Is vloerverwarming rendabel met stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-04 19:43
Hallo,

Ik heb een woonkamer met drie oude radiatoren (met knop) en nu wil ik mijn woonkamer en keuken gaan verbouwen. De woning komt uit 1980 heeft betonnen broodjes vloer. In de woonkamer heeft een zitkuil van z'n 45m2 gezeten die die nu opgehoogt is met hout (aannamen). Dit zou ik er uit willen hebben en vervangen door isolatie/beton met daarboven vloerverwarming. Bij de rest van de kamer 15m2 (totaal 60m2) de vloerverwarming infrezen om zou hoogte te besparen.
Is het rendabel om vloerverwarming te nemen als je stadsverwarming hebt?
Moet ik speciaal leidingwerk hebben om het op de stadsverwarming aan te sluiten?

En is een zonneboiler en/of warmtepomp een fijne toevoeging ? en kan het uberhaupt?
Er liggen nu 10 zonnepanelen op het platte dak maar er is nog een stukje vrij en anders zou het ook op een heel klein stukje van het schuine dak kunnen.

Alvast bedankt voor jouw reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Los van de wijze waarop warmte binnenkomt, is vloerverwarming zonder isolatie duur (in aanleg goedkoper, maar de terugverliestijd is kort; na enkele jaren begin je verlies te maken door de hogere stookkosten); ook is het confort lager omdat de vloer sneller koud is. Vloerverwarming met isolatie is zeer confortabel; je hebt geen ronddwarrelend stof, en geen grote radiatoren. Grote winsten ga je niet maken door de vloerverwarming (in vergelijking met nieuwe lagetemperatuur radiatoren bijvoorbeeld); dus is iets om mee te nemen als de vloer er uit gaat.
Als je toch gaat verbouwen, neem dan zoveel mogelijk isolatie mee, en als het even kan ventilatie met WTW toevoegen; alle warmte die je in je huis kan houden is winst (ook in de zomer: het kan dan de warmte helpen buitenhouden, of je airco veel zuiniger maken).

Stadsverwarming ken ik niet zo goed (in Belgie vind je dat nauwelijks), maar ik heb nog nooit iemand geweten die beweerde dat dit niet veel duurder is dan zelf je warmte opwekken.

Zonnepanelen zijn met de huidige prijzen erg rendabel, ook in BE waar salderen is afgeschaft. Moet je er niet voor lenen, leg dan al wat je kan. Belangerijke bedenking om wél "teveel" te leggen: je hebt 2 zomermaanden overschot, maar in de 10 andere maanden heb je minder tekort ==> meer winst dan verlies.

Warmtepomp is zeer interessant, zeker als je LTV hebt (vb vloerverwarming); hierbij heb je natuurlijk meer energie nodig in de winter dus nog interessanter om "teveel" zonnepanelen te hebben; in de zomer kan je goedkoop beperkte koeling voorzien (je vloer mag niet zo koud dat het condenseert). Ook is alle extra isolatie hier een superbonus, naast het lagere verbruik kan je door de lagere warmtebehoefte een goedkopere warmtepomp met lager vermogen plaatsen.

Zonneboiler is wat discussiepuntje, moet je zelf uitmaken. Ja, je hebt gratis warm water om te douchen, en met LTV kan je in het tussenseizoen flinke bijdrage aan verwarming geven. Wel zit je met een groot opslagvat, extra installatie dus extra onderhoud; en zonnepanelen met warmtepomp kunnen ietsje goedkoper uitkomen dan een zonneboiler.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:08
Vloerverwarming neemt niemand om de rentabiliteit denk ik, maar om het comfort/voorbereiden op gasloos/lage temperatuur verwarmen..

Stadsverarming staat hier helemaal los van, dat is gewoon waar je warmte vandaan komt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

Tazzios

..

Geef eerst eens aan wat je ervan verwacht/wat je doelen zijn. Of iets 'rendabel' is kan niemand je vertellen indien we het doel niet weten, warme voeten of minder verbruik of....?

vloerverwarming/zonneboiler/warmtepomp/zonnepanelen zijn allemaal verschillende installaties waarbij je nu alleen wat achtergrond info geeft bij de vloerverwarming.
Om advies te kunnen geven of een installaties 'fijne toevoeging' gaat zijn en of dat kan mist dus doel en verdere uitleg.

Wat ik nu zou zeggen is; hoh 15 vloerverwarming en die verwarmen met warmtepomp.

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 24-03-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:55
Hoh 10 vloerverwarming, het bedrijf heet vattenfall. Naamsverbasteringen zijn zoooo 2009... bellen dat ze die warmtewisselaar van de stadsverarming kunnen stoppen waar de zon niet schijnt en een warmtepomp neerzetten.
Een all in one l/w kan prima, denk aan een daikin altherma bijvoorbeeld. Heb je ergens 60x100 cm om dat kwijt te kunnen?

Een zonneboiler is achterhaald. Zonnepanelen en een wp met cop 2-2,5 voor sww is efficiënter.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 30-03-2022 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
naftebakje schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:44:
Los van de wijze waarop warmte binnenkomt, is vloerverwarming zonder isolatie duur (in aanleg goedkoper, maar de terugverliestijd is kort; na enkele jaren begin je verlies te maken door de hogere stookkosten); ook is het confort lager omdat de vloer sneller koud is. Vloerverwarming met isolatie is zeer confortabel; je hebt geen ronddwarrelend stof, en geen grote radiatoren. Grote winsten ga je niet maken door de vloerverwarming (in vergelijking met nieuwe lagetemperatuur radiatoren bijvoorbeeld); dus is iets om mee te nemen als de vloer er uit gaat.
Als je toch gaat verbouwen, neem dan zoveel mogelijk isolatie mee, en als het even kan ventilatie met WTW toevoegen; alle warmte die je in je huis kan houden is winst (ook in de zomer: het kan dan de warmte helpen buitenhouden, of je airco veel zuiniger maken).
No Hands schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:57:
Vloerverwarming neemt niemand om de rentabiliteit denk ik, maar om het comfort/voorbereiden op gasloos/lage temperatuur verwarmen..

Stadsverwarming staat hier helemaal los van, dat is gewoon waar je warmte vandaan komt.
Heren, ik ben denk ik niet erg duidelijk geweest. Wat ik eigenlijk bedoel is of het geen gekkenwerk is om het te installeren. Ja het is voor de comfort en de radiator ruimtewinst.
naftebakje schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:44:

Zonnepanelen zijn met de huidige prijzen erg rendabel, ook in BE waar salderen is afgeschaft. Moet je er niet voor lenen, leg dan al wat je kan. Belangerijke bedenking om wél "teveel" te leggen: je hebt 2 zomermaanden overschot, maar in de 10 andere maanden heb je minder tekort ==> meer winst dan verlies.

Warmtepomp is zeer interessant, zeker als je LTV hebt (vb vloerverwarming); hierbij heb je natuurlijk meer energie nodig in de winter dus nog interessanter om "teveel" zonnepanelen te hebben; in de zomer kan je goedkoop beperkte koeling voorzien (je vloer mag niet zo koud dat het condenseert). Ook is alle extra isolatie hier een superbonus, naast het lagere verbruik kan je door de lagere warmtebehoefte een goedkopere warmtepomp met lager vermogen plaatsen.
Ja ik hoor wat je zegt over de zonnepanelen. Ik ze twee jaar terug zelf geinstalleerd op mijn platte dak en heb met deze reden vorige jaar nog twee panelen toegevoegd. totaal 3650wp met een omvormer van 3000w met twee strings, oostwest.
Als ik nog verder zou gaan uitbreiden moet dat op het stuk dak waar tot een uur of 13 a 14 geen zon op staat door de extra verdieping van de buren.
Maar wat zal ik dan doen, een extra omvormer of een totaal nieuwe of de huidige verder overbelasten :P
Tazzios schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:24:
Geef eerst eens aan wat je ervan verwacht/wat je doelen zijn. Of iets 'rendabel' is kan niemand je vertellen indien we het doel niet weten, warme voeten of minder verbruik of....?

vloerverwarming/zonneboiler/warmtepomp/zonnepanelen zijn allemaal verschillende installaties waarbij je nu alleen wat achtergrondinfo geeft bij de vloerverwarming.
Om advies te kunnen geven of een installaties 'fijne toevoeging' gaat zijn en of dat kan mist dus doel en verdere uitleg.

Wat ik nu zou zeggen is; hoh 15 vloerverwarming en die verwarmen met warmtepomp.
Eveneens excuus voor de onduidelijkheid.
Meer comfort in woonkamer is zeker een wens maar dit zal al deels verholpen worden door de nieuwe ramen en deuren die altijd lekker tochten op een winderige dag. Het doel is een energiezuiniger huis te creëren om zo lagere vaste lasten te hebben en zo eventuele klappen makkelijker te kunnen opvangen (want ZZP-er).

En dan warmtepomp solo voor de vloerverwarming? of op een of andere manier merge met de stadsverwarming?
Cpt.Chaos schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:36:
Hoh 10 vloerverwarming, vattenfall bellen dat ze die warmtewisselaar van de stadsverarming kunnen stoppen waar de zon niet schijnt en een warmtepomp neerzetten.
Een all in one l/w kan prima, denk aan een daikin altherma bijvoorbeeld. Heb je ergens 60x100 cm om dat kwijt te kunnen?

Een zonneboiler is achterhaald. Zonnepanelen en een wp met cop 2-2,5 voor sww is efficiënter.
Welk model Daikin zou ik nodig hebben om van de warmtewisselaar af te kunnen? Ik heb 60x100 cm over in een schuur aan huis. (Hier is alleen geen fundering of vloerisolatie, wel betonnen klinkers. Nooit nat maar wel koud. Kan dat? Wel een ideale plek want dan staat hij bijna naast de buiten unit ).
En hoeveel Wattpiek zonnepanelen zou ik nodig hebben om de wp te coveren?

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 30-03-2022 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Alleen op basis van het feit dat je vloerverwarming wil kan niemand je vertellen hoeveel vermogen je nodig gaat hebben,in heel dit topic noem je geen enkele verbruikscijfers.
Zoek eens wat cijfers erbij en ga rekenen want zo te merken ben je er ook nog niet uit of volledig van de stadsverwarming af wilt of niet.

vastrechtkosten, afsluitkosten,
GJ warmte, GJ tapwater per jaar
omrekenen naar KWH met verwachte cop, aanschafkosten installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-05 12:12
Bij mij ligt deze situatie er.

1970 huis hoekwoning, beneden grote woonkamer met open keuken eraan waar vloerverwarming ligt. (Geïsoleerde kruipruimte)
Deze gaat op gas. Staat op 19 graden, en bij aanwezig op 20. (Eigenlijk vanaf 1700 doordeweeks) ~ 60m2)

De 1e en 2e verdieping gaan op stadsverwarming. Wij zijn zuinig met stoken boven, dus stoken alleen wanneer het moet.

Kosten stadsverwarming: 800 euro (12,4 Gj)
Kosten gas 680m3: 800 euro (hier nog min-10a12 me per maand voor douchen en ww in de badkamer)

Tarieven van 2020/2021, overlapt gedeeltelijk.

Als ik mocht kiezen zou ik zelfs nu eerder voor volledig gas gaan, de vaste kosten bij stadsverwarming zijn mijn inziens al vrij hoog .

Ik heb dan wel 3 jaar nog een gastarief van 1,18.
Hopelijk heb je er wat aan

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
Tazzios schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:06:
Alleen op basis van het feit dat je vloerverwarming wil kan niemand je vertellen hoeveel vermogen je nodig gaat hebben,in heel dit topic noem je geen enkele verbruikscijfers.
Zoek eens wat cijfers erbij en ga rekenen want zo te merken ben je er ook nog niet uit of volledig van de stadsverwarming af wilt of niet.

vastrechtkosten, afsluitkosten,
GJ warmte, GJ tapwater per jaar
omrekenen naar KWH met verwachte cop, aanschafkosten installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7N-b2Y3yLIcPEExKxxmrUgaDjB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Grh8yOACaKqH4T1PQysOPfjf.png?f=user_large
Mijn GJ jaar verbruik schommelt tussen de 21 en 27 GJ per jaar

https://convertlive.com/n...oules/naar/kilowattuur#25

Dus 7000 kwh per jaar. En dan? :)
Thanks, hier heb ik zeker wat aan.
En de vaste kosten voor stadsverwarming zijn inderdaad erg duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Vloerverwarming maakt het mogelijk om een duurzame laagtemperatuur bron te nemen zoals een warmtepomp, of je CV in een veel hoger rendement te laten werken door een grote delta T te realiseren. Met stadsverwarming heb je hier helaas niets aan, want je rekent gewoon gebruikte warmte af. Ik denk zelfs dat je meer energie gaat gebruiken in jouw situatie met vloerverwarming, want je wilt je vloer niet teveel laten afkoelen voor het in stand houden van je comfort (traag systeem). Ook heb je extra warmteverliezen via je vloer, die je nu minder hebt.

Dus doe het alleen voor je comfort en de ruimtewinst, maar verwacht misschien ook meer energie kwijt te zijn in de toekomst als je stadsverwarming blijft gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Deze lijkt voldoende:
https://www.samangroep.nl...-kw-binnendeel-wandmodel/

desnoods neem je de 6KW versie.

Maar even terug komend op je doel:
Het doel is een energiezuiniger huis te creëren om zo lagere vaste lasten te hebben en zo eventuele klappen makkelijker te kunnen opvangen (want ZZP-er).
Wil je daadwerkelijk wat voor elkaar krijgen zul je je er toch meer in moeten verdiepen, van stadsverwarming kom je niet zomaar af en je moet installateur vinden die het voor je wil doen of het zelf zoveel mogelijk doen.
Waarbij de installeur natuurlijk niet zomaar iets van dit topic aanschaft en zijn eigen plan heeft en daar in deze tijd ook flink voor zal rekenen. Wanneer je de investering hebt terug verdient met lagere lasten lijkt mij het belangrijkste punt.

Hier een post waarbij een user er concreet mee bezig is ter voorbeeld:
d0s in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
frennek schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:58:
....Ik denk zelfs dat je meer energie gaat gebruiken in jouw situatie met vloerverwarming, want je wilt je vloer niet teveel laten afkoelen voor het in stand houden van je comfort (traag systeem)...
Wel, ik weet niet waar jij slaapt, maar ik slaap niet op de vloer, dus voor het comfort maakt het totaal niets uit dat 's nachts de vloer flink afkoelt.
Ja, vloerverwarming heeft een vertraging, dus je warmt een uur vooraf al op, en je stopt een uur voor je in bed gaat met warmen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
naftebakje schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:06:
[...]
Wel, ik weet niet waar jij slaapt, maar ik slaap niet op de vloer, dus voor het comfort maakt het totaal niets uit dat 's nachts de vloer flink afkoelt.
Ja, vloerverwarming heeft een vertraging, dus je warmt een uur vooraf al op, en je stopt een uur voor je in bed gaat met warmen.
Dat hangt erg per type vloer af. Als het een oud gebouw is met een flinke betonmassa ben je mogelijk uren bezig voordat er een beetje merkbare warmte in je vloer komt. Qua snelheid kan niets op tegen een paar goede radiatoren/convectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
frennek schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:14:
[...]

Dat hangt erg per type vloer af. Als het een oud gebouw is met een flinke betonmassa ben je mogelijk uren bezig voordat er een beetje merkbare warmte in je vloer komt. Qua snelheid kan niets op tegen een paar goede radiatoren/convectoren.
Houtskelet woning van twee lagen a 65m2, de vloer is van betonnen broodjes uit het jaar 1980.
Van de 1e verdieping is in 2003 +/-45m2 bij gebouwd.
Tazzios schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:25:
Deze lijkt voldoende:
https://www.samangroep.nl...-kw-binnendeel-wandmodel/

desnoods neem je de 6KW versie.

Maar even terug komend op je doel:

[...]

Wil je daadwerkelijk wat voor elkaar krijgen zul je je er toch meer in moeten verdiepen, van stadsverwarming kom je niet zomaar af en je moet installateur vinden die het voor je wil doen of het zelf zoveel mogelijk doen.
Waarbij de installeur natuurlijk niet zomaar iets van dit topic aanschaft en zijn eigen plan heeft en daar in deze tijd ook flink voor zal rekenen. Wanneer je de investering hebt terug verdient met lagere lasten lijkt mij het belangrijkste punt.

Hier een post waarbij een user er concreet mee bezig is ter voorbeeld:
d0s in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ja die heeft een nieuwbouwhuis met alle gegevens digitaal in mooie tabellen.
Ik heb een kleine 200 bestanden in gescand, slecht leesbaar en met Hand CAD getekend.
Na 1980 is er 1983 en 2003 nog bijgebouwd wat bij de gemeente bekend is.
Ik vind het erg lastig om z'n berekening te maken omdat er zoveel factoren zijn.
Het testen of een warmtepomp/vloerverwarming geschikt is voor mijn huis door middel van de aanvoertemperatuur en de thermostaat in te stellen kan bijvoorbeeld al niet..

De PV was lekker easy en vond ik ook leuk om zelf te installeren.
Dit is een stuk lastiger omdat er zoveel factoren bij komen kijken, helemaal met een wat ouder huis.
Wat ook iets demotiveert is dat ik het niet zelf ga installeren want anders loop je de subsidie mis.

Maar desondanks wil ik het wel graag, ook omdat mijn stadswarmte 3/4 uit gas bestaat en die vaste lasten van stadsverwarming achterlijk duur zijn.

Zullen de nieuwe ramen/deuren en de vloerisolatie in de zitkuil (a 45m2) en de onder de hoge vloer (20m2) (zoals op de afbeelding) niet wat uitmaken? Of lekt dat op de een of andere manier?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIgYheKf5oHbuOmPA-iNkzT0ebg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zWbFLAAIinDzinl7Oy0sPcWi.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door lifefix op 31-03-2022 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Zomaar een tip die wellicht niet aansluit bij jouw wensen maar wel een idee geeft wat je kunt aanpassen in je huis.

YouTube: Duurzame energie #25 Stadsverwarming duurzamer maken en een grote...

[ Voor 51% gewijzigd door MarkS90 op 31-03-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
frennek schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:14:
[...]Dat hangt erg per type vloer af. Als het een oud gebouw is met een flinke betonmassa ben je mogelijk uren bezig voordat er een beetje merkbare warmte in je vloer komt. Qua snelheid kan niets op tegen een paar goede radiatoren/convectoren.
Hier dikke laag betopor isolatie, daarop vloerverwarming getackerd, en dan 7cm zandcement chape en keramisch parket. Huis koelt 's nachts goed af (16° nachtverlaging, nog geen spouwisolatie in 2 van de 3 gevels), maar is 's ochtends meestal op temperatuur als de thermostaat 90 minuten vroeger mag beginnen aanwarmen (iSense, meeste weekthermostaten hebben zo'n zelflerende functie); daardoor merk je totaal niet dat vloerverwarming traag is.
En we hadden radiatoren; toen en nu zetten we soms de thermostaat naar 18° als we in het weekend overdag weg zijn, bij thuiskomst draai je de verwarming open en na 15 minuten voel je al dat de kilte begint te verdwijnen; vroeger met radiatoren moest je het eerste half uur tegen de radiator hangen.
Dus eigenlijk voelt het minder traag aan dan de radiatoren die we hadden.

Pagina: 1