Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-06 14:00
Ik zoek een?
Vaste (voip) telefoon met wat extra mogelijkheden om efficiënter te werken. Mag ook een software oplossing zijn op iets al bijvoorbeeld een raspberry pi.

Wat is je budget?
<500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Werk thuis en wil graag een vaste telefoon die ook:
  1. Aangeven wat het telefonische spreekuur is
  2. Belmenu kunnen aanmaken
  3. Rekening kunnen houden met vakantie of weekend
Wat heb je zelf al gevonden?
Heb softwarematige oplossingen gevonden bij VOIP aanbieders. Je kunt daar een heel belscript optuigen met alle gewenste mogelijkheden. Past perfect, nadeel is continue kosten.

Zou fijn zijn als deze mogelijkheden ook in een hardwarematige (eventueel met wat software) oplossing zitten. Het nadeel aan de VOIP diensten zijn de terugkerende kosten. Geef liever in één keer wat meer uit.

Welke vragen heb je hier nog over?
Bestaat dit? Of ben ik aangewezen op VOIP dienstverleners met eigen software?

(Update: zie dat de titel niet goed is. Kan het helaas niet meer aanpassen)

[ Voor 3% gewijzigd door peer1979 op 24-03-2022 08:32 . Reden: Opmerking over onjuiste titel ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:26
https://www.asterisk.org/
Kijk hier eens naar, open source telefoon centrale, helemaal gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Dank swhnld! Heb wat YouTube filmpjes bekeken en de website, ziet er wel uit als een tool met een stijle leercurve. Zoek toch wat eenvoudigere oplossing.

Kijk nu naar https://www.3cx.com, die webinterface biedt exact wat ik wil (niet te complex).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:26
Als ik dit lees https://www.3cx.com/ordering/pricing/ dan krijg je mogelijk wel kosten in 2de jaar, dus let goed op je keuzes. En support is ook gelijk 75 dollar per ticket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Self hosted is gratis zoals ik het lees bij hen, ook in 2de jaar, dat support moet ik het zonder stellen denk ik.

Weet niet of dit kan, heb nog niet genoeg gelezen. Maar ik denk nu aan zoiets:

telefoon abbo -> router -> raspberry pi + 3xc -> vaste telefoon

Heb nu een analoge vaste telefoon, die op het modem is aangesloten op de phone poort. Zoals ik het begrijp, is dit gewoon een voip dienst. Zou mooi zijn als ik die voip dienst kan doorlussen naar de pi met 3xc. Iemand zoiets al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 22:33
Freeswitch kan een alternatief zijn. Vond ik persoonlijk handiger/toegankelijker dan asterisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat wil je precies doen met je telefoon?

Bij veel providers kun je tegenwoordig gewoon SIP-gegevens opvragen (want intern gebruiken ze bijna allemaal inmiddels VOIP), je moet dus alleen een SIP-client hebben mits je provider daaronder valt. Anders kun je bijvoorbeeld een FRITZ!Box gebruiken om zowel DECT als SIP open te stellen binnen je netwerk.

Maar ik vraag me af waarom je een Raspberry Pi nodig zou hebben, is er een concrete behoefte of lijkt het je gewoon leuk om een eigen belcentrale te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Oon schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:46:
Wat wil je precies doen met je telefoon?
  • Aangeven wat het telefonische spreekuur is
  • Belmenu kunnen aanmaken
  • Rekening kunnen houden met vakantie of weekend
Zit nu bij KPN met een Experiabox 8. Het laatste puzzelstukje is hoe ik het vaste telefonie abbo van KPN kan doorgeven via een ethernetpoort. Nu is het blijkbaar alleen mogelijk via de PHONE poort (analoog, dect).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

peer1979 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:49:
[...]
  • Aangeven wat het telefonische spreekuur is
  • Belmenu kunnen aanmaken
  • Rekening kunnen houden met vakantie of weekend
Zit nu bij KPN met een Experiabox 8. Het laatste puzzelstukje is hoe ik het vaste telefonie abbo van KPN kan doorgeven via een ethernetpoort. Nu is het blijkbaar alleen mogelijk via de PHONE poort (analoog, dect).
Bij KPN kun je gewoon SIP-gegevens opvragen: https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials
Deze link is te vinden op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm, mocht je het niet vertrouwen

Let wel dat je maar één SIP-verbinding kan hebben, dus je moet dan vanuit je belcentrale weer doorschakelen naar je interne netwerk. Ik doe dat dmv een FRITZ!Box, die heeft zowel een DECT-basisstation ingebouwd als de mogelijkheid om over LAN telefoons aan te sluiten.

Als je dus gebruik wil maken van Asterisk of een andere belcentrale dan zet je daar je SIP-gegevens in, vanaf dat moment is je huidige DECT-telefoon niet meer beschikbaar, en dan heb je een DECT-telefoon (of basisstation) nodig die dan weer met die belcentrale kan verbinden. Je krijgt dan dus RPi met Asterisk -> DECT-VOIP centrale -> huidige telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Probeer het nog te begrijpen, maar ik kan dit gaan doen?

Experia Box V8 (VGV7519) modem <-> ethernetkabel <-> RPi met Asterisk (of 3cx)
Experia Box V8 (VGV7519) modem <-> ethernetkabel <-> 1 IP telefoon

En in Asterisk (of 3cx) zet ik dan de SIP gegevens die ik via jouw link kan opvragen?
Of moet ik ook mijn modem vervangen door bijvoorbeeld zo'n Fritzbox?

[ Voor 10% gewijzigd door peer1979 op 31-03-2022 08:19 . Reden: Vraag over modem ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
peer1979 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:17:
Of moet ik ook mijn modem vervangen door bijvoorbeeld zo'n Fritzbox?
Hangt af van welke telefoon je gaat gebruiken om het gesprek daadwerkelijk te voeren:
  • Een smartphone of mobiele telefoon die met de sip-gegevens van jouw eigen pbx daar rechtstreeks mee connect.
  • Een analoge telefoon.
  • Een analoge dect telefoon+basisstation.
In de laatste twee varianten heb je iets nodig dat SIP/VoIP omzet naar analoog. Dat kan een losse VoIP ATA zijn, maar bijv. ook een dect-voip-basisstation of een fritzbox. Fritzboxen kunnen meestal VoIP en hebben ook meestal een dect-basisstation ingebouwd. Als je ISP het toestaat dan zou je in het geval van de fritzbox je huidige modem kunnen vervangen, maar je kan de fritzbox ook gewoon aansluiten achter je modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Als ik zoek op een VOIP toestel, bijvoorbeeld de Yealink SIP-T42U VoIP telefoon, dan zie ik dat daar LAN poorten opzitten. Kan dat dan niet rechstreeks op het netwerk aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
peer1979 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:39:
Kan dat dan niet rechstreeks op het netwerk aangesloten worden?
Ja, dan zit de ATA ingebouwd net als bij het voorbeeld van de dect-voip-basisstation.

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen. Ik heb ooit overwogen om iets vergelijkbaars te doen, maar vond het uiteindelijk te veel moeite. De verhouding telefoon-spam vs moeite is niet goed. Heeft nog wel mijn interesse, dus laat vooral je vorderingen weten :-)

Vers van de pers edit, omdat je 3cx overweegt:
Pwning 3CX Phone Management Backends from the Internet
https://medium.com/@fryco...the-internet-d0096339dd88

Houd updates in de gaten of overweeg toch uit besteden aan een hoster. Verder pakt 3cx het keurig op. En hoef je geen poorten naar 3cx te forwarden verwacht ik.

[ Voor 25% gewijzigd door JaDatIsPeter op 31-03-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik denk dat je op zoek bent naar twee oplossingen:
1 - je telefoon
2 - je belmenu

Even voor de duidelijkheid eerst even de 'analoge' optie eerst aanhalen.
Je huidige experiabox heeft gewoon een RJ12 poortje waar je een ouderwetse analoge telefoon op kunt aansluiten. Maar in plaats daarvan kun je er ook een ouderwetse telefoonbeantwoorder op zetten. De meeste van die dingen kun je instellen dat ze pas opnemen als de telefoon al een bepaalde tijd is over gegaan.

Je kunt dan een bandje afspelen als: "Wij zijn nu niet in staat om de telefoon op te nemen of we zijn niet aanwezig. Onze openingstijden zijn ... , probeer het later nog eens." Je hebt geen telefoon-menu of iets en voor vakanties zul je je ingesproken tekst moeten aanpassen.

Is dat niet genoeg dan zijn er ook analoge telefooncentrales te vinden die je wel de opties kunnen bieden om op basis van een kalender, een menu aan te bieden.

Allemaal leuk en aardig, maar het gaat niet makkelijk zijn om nog aan die analoge zooi te geraken. Zeker niet omdat de meeste bedrijfsaansluitingen ISDN waren. Waarom ik het toch aanhaal is omdat de digitale varianten niet zo veel verschillen. Natuurlijk, als je goed genoeg zoekt dan kun je misschien wel een SIP-telefoon met ingebouwde uitgebreide telefooncentrale kunnen vinden die alles doet wat je wilt. Maar dat is zoeken naar een spelt in een hooiberg, dan kun je beter proberen om alles voor de analoge optie bij elkaar te zoeken.

Dus even een sprong naar de digitale variant. Asterisk is een open source digitale telefooncentrale die veel gebruikt wordt. Als VM, maar ook vaak embedded in een of andere hardware oplossing. Vanwege het vele gebruik en het open source karakter, kan Asterisk alles wat je wilt en nog veel meer. Maar dat heeft natuurlijk een prijs, zoals je zelf al opmerkte, Asterisk heeft een behoorlijk stijle leercurve. Al die functies, al die addons, en weten hoe alles tezamen geknoopt is... dat doorgrond je niet even op een regenachtige zondagmiddag.

Gelukkig zijn er ook wel hostingpartijen die een kant-en-klare oplossing bieden. En anders zijn er genoeg tooltjes te vinden die het inrichten van Asterisk gemakkelijker maken. Of je kunt op zoek gaan naar een embedded hardware oplossing. Voor elk van die opties geldt wel dat ze vaak maar een subset van de mogelijkheden die Asterisk heeft kunnen aanbieden of instellen. Daarom denk ik dat de gemakkelijkste manier is om een Asterisk-expert in te huren en je wensen voor te leggen.

Dan heb je je centrale als 'brein' van je telefoon infrastructuur, maar nu heb je ook nog iets nodig om mee te bellen. En wat voor mogelijkheden je hebt, is dan weer afhankelijk van je centrale. Als je Asterisk in een VM hebt draaien dan zul je een SIP/VOIP telefoon nodig hebben. Heb je een hardware oplossing dan kan het zijn dat je naast de SIP/VOIP optie ook een of meerdere RJ11 poorten hebt voor analoge telefonie of zelfs een of meerdere S0 bussen voor ISDN apparatuur.

Je ziet, je kunt het zo gemakkelijk of moeilijk mogelijk maken als je wilt. Welke weg je kiest is afhankelijk van:
- jouw interesse (misschien boeit VOIP je totaal niet, dan moet je het ook niet proberen te doorgronden)
- de benodigde uptime (als je altijd bereikbaar moet zijn, is het niet zo slim om zelf te gaan prutsen aan Asterisk oid.)
- de tijd die je hebt voordat het geimplementeerd moet zijn (zoals gezegd, Asterisk heb je niet in een dagje onder de knie)
- je budget (een asterisk consultant inhuren is wellicht de snelste en gemakkelijkste weg, maar vaak niet de goedkoopste).
- de tijd die je hebt om er mee bezig te zijn en wat dat kost (als je er veel uren in steekt en in die tijd geen klanten kunt helpen, dan is het misschien goedkoper om iemand in te huren).
Pagina: 1