfde kaneel zitten en/of een te sterk signaal afgeven wat jouw wifi signaal verstoord.

Dus scannen via unifi of app op jouw gsm en dan een ander kanaal kiezen, 1, 3 of 6? => Google even.
Of nog beter proberen forceren om 5Ghz ipv 2.4Ghz te gebruiken. Minder ruis, overlappende kanalen,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
mastr-dc schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:43:
Op zo een klein oppervlakte kan je gewoon de router van de provider gebruiken of voor de leuk, de unifi er naast.
Afstand maakt niet zoveel uit en die muur ook niet. Aangezien het wifi signaal door de opening gaat en via de muren "bounced".

Ik denk dat je eerder moet kijken naar andere wifi netwerken in jouw buurt die op hetzelfde kaneel zitten en/of een te sterk signaal afgeven wat jouw wifi signaal verstoord.

Dus scannen via unifi of app op jouw gsm en dan een ander kanaal kiezen, 1, 3 of 6? => Google even.
Of nog beter proberen forceren om 5Ghz ipv 2.4Ghz te gebruiken. Minder ruis, overlappende kanalen,...
Vergeten aan te passen, maar ik heb al diverse kanalen geprobeerd zonder succes. Ook wordt de 5Ghz kanaal als eerst gepakt (2,4 heb ik verwijderd van de pc dus ik moet eerst een ww invullen voordat die verbinding maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:00

Marc H

- - Is wakker - -

Hoe groot is de afstand tussen de pc en de router? Welke modem/router heb je nu?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Marc H schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:48:
Hoe groot is de afstand tussen de pc en de router? Welke modem/router heb je nu?
Dit zal een meter of 6-7 zijn. De modem die Caiway levert (met Wi-Fi functie) is een genexis 7480.

Als ik dit zoek op internet lees ik al wat horrorverhalen met zwakke Wi-Fi :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Weet je zeker dat je computer op de 5ghz zit?
30mbps op een 5ghz verbinding is echt dramatisch slecht, helemaal voor deze afstanden.

Wat voor verbinding heb je? Zou je eens een wat informatie kunnen posten?

open cmd
voer commando uit: netsh wlan show interfaces
koppel de output hier terug :)

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2022 12:00 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:00

Marc H

- - Is wakker - -

Tsja, dat ding is eens getest door Hardware.Info (https://nl.hardware.info/...840.534715#testresultaten) en daar komt hij toch echt niet goed uit.

Welke Wifi adapters heb je mee getest? sorry, had ik al meteen moeten vragen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Het probleem kan in je huidige modem zitten. Ik denk niet aan een defect aangezien het probleem begon toen je nieuwe gamecomputer ook mee ging doen, maar het kan een instelling zijn die ongunstig uitpakt.Of het kan gewoon een brak apparaat zijn (zoals wel vaker met meegeleverde modems). De korte afstanden binnen je huis en de beperkte bandbreedte die nodig is voor gamen en citrix, horen iig geen enkel issue te zijn qua belasting voor wat voor wifi apparaat dan ook.

Als je naar een andere provider overstapt binnenkort, dan krijg je ook een ander apparaat dat de wifi verbinding levert. Lijkt me zonde van ieders moeite om dan de wifi router te gaan analyseren.

Je kan bekijken of de problemen verdwijnen als je via ethernet verbinding maakt. Je gamepc zal vast een ethernetpoort hebben. Voor de laptop van je vriendin kun je een USB dongel met een ethernetstekker kopen of wellicht lenen van iemand. Als de problemen daarmee verdwijnen, dan zou ik gewoon wachten op je nieuwe provider en dan is de kans aanzienlijk dat je geen problemen meer hebt.

Je kan ook een andere wifi router neerzetten en deze via ethernet aansluiten op je huidige modem. Als de wifi verbinding met de nieuwe router wel goed is, heb je ook je antwoord. Dat lijkt me echter wel zonde want de kans dat je van je nieuwe provider een prima modem krijgt, lijkt me groot en dan heb je onnodig een extra wifi router gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ligt bij je vriendin de wifi er ook écht uit of ligt Citrix er uit?

Hier namelijk een periode gehad dat ik wekelijks op werk op locaties naar de wifi moest komen kijken omdat de wifi er continue uitlag. Bleek het probleem bij Citrix te liggen die er uit knalde en mensen dan direct de Wifi de schuld gaven terwijl die prima werkte.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
sapphire schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:10:
Ligt bij je vriendin de wifi er ook écht uit of ligt Citrix er uit?

Hier namelijk een periode gehad dat ik wekelijks op werk op locaties naar de wifi moest komen kijken omdat de wifi er continue uitlag. Bleek het probleem bij Citrix te liggen die er uit knalde en mensen dan direct de Wifi de schuld gaven terwijl die prima werkte.
Toevallig heeft mijn vriendin bij het uitvallen van Citrix (in dit geval toch echt wi-fi) haar collega gebeld en die had geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:58

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Sluit die "game computer" bedraad aan en ga dan verder testen.

Lijk op een brakke wifi module in die machine.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Tylen schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:26:
Sluit die "game computer" bedraad aan en ga dan verder testen.

Lijk op een brakke wifi module in die machine.
In mijn openingspost heb ik gezegd dat ik ook een aparte WiFi dongle heb gebruikt om dit te testen.

Echter had ik met dit ook een hoge ping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 06:58

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Knamix schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:31:
[...]

In mijn openingspost heb ik gezegd dat ik ook een aparte WiFi dongle heb gebruikt om dit te testen.

Echter had ik met dit ook een hoge ping.
Bedraad ook al getest? ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Ik heb besloten om vanavond langs de mediamarkt een Hauwei AX3 (quad core) WiFi router aan te schaffen. Kost de wereld niet en lees veel positieve reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Bedraad nog niet :)

Heb wel wat kabels liggen, maar een kabel van 5+ meter niet. Dit moet ik dus nog testen.

Ik verwacht zelf dat dit niet voor problemen gaat zorgen omdat mijn ps4 altijd een goede connectie heeft (wel bedraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 00:03
Knamix schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:38:
sinds ik een week of 3 geleden een nieuwe
"game" computer heb gebouwd merken we dat het internet vaak uit ligt of dat we een melding krijgen van "verbonden, geen internet".
En als je game pc uit staat werkt de wifi wel goed of niet?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
sig69 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:56:
[...]

En als je game pc uit staat werkt de wifi wel goed of niet?
Ook niet helaas.

Was voorheen ook al een probleem dat de WiFi soms niet lekker werkt, maar omdat ik nu dus vaak online games (ik werk doordeweeks 40 uur op locatie) merk ik nu dat het echt vervelend begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 00:03
Dan heeft het dus niets met je game pc te maken. Elke router van een provider zou een appartement van 68m2 makkelijk moeten kunnen dekken. Ik zou even afwachten hoe het met de router van je nieuwe provider gaat.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Knamix schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:38:
- Ik zit voornamelijk op 5Ghz, maar op 2,4Ghz heb ik ook een hoge ping en wegvallende Wi-Fi.
- Diverse kanalen geprobeerd
Forceer 5ghz (zet 2.4ghz uit).
Gebruik vrije kanalen (test met wifi analyzer app op android).
Gebruik smalle (20mhz) band.

Band kan je altijd nog verhogen, mocht je de snelheid nodig hebben. Eerst maar eens stabiel proberen te krijgen.

Probeer moment van storing te reproduceren. Start je dan bijv. een game op die een update van een paar gig begint binnen te trekken. Gaat iemand tv kijken. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
sig69 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:30:
Dan heeft het dus niets met je game pc te maken. Elke router van een provider zou een appartement van 68m2 makkelijk moeten kunnen dekken. Ik zou even afwachten hoe het met de router van je nieuwe provider gaat.
Gaat het niet worden denk ik. Ik ga overstappen naar Delta (dochteronderneming van Delta Fiber waar dus ook Caiway zit) en voor zo ver ik het nu kan lezen gebruiken ze exact dezelfde modem. Volgens de klantenservice gaat het om een ander modem, maar ik heb daar een hard hoofd in (want het hoort bij dezelfde tak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
JaDatIsPeter schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Forceer 5ghz (zet 2.4ghz uit).
Gebruik smalle (20mhz) band.

Band kan je altijd nog verhogen, mocht je de snelheid nodig hebben. Eerst maar eens stabiel proberen te krijgen.

Probeer moment van storing te reproduceren. Start je dan bijv. een game op die een update van een paar gig begint binnen te trekken. Gaat iemand tv kijken. Etc.
Troubleshooten heb ik een paar keer geprobeerd, maar omdat dit het werk van mijn vriendin belemmerd wordt het lastig om te gaan testen. Mijn vriendin heeft het vooral in de middag wanneer ik er niet ben. Dan is alleen nog een smartphone en laptop verbonden. Voor de rest heb ik geen apparaten die met Wi-Fi verbonden kan worden of ze staan uit.

Ik heb het dan bijv. in de avond dat ik een hoge ping krijg. Ook met het downloaden van games schommelt het heel erg (soms wel 8mbps en dan gaat het plots naar 800kbps. 2 minuten later zit ik weer op de 5mbps downloadsnelheid etc.)

Wat het wel is is dat de Wi-Fi antenne van mijn mobo aan de achterkant zit (dus achter metalen panelen van mijn computer). Wellicht dat dat iets uitmaakt, maar dan zou het probleem weg moeten zijn als ik een andere Wi-Fi dongle er in doe (waar ik nog dezelfde problemen met heb).

[ Voor 11% gewijzigd door Knamix op 24-03-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:52
Tegenwoordig zitten we thuis ook op de Delta/Caiway glasvezel. Recent zijn er wel wat verstoringen bij ons geweest waarbij de ping richting de 1e hop na het modem (richting core) bij de isp een ping had van 700ms en een drop tussen 50-75%. Dit kun je zelf testen vanuit de modeminterface door vanaf de diagnostics-pagina te pingen naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 of 1.1.1.1. Rond die tijd was het absoluut onmogelijk om een delta support aan de lijn te krijgen. Vergelijk die tijden eens met een ping vanaf je pc naar je modem (waarschijnlijk iets in de 192.168.x.1 richting). Op die manier kun je in ieder geval vaststellen of de latency in je wlan of buiten je lan ligt.

Voor mij is dit ondertussen de reden geweest om toch andere opties nog eens te verkennen, maar de huidige 1gbit synchroon verbinding kan ik helaas alleen vervangen door een ADSL asynchroon 250/30, waarvan ik ook niet weet of de geadverteerde snelheden gehaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:57
Je gaat waarschijnlijk over naar Delta (1gb in hetzelfde gebied als caiway, dus leek me een veilige gok). Ik lees net dat dit inderdaad het geval is.

Daar kan je 3 mesh wifi-punten van het merk TP Link (model Deco M5) gratis krijgen. Lijkt me een goed begin!

[ Voor 12% gewijzigd door Smobbo op 24-03-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Ik heb een TP-Link Archer van de zaak kunnen pakken :)

Eerst dat proberen en hopelijk is er dan een verbetering te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
JaDatIsPeter schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:35:
[...]
De TS gebruikt een iPhone: Airport app downloaden, instellingen > functie 'WiFi-scanner' aanzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 18:46

lier

MikroTik nerd

Smobbo schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:54:
Daar kan je 3 mesh wifi-punten van het merk TP Link (model Deco M5) gratis krijgen. Lijkt me een goed begin!
Denk je dat 3 genoeg is? })

Maar serieus...mesh heeft (naar mijn bescheiden mening) een voordeel: het is simpel instellen. Gevolg van mesh is per definitie: halvering van de snelheid of (bij dedicated backhaul) nog meer Wifi vervuilling.

@Knamix kabeltje trekken is de enige deftige oplossing bij online games. En verder: doe een goede analyse en optimaliseer je Wifi instellingen. Voor dit laatste zijn al een paar tips genoemd.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sig69 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:30:
Dan heeft het dus niets met je game pc te maken. Elke router van een provider zou een appartement van 68m2 makkelijk moeten kunnen dekken.
Zeg dat niet te snel. Oppervlakte zegt niet zoveel. Ieder AP kan >300m over open veld reiken en dus oppervlakte van >1/4km^2 dekken. Je woont alleen doorgaans niet in een open veld, en ook op kleine oppervlaktes kun je forse demping hebben of als je dat niet hebt fors last van interferentie van de buren. Neemt niet weg dat het meestal wel goed zal komen met een enkele AP, maar "meestal" hoeft niet situatie TS te beschrijven.

Of AP geleverd wordt door provider of elders gekocht wordt, doet daar overigens niets aan af.
Ik zou even afwachten hoe het met de router van je nieuwe provider gaat.
Dat. Iets wat zelfde of minder kan kopen is geld over de balk smijten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:24
Kleine appartementen betekend vaak ook dat er meerdere appartementen in de buurt zijn waar ieder zijn eigen wifi heeft, dit kan in bepaalde scenario's voor nogal wisselende ervaringen zorgen. Het voeren van meerdere wifi in het zelfde spectrum hoeft geen probleem te zijn. Let wel dat het spectrum wat je gezamenlijk gebruikt voldoende ruimte vrij heeft om elkaar niet al te veel in de weg te zitten.

Als er werkelijk heel veel SSID's aanwezig zijn zou je re ook voor kunnen kiezen om je kanaal breedte op 5Ghz te beperken tot 40 of misschien zelfs 20Mhz, Je piek snelheid gaat dan wel naar beneden maar wordt dan wel vaan consistenter en dus beter bruikbaar.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:24
lier schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Denk je dat 3 genoeg is? })

Maar serieus...mesh heeft (naar mijn bescheiden mening) een voordeel: het is simpel instellen. Gevolg van mesh is per definitie: halvering van de snelheid of (bij dedicated backhaul) nog meer Wifi vervuilling.

@Knamix kabeltje trekken is de enige deftige oplossing bij online games. En verder: doe een goede analyse en optimaliseer je Wifi instellingen. Voor dit laatste zijn al een paar tips genoemd.
Die zelfde simpelheid van instellen heeft ook als nadeel dat je nog steeds afhankelijk bent van de spectrum gesteldheid en mogelijk weinig oplost of dat doordat je 2 spectra gebruikt nog meer variatie in de prestaties krijgt.

Simpel is een antwoord op complexiteit, maar zeker niet per se op betere prestaties.

[ Voor 5% gewijzigd door mash_man02 op 24-03-2022 17:43 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1