naftebakje schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:44:
Los van de wijze waarop warmte binnenkomt, is vloerverwarming zonder isolatie duur (in aanleg goedkoper, maar de terugverliestijd is kort; na enkele jaren begin je verlies te maken door de hogere stookkosten); ook is het confort lager omdat de vloer sneller koud is. Vloerverwarming met isolatie is zeer confortabel; je hebt geen ronddwarrelend stof, en geen grote radiatoren. Grote winsten ga je niet maken door de vloerverwarming (in vergelijking met nieuwe lagetemperatuur radiatoren bijvoorbeeld); dus is iets om mee te nemen als de vloer er uit gaat.
Als je toch gaat verbouwen, neem dan zoveel mogelijk isolatie mee, en als het even kan ventilatie met WTW toevoegen; alle warmte die je in je huis kan houden is winst (ook in de zomer: het kan dan de warmte helpen buitenhouden, of je airco veel zuiniger maken).
No Hands schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:57:
Vloerverwarming neemt niemand om de rentabiliteit denk ik, maar om het comfort/voorbereiden op gasloos/lage temperatuur verwarmen..
Stadsverwarming staat hier helemaal los van, dat is gewoon waar je warmte vandaan komt.
Heren, ik ben denk ik niet erg duidelijk geweest. Wat ik eigenlijk bedoel is of het geen gekkenwerk is om het te installeren. Ja het is voor de comfort en de radiator ruimtewinst.
naftebakje schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:44:
Zonnepanelen zijn met de huidige prijzen erg rendabel, ook in BE waar salderen is afgeschaft. Moet je er niet voor lenen, leg dan al wat je kan. Belangerijke bedenking om wél "teveel" te leggen: je hebt 2 zomermaanden overschot, maar in de 10 andere maanden heb je minder tekort ==> meer winst dan verlies.
Warmtepomp is zeer interessant, zeker als je LTV hebt (vb vloerverwarming); hierbij heb je natuurlijk meer energie nodig in de winter dus nog interessanter om "teveel" zonnepanelen te hebben; in de zomer kan je goedkoop beperkte koeling voorzien (je vloer mag niet zo koud dat het condenseert). Ook is alle extra isolatie hier een superbonus, naast het lagere verbruik kan je door de lagere warmtebehoefte een goedkopere warmtepomp met lager vermogen plaatsen.
Ja ik hoor wat je zegt over de zonnepanelen. Ik ze twee jaar terug zelf geinstalleerd op mijn platte dak en heb met deze reden vorige jaar nog twee panelen toegevoegd. totaal 3650wp met een omvormer van 3000w met twee strings, oostwest.
Als ik nog verder zou gaan uitbreiden moet dat op het stuk dak waar tot een uur of 13 a 14 geen zon op staat door de extra verdieping van de buren.
Maar wat zal ik dan doen, een extra omvormer of een totaal nieuwe of de huidige verder overbelasten

Tazzios schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:24:
Geef eerst eens aan wat je ervan verwacht/wat je doelen zijn. Of iets 'rendabel' is kan niemand je vertellen indien we het doel niet weten, warme voeten of minder verbruik of....?
vloerverwarming/zonneboiler/warmtepomp/zonnepanelen zijn allemaal verschillende installaties waarbij je nu alleen wat achtergrondinfo
geeft bij de vloerverwarming.
Om advies te kunnen geven of een installaties 'fijne toevoeging' gaat zijn en of dat kan mist dus doel en verdere uitleg.
Wat ik nu zou zeggen is; hoh 15 vloerverwarming en die verwarmen met warmtepomp.
Eveneens excuus voor de onduidelijkheid.
Meer comfort in woonkamer is zeker een wens maar dit zal al deels verholpen worden door de nieuwe ramen en deuren die altijd lekker tochten op een winderige dag. Het doel is een energiezuiniger huis te creëren om zo lagere vaste lasten te hebben en zo eventuele klappen makkelijker te kunnen opvangen (want ZZP-er).
En dan warmtepomp solo voor de vloerverwarming? of op een of andere manier merge met de stadsverwarming?
Cpt.Chaos schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:36:
Hoh 10 vloerverwarming, vattenfall bellen dat ze die warmtewisselaar van de stadsverarming kunnen stoppen waar de zon niet schijnt en een warmtepomp neerzetten.
Een all in one l/w kan prima, denk aan een daikin altherma bijvoorbeeld. Heb je ergens 60x100 cm om dat kwijt te kunnen?
Een zonneboiler is achterhaald. Zonnepanelen en een wp met cop 2-2,5 voor sww is efficiënter.
Welk model Daikin zou ik nodig hebben om van de warmtewisselaar af te kunnen? Ik heb 60x100 cm over in een schuur aan huis. (Hier is alleen geen fundering of vloerisolatie, wel betonnen klinkers. Nooit nat maar wel koud. Kan dat? Wel een ideale plek want dan staat hij bijna naast de buiten unit ).
En hoeveel Wattpiek zonnepanelen zou ik nodig hebben om de wp te coveren?
[
Voor 0% gewijzigd door
teacher op 30-03-2022 00:05
]