Suggestie voor een 'wireless bridge' oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 07:40
Ik ben op zoek naar een AP/router/device voor het koppelen/beschikbaar maken van onze bedraadde ethernet only printer via het Wifi netwerk. Nu loop ik bij het bekijken van diverse APs/routers tegen het issue aan dat het inzetten van het device als 'wireless bridge' niet vaak expliciet in de eigenschappen beschreven staat.

Is het nu eigenlijk altijd zo dat elke AP/router hiervoor in te zetten zou moeten zijn of nog beter, kan iemand een suggestie doen voor een specifiek device (het liefst met 2 - 4 ethernet poorten).

Dank alvast voor relevante feedback!

Beste antwoord (via Douwe63 op 26-03-2022 07:55)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59
Als je er openwrt op kan zetten dan lukt het met iedere standaard wifi/router met switch erin. De functie vind je standaard helaas steeds minder vaak terug

Kant en klaar (maar met minder poorten) bijvoorbeeld deze tplink:
https://www.amazon.nl/TP-...%2Caps%2C106&sr=8-32&th=1

Met een mikrotik (bv hap ac lite) zou het ook wel moeten lukken:
https://tehnoblog.org/mik...less-access-point-bridge/

pricewatch: MikroTik Routerboard RB952Ui-5ac2nD hAP ac lite

[ Voor 82% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2022 10:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-06 20:12

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Als je er openwrt op kan zetten dan lukt het met iedere standaard wifi/router met switch erin. De functie vind je standaard helaas steeds minder vaak terug

Kant en klaar (maar met minder poorten) bijvoorbeeld deze tplink:
https://www.amazon.nl/TP-...%2Caps%2C106&sr=8-32&th=1

Met een mikrotik (bv hap ac lite) zou het ook wel moeten lukken:
https://tehnoblog.org/mik...less-access-point-bridge/

pricewatch: MikroTik Routerboard RB952Ui-5ac2nD hAP ac lite

[ Voor 82% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2022 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Technisch kan hardware van iedere AP als wireless bridge ingezet worden. Of het als zodanig te configureren is hangt af van de firmware ervan. Vuistregel: als het niet expliciet beschreven staat zou ik er niet vanuit gaan dat het kan...

Oplossingen hierboven kunnen prima. MikroTik is elegant en biedt VEEL features, maar instellen kan beetje uitdagend zijn. De genoemde TP-Link kan uiteraard met een 5-poorts switch van EUR 10 gecombineerd worden, heb je poorten zat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Douwe63 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:29:
...Ik ben op zoek naar een AP/router/device voor het koppelen/beschikbaar maken van onze bedraadde printer via het Wifi netwerk...
Voor het koppelen/beschikbaar maken heb je toch helemaal geen wireless bridge nodig?
Mijn printer doet ook geen wifi maar hangt gewoon aan een switch en iedere wireless client kan 'm gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Beetje flauwe reactie @Brahiewahiewa

Die printer staat natuurlijk op een plek waar er geen kabel ligt. En TP-linkje voldoet dan prima.

Ik snap alleen de wens voor meer netwerkpoorten niet. Blijkbaar wil TS nog meer aansluiten.? Dat maakt voor mij de casus anders. Een printer op een high-latency/ low-speed WiFi bridge is tot daar aan toe maar je moet er geen tig devices achter willen hangen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:18
Douwe63 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:29:
Ik ben op zoek naar een AP/router/device voor het koppelen/beschikbaar maken van onze bedraadde printer
Staat toch echt dat die printer bedraad is aangesloten.
Als TS die draad eruit wil en die printer alleen via wifi wil aansluiten, was het handig geweest dat te vertellen, zodat niemand aannames hoeft te doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 25-03-2022 13:26 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik denk eerder dat hij bedoeld dat die printer een fysieke netwerkaansluiting heeft die op dit moment niet benut wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 03:11:
[...]

Voor het koppelen/beschikbaar maken heb je toch helemaal geen wireless bridge nodig?
Mijn printer doet ook geen wifi maar hangt gewoon aan een switch en iedere wireless client kan 'm gebruiken
Het is inderdaad zoals FreakNL al aangaf, ik heb geen ethernet beschikbaar op de nieuwe plek van de printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:01

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb het een paar jaar geleden opgelost met twee ubiquiti unifi ac pro die met elkaar een wireless uplink verbinding hadden, aan de gelinkte access point had ik een goedkope awotch hangen zodat al die devices alsnog een behoorlijk stabiele (internet)verbinding hadden.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
FreakNL schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 06:03:
Beetje flauwe reactie @Brahiewahiewa

Die printer staat natuurlijk op een plek waar er geen kabel ligt. En TP-linkje voldoet dan prima.

Ik snap alleen de wens voor meer netwerkpoorten niet. Blijkbaar wil TS nog meer aansluiten.? Dat maakt voor mij de casus anders. Een printer op een high-latency/ low-speed WiFi bridge is tot daar aan toe maar je moet er geen tig devices achter willen hangen…
Ik ben intern verhuisd en mijn nieuwe werk/hobby kamer heeft inderdaad geen kabel liggen. Mijn desktop PC is nu via zo'n USB wifi adapter verbonden met het WiFi netwerk maar voor mijn gevoel hapert dat nog wel eens (gaming, youtube etc.). Mijn gedachte was dat een AP met grotere antennes (en dus minstens 2 poorten voor PC en printer) wellicht hier ook wel eens zouden kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:28

rally

Deyterra Consultancy

Ik gebruik een Fritz! 3000 als draadloze bridge.

Werkt echt fantastisch. Je kunt hem verbinden met je draadloze netwerk en de 2 netwerkaansluitingen op apparaten aansluiten die een kabel nodig hebben.

https://fritzshop.nl/repe...z_pkppAHgdyMaAnGzEALw_wcB

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Douwe63 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:27:
[...]

Ik ben intern verhuisd en mijn nieuwe werk/hobby kamer heeft inderdaad geen kabel liggen. Mijn desktop PC is nu via zo'n USB wifi adapter verbonden met het WiFi netwerk maar voor mijn gevoel hapert dat nog wel eens (gaming, youtube etc.). Mijn gedachte was dat een AP met grotere antennes (en dus minstens 2 poorten voor PC en printer) wellicht hier ook wel eens zouden kunnen helpen.
Het kan wel. Grotere antennes zegt trouwens niks 😂

Maar als dit definitief is kun je beter een kabel trekken. Is dat niet mogelijk?

Overigens had je dit ook wel in je TS mogen vermelden. Dat maakt de casus namelijk wezenlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
Dank allen voor de input, ik inmiddels ook een how-to gevonden voor het instellen van de pricewatch: MikroTik Routerboard RB952Ui-5ac2nD hAP ac lite als wireless bridge dus die heb ik inmiddels besteld.

[ Voor 18% gewijzigd door Douwe63 op 26-03-2022 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
FreakNL schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:56:
[...]

Het kan wel. Grotere antennes zegt trouwens niks 😂

Maar als dit definitief is kun je beter een kabel trekken. Is dat niet mogelijk?

Overigens had je dit ook wel in je TS mogen vermelden. Dat maakt de casus namelijk wezenlijk anders.
Hehe, dat met die antennes zit wellicht tussen de oren (bigger is better ;) ).

Kabel trekken zou inderdaad kunnen, mocht dit qua performance / oplossing niet naar tevredenheid werkend te krijgen zijn ga ik daar eens naar kijken.

Eens over de TS, iets meer context was handiger geweest, dank voor de feedback (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
[...]

Ooow ik dacht alleen printer haha
Dan kom ik terug op mijn advies :p

Ik zou 2 mesh stations neerzetten dan. Bv een 2 pack deco m4. De ene kant sluit je bekabeld aan en de andere draadloos met switch eraan. Scoor je voor par tientjes op marktplaats of 100 euro via ziggo
Dat gaat je een betere verbinding geven dan een hap ac lite

Wil je nog stap verder? Koop dan een asus zenwifi. Dat geeft echt goede draadloze brug
https://tweakers.net/mode...xt8_p1084618/vergelijken/

Hap ac lite gaat wel werken hoor maar verwacht geen wonderen qua snelheid en stabiliteit. Voor een printer zat. Hang je een pc eraan dan zou ik voor de zenwifi of budget deco m4 gaan

Edit:
Helemaal eens met @Thralas !

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 26-03-2022 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Douwe63 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:10:
Kabel trekken zou inderdaad kunnen, mocht dit qua performance / oplossing niet naar tevredenheid werkend te krijgen zijn ga ik daar eens naar kijken.
Ik heb ook een tijdje een MikroTik hAP ac² gebruikt als bridge, werkte boven verwachting goed. Wel op 5 GHz en met 1/2 gipsmuurtjes ertussen.

Als het meer is dan enkel printen is die 1x1 5 GHz chain op de hAP ac lite misschien wel een beetje aan de karige kant. Zou zelf minimaal een hAP ac² gebruiken - die heeft 2x2 en bovendien gigabitpoorten. Die laatste heb je nu niet nodig, maar maakt het ding wel een stuk herbruikbaarder (bijvoorbeeld als router).

Let ook even op de guide die je linkt, daar zie ik een aantal dingen in staan die verre van ideaal zijn, en zelfs desastreus kunnen zijn voor de performance: zo stellen ze voor om 20/40 MHz mode in te stellen - naast het feit dat 5 GHz meestal een betere keus is, is 40 MHz op 2.4 GHz bijna een garantie voor een belabberde link. Gebruik 5 GHz, of 20 MHz op 2.4 GHz. En dan nog is 2.4 al snel frusterend voor wat dan ook qua latency en jitter.

Zelfde voor TKIP: dat noemen ze wel, maar dat kun je beter ook uitzetten. Ofwel: alleen WPA2 aanvinken.

Ik zou graag een betere guide linken, maar kan er zo 1-2-3 geen vinden. Uiteindelijk is het geen rocket science, maar dat is makkelijk gezegd als je MikroTik goed kent :+.

Mocht je er niet uitkomen, of problemen ondervinden, post je problemen en config dan hier: [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thralas schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:40:
[...]

Als het meer is dan enkel printen is die 1x1 5 GHz chain op de hAP ac lite misschien wel een beetje aan de karige kant. Zou zelf minimaal een hAP ac² gebruiken - die heeft 2x2 en bovendien gigabitpoorten. Die laatste heb je nu niet nodig, maar maakt het ding wel een stuk herbruikbaarder (bijvoorbeeld als router).
Dit.

Je hebt adviezen gekregen op basis van de use case "aansluiten printer", wat in beginsel een IoT device is: throughput is nauwelijks van belang, latency ook niet. Zolang je pagina ooit een keer doorkomt is het goed genoeg. Bij desktopgebruik zijn die twee factoren juist wel van groot belang - je klacht nu is uitgerekend dat WiFi af en toe hapert.

Exact wat je met die uitgebreidere use case het best kunt doen hangt af van de situatie ter plekke (hoeveel signaal is eigenlijk beschikbaar?) en van de specs van je primaire AP (router). De meeste zijn tegenwoordig 2x2 WiFi-ac, en dan is de hAP ac2 beste match. Maar stel dat je een 4x4 monster hebt, dan zou je met een 4x4 bridge twee keer de performance van een hAP ac2 kunnen halen en vier keer de performance van de ac lite onder zelfde omstandigheden. Hier hebben we niet over doorgevraagd want niet relavant voor printer alleen. Voor een desktop des te meer :o
Let ook even op de guide die je linkt, daar zie ik een aantal dingen in staan die verre van ideaal zijn, en zelfs desastreus kunnen zijn voor de performance: zo stellen ze voor om 20/40 MHz mode in te stellen - naast het feit dat 5 GHz meestal een betere keus is, is 40 MHz op 2.4 GHz bijna een garantie voor een belabberde link. Gebruik 5 GHz, of 20 MHz op 2.4 GHz. En dan nog is 2.4 al snel frusterend voor wat dan ook qua latency en jitter.

Zelfde voor TKIP: dat noemen ze wel, maar dat kun je beter ook uitzetten. Ofwel: alleen WPA2 aanvinken.
Ja. Twee redenen:

1) als je daadwerkelijk op TKIP verbidnt (zou niet moeten kunnen als beide apparaten AES ondersteunen, maar komt desondanks voor), dan werkt AP met max 1x1 SISO WiFi-g specs, oftewel max ~25Mbps throughput. Moet je niet willen.
2) los daarvan, TKIP is niet meer veilig en veel moderne apparaten (denk: iPhones) klagen erover of weigeren te verbinden met netwerken die TKIP aanbieden.

Die guide is dus qua WiFi settings dus kort gezegd bagger.

Best practice op dit moment:
- 2.4GHz radio op 20MHz only, kanaal op 1, 6 of 11 (auto is beter, maar dan moet je erop kunnen vertrouwen dat hij ook automatisch alleen een van die drie kanalen kiest)
- 5GHz radio op 20/40/80MHz, kanaal liefst >=100 (want hogere zendvermogens en minder interferentie)
- security op WPA2-only (of WPA2/WPA3 indien beschikbaar)
- encryption op AES-only
- regulatory domain op NL of EU. Let op: inhoudelijk identiek, maar dat hebben Apple devices niet door - je wilt dus zelfde kiezen als je devices bekend mee zijn.
[...]

Stukje antennetechniek:

Ideale lengte dipoolantenne is de helft van de golflengte van een signaal. 5GHz komt overeen met ongeveer 5.5cm. Helft daarvan is dus 2.75cm. Aangezien de externe antennes van apparaten steevast de 5GHz zijn, is alleen de eerste 2.75cm relevant, rest is compensatie. Heb af en toe biertje met iemand in sales/marketing van een grote routerfabrikant en hij geeft het absoluut toe: er is absoluut geen technische reden voor de grote antennes op hun producten, puur perceptie. Hij heeft een keer geprobeerd om 3cm-lange antennes te leveren. Ding verkocht voor geen meter 8)7

Bij outdoor richtantennes kan dat anders zijn (bijv yagi-design), maar indoor wil je op de AP sowieso geen richtantennes omdat de clients overal in huis kunnen zijn. Je wilt dus een zo laag mogelijke gain en een zo goed mogelijke dekking. Dat is in de regel prima met bescheiden interne antennes voor elkaar te krijgen. Je ziet dat dan ook terug in het enterprise-segment, waar met wat meer kennis gekocht wordt: allemaal interne antennes op indoor apparaten. Als het goed is voor een Aruba AP-535 van EUR 1200, is het waarschijnlijk goed genoeg voor jouw AP :z

Voor clients kan het anders zijn - jouw desktop zit doorgaans wel op zelfde plek, dus je zou een richtantenne kunnen richten op het AP. Maar doe je dat ook? Meestal worden USB WiFi-adapters vrij lukraak achter de PC tussen alle kabels ingeprikt. Geen wonder dat dat beroerd werkt. Aan voorzijde inprikken is al een stuk beter, op een USB verlengsnoer met voetje zetten en dan meerdere locaties binnen de lengte van die kabel proberen tot je beste hebt is nog beter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

dion_b schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:06:
[...]
en veel moderne apparaten (denk: iPhones) klagen erover of weigeren te verbinden met netwerken die TKIP aanbieden...

... maar dat hebben Apple devices niet door - je wilt dus zelfde kiezen als je devices bekend mee zijn
[...]
Het begint misschien off topic te geraken, maar een wireless bridge zou in principe toch geen wireless clients moeten hebben? Het kan, maar je creëert de situatie waarin één wireless client een compleet netwerk segment kan afsluiten. Als ik al zo'n oplossing zou gebruiken, zou ik in ieder geval willen dat die wireless link alleen voor de bridge gebruikt wordt en bijvoorbeeld de SSID hidden maken. Zeker op een wireless bridge met slechts 100 Mb/s poorten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Brahiewahiewa waar dion op doelde is dat als het host netwerk tkip doet, dan krijgen andere clients (buiten de de bridge direct op host) ook waarschuwingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

laurens0619 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:13:
@Brahiewahiewa waar dion op doelde is dat als het host netwerk tkip doet, dan krijgen andere clients (buiten de de bridge direct op host) ook waarschuwingen
Hûh? Begrijp ik dat goed? Als - in de situatie die de TS wenst - er een Apple device achter de bridge wordt aangesloten, dat het Apple device gaat piepen omdat er in het tussenliggende traject TKIP wordt gebruikt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:19:
[...]

Hûh? Begrijp ik dat goed? Als - in de situatie die de TS wenst - er een Apple device achter de bridge wordt aangesloten, dat het Apple device gaat piepen omdat er in het tussenliggende traject TKIP wordt gebruikt?
Nee

Als het apple device buiten de bridge om
Met het host netwerk gaat verbinden.

Maar offtopic en theoretische discussie, dit gaat meer over hoe nederlandse zinnen ontleden dus laten we het er maar bij laten :)

@Douwe63
Ik wil je toch met klem aanraden om de mikrotik in de doos te laten en retour te sturen

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 26-03-2022 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

laurens0619 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:24:
[...]

Nee

Als het apple device buiten de bridge om
Met het host netwerk gaat verbinden.
Denk dat we langs elkaar heen zitten te praten. In mijn optiek zou het niet uit moeten maken welk transport mechanisme gebruikt wordt voor de wireless bridge; desnoods gebruik je daar RFC2549 voor. Alle overige componenten van het netwerk weten daar helemaal niets van en kunnen dat ook helemaal niet achterhalen. Die vertrouwen er op dat die bridge het transport regelt

[ Voor 4% gewijzigd door Brahiewahiewa op 26-03-2022 12:34 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Brahiewahiewa
Nou dat maakt schijnbaar voor de snelheid wel uit
Hoe ik dion zn post lees
- soms biedt het hoofd netwerk wpa/wpa2 mixed mode aan
- volgens de guide moet je wpa/wpa2 als client profiel instellen
- dat is slecht advies want (zou niet mogen als ze beide wpa2 kunnen) dan kan de mikrotik pairen met het hoofd ap via wpa1
- consequente is dat je lagere snelheden gaat halen, wpa1 heeft (schijnbaar) max 54mbit speed

Dus nee andere devices merken dat niet achter de bridge. Dion haalde de iphone aan omdat iphones piepen om wpa1/wpa2 netwerken. De kans is dus groot dat het hoofd ap dus geen mixed netwerk uitstuurt maar wpa2 only. Dan maakt t dus niet uit volgens die guide of je het aanvinkt

Dus theoretische discussie maar wel interessant want ik wist niet dat wpa1 snelheidsimpact had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Brahiewahiewa heeft gelijk wat betreft die wireless bridge.

Een echte wireless bridge connect alleen maar aan z'n tegenpool en emuleert dus een kabel via een wifi signaal.

Ook doet een bridge (net als een switch) aan filtering, met ander woorden alleen data bestemd voor ip adressen die achter de bridge hangen worden doorgegeven, terwijl een repeater gewoon alles wat hij aangeboden krijgt "repeat", dat kan performancewijs nogal een voordeel zijn voor zo'n bridge

Dat werkt eigenlijk alleen echt als de twee einden van die bridge van hetzelfde merk zijn en ook echt bridge zijn.
Echter wat de meeste apparatuur die een zogenaamde wireless bridge functie hebben doen, is gewoon repeaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 26-03-2022 12:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ok ik geef het op :p
Of ik ben slecht in nederlands schrijven/lezen maar ik begrijp echt niet wat jullie lezen wat ik niet zie.

Maakt ook niet uit verder, denk dat strekking duidelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het punt is dat de meeste devices die zeggen een wireless bridge functie te hebben dat niet echt hebben, maar gewoon een repeater zijn.

Een wireless bridge connect via wifi alleen maar met z'n tegenpool en stuurt alleen dat over de bridge wat je met utp instopt.
Een repeater zal alles wat hij oppikt gewoon weer uitzenden, ook wat je aan de andere kant helemaal niet nodig hebt en ook wat hij van bijvoorbeeld andere AP's oppikt.

Pagina: 1