Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor het resultaat zie: https://gathering.tweaker...update_message/71036032/0

Jelte in "Desktop voor sketchup, beetje programmer..."
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In mijn nieuwe werk heb ik helaas een laptop die aardig dichtgetimmerd is. Ik kan er nauwelijks software op installeren en alle internetverkeer loopt via een VPN die ik niet kan uitzetten.
En dan is de Surface Go die ik verder nog heb liggen toch wel beperkt. Zeker omdat ik zin heb om weer te gaan gamen.

De desktop gaat voornamelijk gebruikt worden voor:
- In Sketchup 3d projectjes ontwerpen
- Beheren van Home Assistant, Synology NAS en allerlei applicaties die daaromheen draaien
- Beperkt programmeren in Python
- Gamen en dat hoeven niet de meest recente games te zijn

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor nu wil ik een systeem kopen met geïntegreerde GPU om later als de prijzen van losse videokaarten (hopelijk) zijn gezakt een mooie kaart op de kop te tikken. Met wat oudere games vermaak ik me wel even.
Ik mik op maximaal €1000 zonder videokaart, liefst minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De randapparatuur is er (scherm, toetsenbord, muis etc), verder niets.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van de BBG van maart heb ik het 1440p systeem gepakt en iets aangepast:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 224,-€ 224,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-I Gaming€ 205,31€ 205,31
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 79,62€ 79,62
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 33,65€ 33,65
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BB/16€ 79,-€ 79,-
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 109,90€ 109,90
Totaal€ 851,38

Ik heb de videokaart eruit gelaten en het geheugen naar 16gb gezet, dat lijkt me zat voor nu. Wel één reepje, zodat er later nog een tweede bij te plakken is.
Meer harde schijfruimte is absoluut niet nodig. Heb een nas staan, waar de grote bestanden op staan. Dus alleen windows, applicaties en games (dat zal de bulk zijn) hoeven erop te staan. Tot nu to had ik aan 512gb ook genoeg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ga graag voor de AMD CPU. Voor zover ik kan zien heeft deze de beste geïntegreerde GPU beschikbaar en is deze aardig zuinig. Ook van de kast ben ik gecharmeerd, niet te groot wel goede koeling, klinkt goed.
Verder maakt het me niet echt uit, liefst wel kwaliteitsspul, zodat ik er van op aan kan dat het nog wel even mee kan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Waar mogelijk de keuze voor een zuinigere en stillere optie. De desktop komt in de woonkamer te staan en ik vind het onzin om meer energie te gebruiken dan nodig.

Ga je overklokken?
Overklokken is gewoon niet nodig. Dat was vroeger leuk en nuttig, nu wil ik gewoon een werkend systeem dat stil en zuinig is met stroom.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik een desktop in elkaar gezet heb, dus ik loop hopeloos achter rondom kennis van onderdelen. Hopelijk kunnen jullie me erbij helpen :)

Daarbij heb ik nog onderstaande vragen:
- In hoeverre is het nuttig om 32gb te hebben nu? Tot nu toe merk ik weinig van de beperking van 16gb die ik in mijn vorige en huidige laptop heb zitten. Scheelt toch weer wat.
- De BBG is alweer een maandje geleden opgesteld en de prijzen zijn soms lager en voor sommige onderdelen hoger (grote kans juist door deze BBG ;)). Hebben jullie nog tips? Eigenlijk is alles nog bespreekbaar, behalve de CPU en de kast.
- Of moet ik het met mijn wensen over een hele andere boeg gooien?

Beste antwoord (via Jelte op 24-03-2022 15:30)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:10
Jelte schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:23:
[...]
Dit is een mooie kast, net iets groter dan een NR200P en daardoor past een M-ATX board en APX voeding. Nadeel met die APX voeding is dat je dan beperkt bent tot een korte video kaart. Een 3060 lijkt al niet te passen.
Oftewel, dan zou je voor deze kast toch voor de dure SFX moeten gaan. En dan heb je alleen het voordeel van het eventueel goedkopere M-ATX moederbord, wat weer wordt gecompenseerd door de extra ventilatoren.

Waarom dan niet gewoon voor die NR200P gaan? Even nadenken nog.
Een 20cm lange kaart als de ASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition past in een kast als de Intertech met een ATX voeding - deze lijst is korter dan 245 mm. Goede ventilatoren hoeven niet duur te zijn - Arctic F12 PWM PST Zwart (3-pack)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Is mini ITX een must? Als het iets groter mag zou je deze thread eens door kunnen kijken, je voorstel is duur voor de prestaties.
Ik zoe 32 GB RAM erin zetten, het is nu niet zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

Meeste van dat systeem is prima.

Het gaat alleen een beetje mis op :
Ik heb de videokaart eruit gelaten en het geheugen naar 16gb gezet, dat lijkt me zat voor nu. Wel één reepje, zodat er later nog een tweede bij te plakken is.

Dat klinkt logish, maar
AMD Ryzen, en al helemaal de APU varianten hebben enorm voordeel dual-channel ram. Zeker als je op de apu wilt gamen laat je een behoorlijke portie performance liggen als je maar 1 reepje gebruikt. Dus je wilt er 2. En Mitx heeft meestal maar 2 ramsloten, dus achteraf verhogen geheugen bijprikken is dan wat duurder(nieuw kopen, oude verkopen)

Dus ik zou je echt willen aanraden om nu voor dual channel te gaan. Dan moet je allen bedenken of dat 16 of 32 GB moet zijn. Kwa prijs is het niet zo spannend. Maar zonde van het geld als je het toch niet gebruikt. Voor gamen en wat mid-sized projecten in python is 16GB prima. Ik heb geen idee hoe ram hongerig sketchup is.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-5-5600g/images/igp-battlefield-v-1920x1080.png
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-5600g/20.html

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 24-03-2022 10:21 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@martyw Dank voor de tip.
Wel wil ik voorbereid zijn op een echte videokaart later. En een mooie kleine stille kast is me wel wat waard. En ik weet niet welke form factors er allemaal zijn op dit moment, maar een fullsize desktop kast heb ik liever niet. Ik ga er geen bergen aan extra kaarten en harde schijven meer in doen, zoals vroeger (4 harde schijven en een video, wifi en audio kaart :D), dus die extra ruimte is dan gewoon onzin in mijn ogen. Zit er tegenwoordig nog iets tussen ITX en full-size?

@heuveltje Ah, dat is dus de reden voor de twee repen. Dat is een goede. Dankjewel.

[ Voor 9% gewijzigd door Jelte op 24-03-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

Jelte schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:07:
@martyw Dank voor de tip.
, dus die extra ruimte is dan gewoon onzin in mijn ogen. Zit er tegenwoordig nog iets tussen ITX en full-size?
Helaas niet echt, heb ik me ook al eens over lopen verwonderen.
Je hebt M-atx. Net iets kleiner dan ATX, maar nog altijd veel groter dan M-ITX

Dell/HP etc hebben vaak wel prebuilds die meer op 50% zitten, maar daar loop je weer tegen alle niet-standaard hardware aan....

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 24-03-2022 11:09 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
En wat zou dan goedkoper kunnen in de build? Een andere kast, moederbord en voeding lijkt me?

Een snelle zoektocht op kasten die een M-atx levert me nog niet echt resultaat op. Heeft er iemand een tip voor een goede M-ATX kast, zonder allerlei ruimte voor een 2,5/3,5" zaken. Dat gaan we toch niet gebruiken. M2 SSD is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 20:33
Iets als onderstaand systeem? De kast heb ik vooral gekozen op beperkte grootte, mogelijks zijn er wel betere kasten voor ca. € 20 extra. Het volledige systeem is ruim € 200 goedkoper.

1MoederbordenGigabyte B550M AORUS PRO-P€ 95,-€ 95,-
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 49,90€ 49,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,45€ 24,45
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 74,90€ 74,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 750W€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 638,05

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Iets kleiner alternatief is Inter-Tech IM-1 Pocket, moeten wel nog een of twee ventilatoren bij.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 24-03-2022 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:44
Een niet modulaire voeding is geen goed idee in een behuizing waar geen ruimte is om kabels fatsoenlijk weg te werken. Van die kabels heeft een Formula Gold 750w er juist heel veel. 6 van de 8 kabels worden in bovenstaand systeem niet gebruikt. pricewatch: Corsair TX550M (2021) is dan een veel betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Goede tips allemaal. Dank voor de ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Uszka schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:09:
Een niet modulaire voeding is geen goed idee in een behuizing waar geen ruimte is om kabels fatsoenlijk weg te werken. Van die kabels heeft een Formula Gold 750w er juist heel veel. 6 van de 8 kabels worden in bovenstaand systeem niet gebruikt. pricewatch: Corsair TX550M (2021) is dan een veel betere oplossing.
Is 550W voldoende voor een fatsoenlijke videokaart later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
martyw schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:05:
Iets kleiner alternatief is Inter-Tech IM-1 Pocket, moeten wel nog een of twee ventilatoren bij.
Dat ziet er uit als een mooie kast. Dank! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:44
Jelte schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Is 550W voldoende voor een fatsoenlijke videokaart later?
RTX 3060 gaat prima. Meer moet je niet willen in een dichte compacte behuizing als de hierboven genoemde Inter-Tech en Fractal Design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
martyw schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:05:
Dit is een mooie kast, net iets groter dan een NR200P en daardoor past een M-ATX board en APX voeding. Nadeel met die APX voeding is dat je dan beperkt bent tot een korte video kaart. Een 3060 lijkt al niet te passen.
Oftewel, dan zou je voor deze kast toch voor de dure SFX moeten gaan. En dan heb je alleen het voordeel van het eventueel goedkopere M-ATX moederbord, wat weer wordt gecompenseerd door de extra ventilatoren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Jelte schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Een 20cm lange kaart als de ASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition past in een kast als de Intertech met een ATX voeding - deze lijst is korter dan 245 mm. Goede ventilatoren hoeven niet duur te zijn - Arctic F12 PWM PST Zwart (3-pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Aan mij dus de vraag of ik dat voldoende vind voor gamen. Ik ben iemand die graag opties openlaat. En als ik nu dus wat geld bespaar door voor de M-ATX te gaan, met deze Inter-Tech, beperkt me later mogelijk in videokaarten.

Maar goed hoeveel wil ik eigenlijk aan videokwaliteit. Alles is beter dan wat ik nu gewend ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Jelte schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:03:
Aan mij dus de vraag of ik dat voldoende vind voor gamen. Ik ben iemand die graag opties openlaat. En als ik nu dus wat geld bespaar door voor de M-ATX te gaan, met deze Inter-Tech, beperkt me later mogelijk in videokaarten.

Maar goed hoeveel wil ik eigenlijk aan videokwaliteit. Alles is beter dan wat ik nu gewend ben.
Op 1440p valt er aardig te gamen met deze kaart, zeker als je niet de nieuwste games op Ultra speelt, zie bv https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html. Als je ambitie naar 4K gaming gaat, of naar 144fps gaming op 1440p dan zou ik het hogerop zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 24-03-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Top dankjewel voor al deze inzichten :) Blij mee.

Wat nog niet helemaal zeker is dan het moederbord en de koeler. Enige echte eis die ik heb is dat het een recent moederbord is dat nog wel even mee kan met recente Bluetooth (heb nogal wat bluetooth zaken die ik standaard zal gebruiken (niet met gamen waarschijnlijk). En voor de CPU koeler dat die goed koelt (duh) en stil zijn werk doet.
Heb nu voor de pricewatch: ASUS TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI) gekozen. Eigenlijk alleen op basis van dat die dezelfde chip heeft als het moederbord uit de BBG en bluetooth 5.1 heeft.
Voor nu heb ik de koeler die bij de BBG had gekozen. Maar dat kan misschien een hogere zijn, omdat deze Inter-Tech misschien wat meer ruimte heeft?

Dan wordt het lijstje tot nu toe:
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 138,46€ 138,46
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,90€ 69,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 33,65€ 33,65
1VentilatorenArctic F12 PWM PST Zwart (3-pack)€ 15,-€ 15,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C17BBK2/16€ 79,90€ 79,90
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 104,90€ 104,90
Totaal€ 730,71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
De pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition is 154,5mm hoog. Dat wordt wel erg krap. Maargoed, dan mogelijk wel een stuk stiller. Of is dat maar peanuts ten opzichte van de Pure Rock 2?

edit: die Pure Rock 2 is ook al 155. Dat maakt dus niet meer uit. Geluid is volgens specificaties wel flink minder. Daar wil ik best wat voor betalen.
Maar of die Scythe past? In de hoogte wel, verder is het een flink blok.

[ Voor 35% gewijzigd door Jelte op 24-03-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Jelte schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:32:
De pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition is 154,5mm hoog. Dat wordt wel erg krap. Maargoed, dan mogelijk wel een stuk stiller. Of is dat maar peanuts ten opzichte van de Pure Rock 2?

edit: die Pure Rock 2 is ook al 155. Dat maakt dus niet meer uit. Geluid is volgens specificaties wel flink minder. Daar wil ik best wat voor betalen.
Maar of die Scythe past? In de hoogte wel, verder is het een flink blok.
De Be Quiet is goed genoeg voor deze CPU - heel veel stroom gebruikt hij niet, zie https://tweakers.net/revi...bruik-en-efficientie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ok, dat geloof ik. Maar is hij dan ook stil? Voor de extra reductie van het geluid betaal ik graag €17 meer.
Alhoewel er natuurlijk meer ventialtoren in de kast zitten.

Ach, als ik me er echt aan irriteer kan ik altijd nog een andere koeler kopen. Niet te moeilijke doen Jelte :)

Dan denk ik dat ik er ben. Dank voor je hulp allen en zeker @martyw. Een boel inzichten gegeven die me fijn hebben geholpen.

Nu bedenken of ik het nu bestel, of dat ik prijsverlagingen afwacht. (grote kans het eerste, want ik wil natuurlijk dat ding hier hebben staan ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Jelte schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:48:
Ok, dat geloof ik. Maar is hij dan ook stil? Voor de extra reductie van het geluid betaal ik graag €17 meer.
Alhoewel er natuurlijk meer ventialtoren in de kast zitten.

Ach, als ik me er echt aan irriteer kan ik altijd nog een andere koeler kopen. Niet te moeilijke doen Jelte :)

Dan denk ik dat ik er ben. Dank voor je hulp allen en zeker @martyw. Een boel inzichten gegeven die me fijn hebben geholpen.

Nu bedenken of ik het nu bestel, of dat ik prijsverlagingen afwacht. (grote kans het eerste, want ik wil natuurlijk dat ding hier hebben staan ;))
Let nog wel even erop dat het moederbord voorzien is van een recente BIOS versie - zie de thread die ik linkte, en ook https://www.asus.com/Moth...-PLUS-WI-FI/HelpDesk_CPU/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Gelukkig is die te upgraden zonder CPU via usb :)

Alles in deze build lijkt redelijk constant te zijn in prijs. Dus bestellen maar! :D

[ Voor 47% gewijzigd door Jelte op 24-03-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Maar je begon met mikken op €1k zonder GPU, dan zit dit daar niet eens zo heel ver boven en heeft wel een betere CPU (en je hebt je GPU ook al :) ) (En 32 GB RAM)
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H AX DDR4€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition€ 469,-€ 469,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,90€ 69,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,45€ 24,45
1VentilatorenArctic F12 PWM PST Zwart (3-pack)€ 15,-€ 15,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 129,90€ 129,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 55,90€ 55,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 104,90€ 104,90
Totaal€ 1.197,05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Nope, gaan we niet doen. Dit is het. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dinsdag ontvangen en vlot in elkaar gezet. Als in het moederbord heb ik er 6 keer in gezet en weer uit omdat ik iets niet goed gedaan had.
Maar daarna gewoon goed gegaan.

Wel een belangrijke opmerking. In de ATX opstelling die ik nu heb. Passen in deze kast slechts één ventilator bovenin en één onderin. Bovenin zit de ATX voeding in de weg. En onderin de aansluitingen onderin op het moederbord (de front zaken zoals, audio, knoppen en ledjes).

Wel vermoed ik dat in deze opstelling gewoon een full size videokaart erin past. De voeding is daarvoor kort genoeg. Al zou je dan wat meer moeite moeten doen met het wegwerken van de bekabeling van diezelfde voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Jelte schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:15:
Dinsdag ontvangen en vlot in elkaar gezet. Als in het moederbord heb ik er 6 keer in gezet en weer uit omdat ik iets niet goed gedaan had.
Maar daarna gewoon goed gegaan.

Wel een belangrijke opmerking. In de ATX opstelling die ik nu heb. Passen in deze kast slechts één ventilator bovenin en één onderin. Bovenin zit de ATX voeding in de weg. En onderin de aansluitingen onderin op het moederbord (de front zaken zoals, audio, knoppen en ledjes).

Wel vermoed ik dat in deze opstelling gewoon een full size videokaart erin past. De voeding is daarvoor kort genoeg. Al zou je dan wat meer moeite moeten doen met het wegwerken van de bekabeling van diezelfde voeding.
Goede feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ok het heeft even geduurd maar ik heb een videokaart erbij aangeschaft. Zat te speuren naar een mooie aanbieding voor een Gigabyte 3060ti, maar die kwam niet.
Vanmorgen zag ik een Gigabyte 6700xt voor uiteindelijk €525. Dat vond ik een goede. Dus die gaat komen.

Hopelijk een keuze waar ik blij mee ga zijn :)
Pagina: 1