Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 00:21
Hi allemaal,

Ik heb een eenmanszaak met verwaarloosbare omzet en wil zonnepanelen op mijn huis leggen.
Het energiecontract is op mijn prive naam. De opdracht voor de zonnepanelen is nog niet gegeven.

Ik begrijp van de site van de belastingdienst dat ik de BTW moet terugvragen via de reguliere aangifte. Prima.

Wat er niet staat is of de facturen (van de installateur en van het energiecontract) ook op de bedrijfsnaam moeten staan? Of kunnen die gewoon op mijn 'eigen naam' blijven?

(waarom ze dat niet kristalhelder op de belastingdienst site zetten... |:( En bij de belastingtelefoon sta je extreem lang in de wacht)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:37
Als je een eenmanszaak hebt maakt dat niet uit. Juridisch gezien ben jij persoonlijk dezelfde entiteit als je bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:25

Punkrocker

Mostly harmless

MWDKing schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:57:
Hi allemaal,

Ik heb een eenmanszaak met verwaarloosbare omzet en wil zonnepanelen op mijn huis leggen.
Het energiecontract is op mijn prive naam. De opdracht voor de zonnepanelen is nog niet gegeven.

Ik begrijp van de site van de belastingdienst dat ik de BTW moet terugvragen via de reguliere aangifte. Prima.

Wat er niet staat is of de facturen (van de installateur en van het energiecontract) ook op de bedrijfsnaam moeten staan? Of kunnen die gewoon op mijn 'eigen naam' blijven?

(waarom ze dat niet kristalhelder op de belastingdienst site zetten... |:( En bij de belastingtelefoon sta je extreem lang in de wacht)
Pas een extra set erbij laten leggen en wat ik ervan begreep is dat de nota van de energieleverancier op dezelfde naam moet staan als nota van de PV panelen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Punkrocker schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Pas een extra set erbij laten leggen en wat ik ervan begreep is dat de nota van de energieleverancier op dezelfde naam moet staan als nota van de PV panelen.
Dus of beide mijn bedrijfsnaam of beide mijn 'persoonsnaam'? Beide zou kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Punkrocker schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Lijkt me sterk, juridisch is persoonlijke naam en bedrijfsnaam gewoon uitwisselbaar bij eenmanszaak. Tenzij je bedoelt dat persoonlijke naam en bedrijfsnaam dezelfde naam zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:25

Punkrocker

Mostly harmless

Hielko schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:08:
[...]

Lijkt me sterk, juridisch is persoonlijke naam en bedrijfsnaam gewoon uitwisselbaar bij eenmanszaak. Tenzij je bedoelt dat persoonlijke naam en bedrijfsnaam dezelfde naam zijn.
Ik weet niet hoe dat zit met ZZP-ers.
Gaf aan dat voor de belastingdienst er bij particulieren dezelfde naam op beide nota's moet staan.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:08
Wellicht offtopic, maar mag je als eenmanszaak wel de zonnepanelen van je woning op de zaak zetten? Dat mag alleen als je een eigen ingang + toilet hebt toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De facturen moeten gewoon op naam waarop ook het energiecontract staat, en dat zal dus je eigen naam zijn. Je zult de BTW echter terug moeten vragen via de omzetbelasting van je eenmanszaak. Als je een partner hebt die geen ondernemer is, is het verstandiger om het energiecontract op haar naam te zetten en de zonnenpanelen ook op die naam te bestellen.

Als je eenmanszaak verwaarloosbare omzet heeft dan neem ik aan dat je voor de KOR aangemeld bent, en dan heb je dus ook geen voordeel bij de regeling, want je kunt geen BTW voorheffing verrekenen.

[ Voor 22% gewijzigd door Woy op 24-03-2022 13:23 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
bones schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:19:
Wellicht offtopic, maar mag je als eenmanszaak wel de zonnepanelen van je woning op de zaak zetten? Dat mag alleen als je een eigen ingang + toilet hebt toch?
Nee dat is alleen als je kosten van je werkruimte wil aftrekken. Zonnepanelen zijn in principe altijd zakelijk, en dus op naam van de zaak. Je moet daarbij wel weer de BTW over de opgewekte energie opgeven aan de belastingdienst, behalve als je onder de KOR valt, maar dan kun je de voorheffing ook niet verrekenen.

Voor mensen die al een eenmanszaak hebben is het daardoor een stuk minder gunstig om panelen te kopen. Als je al een eenmanszaak hebt die voor de KOR geregistreerd is vervalt het voordeel sowieso.

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 24-03-2022 13:23 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
bones schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:19:
Je hebt zelfs geen keuze als je een eenmanszaak hebt, je het niet via je partner laat lopen en je de btw terug wilt vragen. Want de enige reden dat je de btw terug kan vragen is omdat het leveren van energie als een zakelijke activiteit gezien kan worden. En dan moet je ook btw in rekening brengen over de opbrengst. En omdat je het dan vooral heel ingewikkeld maakt voor jezelf met nauwelijks een fiscaal voordeel is de stelregel dat het aantrekkelijker is om dit dan te doen via je partner (als die geen eenmanszaak heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:08
Woy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:22:
[...]

Nee dat is alleen als je kosten van je werkruimte wil aftrekken. Zonnepanelen zijn in principe altijd zakelijk, en dus op naam van de zaak. Je moet daarbij wel weer de BTW over de opgewekte energie opgeven aan de belastingdienst, behalve als je onder de KOR valt, maar dan kun je de voorheffing ook niet verrekenen.

Voor mensen die al een eenmanszaak hebben is het daardoor een stuk minder gunstig om panelen te kopen. Als je al een eenmanszaak hebt die voor de KOR geregistreerd is vervalt het voordeel sowieso.
Ok dus als ik voor 5k zonnepanelen op mijn woning laat installeren, dan kan ik de gehele kosten zakelijk aftrekken ten laste van de winst? Of alleen de btw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 14:44
Voor de BTW zijn zonnepanelen zakelijk (stroom terugleveren valt onder de normen van "ondernemer voor de omzetbelasting"). Dus BTW teruggave over de facturen mbt aanschaf en onderhoud, maar wel BTW afdragen over de opgewekte stroom.

Dit laatste is waar niet-ondernemers winst op maken: ze hoeven nauwelijks BTW te betalen en krijgen daardoor vrijstelling voor de BTW aangifte. Gevolg is dat ze wel teruggave genieten maar niet betalen.

Voor wat betreft de WUO zullen zonnepanelen typisch onder het prive vermogen vallen. Het gebruik is grotendeels prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
bones schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Ok dus als ik voor 5k zonnepanelen op mijn woning laat installeren, dan kan ik de gehele kosten zakelijk aftrekken ten laste van de winst? Of alleen de btw?
Ah, ik had duidelijker moeten zijn, ik had het puur over de omzetbelasting. Voor de inkomstenbelasting zal het bij een woonhuis inderdaad meestal gewoon een prive investering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Als ik het goed samenvat, dan suggereren jullie het volgende:

BTW aangifte:
BTW Zonnepanelen terugvragen (5000/1,21-5000 = €867,77 BTW)
Bruto bedrag opgewekte stroom aangeven (stel je verdient 10€, dan draag je €2 euro af)

Inkomstenbelasting:
Zonnepanelen: Privé investering, dus niet van de omzet halen en niet afschrijven
Opgewekte energie: meetellen bij omzet bedrijf

...kan dat wel?

[ Voor 24% gewijzigd door iApp op 25-03-2022 07:09 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 14:44
Ja. BTW en WUO staan los van elkaar.

Vanaf ingebruikname moet je wel de BTW over de opgewekte stroom afdragen. Dat ontbreekt in je lijstje.

[ Voor 59% gewijzigd door t_captain op 24-03-2022 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
iApp schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:29:
Als ik het goed samenvat, dan suggereren jullie het volgende:

BTW aangifte:
BTW Zonnepanelen terugvragen (5.000*0,21= €1.050 BTW)
Ik vermoed dat die 5k inclusief btw is? Dan bereken je niet op die manier de btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Woy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:20:
De facturen moeten gewoon op naam waarop ook het energiecontract staat, en dat zal dus je eigen naam zijn. Je zult de BTW echter terug moeten vragen via de omzetbelasting van je eenmanszaak. Als je een partner hebt die geen ondernemer is, is het verstandiger om het energiecontract op haar naam te zetten en de zonnenpanelen ook op die naam te bestellen.

Als je eenmanszaak verwaarloosbare omzet heeft dan neem ik aan dat je voor de KOR aangemeld bent, en dan heb je dus ook geen voordeel bij de regeling, want je kunt geen BTW voorheffing verrekenen.
TS hier. Veel reactie van diverse. Waarvoor dank!

Mijn vriendin heeft ook een eenmanszaak. Ik maak geen gebruik van de KOR :/ .

De berekening op de site van de belastingdienst snap ik niet :+ . Maar ik probeer hem even (hardop ;) ) toe te passen.

Mijn situatie:
Aanschaf zonnepanelensysteem: 3600 EUR waarvan 565 EUR BTW.
Totale verbuik: 6000 kWh/jaar.
Opbrengt panelen: 2500 Kwh/jaar.
Netto verschil na salderen is dus: 3500 kWh/jaar
Stel
  • ik neem 5500 kWh/jaar af van de energieleverancier.
  • Ik lever 2000 kWh/jaar terug, dus 500 kWh gebruik ik 'prive' (want de panelen leveren 2500kwh op).
  • Na salderen is dat 3500 kWh/jaar afname.
Voor die 3500 kWh/jaar betaal ik ca. 1015 EUR (ex BTW, incl. energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE))
De 500 kWh/jaar prive is 245 EUR (ex BTW, incl. energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE))

Ik heb dus een overschot waar ik prive van geniet.

Bij Rubriek 1d (Privégebruik) komt de omzet en btw over het privégebruik.
Bedrag waarover btw wordt berekend: € 245.
Btw: € 51 (€ 245 x 21% btw = € 51,45. Rond het bedrag af in hele euro’s in uw eigen voordeel).

Rubriek 5a (automatisch berekend); Btw: € 51
Bij Rubriek 5b (Voorbelasting) vult u alle btw in die u hebt betaald voor de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen. Dit bedrag staat op de factuur van de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen: € 565.

Ik krijg terug: 565 - 51 = 514 EUR.

Dan alle jaren daarop (onder de aanname dat de tarieven en verbruikt/opbrengt gelijk blijven incl. salderingregeling): Btw betalen: 51 EUR.

Dus na 10 jaar kost het me in feite geld dat ik ooit aan de belastingdienst gemeld heb dat ik zonnepanelen heb. Correct? |:(

Nu stel dat ik 1000 kWh/jaar teruglever en dus 1500 kwh/jaar prive gebruik:
Dan draag ik per jaar 1500 * 0,29 (prijs kWh) * 21% = 91 EUR af.
Na 5 jaar heb ik meer BTW afgedragen dan teruggekregen. ;(

Of maak ik een denkfout?
Ben je verplicht te melden dat je zonnepanelen hebt?

Volgens mij is mijn bedrijfje omzetten naar een BV goedkoper 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Als ik dit lees op de site van de BD https://www.belastingdien...ekocht-ik-ben-particulier ben je verplicht om btw aangifte te doen over je opbrengsten. Alleen als je een particulier bent zonder andere ondernemersactiviteiten en je opbrengst is minder dan 10K wattpiek hoeft het niet. Helaas is het zijn van ondernemer in combinatie met zonnepanelen gewoon niet zo'n handige combinatie, omdat je daarmee ook gewoon een mini onderneming in energieproductie hebt terwijl je niet meer onder de vrijstellingen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-05 21:54

Infant

It's a floating Dino!

MWDKing schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:05:
[...]

De berekening op de site van de belastingdienst snap ik niet :+ . Maar ik probeer hem even (hardop ;) ) toe te passen.
Hier identieke situatie. En fijn, want ik snap dat voorbeeld ook niet helemaal.
Stel, u levert 2.500 kilowattuur (kWh) terug aan uw energiemaatschappij. U krijgt hiervoor een vergoeding. U neemt zelf 500 kWh af van uw energiemaatschappij. Na saldering levert u dus 2.000 kWh terug. Daarnaast produceert u met uw zonnepanelen ook 1.000 kWh die u privé verbruikt. Over deze leveringen moet u btw (omzetbelasting) betalen.
Stel u levert 2500kWh terug.... dan levert u dus 2000kWh terug... 8)7 wat?

In dit voorbeeld hebben de panelen 3500 kWh geproduceerd? Of 3000 kWh?

En dan:
500 kWh
Ga uit van de vergoeding die u aan uw energiemaatschappij zou moeten betalen per kWh, inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE), maar exclusief btw. Laten we zeggen dat dit bedrag € 0,19 is. 500 kWh x € 0,19 = € 95 omzet.
Ik neem 500 kWh uur van de energie maatschappij af, in dit voorbeeld, die zakelijk wordt gebruikt? Prive? En dat moet ik bij de omzet optellen?

Kan het echt niet nog leuker belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-05 21:54

Infant

It's a floating Dino!

[...]
Ja, je bent dit wettelijk verplicht. Ook particulieren. Aanmelden moet hier: https://www.energieleveren.nl/

Verder kun je beter gewoon de BTW terug vragen, want je moet hoe dan ook BTW gaan betalen over de stroom die jij als energie leverancier produceert. Ongeacht of je de panelen privé of zakelijk op de balans hebt staan.

Ik had er over gebeld. Het voorbeeld zou 'binnenkort' helemaal op de schop gaan. Zoals hij er nu staat, wordt in het voorbeeld 3500 kWh opgewekt door de panelen.

Deze moet je dus zelf uit meten, en hoeven niet MID gecertificeerd te zijn.

Je moet dus in jouw voorbeeld over 2500 kWh BTW gaan afdragen. Altijd.

Ik vroeg ook wat er gaat gebeuren als de energie belasting halverwege dit jaar naar 9% gaat.
Dat wist de mevrouw helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Infant schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:25:
[...]
Ja, je bent dit wettelijk verplicht. Ook particulieren. Aanmelden moet hier: https://www.energieleveren.nl/

Verder kun je beter gewoon de BTW terug vragen, want je moet hoe dan ook BTW gaan betalen over de stroom die jij als energie leverancier produceert. Ongeacht of je de panelen privé of zakelijk op de balans hebt staan.

Ik had er over gebeld. Het voorbeeld zou 'binnenkort' helemaal op de schop gaan. Zoals hij er nu staat, wordt in het voorbeeld 3500 kWh opgewekt door de panelen.

Deze moet je dus zelf uit meten, en hoeven niet MID gecertificeerd te zijn.

Je moet dus in jouw voorbeeld over 2500 kWh BTW gaan afdragen. Altijd.

Ik vroeg ook wat er gaat gebeuren als de energie belasting halverwege dit jaar naar 9% gaat.
Dat wist de mevrouw helaas nog niet.
Het systeem werkt momenteel vooral voor particulieren die geen eigen bedrijf hebben, voor het terugvragen van BTW heb je dan 1 jaartje administratie, en alle jaren daarna is het 'nihil' en verdwijnt het 'bedrijfje' weer.

Hopelijk weten ze eens iets beters te verzinnen voor de mensen die wel al een bedrijf hebben en daar omzet in draaien. (ook voor VvE's die niet btw plichtig zijn is de huidige regeling niet echt 'optimaal' te noemen :) )

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2022 13:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
[...]

TS hier. Veel reactie van diverse. Waarvoor dank!

Mijn situatie:
Aanschaf zonnepanelensysteem: 3600 EUR waarvan 565 EUR BTW.
Totale verbuik: 6000 kWh/jaar.
Opbrengt panelen: 2500 Kwh/jaar.
Netto verschil na salderen is dus: 3500 kWh/jaar
Stel
  • ik neem 5500 kWh/jaar af van de energieleverancier.
  • Ik lever 2000 kWh/jaar terug, dus 500 kWh gebruik ik 'prive' (want de panelen leveren 2500kwh op).
  • Na salderen is dat 3500 kWh/jaar afname.
Voor die 3500 kWh/jaar betaal ik ca. 1015 EUR (ex BTW, incl. energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE))
De 500 kWh/jaar prive is 245 EUR (ex BTW, incl. energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE))

Ik heb dus een overschot waar ik prive van geniet.

Bij Rubriek 1d (Privégebruik) komt de omzet en btw over het privégebruik.
Bedrag waarover btw wordt berekend: € 245.
Btw: € 51 (€ 245 x 21% btw = € 51,45. Rond het bedrag af in hele euro’s in uw eigen voordeel).

Rubriek 5a (automatisch berekend); Btw: € 51
Bij Rubriek 5b (Voorbelasting) vult u alle btw in die u hebt betaald voor de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen. Dit bedrag staat op de factuur van de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen: € 565.

Ik krijg terug: 565 - 51 = 514 EUR.

Dan alle jaren daarop (onder de aanname dat de tarieven en verbruikt/opbrengt gelijk blijven incl. salderingregeling): Btw betalen: 51 EUR.

Dus na 10 jaar kost het me in feite geld dat ik ooit aan de belastingdienst gemeld heb dat ik zonnepanelen heb. Correct? |:(

Nu stel dat ik 1000 kWh/jaar teruglever en dus 1500 kwh/jaar prive gebruik:
Dan draag ik per jaar 1500 * 0,29 (prijs kWh) * 21% = 91 EUR af.
Na 5 jaar heb ik meer BTW afgedragen dan teruggekregen. ;(

Of maak ik een denkfout?

Volgens mij is mijn bedrijfje omzetten naar een BV goedkoper 8)7
Als je niet binnen de KOR valt of de rekening op naam van een partner kan zetten die geen ondernemer is of wel in de KOR zit, is het inderdaad na verloop van tijd ongunstiger om de BTW terug te vragen. Dan kan je het beter zien als een prive uitgave (net als brood :P ) waar je de btw ook niet van terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2002
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 17:29
Draadje even een schop geven. Hoe zit het volgend jaar als je de panelen met installatie zonder btw koopt, Kan ik dan bij energieleveren.nl mijn vrouw aanmelden en het energiebedrijf op mijn naam laten staan? Of moet dat dan beide nog steeds op één en dezelfde naam staan..
Pagina: 1