Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Topicstarter
De situatie:

Ongeveer 5 jaar werkzaam bij werkgever (3 mensen), 1x functionering gesprek na en half jaar (Dit verslag zit niet in mijn dossier, kreeg wel een bonus). Verder nooit beoordeeld.
Bedrijf is recentelijk geheel overgenomen door 1 van de aandeelhouders.
Ik had eind vorig jaar al eens 'gevist' of er wat salaris bij kon en mijn directe leidinggevende vond dat ook wel kunnen.
De eigenaren/directie wilden mij echter aan de tand voelen en gaven mij een proefproject van 2 maanden waarbij ook andere soortige werkzaamheden waren. Daarna zou men kijken of een salarisverhoging aan de orde was.
Dit heb ik niet goed doorlopen, de hoeveelheid verzet werk viel tegen en de presentatie was matig.

Na aanleiding daarvan een gesprek, en daarna een mail met de volgende mogelijkheden:
  • Een verbetertraject doorlopen, waarbij de directie al aangeeft weinig vertrouwen te hebben. Ontslag indien niet goed doorlopen,
  • Ontslag met wederzijds goedkeuren en transitievergoeding,
  • Ontslag na half jaar met wederzijds goedkeuren om een andere baan te vinden en een aanpaste transitievergoeding,
Mijn vraag is of deze gang van zaken zo kan. Heb nog geen arbeidsjurist in de arm genomen.
Ik heb verder geen persoonlijke problemen met beide collega's (waaronder mijn directe leidinggevende) en werk momenteel gewoon door.
Mijn keuze zou zijn op geen van de voorstellen in te gaan en het eerstvolgende functioneringsgesprek eind van het jaar af te wachten.

Toevoeging: ik ben 55+

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Alle 3 opties/mogelijkheden monden uit in ontslag. Optie 1 zou eventueel nog kunnen, maar als hun al aangeven weinig vertrouwen te hebben dan lijkt me dat een hele lastige keuze.

Ook vind ik het raar dat een 'proefproject' kan uitmonden in ontslag. Je kunt toch gewoon je oude werk gaan doen waar je geen problemen ondervond?

Zou je er nog wel willen blijven werken met dit in het achterhoofd? Mocht je kunnen aanblijven.

[ Voor 52% gewijzigd door souljah1h op 24-03-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 19:54

page404

Website says no

Sponz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 07:52:

Dit heb ik niet goed doorlopen, de hoeveelheid verzet werk viel tegen en de presentatie was matig.
Was dat hun conclusie of ook die van jou? Heb je hier voorbeelden van? En wat zegt dit over je functioneren voorheen? Het contact met je collega’s is nog goed, vinden zij ook dat je niet goed functioneert?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-09 14:47
Wel een arbeidsjurist in de arm nemen?

Als leek schat ik in dat ze nooit een goed dossier kunnen opbouwen in de genoemde periode en aantal evaluatie momenten. Het is ook vreemd dit te doen naar aanleiding naar een traject voor een hoger salaris met andere werkzaamheden, je kunt immers ook je oude werkzaamheden weer gaan doen voor hetzelfde salaris.

Echter, ze willen van je af, het wordt niet gezelliger en uiteindelijk zal dit wel lukken. Je kunt ook eieren voor je geld kiezen, maar wel goed onderhandelen. Een hogere transitievergoeding of bijv. optie 3 met 6 maanden vrijstelling van werk. Zorg ervoor dat je per mail steeds duidelijk maakt het niet eens te zijn.

Uiteraard doe je dit het beste met een jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
page404 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:07:
[...]

Was dat hun conclusie of ook die van jou? Heb je hier voorbeelden van? En wat zegt dit over je functioneren voorheen? Het contact met je collega’s is nog goed, vinden zij ook dat je niet goed functioneert?
Vond het verloop van het proefproject zelf ook niet goed, moet ik eerlijk zeggen.
Mijn functioneren is verder goed, maar zoals ik schreef, daar is niets van vastgelegd. Mijn directe leidinggevende is niet ontevreden. Het zijn de directie/eigenaren die problemen met mij hebben.

[ Voor 2% gewijzigd door Sponz op 24-03-2022 08:12 . Reden: verduidelijkt ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Na aanleiding daarvan een gesprek, en daarna een mail met de volgende mogelijkheden:
Ik zou aangeven dat je kiest voor de niet aangegeven optie 4: in je huidige functie blijven en geen ontslag. Ik moet nog maar zien of de werkgever een ontslagvergunning kan krijgen van het UWV.

Daarna zo snel mogelijk solliciteren naar een andere baan bij een nieuwe werkgever.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27

Lordy79

Vastberaden

Dat ze in principe van je af willen is helder.

Dus je moet er proberen zoveel mogelijk uit te slepen.
Het hangt ook af van de vraag of je makkelijk een nieuwe baan vindt. Als dat in 2 mnd geregeld is zou ik gaan voor ontslag met wederzijds goedvinden en dan een flinke vergoeding vragen naast je transitie vergoeding, dus een paar maandsalarissen.

Als je niet makkelijk aan een andere baan komt zou ik zeker niet ontslag met wederzijds goedvinden tekenen want dan krijg je geen WW!!!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:12:
[...]

Ik zou aangeven dat je kiest voor de niet aangegeven optie 4: in je huidige functie blijven en geen ontslag. Ik moet nog maar zien of de werkgever een ontslagvergunning kan krijgen van het UWV.

Daarna zo snel mogelijk solliciteren naar een andere baan bij een nieuwe werkgever.
Ik vind het dossier ook wel mager. Vrees dat ze dan hun keuze doordrukken en dat ik een rechtzaak aan moet gaan om het ontslag wat dan wel zal volgen aan te vechten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Even voor de beeldvorming:

Je hebt geinformeerd naar een eventuele salarisverhoging voor jouw huidige functie. Om in aanmerking te komen voor een eventuele salarisverhoging heb jij andere werkzaamheden op je genomen als wijze van 'test'. (hoezo dat, je vroeg om salarisverhoging binnen je huidige functie/werkzaamheden?). Die 'test' is zoals je zelf aangeeft, niet goed verlopen. En op basis van die mislukte 'test', bestaande uit andere (extra) werkzaamheden willen ze jou nu ontslaan. Hoezo dat? Komt jouw huidige functie te vervallen? Zo nee, lekker blijven zitten en je reguliere werkzaamheden weer oppakken. Dat er iets mis is en ze van jou af willen is wel duidelijk, ze hebben er zelfs een 'test' voor bedacht om die aan te grijpen als reden voor ontslag. Gewoon het maximale er uit slepen qua vertrekvergoeding, nooit zelf instemmen met ontslag tenzij je een andere baan hebt gevonden en de geboden vergoeding van hun kant de moeite waard is.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lordy79 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:12:
Als je niet makkelijk aan een andere baan komt zou ik zeker niet ontslag met wederzijds goedvinden tekenen want dan krijg je geen WW!!!
Hoe kom je hierbij? Zolang je voldoet aan de voorwaarden, heb je zelfs met wederzijds goedvinden óók recht op WW: https://www.uwv.nl/partic...met-wederzijds-goedvinden.

In feite geeft 'wederzijds goedvinden' alleen wat extra's mee in de context; beide partijen zijn het over eens dat de medewerker niet (meer) geschikt is voor de functie. En om elkaars tijd dan wat minder te verdoen, kun je een dergelijke overeenstemming bereiken; jij eerder ander werk, zij sneller een vacature.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 24-03-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sponz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:16:
[...]

Ik vind het dossier ook wel mager. Vrees dat ze dan hun keuze doordrukken en dat ik een rechtzaak aan moet gaan om het ontslag wat dan wel zal volgen aan te vechten.
Nee, ze gaan met jou + je adviseur om tafel om tot wederzijds goedvinden te komen. Dat betekent min of meer, dat ze zullen gaan proberen om tot een bedrag en eventueel nog andere afspraken te komen waar jullie allebei mee akkoord kunnen gaan. Die rechtszaak willen ze waarschijnlijk juist voorkomen.

Ze mogen voorstellen wat ze willen, jij kunt gewoon weigeren en zelf iets anders voorstellen. Dat ze aansturen op ontslag lijkt me duidelijk. Blijkbaar is jouw werkgever een van de weinigen, die geen enkele moeite heeft om personeel aan te trekken (of dat in ieder geval denkt). Als ze in een branche zitten waar moeilijk personeel te krijgen is, dan is het overigens wel opmerkelijk (in negatieve zin) dat ze er zo in staan. Dat zou namelijk betekenen dat ze - in tegenstelling tot veel andere bedrijven - niet omkomen in het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Han schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:16:
Even voor de beeldvorming:

Je hebt geinformeerd naar een eventuele salarisverhoging voor jouw huidige functie. Om in aanmerking te komen voor een eventuele salarisverhoging heb jij andere werkzaamheden op je genomen als wijze van 'test'. (hoezo dat, je vroeg om salarisverhoging binnen je huidige functie/werkzaamheden?). Die 'test' is zoals je zelf aangeeft, niet goed verlopen. En op basis van die mislukte 'test', bestaande uit andere (extra) werkzaamheden willen ze jou nu ontslaan. Hoezo dat? Komt jouw huidige functie te vervallen? Zo nee, lekker blijven zitten en je reguliere werkzaamheden weer oppakken. Dat er iets mis is en ze van jou af willen is wel duidelijk, ze hebben er zelfs een 'test' voor bedacht om die aan te grijpen als reden voor ontslag. Gewoon het maximale er uit slepen qua vertrekvergoeding, nooit zelf instemmen met ontslag tenzij je een andere baan hebt gevonden en de geboden vergoeding van hun kant de moeite waard is.
Ja dat is goed verwoord. Wel is het zo dat de andere werkzaamheden enigszins in lijn liggen met de bestaande werkzaamheden maar waren wel dingen waar ik nog niet eerder mee had gewerkt.

Ik weet niet zeker of mijn huidige functie blijft bestaan binnen de organisatie, heb de indruk dat dat niet zo is. Het is feitelijk een 1 mans bedrijf waar bij ik (en mijn voorgangers) een secundaire rol vervullen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34
Het lijkt er op dat ze geen goed dossier hebben en je met de keuze opties willen leiden naar een ontslag met een valide dossier.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Je werkt nu 5 jaar bij dat bedrijf, wat betekend dat grofweg recht hebt op 5x 1/3 maandsalaris. Dus wanneer de ontslagvergoeding in die orde van grootte ligt dan lig je er sowieso uit. Stel, als voorbeeld, je verdient bruto 3k per maand dan zou de ontslagvergoeding rond de 5k liggen. Je moet er gewoon vanuit gaan dat de dagen bij dat bedrijf voorbij zijn, dat is einde oefening. Dus ik zou direct beginnen met het zoeken naar een andere baan en proberen zo veel mogelijk ontslagvergoeding mee te krijgen :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 20:25
Proberen andere baan te vinden en dan optie 2 (Ontslag met wederzijds goedkeuren en transitievergoeding). Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Han schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:31:
Je werkt nu 5 jaar bij dat bedrijf, wat betekend dat grofweg recht hebt op 5x 1/3 maandsalaris. Dus wanneer de ontslagvergoeding in die orde van grootte ligt dan lig je er sowieso uit. Stel, als voorbeeld, je verdient bruto 3k per maand dan zou de ontslagvergoeding rond de 5k liggen. Je moet er gewoon vanuit gaan dat de dagen bij dat bedrijf voorbij zijn, dat is einde oefening. Dus ik zou direct beginnen met het zoeken naar een andere baan en proberen zo veel mogelijk ontslagvergoeding mee te krijgen :)
Zo'n vergoeding stelt weinig voor en motiveert niet om daarmee akkoord te gaan.
Een andere baan zoeken is geen slecht advies maar heb daar weinig trek in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:11
Sponz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:36:
[...]

Ik ben bang dat je geen andere keuze hebt. Het standpunt van de werkgever is overduidelijk. Dus vroeg of laat werken ze je er toch uit. Bovendien lijkt het me ook niet bevorderlijk voor de sfeer en het werk plezier.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

[...]

Dan zou ik gewoon lekker blijven waar je zit en je best doen. Meer dan je best kan niet. Als ze je dan willen ontslaan doen ze hun best maar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:01
Het plan is simpel. Neem direct gas terug en lever alleen nog werk op het niveau van een 5.5. Zoek in de tussentijd een andere baan. Zodra je een nieuwe baan hebt gevonden plan je al je vakantiedagen in en neem je op de laatste dag van de maand ontslag. Laat ze maar lekker in de stront zakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

CH4OS schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:19:
[...]
Hoe kom je hierbij? Zolang je voldoet aan de voorwaarden, heb je zelfs met wederzijds goedvinden óók recht op WW: https://www.uwv.nl/partic...met-wederzijds-goedvinden
Nou breekt m'n klomp... En ik heb niet eens een klomp.
Dat wist ik niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Volgens mij begrijp jij de situatie niet geheel; jouw dagen als werknemer bij dat bedrijf zijn geteld, het gaat ophouden en je komt op straat te staan, zonder baan dus. Wellicht is dat de motivatie om direct om je heen te gaan kijken en te solliciteren? Die vergoeding is inderdaad een doekje voor het bloeden en een verzachting voor de fouten van hun kant (dossieropbouwing vergeten, geen/verkeerde functioneringsgesprekken, een directe leidinggevende die niet eerlijk is geweest, etc.). Maar lang verhaal kort: je gaat weg daar en daar zal je weinig aan kunnen doen als ze de ontslagvergoeding aftikken. Als ik eerlijk ben dan vind ik jouw reactie echt onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Stuur ze een voorstel terug dat je blijft zitten waar je zit en 15% meer salaris krijgt. Conflict is er toch al.
Verder idd zelf wat anders gaan zoeken en je inspanningen op het werk tot een minimum beperken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:06
Welke sector is dit eigenlijk, wat voor functie heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

CyberFly schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:41:
Het plan is simpel. Neem direct gas terug en lever alleen nog werk op het niveau van een 5.5. Zoek in de tussentijd een andere baan. Zodra je een nieuwe baan hebt gevonden plan je al je vakantiedagen in en neem je op de laatste dag van de maand ontslag. Laat ze maar lekker in de stront zakken.
Ja joh... Dat is slim. Ontslag nemen... Dan heb je écht geen recht op WW...
Bovendien vind ik dat getuigen van slecht werknemerschap. Je wilt je nieuwe werkgever toch een goede referentie kunnen geven dus probeer altijd op een zo positieve manier een arbeidsrelatie te beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik hou er niet zo van als mensen zo makkelijk met ontslag omgaan.
Dat doet mij te denken dat het of slecht gaat of dat ze je om wat voor reden dan ook niet echt willen behouden. Betekent ook dat bij een ontslagronde jij waarschijnlijk de eerste bent.

Maar je kunt toch beide doen?
Proberen en ondertussen solliciteren naar iets beters.
Als je bij het bedrijf wil blijven kan een aanbieding van een andere partij ook helpen bij onderhandelingen.
Als je dan nee als antwoord krijgt kun je ontslag nemen en naar die andere partij gaan.

Dat zou mijn plan zijn.

Ik ken verder je bedrijf niet .. en jou niet.. dus is allemaal niet te doorzien of ze wellicht gelijk hebben om als je niet beter wordt niet met jou verder te gaan. Sorry :+

Maar zoals ik zeg ik ken je bedrijf en eigenaar/CEO niet dus het kan ook een of andere domme psychologie-van-koude-grond manager trucje zijn.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:04
Zo simpel is die ontslagvergoeding nou ook weer niet. Ze kunnen hem niet zo maar ontslaan.

Heb genoeg mensen meegemaakt met een kortere arbeidsduur, die gewoon een jaarloon als afkoopsom hebben meegekregen wegens gebrek aan case.

Reken je niet rijk, maar schroom zeker niet om een advocaat in de arm te nemen. Die haal je er wel uit.

Lees dit ook even door:
https://www.rijksoverheid...r-mag-ik-worden-ontslagen

functioneert onvoldoende of bent niet geschikt voor uw werk
Uw werkgever moet u tijdig gezegd hebben dat u niet of onvoldoende presteert. Bij voorkeur in een beoordelingsgesprek of een functioneringsgesprek. U moet tijd krijgen om uw functioneren te verbeteren.

2 maanden is daar zeker niet genoeg tijd voor.

[ Voor 39% gewijzigd door FireAge op 24-03-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Lordy79 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Dat wist ik niet!
Ja dit is jaaaaren geleden al veranderd ben ik zelf ook een keer in een discussie ingetuind. Omat ik WIST dat het zo was. Maar het was dus veranderd :F

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:07
Je werkt er inderdaad maar erg kort waardoor die transitievergoeding niet zo heel hoog zal zijn.

Qua advocaat heb ik er zelf eentje om zoiets (outplacement traject), deze is speciaal voor werk gerelateerde dingen. Mocht je de naam willen, DM me maar even.
Maar ik raadt je hoe dan ook aan om een advocaat te nemen, kost wat (250 per uur volgens mij), maar dan heb je wel iemand die alles uit handen neemt.
Een advocaat regelt ook die vergoedingen en dergelijke.

Ga solliciteren ondertussen en zorg dat je wat hebt, kies dan voor de meest interessante optie voor jou.

[ Voor 16% gewijzigd door Arunia op 24-03-2022 08:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

CyberFly schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:41:
Tip mijnerzijds:verlaag je nooit naar dit niveau. Werk gewoon zoals je normaal ook zou werken, lever de kwaliteit zoals je dat normaal ook deed. De wereld is klein en dergelijk gedrag kan je vroeg of laat opbreken, nooit schepen achter je verbranden en altijd je eigen eer hoog houden, ook al gebeurt dat van hun kant niet.

Het is een gunstige arbeidsmarkt en met 5 jaar ervaring (en wellicht een diploma op zak) heb je zo weer een andere baan. Je nu zo gaan gedragen als hier boven wordt geoppert kan je zelfs parten spelen bij het solliciteren naar een andere baan; op je CV staat de huidge werkgever vermeld, er is altijd een kans dat er om een referencie wordt gevraagd of dat er via via naar jouw functioneren wordt geinformeerd. Nu op eens minder gaan presteren dan voorheen is geen visitekaartje voor je zelf, doe dat gewoon niet. Loop met opgeheven hoofd de deur uit en geef ze hooguit een verborgen middelvinger bij het wegrijden, maar laat je niet kennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

• Ontslag met wederzijds goedkeuren en transitievergoeding,
Ik denk dat het sowieso goed is om even de juiste termen te gebruiken:

1) met wederzijds goedvinden ontvang je geen transitievergoeding. Je onderhandelt dan zelf over een financiële vergoeding.
2) bij opzegging met instemming zegt de werkgever de arbeidsovereenkomst op. Je ontvangt dan een wettelijke transitievergoeding.

Als je voor optie 1 gaat, kun je dus hoger inzetten dan de wettelijke transitievergoeding van optie 2. Probeer er financieel wat moois uit te halen zou ik zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zou zelf nog een aantal opties aan de lijst toevoegen waaronder gewoon je huidige werk blijven doen.

En ze dan vragen alle voorstellen concreter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Han schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Volgens mij begrijp jij de situatie niet geheel; jouw dagen als werknemer bij dat bedrijf zijn geteld, het gaat ophouden en je komt op straat te staan, zonder baan dus. Wellicht is dat de motivatie om direct om je heen te gaan kijken en te solliciteren? Die vergoeding is inderdaad een doekje voor het bloeden en een verzachting voor de fouten van hun kant (dossieropbouwing vergeten, geen/verkeerde functioneringsgesprekken, een directe leidinggevende die niet eerlijk is geweest, etc.). Maar lang verhaal kort: je gaat weg daar en daar zal je weinig aan kunnen doen als ze de ontslagvergoeding aftikken. Als ik eerlijk ben dan vind ik jouw reactie echt onbegrijpelijk.
Ik weet het niet. De directie/eigenaren zijn buitenlands, zitten op zo'n 100 km afstand, en zie ik eens per 2/3 maanden. Wel vaak overleg e.d. middels Teams/mail.

Mijn beide collega's zie ik meerdere dagen per week en kan er goed mee overweg. Dan snap je denk ik wel dat ik er nog toekomst in zie.

En ik ben wel voorzichtig aan het kijken naar een andere baan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die 3 mogelijkheden uit je startpost slaan natuurlijk nergens op. Ik zou gaan voor optie 4, helemaal nergens mee akkoord gaan en gewoon blijven werken. Uiteraard ga je ondertussen wel solliciteren en je neemt pas ontslag als je een nieuwe baan hebt. Als ik het zo lees hebben ze geen enkele reden om je te ontslaan. Zorg alleen wel dat je geen dingen tekent/zegt of doet die toch reden voor ontslag (op staande voet) kunnen zijn (werkweigering, schelden etc.).

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 24-03-2022 08:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arunia
@Sponz Vergis je niet wie de besluiten nemen, ikzelf heb een keer te hard geroepen dat ik niet op mijn plek zit. De optie was dus studie en uiteindelijk vertrekken. Werd outplacement genoemd, maar bleek dat niet te zijn. Ik zit op dit moment in de sollicitatie fase. Het heeft me best een lange tijd gekost voor ik het juiste besef had.

Het kost tijd, maar ga je zelf maar voorbereiden dat het eindig is. Leuk dat dit eigenaren ver weg zitten, maar die beslissen uiteindelijk toch wat er met jou gebeurd.

Niet voorzichtig zoeken, maar echt hard op zoek gaan.

Ben het ook eens met @Palomar. Je hoeft niet direct weg, maar denk dat je daar op lange termijn niet gelukkig gaat zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Arunia op 24-03-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:25
Om tijd te winnen zou ik sowieso optie 1 in gang zetten. Misschien levert het wel iets op en veranderd de situatie, maar op zijn minst geeft het je enkele maanden tijd. In die tijd kan je beslissen wat je wil of wat verstandig is.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat wist ik niet!
Je hebt alléén geen recht op WW bij eigen toedoen, als je bijvoorbeeld op staande voet ontslagen wordt is er meestal ook méér aan de hand en heb je dus geen recht op WW. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
@Drardollan Verbetertraject is de minst goede, zij gaan gewoon volhouden dat jij niet verbeterd bent (zou me verbazen als ze TS aanhouden terwijl hij verbetert), ze kunnen dossier opbouwen ondertussen en TS er dan alsnog uit knikkeren zonder al te veel kosten, want dossier.
De andere 2 opties kosten het bedrijf ook geld, maar zijn denk ik wel interessanter voor TS, want vergoeding en een baan waar TS beter van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

5k, no way. Als ze voor 5k klaar willen zijn, dan gaan ze maar lekker naar het UWV (krijgen ze nul op het rekest) en daarna door naar de rechter voor ontbinding van het dienstverband. En bij de rechter lopen ze al risico op een hogere rekening.

Hier gaat een hoger bedrag uit komen. Afhankelijk van het salaris van de TS, dat wel.

Ik denk dan eerder aan een doorbetaalde opzegtermijn met vrijstelling van werk, een tegemoetkoming voor juridische bijstand en bijvoorbeeld dan nog een vergoeding in geld (die dan o.a. weer af hangt van hoe lang je doorbetaald vrijgesteld van werk bent). Maar daar heb je hulp bij nodig, van iemand die professioneel vaker met dit bijltje hakt.

En dan hebben ze nog geluk dat TS van de stress niet in een burnout terechtkomt en ziekgemeld gaat worden. Dan wordt het nog veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Arunia schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:01:
@Drardollan Verbetertraject is de minst goede, zij gaan gewoon volhouden dat jij niet verbeterd bent (zou me verbazen als ze TS aanhouden terwijl hij verbetert), ze kunnen dossier opbouwen ondertussen en TS er dan alsnog uit knikkeren zonder al te veel kosten, want dossier.
De andere 2 opties kosten het bedrijf ook geld, maar zijn denk ik wel interessanter voor TS, want vergoeding en een baan waar TS beter van wordt.
Laat ze eerst maar komen met een verbetertraject en de bijbehorende doelen. Als dit niet realistisch is dan kan je daar nog tegen ageren.

De beste oplossing is en blijft een andere baan, in theorie in de huidige tijd zou dat zo geregeld moeten zijn. Maar ik weet het vakgebied van TS niet en zijn leeftijd zit niet mee. Dus de vraag is of je dat voor elkaar krijgt zo snel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:19
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:02:
[...]

En dan hebben ze nog geluk dat TS van de stress niet in een burnout terechtkomt en ziekgemeld gaat worden. Dan wordt het nog veel duurder.
Is dat een hint....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Klinkt alsof je dezelfde manager hebt die ik heb gehad. Ik heb het precies zo meegemaakt, een opslag gevraagd (als afdeling) en daarna gingen we een voor een een ontslagtraject in (de hele afdeling). Iedereen had altijd goede beoordelingen tot dat punt. Ik had het idee dat het een spelletje voor hem was, een jong gastje dat er net werkt had hij manager gemaakt. Computers afpakken als pestgedrag. We waren ook niet de enige afdeling die er uitgewerkt werd en niet heel lang nadat ik daar weg was werd het bedrijf verkocht aan het bedrijf waar die manager vandaan kwam. Dus ik vermoed dat die daar gewoon heen gestuurd is om vaste contracten er uit te werken.

Ik ben voor de tweede optie gegaan (met mijn eigen berekening, want hun berekening voor het bedrag was een stuk minder), maar heel ongeschonden ben ik daar ook niet uitgekomen. Het was 2008, economische crisis en veel minder banen dan baanzoekenden. Nu is dat beter, maar je zit wel een beetje met je leeftijd. Je kan natuurlijk al solliciteren om te kijken hoe dat gaat terwijl je tijd rekt (of je zegt dat ook gewoon eerlijk, misschien krijg je er dan wel tijd voor, want die eerste optie lijkt me toch niks meer worden)

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 24-03-2022 09:20 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, zeker niet. Maar zo'n situatie kan voor sommige mensen gewoon best eens de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Veel mensen lopen langdurig al redelijk op hun tandvlees en zoiets erbij kan gewoon teveel zijn.

Wij hebben zo ooit eens iemand binnengehaald, die bij zijn vorige werkgever eruit gewerkt was. Prive had hij - wisten we natuurlijk vooraf niet - ook al wat op zijn bordje gehad de voorafgaande jaren. Die zat na 1,5 maand overspannen thuis. Hebben we nooit meer teruggezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:23:
[...]

Nee, zeker niet. Maar zo'n situatie kan voor sommige mensen gewoon best eens de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Veel mensen lopen langdurig al redelijk op hun tandvlees en zoiets erbij kan gewoon teveel zijn.

Wij hebben zo ooit eens iemand binnengehaald, die bij zijn vorige werkgever eruit gewerkt was. Prive had hij - wisten we natuurlijk vooraf niet - ook al wat op zijn bordje gehad de voorafgaande jaren. Die zat na 1,5 maand overspannen thuis. Hebben we nooit meer teruggezien.
Bij ons waren er heel (ik denk de helft) veel die overspannen thuis zaten. Toen begreep ik dat niet, maar achteraf wel. Je hele ontslag staat ook stil zolang je ziek bent (max 2 jaar).

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:32
Drardollan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:59:
Om tijd te winnen zou ik sowieso optie 1 in gang zetten. Misschien levert het wel iets op en veranderd de situatie, maar op zijn minst geeft het je enkele maanden tijd. In die tijd kan je beslissen wat je wil of wat verstandig is.
Stel TS gaat hiermee akkoord, en verbetertraject wordt in gang gezet,
Stel de werkgever geeft €1500 uit aan een nutteloze cursus, waar TS niks aan heeft.
Na deze cursus wordt TS opnieuw "getest" maar wordt dan nog steeds beoordeeld als "niet voldoende" , met als gevolg ontslag, want daar is hij immers mee akkoord gegaan.

Lekker goedkope optie van de werkgever.

Ik zou inderdaad ook met alle 3 de opties niet akkoord gaan, uitleggen dat je je eigen werkzaamheden voortzet zoals je altijd gedaan hebt en ook goed voor bent beoordeeld. (dat "toevallig" de beoordeling niet bij je dossier zit is niet jou probleem) en dat je het nogmaals over opslag wilt hebben.

De relatie is toch al verziekt dus veel heb je niet te verliezen behalve tijd.
verder zou ik sowieso gaan solliciteren want dit gaat niet meer goedkomen, krijgen ze je nu niet buiten dan wel over een half jaar omdat je 5 min. te laat was wegens autopech o.i.d.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Optie 1 lijkt me de slechtste optie. Dat is gewoon een optie voor de werkgever om het ontslag in te dekken.

[ Voor 49% gewijzigd door Marzman op 24-03-2022 09:31 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:09
Van die 5K wordt ook nog plus minus 40% ingehouden dus daar blijft maar 3k van over. 5K is trouwens voor een werkgever peanuts. Jouw trainen/opleiden enz. is duurder. Weg wezen daar.

[ Voor 6% gewijzigd door Skywalker27 op 24-03-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Ja das niks, zeg maar een maandsalaris.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

MaD_co schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Stel de werkgever geeft €1500 uit aan een nutteloze cursus, waar TS niks aan heeft.
Na deze cursus wordt TS opnieuw "getest" maar wordt dan nog steeds beoordeeld als "niet voldoende" , met als gevolg ontslag, want daar is hij immers mee akkoord gegaan.

Ik zou inderdaad ook met alle 3 de opties niet akkoord gaan, uitleggen dat je je eigen werkzaamheden voortzet zoals je altijd gedaan hebt en ook goed voor bent beoordeeld. (dat "toevallig" de beoordeling niet bij je dossier zit is niet jou probleem) en dat je het nogmaals over opslag wilt hebben.

verder zou ik sowieso gaan solliciteren want dit gaat niet meer goedkomen, krijgen ze je nu niet buiten dan wel over een half jaar omdat je 5 min. te laat was wegens autopech o.i.d.
Ik denk dat dossier opbouwen van jouw kant nu de beste optie is. Wellicht heb je nog een outlook invite van je beoordelingsgesprek o.i.d.? De werkgever heeft de plicht om het dossier bij te houden en ook regelmatig de functioneringsgesprekken te voeren. Dat werkgever daar verzaakt heeft, maakt jouw zaak alleen maar sterker.

Eventueel zou je jouw leidinggevende een email kunnen sturen en hem daarin vragen om te bevestigen dat het beoordelingsgesprek van xx:xx op xx-xx-xxxx goed verlopen is / een positieve beoordeling had. En dat hij, gegeven jouw presteren, ook een goede case zag om te kijken naar loonsverhoging (want dat was ook een indicatie van tevredenheid & potentie die hij in jou zag).

Dan heb je een positieve voorgeschiedenis en helaas een mislukt proefproject voor een uitbreiding van je werkzaamheden. Dat kan niet leiden tot een verbetertraject, enkel tot het beperken van je taken tot de huidige taken. Wat niet zal leiden tot een enorme loonsverhoging, maar ook dan is de vraag om loonsverhoging ter compensatie van bijvoorbeeld inflatie niet vreemd.

Of je dan nog een advocaat erbij wilt, is aan jou. Wellicht, wanneer de eigenaren dit op de spits gaan drijven, wel een goed idee. Maar in ieder geval heb jij dan wel aan jouw kant een dossier opgebouwd.

Het is hierboven al gezegd, maar het is helemaal niet zeker dat een verbetertraject aan de orde is.
Ze dienen te bewijzen is dat jij in je huidige rol niet functioneert conform verwachtingen, anders kan er geen verbetertraject plaatsvinden. Als ze daarin jouw rol groter maken dan je contract zegt, laat ze dan eerst uitspreken (liefst op schrift) wat er verbetert dient te worden. Reageer daar op door ze te laten bevestigen dat ze dan wel tevreden zijn over punt x,y,z. Dat is niet geheel toevallig wat jouw contract omschrijft dat je dient te doen. Na die bevestiging, dan kun je daar overheen komen dat er dan geen grond is voor een verbetertraject op basis van je huidige contract en dat ze ook bevestigd hebben dat jij voldoende presteert op basis van je huidige contract.

Dan hebben ze er een beste kluif aan om nog te bewijzen dat jij niet functioneert en weg moet. In alle eerlijkheid, in zo'n klein bedrijf, kan het daarna nog wel heel vervelend worden hoe ze zich naar je gaan gedragen. Dat is dan wel het moment om iemand in de arm te nemen en kijken naar vervolgstappen. Het is beter als iemand je daarin goed adviseert wat je rechten en mogelijkheden zijn dan wij van achter ons toetsenbord, is mijn mening daarin :)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MaD_co schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Kwestie van zorgen dat je op de juiste manier ingedekt bent, sowieso kan na een vebetertraject nooit zomaar ontslag volgen. Ook dan heeft de werkgever te maken met vergoedingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wat ik wat mis in het verhaal: je vond de test fase zelf ook niet goed gaan. Maar lijkt het je wel wat? Want is is ook een kans om echt te verbeteren, wat bij te leren, evt bijscholing/cursussen te vragen. Als je daar echt voor wilt gaan dan zou ik dat zeker doen. Geeft ook een goed motivatie signaal af. Onstlag bij 'mislukken' klinkt wel erg harsh, daar zou je nog over kunnen praten. Om je wel echt een kans te geven goed een ontwikkeling door te maken.

Als je eerder neigt terug te zakken in je comfortzone (huidige werkzaamheden) wordt het misschien wel lastiger. Uit de geboden opties haal ik een beetje dat het hoger management wel wat groei verwacht. Ip zouden ze daar eerst je direct lg voor moeten aanspreken (zijn verantwoordelijkheid), dus dit is een stevig signaal waar je zelf mee aan de slag zal moeten.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
[...]

Dat wist ik niet!
dat weten heel veel mensen niet heb in een ver verleden( meer dan 25 jaar geleden) Ontslag met wederzijds goedvinden overeen gekomen en kreeg gewoon WW

het bestaat dus al een tijdje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
superduper schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:58:
Wat ik wat mis in het verhaal: je vond de test fase zelf ook niet goed gaan. Maar lijkt het je wel wat? Want is is ook een kans om echt te verbeteren, wat bij te leren, evt bijscholing/cursussen te vragen. Als je daar echt voor wilt gaan dan zou ik dat zeker doen. Geeft ook een goed motivatie signaal af. Onstlag bij 'mislukken' klinkt wel erg harsh, daar zou je nog over kunnen praten. Om je wel echt een kans te geven goed een ontwikkeling door te maken.

Als je eerder neigt terug te zakken in je comfortzone (huidige werkzaamheden) wordt het misschien wel lastiger. Uit de geboden opties haal ik een beetje dat het hoger management wel wat groei verwacht. Ip zouden ze daar eerst je direct lg voor moeten aanspreken (zijn verantwoordelijkheid), dus dit is een stevig signaal waar je zelf mee aan de slag zal moeten.

succes
Goeie tip. Het is wel wat ze verwachten, ik ben achter gebleven op domein kennis. Het is ook waarom het proefproject slecht ging.
Een issue is dat ik het niet bijster interessant vind (o.a. te moeilijk - weinig inleving) en dat maakt t nogal lastig om jezelf te motiveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

@Sponz pas op, je eerste traject van 2 maanden proef staat nu in je dossier. Dus als dit activiteiten waren die in lijn liggen met je vereiste capaciteiten heb je je eerste streepje op de lat. Een verbetertraject moet je pas instappen als je het gevoel hebt dat je zelf controle hebt over het proces; als het weer een mission impossible wordt ga je er uit met een minimale transitievergoeding.

Maar je komt redelijk uitgeblust over. Ik snap dat dit soort trajecten energie slurpen (been there done that) maar kijk of er mogelijkheden zijn en energie is om het gevoel om te buigen.

Ik krijg niet het gevoel of je van het traject van 2 maanden geleerd hebt waar je kan verbeteren om de huidige indruk van je werkgever te kunnen draaien.

Das wel een lastige om uit te komen. Zeker als het energie / motivatie niveau laag ligt.

Als je naar een nieuwe baan besluit te zoeken, pas dan op dat je dan wel energie moet uitstralen in de sollicitatie gesprekken en waar mogelijk ruimte tussen stop en start neemt om energiek en vol energie te gaan beginnen aan je nieuwe baan. Neerwaartse spiraal ligt anders op de loer.

[ Voor 0% gewijzigd door Barrycade op 24-03-2022 10:35 . Reden: aangepast op de info hierboven door TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
@Barrycade Das helemaal waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Heb je plezier in je huidige werk? Dan zou ik lekker je huidige werkzaamheden oppakken en lekker rekken.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

@Sponz het lijkt erop dat je keihard gepiepeld wordt ongeacht je prestaties. Als je die situatie niet kan veranderen omdat die persoon bijv. upper management is, dan is het misschien tijd om ergens anders te gaan kijken waar je we gewaardeerd wordt, ook als mens niet alleen het resultaat.
Kijk wel even waar je recht op hebt en neem niet zelf de benen tenzij je al een nieuw contract klaar hebt liggen.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Han schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Een transitievergoeding is niet voor 'de fouten van hun kant', en ze kunnen TS ook niet gewoon ontslaan, daarvoor moeten ze naar de kantonrechter. Die wil een goede reden horen. Met het huidige verhaal van TS gaat werkgever dat niet redden.

TS moet juridische bijstand zoeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn vraag is of deze gang van zaken zo kan.
Nee
Heb nog geen arbeidsjurist in de arm genomen.
Maar eens doen dan.

Serieus, je gaat gewoon ontslagen worden terwijl je werk in 1e instantie prima was. Dat is niet iets voor een forum, ok oriënteren kan, maar je hebt een professional nodig nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:58:
[...]

Nee

[...]

Maar eens doen dan.

Serieus, je gaat gewoon ontslagen worden terwijl je werk in 1e instantie prima was. Dat is niet iets voor een forum, ok oriënteren kan, maar je hebt een professional nodig nu.
Nu, of anders op korte termijn toch wel. Je moet heel goed tussen de regels lezen bij dit soort communicatie. De opties vanuit werkgever lijken 1 richting te bevatten. Ze eindigen allemaal in "ontslag met wederzijds goedvinden". Natuurlijk kun je zelf een voorstel doen, maar mijn verwachting is dat je na de reactie van de werkgever dan alsnog een jurist nodig gaat hebben. Die neemt de onderhandelingen dan van je over en weet wat hij namens jou kan eisen.

Een paar jaar geleden nog meegemaakt met een collega. Die had nog maar 1 antwoord op alle communicatie: "ik leg het voor aan mijn adviseur en kom er op terug".

Op het moment dat ze stelling genomen hebben (en dat lijken ze min of meer toch al wel gedaan te hebben), heb je eigenlijk nog maar 1 doel: zoveel mogelijk eruit halen en iets anders gaan doen. En tot je jurist zegt dat je ergens een krabbeltje moet zetten, onderteken je niets. Ook niet "voor ontvangst". Als ze een handtekening voor ontvangst willen, dan sturen ze het maar per aangetekende brief.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2022 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:29
Lordy79 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:45:
[...]

Ja joh... Dat is slim. Ontslag nemen... Dan heb je écht geen recht op WW...
Bovendien vind ik dat getuigen van slecht werknemerschap. Je wilt je nieuwe werkgever toch een goede referentie kunnen geven dus probeer altijd op een zo positieve manier een arbeidsrelatie te beëindigen.
:?
Zodra hij een nieuwe baan heeft staat er toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Met dat eerste traject is ts eigenlijk al gepiepeld. Dat was eigenlijk het punt om advies in te winnen.
Als het om een salarisverhoging in de huidige functie ging, hadden daar nooit andere werkzaamheden bij moeten horen.
Tenzij ts een stap naar een hogere functie wilde maken, maar dat lijkt aan de beschrijving van de organisatie niet aan de orde.
Ts is vervolgens wel beoordeeld op oa de nieuwe werkzaamheden.

Uit 5 jaar geen beoordelingen in dossier, blijkt wel dat er nooit aan dossiervorming gedaan is. Dit is echter wel stap 1.
De 3 opties zou ik alle drie afwijzen, ze vriendelijk bedanken voor de kans maar duidelijk maken dat je tot het inzicht gekomen bent graag zo verder te gaan in je huidige functie.

Zoek ondertussen inderdaad arbeidsrechtelijke hulp, uiteindelijk is de uitkomst toch een vertrek. Ga verder nergens mee akkoord en teken al helemaal geen vaststellingsovereenkomst voordat zoiets door een expert is nagekeken. Heb je rechtsbijstand voor werk zaken? En ga ondertussen wel zelf op zoek naar ander werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Het is voor mij duidelijk dat je er weg moet. Na vijf jaar ben je "ineens" niet meer goed genoeg en in plaats van de gewenste loonsverhoging moet je nu vechten voor behoud van je baan? --> weg daar.

Ik zou kiezen voor de optie met ontslag na een half jaar, en dan afspreken dat je opzegtermijn wordt verkort en dat je een bepaald percentage van je resterende loon meekrijgt als je eerder vertrekt.

Vervolgens ga je ergens anders werken en pak je een paar maandsalarissen mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Heel eerlijk zou ik als werkgever ook afscheid van je nemen. Je loopt achter op domeinkennis, vind het niet bijster interessant of te moeilijk om die kennis op te doen. Je laat weinig energie/motivatie zien (ook een andere baan zoeken is te veel moeite). Ik snap wel dat de nieuwe eigenaar er op gaat duwen, zeker in een team van drie.

Ik zou optie 2 of 3 kiezen (afhankelijk van invulling en bedragen), en z.s.m. je motivatie voor een andere baan proberen te vinden. De markt is hartstikke goed, dus een prima timing.

Veel succes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 14:52
unifi schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:57:
Heel eerlijk zou ik als werkgever ook afscheid van je nemen. Je loopt achter op domeinkennis
Knap dat je dat uit dit topic haalt, zijn werkgever kan dat al helemaal niet weten (want geen functioneringsgesprekken gehad) en de directe leidinggevende van TS vindt dat TS prima functioneert want die is immers van mening dat TS loonsverhoging verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
unifi schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:57:
Heel eerlijk zou ik als werkgever ook afscheid van je nemen. Je loopt achter op domeinkennis, vind het niet bijster interessant of te moeilijk om die kennis op te doen. Je laat weinig energie/motivatie zien (ook een andere baan zoeken is te veel moeite). Ik snap wel dat de nieuwe eigenaar er op gaat duwen, zeker in een team van drie.
Ik snap de werkgever ook wel, ik heb echter wel mn handen vol aan werkzaamheden die goed gaan en waar ook nog genoeg van ligt en die ik leuk vind. Je hebt niet persee heel veel domein kennis nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:20

inhico

pw

Weet niet of het al genoemd is: zorg voor rechtsbijstand, voor het geval je dat nog niet hebt geregeld. Dat kan door een rechtsbijstandverzekering af te sluiten en/of door lid te worden van een vakbond. En doe dat snel, want er kan een wachttijd aan verbonden zijn. En zaken die al lopen op het moment van afsluiten kunnen worden uitgesloten van dekking. In hoeverre jouw situatie zal worden beoordeeld als een lopende zaak, kan ik niet beoordelen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

inhico schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:38:
Weet niet of het al genoemd is: zorg voor rechtsbijstand, voor het geval je dat nog niet hebt geregeld. Dat kan door een rechtsbijstandverzekering af te sluiten en/of door lid te worden van een vakbond. En doe dat snel, want er kan een wachttijd aan verbonden zijn. En zaken die al lopen op het moment van afsluiten kunnen worden uitgesloten van dekking. In hoeverre jouw situatie zal worden beoordeeld als een lopende zaak, kan ik niet beoordelen.
Gezien het voorgestelde rijtje met opties vanuit de werkgever is die kans al weg. TS zijn zaak is al begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard1074
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-09 15:03
Of je ziek melden. Kan je het 2 jaar rekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:50
richard1074 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:15:
Of je ziek melden. Kan je het 2 jaar rekken.
[sarcasm]Want er is niemand die controleert of je ook echt ziek bent. Je gaat thuis zitten en kan 2 maanden lang fulltime gamen [/sarcasm]
Hier win je niets mee, behalve dat je een tijdje gratis salaris zult ontvangen. Als je echter langs een bedrijfsarts wordt gestuurd en men komt tijdens het traject tot de conclusie dat je niet echt ziek bent, heb je er ook nog een stempel als fraudeur bij. Plus je ontslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Question Mark schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:12:
[...]

Dit, en zo snel als je wat gevonden hebt het ontslag met wederzijds goedvinden regelen met transitie vergoeding ;)

Of inderdaad de optie die @t_captain aangeeft. Ieder geval gewoon zorgen dat jij er beter van wordt. Je huidige baan zal ieder geval niet fijn meer zijn om te handhaven, dus dan is het gewoon zaak om er zo veel mogelijk voordeel uit te slepen.

[ Voor 19% gewijzigd door Woy op 24-03-2022 13:28 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 21:10
Ja, de niet aangegeven optie 4 inderdaad.

Klinkt in ieder geval alsof je wel op zoek moet gaan naar een andere baan. Hoewel je waarschijnlijk in je recht staat om dit allemaal aan te vechten, zoals zovelen hierboven aangeven, moet je ook denken aan de impact op jezelf. Misschien is het fijner om je tijd en energie te steken in solliciteren. De (IT) banenmarkt ligt goed en wellicht ga je snel aan de bak met betere voorwaarden etc, en ontloop je dan een hoop gedoe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Gelijk hebben is leuk, gelijk krijgen is leuker, maar doorwerken op een werkplek na een conflict-situatie is niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Nee het is nu al moeilijker merk ik.

En verder iedereen bedankt voor de hulp tot zover, ik laat nog wel weten hoe het afloopt.

[ Voor 56% gewijzigd door Sponz op 24-03-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Sponz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Ik snap de werkgever ook wel, ik heb echter wel mn handen vol aan werkzaamheden die goed gaan en waar ook nog genoeg van ligt en die ik leuk vind. Je hebt niet persee heel veel domein kennis nodig.
Ik vind dit best een vreemde reactie eigenlijk, hoe kan het zo snel gaan van "Ik verdien een opslag" naar "Ik ben het eens met werkgever, dat ik in mijn huidige functie niet meer op mijn plek zit".

Hoe is dat proeftraject vormgegeven? Waren er duidelijke afspraken gemaakt over de doelstellingen en bijbehorende voortgang? Heb je gedurende het traject aan de bel getrokken dat bepaalde zaken niet afgemaakt konden worden binnen het tijdsbestek van 2 maanden?

Ik vind het een heel vreemd verhaal worden en heb het gevoel dat we niet het hele verhaal horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

forzav schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:59:
Ik vind dit best een vreemde reactie eigenlijk, hoe kan het zo snel gaan van "Ik verdien een opslag" naar "Ik ben het eens met werkgever, dat ik in mijn huidige functie niet meer op mijn plek zit".
Zo vreemd hoeft het niet te zijn :)

Wat ik zo tussen de regels doorlees heb je te maken met een werknemer die zeer nuttig werk verricht binnen klein bedrijf, zo nuttig zelfs dat de werknemer zich ondergewaardeerd voelt qua beloning. Echter is het bedrijf onlangs overgenomen en ik vermoed dat er een professionaliseringsslag vooraanstaande is (of al bezig is) en waar de nieuwe eigenaren geen of te weinig groeipotentie zien in de werknemer. Door hem extra taken te geven als 'test' onder het mom van 'laat maar zien dat je meer waard bent' is hun beeld bevestigd en hebben ze liever een werknemer die aanlsuit bij de voor ogen zijnde doorontwikkeling. Bij kleine bedrijven zie je vaak een 'Jochem' (reclame; vraag het Jochem') rondlopen die erg nuttig waren toen het kleinschaling was maar bij een doorontwikkeling overbodig raakten omdat ze het niet bij konden benen. Helemaal niks mis mee, van beide kanten niet, tevens van beide kanten begrijpelijk. En ik lees hier dat men de werknemer 'niet zo maar kunnen ontslaan' maar ik denk dat die weg steeds eenvoudiger is geworden. Ze zullen de huidige functie gaan opheffen onde het mom 'na overname doorontwikkelen' en de werknemer op die functie past niet in het profiel van eventuele nieuwe functies, Kortom, de werknemer wordt overbodig en met een gang naar de Kantonrechter wordt deze gewoon conform de geldende sommen afgekocht. Dat is sinds een jaar een stuk eenvoudiger geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sponz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:55:
Nee het is nu al moeilijker merk ik.

En verder iedereen bedankt voor de hulp tot zover, ik laat nog wel weten hoe het afloopt.
Kun je niet meer praten over je huidige (vorige) functie zonder die extra taken? Dat was altijd goed.
Han schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:31:
[...]
Dat is sinds een jaar een stuk eenvoudiger geworden.
En goedkoper, de vergoeding is al een paar keer gehalveerd.

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 24-03-2022 15:43 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:41:
[...]

Kun je niet meer praten over je huidige (vorige) functie zonder die extra taken? Dat was altijd goed.
Dat ben ik zoals ik het nu zie van plan, geen van de voorstellen accepteren, en dan mag het eventuele verbeteringstraject bij het volgende functioneringsgesprek weer aan de orde komen, ergens eind dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Sponz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:51:
Dat ben ik zoals ik het nu zie van plan, geen van de voorstellen accepteren, en dan mag het eventuele verbeteringstraject bij het volgende functioneringsgesprek weer aan de orde komen, ergens eind dit jaar.
Ik raad je wel aan om serieus om je heen te gaan kijken naar een andere baan, ook al ben je van plan om je huidige functie te blijven uitvoeren. Ik vermoed dat het volgende functioneringsgesprek eerder gaat komen dat je denkt en het mailtje wat je hebt gehad van de directie niet zo maar over waait. Je zal er sowieso op moeten reageren en jouw keuze moeten aangeven. Grote kans dat je hierop een negatief antwoord krijgt aangezien de opties van hun kant weinig hoop bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
5 jaar werkzaam zonder slechte beoordeling gewerkt en "opeens" een verbetertraject moeten doorlopen.
Dit kan natuurlijk niet." Ik weet niet zeker of mijn huidige functie blijft bestaan binnen de organisatie"
Aha een reorganisatie als u lid zou zijn van een "bond" dan zou ik deze informeren zij sturen meestal aan op een "social plan" wat uw werkgever probeert te "omzeilen"

Ik zou op hun voorstel reageren met "waaruit blijk dit" verder niks meer of minder.

Waarschijnlijk is er nog geen Dossier opgebouwd en gaan ze dit doen.
De komende periode gaat geen lolletje worden maar gewoon naar het werk gaan en blijven lachen hoeveel pijn dit ook soms gaat doen.

Raad u verder aan om dit zelfde te doen map nemen en e-mails uitprinten ook van collega's die u voor uw werk bedanken

"Mijn keuze zou zijn op geen van de voorstellen in te gaan en het eerstvolgende functioneringsgesprek eind van het jaar af te wachten.

Toevoeging: ik ben 55+"

Prima toch dan doet U een tegen voorstel.
U gaat door met uw werkzaamheden en geeft aan dat u verder wilt "professionaliseren" en zoekt een begeleider/coach buiten het bedrijf op de kosten van het bedrijf.

Ik raad u sterk af om een intern verbeter traject te starten bij een collega, HR mede werker die dit er even bij "doet" U bent een professional en dat houdt u vol verder wilt "professionaliseren" niks meer of minder.

Ik heb zelf ook in deze situatie gezeten en spreek uit ervaring.*

Neem af en toe "iets" mee naar de coach omdat het bv Paschen is of bv ziek is geweest.
Bouw aub een positief imago op ik gok dat U net als de meeste "Nerds" dit niet doen te veel bezig zijn met hun werk en verder te veel "Nerden" wat door collega's niet begrepen wordt.

*uit eindelijk ben ik zelf ontslagen maar ik heb mijn huid wel duur verkocht een jaar gerekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Sponz , Wat wil je zelf eigenlijk op de wat langere termijn?
Ik mis nog vollledig of je eigenlijk je oude baan terug wilt
Jezelf alsng verbeteren?
Ergens anders werken?

Zoals ik de reacties interpreteer komt het allemaal wat neer op schouders ophalen en tja... Maar ik neem aan dat je toch ook een idee hebt. Ik snap dat je op je leeftijd geen grote carrierewensen meer hebt, maar wat zou je het liefst binnen deze organisatie, hoe klein ook, willen?

Voordat je ergens op in gaat: Juridisch advies.
EN:
Je gaat nooit akkoord met een optie waarin al opgenomen wordt dat je kiest voor ontslag met wederzijds goedkeuren.

Laat ze maar een dossier opbouwen, terwijl jij gewoon je werk gaat doen en tegelijk verder kijkt.
De situatie bij deze werkgever lijkt onhoudbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Vergeten:

TS zou via een Coach een "tweede spoor traject"* zouden kunnen starten.

*Het is het zelfde idee als "2de spoor" maar heet anders.
Komt op het zelfde neer TS gaat werken bij een anderen werkgever en mag blijven als beide partijen tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sponz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:51:
[...]

Maar in je huidige functie waren ze tevreden en is een verbetertraject totaal niet aan de orde. Je bent niet van functie veranderd. Dus nee, geen verbetertraject, dat is 100% in jouw nadeel.

Wat @forzav ook aangeeft, ik vind het een vreemd verhaal. Nogmaals, schakel hulp in... Ik heb hier ervaring mee en je kan dit niet zelf goed doorlopen. Op deze manier ga je gewoon gedumpt worden en op die leeftijd kan dat heel vervelend uitpakken met pensioen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
forzav schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Hoe is dat proeftraject vormgegeven? Waren er duidelijke afspraken gemaakt over de doelstellingen en bijbehorende voortgang? Heb je gedurende het traject aan de bel getrokken dat bepaalde zaken niet afgemaakt konden worden binnen het tijdsbestek van 2 maanden?

Ik vind het een heel vreemd verhaal worden en heb het gevoel dat we niet het hele verhaal horen.
Het was een duidelijk afgebakend traject met ondersteuning, wel met werkzaamheden die me niet zo lagen en heb voornamelijk gedaan wat me lag. Mijn directe leidinggevende was niet zo blij met de aangedragen opdrachten (van de directie), dwz het sloot niet allemaal aan bij wat hij wilde.
Dat heeft het niet makkelijker gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Sponz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:58:
[...]

Het was een duidelijk afgebakend traject met ondersteuning, wel met werkzaamheden die me niet zo lagen en heb voornamelijk gedaan wat me lag.
Dus, je hebt het probleem even kort gezegd verwaarloosd? Alleen gedaan wat je leuk vond en de rest niet? Dus technisch 2 maanden werktijd aan een project gespendeerd wat 0,0 heeft opgeleverd omdat 'het je niet lag'?

En is 'het lag mij niet' een 'ik begreep het niet maar heb mij 100% ingezet' of een 'ik hen sommige dingen gewoon op z'n beloop gelaten omdat ik het niet leuk vond'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:14
Zoals al eerder gezegd zoek hulp.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt klop dan daar aan.
Stap anders naar de vakbond als je lid bent.
Of loop bij een advocaat binnen (en laat je baas de kosten betalen via de vaststellingsovereenkomst).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:36
Stier bij horens pakken is het enige wat mij hier te binnen schiet.

Het komt allemaal redelijk passief over en als ik zo links en rechts hoor hoe 50+'ers het hebben op de arbeidsmarkt moeten ze 'extra' actief zijn om hun graantje mee te pakken (correct me if im wrong)

'werkzaamheden die me niet zo lagen' was de laatste trigger voor deze reactie. Komop je zult waarschijnlijk 10+ jaar moeten werken, dan moet er meer energie tegenaan gegooid worden.
Pagina: 1