Woy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:20:
De facturen moeten gewoon op naam waarop ook het energiecontract staat, en dat zal dus je eigen naam zijn. Je zult de BTW echter terug moeten vragen via de omzetbelasting van je eenmanszaak. Als je een partner hebt die geen ondernemer is, is het verstandiger om het energiecontract op haar naam te zetten en de zonnenpanelen ook op die naam te bestellen.
Als je eenmanszaak verwaarloosbare omzet heeft dan neem ik aan dat je voor de KOR aangemeld bent, en dan heb je dus ook geen voordeel bij de regeling, want je kunt geen BTW voorheffing verrekenen.
TS hier. Veel reactie van diverse. Waarvoor dank!
Mijn vriendin heeft ook een eenmanszaak. Ik maak geen gebruik van de KOR

.
De
berekening op de site van de belastingdienst snap ik niet

. Maar ik probeer hem even (hardop

) toe te passen.
Mijn situatie:
Aanschaf zonnepanelensysteem: 3600 EUR waarvan 565 EUR BTW.
Totale verbuik: 6000 kWh/jaar.
Opbrengt panelen: 2500 Kwh/jaar.
Netto verschil na salderen is dus: 3500 kWh/jaar
Stel
- ik neem 5500 kWh/jaar af van de energieleverancier.
- Ik lever 2000 kWh/jaar terug, dus 500 kWh gebruik ik 'prive' (want de panelen leveren 2500kwh op).
- Na salderen is dat 3500 kWh/jaar afname.
Voor die 3500 kWh/jaar betaal ik ca. 1015 EUR (ex BTW, incl. energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE))
De 500 kWh/jaar prive is 245 EUR (ex BTW, incl. energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE))
Ik heb dus een overschot waar ik prive van geniet.
Bij Rubriek 1d (Privégebruik) komt de omzet en btw over het privégebruik.
Bedrag waarover btw wordt berekend: € 245.
Btw: € 51 (€ 245 x 21% btw = € 51,45. Rond het bedrag af in hele euro’s in uw eigen voordeel).
Rubriek 5a (automatisch berekend); Btw: € 51
Bij Rubriek 5b (Voorbelasting) vult u alle btw in die u hebt betaald voor de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen. Dit bedrag staat op de factuur van de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen: € 565.
Ik krijg terug: 565 - 51 = 514 EUR.
Dan alle jaren daarop (onder de aanname dat de tarieven en verbruikt/opbrengt gelijk blijven incl. salderingregeling): Btw betalen: 51 EUR.
Dus na 10 jaar kost het me in feite geld dat ik ooit aan de belastingdienst gemeld heb dat ik zonnepanelen heb. Correct?
Nu stel dat ik 1000 kWh/jaar teruglever en dus 1500 kwh/jaar prive gebruik:
Dan draag ik per jaar 1500 * 0,29 (prijs kWh) * 21% = 91 EUR af.
Na 5 jaar heb ik meer BTW afgedragen dan teruggekregen.
Of maak ik een denkfout?
Ben je verplicht te melden dat je zonnepanelen hebt?
Volgens mij is mijn bedrijfje omzetten naar een BV goedkoper