vvw pomp: 24/7 verbruik, vervangen en koeling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Beetje vage titel, maar wou alle steekwoorden er even in kwijt. Punt is, wij hebben een huis uit 2011 met op de gehele begage grond (110m2) vloerverwarming met 6 groepen. De pomp is een Grundfos UPS025-40 130. En daar vallen me nu wat dingen aan op, plus dat ik aansluitend ook eea afvraag.

Verbruik
Gisteren viel me op dat de pomp 24/7 aan het draaien is. Hij staat op stand 2 (van de 3) en op de pomp geeft deze middels het tabelletje aan: P1(W) = 36. Ik heb er even een Eve Energy tussen gehangen en voila: hij verbruikt exact 36 Watt continu.

Als ik zie dat ons standbyverbruik 125 Watt is, dat is bijna 1/3e daarvan dus deze pomp. Kijk ik naar een vervanging dan verbruikt die bij dezelfde H[m]=2,1 en Q[m3/h]=1,0 waardes ±13 Watt. Dat is continu, dus een besparing van 23 Watt bij 24/7 gebruik, maar deze Alpha2 heeft zelfs een Auto-Adapt functie waar ik zo op terugkom. 23 Watt besparing is toch even 201 kWh op jaarbasis en dat is met onze huidige tarieven van € 0,35 voorlopig een besparing van € 70 op jaarbasis, minstens.

Auto-adapt en is dit vvw-koeling?
Na het nodige opzoeken zie ik ook soms reacties van mensen die zeggen dat de vloerverwarming in de zomer een soort koeling is als je pomp 24/7 draait. Omdat er niet verwarmd wordt (geen warmtevraag) maar wel water in de vloer van 15-20C rondgepompt wordt. Dit zou (deels) kunnen verklaren waarom het in hartje zomer bij ons zonder verdere zonwering beneden makkelijk 3 graden koeler blijft dan boven (waar we alleen radiatoren hebben). Maar deels zal het ook door het schuine dak komen (huis is BG+1 verdieping met schuin dak).

Kortom: klopt het dat het een soort van koeling is? Ik merk wel dat als ik op sokken op onze pvc vloer rondloop dat die inderdaad lekker koel aanvoelt met warme dagen zoals gisteren. Misschien moet ik eens proberen de pomp uit te zetten voor een dag?

Dat doet me ook denken aan de auto-adapt functie van de nieuwere pompen zoals de Alpha2 van Grundfos. Het lijkt mij dat als het rondpompen van niet-verwarmd water inderdaad tot een soort koeling leidt, dat je juist geen auto-adapt wilt hebben of hoogstens dat je 's nachts de pomp uit laat slaan. Zie ik dat goed?

Vervangen
Verbeter me als ik het verkeerd zie, maar het lijkt mij een no-brainer om de pomp te gaan vervangen, toch? Ongeacht de auto-adapt functie. Voor pakweg € 270 heb ik een vrijwel 1:1 vervanger die bij 24/7 continu gebruik gewoon een jaarlijkse besparing van €70 oplevert. Na 4 jaar terugverdiend, met de huidige energieprijzen die we hebben, wellicht sneller dus. En sowieso wellicht sneller als een auto-adapt functie ook nog eens helpt.

Om af te sluiten: ik zag dat er ook pompen van Grundfos zijn die via een app te bedienen zijn, heb er nog niet heel erg naar gekeken, maar zijn er (mag natuurlijk ook een ander merk zijn) pompen die je kan programmeren? Daarmee bedoel ik: dat je bijv. een zomerstand voor koeling hebt (langzaam rondpompen), een nachtstand met zelf in te stellen tijden (pomp uit bij geen warmtevraag) en dat zelf kan instellen volgens tijdschema's en zelfs seizoensgebonden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:19
Ik heb er zelf om deze reden een pomp schakelaar tussen gezet. Zijn te verkrijgen in vele soorten, ik heb voor deze gekozen. https://www.bol.com/nl/nl...hakelaar/9200000021782900

Deze schakelt de pomp in bij een door jouw ingestelde aanvoer temperatuur (je plaatst een sensor op de aanvoerleiding) en uit wanneer er geen warmtevraag is. Bovendien laat deze de pomp 1x per 24 uur draaien zodat deze niet vast gaat zitten. Met name handig in de zomer bijvoorbeeld als er geen warmtevraag is.

Goedkoop en werkt prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Koeling met het alleen laten draaien van een pomp kan niet. De warmte die je wil onttrekken uit de vloer moet ergens heen, daar heb je toch iets van een warmtepomp o.i.d. voor nodig.

Ik zou gewoon een pompschakelaar halen, stuk voordeliger dan een nieuwe pomp. En een pomp uit 2011 kan nog wel een aantal jaartjes mee. Wel zorgen dat de sensor op een stuk buis zit wat snel warm wordt (dichtbij de ketel, of op een buis van een radiator die altijd wel aanstaat). En de inschakeltemperatuur niet te hoog zetten, graadje of 30 is prima. Anders duurt het te lang voor de pomp aanslaat en dat is weer zonde van de warmte die dan je vloer niet kan bereiken.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
maussert schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:52:
Ik heb er zelf om deze reden een pomp schakelaar tussen gezet. Zijn te verkrijgen in vele soorten, ik heb voor deze gekozen. https://www.bol.com/nl/nl...hakelaar/9200000021782900

Deze schakelt de pomp in bij een door jouw ingestelde aanvoer temperatuur (je plaatst een sensor op de aanvoerleiding) en uit wanneer er geen warmtevraag is. Bovendien laat deze de pomp 1x per 24 uur draaien zodat deze niet vast gaat zitten. Met name handig in de zomer bijvoorbeeld als er geen warmtevraag is.

Goedkoop en werkt prima :)
Thanks, dat klinkt inderdaad als een prima oplossing en niet duur.

Ik probeer alleen even te begrijpen hoe dat met die aanvoerleiding dan werkt: als er warmtevraag komt, maar de pomp staat uit, hoe kan de aanvoerleiding dan warm worden? Want er wordt immers geen water rondgepompt, toch? Of mis ik nu een schakel in het proces?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@MooDyBLueS het zal je CV-ketel/warmtepomp, die zelf ook een pomp hebben, wel lukken om warm water naar de verdeler van je vloerverwarming te pompen. Dus dat eerste stukje leiding zal wel warm worden. Alleen zal het zonder pomp van de vloerverwarming niet (goed) je vloer in gaan en ben je alleen in je verdeler aan het mengen voordat het weer retour gaat naar je CV-ketel/warmtepomp :)

Je kunt het makkelijk zelf testen: pomp van de vloerverwarming uit en kijken waar de aanvoer warm genoeg wordt om als meetpunt te kunnen gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 24-03-2022 10:50 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:10:
ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Koeling met het alleen laten draaien van een pomp kan niet. De warmte die je wil onttrekken uit de vloer moet ergens heen, daar heb je toch iets van een warmtepomp o.i.d. voor nodig.

Ik zou gewoon een pompschakelaar halen, stuk voordeliger dan een nieuwe pomp. En een pomp uit 2011 kan nog wel een aantal jaartjes mee. Wel zorgen dat de sensor op een stuk buis zit wat snel warm wordt (dichtbij de ketel, of op een buis van een radiator die altijd wel aanstaat). En de inschakeltemperatuur niet te hoog zetten, graadje of 30 is prima. Anders duurt het te lang voor de pomp aanslaat en dat is weer zonde van de warmte die dan je vloer niet kan bereiken.
Got it, een pompschakelaar is dus sowieso de makkelijkste stap. Helder blog ook, thanks!

Ik zit er wel even mee dat onze vloerverwarming de gehele beneden verdieping voorziet en dus nergens radiatoren zijn. Boven wel, maar die zijn allemaal zone-gestuurd, dus zeggen niks over de vloerverwarming. Kom ik daarmee niet in een catch-22 scenario dat als de pomp uitstaat (door de schakelaar) en er warmtevraag is, dat de aanvoerleiding niet warm wordt omdat de pomp niet ronddraait?

Een ander idee waar ik aan zit te denken is: ik heb dus een Eve Energy, die kan ik volgens tijdschema's laten in- en uitschakelen. Onze (vloer)verwarming werkt allemaal via Tado en beide zitten in Homekit. Homebridge staat op de planning, die meer parameters van Tado in Homekit Automations beschikbaar maakt en dus zou ik ook zelf middels automation een tweetal basic scenario's kunnen maken als startpunt:
1. Wanneer Tado thermostaat beneden aanslaat, moet ook de Eve Energy aan
2. Elke nacht om 3u even 5 min draaien
Vervolgens kan ik wat uitgebreidere scenario's maken waarin bijv. de pomp nog X min/uur blijft draaien nadat de thermostaat uitslaat of juist aangepaste schema's aan het seizoen, noem maar op.

Ik heb er nu maar 1, maar die dingen zijn slechts €30 grofweg.

Hoe zie jij dit?

En over die koeling: ik snap helemaal wat je bedoelt, het zal sowieso ook geen actieve koeling zijn, maar ik bedoel: als het water in de vloer 15 graden is en de omgevingstemperatuur in de kamer is 23 graden met zelfs een zonnetje die op de vloer schijnt, dan is het logisch dat de temperatuur in het rondgaande water ietwat opwarmt. Evenals dat het logisch is dat warmte bij transport verloren gaat, dus puur door het rondstromen van het water zou er een klein beetje warmte steeds verloren gaan. En andersom: als het oppervlak van de vloer door de omgeving en zon warm gemaakt wordt (we weten allemaal dat een vloer waar de zon op schijnt echt goed warm wordt) dan zou je toch zeggen dat 15C water in die vloer ervoor zou zorgen dat het afkoelt. Dit itt stilstaand water wat alleen maar mee opwarmt en dan nergens heengaat. Dat is wat ik met het koelen bedoelde. Maar ik heb natuurlijk geen idee hoe groot dit effect is, misschien is het inderdaad wel te verwaarlozen. Het is dat ik geen infrarood thermometer voor oppervlakken heb, anders zou ik twee gelijkwaardige warme dagen eens kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:49:
@MooDyBLueS het zal je CV-ketel/warmtepomp, die zelf ook een pomp hebben, wel lukken om warm water naar de verdeler van je vloerverwarming te pompen. Dus dat eerste stukje leiding zal wel warm worden. Alleen zal het zonder pomp van de vloerverwarming niet (goed) je vloer in gaan en ben je alleen in je verdeler aan het mengen voordat het weer retour gaat naar je CV-ketel/warmtepomp :)

Je kunt het makkelijk zelf testen: pomp van de vloerverwarming uit en kijken waar de aanvoer warm genoeg wordt om als meetpunt te kunnen gebruiken.
We hebben stadswarmte, maar dat zal verder natuurlijk niet uitmaken voor het geheel ga ik vanuit.

Goede tip van het testen! Ga ik gelijk even doen, er is nu immers geen warmtevraag, alles heeft al dagen uitgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Gizz Dat was supersimpel! De buis met de rode pijl in onderstaande foto werd binnen no-time goed warm nadat de klep (onderin) open ging. Ik had de stekker van de pomp eruit gehaald, thermostaat even op 23 graden gezet (het is 20,8 binnen) en binnen pakweg 30 seconde werd de aanvoerleiding warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNkirnezcba66Wau3tnqd6nprdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1qzDnOKcszTYkc9i69fpPzn.png?f=fotoalbum_large

Het viel me ook op dat de buis al heel snel echt heel warm werd, zo warm dat ik hem niet vast kon blijven houden met blote handen. Is daar nog iets aan in te stellen denken jullie? Stadswarmte zelf kan natuurlijk niks aan ingesteld worden en levert geloof ik 65C, maar er zitten 2 draaiknoppen zoals je op de foto kan zien. De rechter in de aanvoer zit op 5 (max dus) en de linker op 4 (van 5). Er zitten ook wat instructieblaadjes van de installateur bij en die zeggen dat deze stand ook ingesteld moet staan. Het lijkt mij echter dat dit alleen iets zegt over de doorvoersnelheid en niet de temperatuur, toch?
Pagina: 1