Vraag
Beste antwoord (via loewie1984 op 31-03-2022 13:42)
Ik zie niet in waarom je dit niet gewoon kan zeggen. Breng het een beetje empathisch en het is ok.loewie1984 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:31:
***members only***
"Ik merk dat het met het bedrijf niet gaat zoals 2.5 jaar geleden door iedereen gehoopt, eerder omgekeerd. Ik vind het vervelend, maar ik zie de toekomst niet bijzonder goed in. Ik moet ook aan mijn eigen toekomst denken. Bovendien bied de nieuwe baan uitstekende mogelijkheden om thuis te werken, iets wat ik bijzonder graag wil. Ik vind dit jammer want ik heb het verder altijd naar mijn zin gehad."
Niks mis mee, en als de discussie daarna moeizaam argumenteren dreigt te worden beëindig je deze met iets als "tja, het lijkt mij duidelijke dat wij dingen anders zien" gevolgd door een stilte.
Een beetje directeur/chef pakt dat op als aanbod om de discussie terzijde te schuiven en verder in goede harmonie de zaken af te wikkelen.
Doet hij dat niet, en wordt het echt onaangenaam, dan is de band blijkbaar toch niet zo goed als je dacht. Dat is niet jou probleem meer, jij hebt je best gedaan en je gaat toch weg.
Maar dat verwacht ik niet, want ook de werkgever heeft er belang bij in goede harmonie uit elkaar te gaan, er moet tenslotte nog 2 maanden ordentelijk werk en een overgave geleverd worden.
Kortom, niet bang zijn en eerlijk duurt het langst. Als de werkgever moeilijk wil doen, doet ie het toch wel.
[ Voor 4% gewijzigd door locke960 op 24-03-2022 22:27 ]
Alle reacties
Als je de vraag krijgt kun je simpelweg aangeven dat je dit liever niet kenbaar maakt en voor jezelf houdt.
Wel kan het zijn dat je competitie clausules of iets dergelijks in je contract hebt.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Is het vooral moreel een lastig iets of heb je ook nog een contractueel issue? In dat laatste geval gaat verzwijgen natuurlijk niks helpen, het komt toch wel uit.
Ik snap trouwens niks van deze zin:
Hoe zeg je een manager bij een opdrachtgever op?Het is nl. bij de interim manager die mijn werkgever bij een van onze opdrachtgevers opgezegd heeft.
[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 24-03-2022 07:09 ]
<Zinloze tekst hier>
Ik weet gewoon dat ie het niet leuk gaat vinden en ik heb geen zin in de discussie die daaromheen kan ontstaan.
Bij mij was het geen issue en vond ik het juist handig, aangezien ik m’n leaseauto mee wou nemen
Als dat soort zaken niet aan de orde zijn kan je het gewoon laten bij een ‘nieuwe uitdaging’.
Afhankelijk van je relatie met je huidige werkgever kan dat normaal of raar zijn. Het feit dat je geen gedoe wilt en bang bent dat je het krijgt over iets als een wissel lijkt me een argument om te wisselen
Maar moeten, nee. Geeft wel een kansje dat ze zich proberen te beroepen op het beding - en zal je tenminste de stad willen benoemen.
Niet leuk vinden en discussie krijgen gebeurt sowieso, of juist als je het niet zegt. Dat maakt het mysterieuzer dan nodig.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Ik zal aangeven waar ik ga werken en verder niet op de inhoud in wil gaan over het hoe en waarom.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Niet te veel inzitten over de argumenten die hij geeft voor jou in zijn belang, je kiest hier voor jezelf.
Je maakt de stap om er beter van te worden (cq. gelukkiger) ga ik vanuit.
Gewoon je ontslag indienen en als hij er naar vraagt gewoon rustig aangeven waar je heen gaat.
Vragen krijg je toch wel en leg gewoon beknopt uit waarom (als hij dat vraagt), misschien krijg je nog een exit gesprek.
Sluit het gewoon netjes af en zorg voor een goede sfeer, wie weet heb je elkaar nog eens nodig!
"Ik was toe aan een nieuwe uitdaging en ik denk dat ik die daar gevonden heb" en klaar toch. net zoals een relatie die uitgaat Ïk voel de liefde niet meer" sommige zaken zijn moeilijk te duiden. Echter ligt het ook aan de mate van verstandhouding of je er dieper op in wilt gaan.loewie1984 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:09:
Ja ik zeg voor 31-3 op en begin dan per 1-5.
Ik zal aangeven waar ik ga werken en verder niet op de inhoud in wil gaan over het hoe en waarom.
- Je hoeft niets te zeggen over je nieuwe baan/werkgever
- Je huidige werkgever gaat er uiteindelijk toch achter komen (voor zover dat uberhaupt erg is....)
- Je verzeilt alleen in een discussie als jij er zelf in meegaat. Je kunt dus prima zeggen dat je naar bedrijf xx gaat zonder dat je meegaat in een uitgelokte discussie over het hoe en waarom.
- Je schepen achter je verbranden (wat je een klein beetje doet als je weigert het gesprek aan te gaan met je huidige werkgever) is vrijwel altijd een slecht idee.
Zorg ook dat je salarisspecificaties/jaaroverzichten download, mocht je een lening of hypotheek aanvragen dan heb je die maar.
Houd er rekening mee dat op het moment dat je het verteld en je relatie is niet goed meer, ze in principe je account kunnen gaan blokkeren (of dit nu juridisch mag of niet). (Al eens meegemaakt). Dus zorg dat je nu alles alvast wat je wilt bewaren ook extern alvast opslaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 24-03-2022 12:05 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Wij hebben diverse mensen richting 'de concurrent' zien gaan, de 1 was daar erg open over (ik werk liever in kleinere teams/bedrijven, meer aandacht individueel etc), een ander zei gewoon 'ik stop hier met werken, punt'.
Als de relatie vooralsnog nu goed is, houd deze ook zo. Afwikkeling van werk, je afrekening salaris, evt dagen/overzichten, ga je daar in verhitte discussie weg zullen deze zaken achteraf ook een stuk moeilijker worden.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik heb het een keer niet aan willen geven (was heel andere branche) maar mocht daarom per direct naar huisGforceNL schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 07:11:
Ik heb het altijd wel gemeld bij de oude werkgever, vanwege de aard van de relaties (klanten) werd ik altijd direct naar huis gestuurd en had ik een aantal extra weken vakantie.
echter nu moet je voor jezelf opkomen en het antwoord schuldig blijven als die onvermijdelijke vraag gaat komen.
omdat TS aangeeft dat het relatiebeding niet van toepassing is zou ik mij verder geen zorgen maken.
~
Ik zat onlangs in een vergelijkbare situatie alleen had ik wel te maken met een beding. Mijn nieuwe werkgever heeft daar een jurist op gezet en het beding leek in deze situatie niet toepasbaar. Ik heb gewoon verteld waar ik naar toe ging en wat mijn redenen daarvoor waren. Oude werkgever heeft uiteindelijk met geen woord over een beding gerept.
Stel dat de vraag komt vanuit je huidige werkgever, dan staat het vrij om hier wel/geen antwoord op te geven, bijvoorbeeld door te zeggen dat je hierover geen uitspraken wilt doen. Komt daar discussie op (het is niet wat zij willen horen), dan kan je aangeven dat je het jammer vindt dat zij jouw keuze hierin niet respecteren en het daarbij laten.
Hierdoor zorg je ervoor dat alle what if's... zijn afgedekt.
Als werkgever kunnen ze de vrije dagen intrekken met allerlei (onzin-) excuses over werkdruk en/of overdracht. Het is wel slim om ze in te plannen, maar ga er niet vanuit dat je ze ook echt op kan nemen.LankHoar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:17:
@loewie1984 voor je opzegt zou ik nog eventuele vrije dagen inplannen die je wilt. Dat is nu makkelijker dan wanneer je WG idd dwars gaat liggen ivm opzegging.
On-topic
Gewoon opzeggen, geen naam geven. Als ze die eisen om concurrentie-/relatie bedingen te kunnen controleren kun je er nog altijd over nadenken of je de naam geeft.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Overgebleven vrije uren/dagen kunnen ze alleen met een heel goede reden weigeren. Denk dan aan dingen als zware economische belangen, iemand is écht onmisbaar, ect.Pietervs schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:01:
[...]
Als werkgever kunnen ze de vrije dagen intrekken met allerlei (onzin-) excuses over werkdruk en/of overdracht. Het is wel slim om ze in te plannen, maar ga er niet vanuit dat je ze ook echt op kan nemen.
On-topic
Gewoon opzeggen, geen naam geven. Als ze die eisen om concurrentie-/relatie bedingen te kunnen controleren kun je er nog altijd over nadenken of je de naam geeft.
Het is druk, het rooster is al rond of je moet nog werk overgedragen zijn daar geen van, die laatste hooguit een paar dagen.
Zou ook zomaar kunnen dat de TS een pirma verstandhouding heeft met leidinggevende en dat het een prima werkgever is en gewoon netjes met het ontslag omgaat. De vraag wat iemand gaat doen volgt al snel en wellicht is het vreemd om dit niet te zeggen maar dat is dan niet anders.
TS kan gewoon niet zo mondig zijn of gewoon geen zin hebben in 'de discussie' zoals hij zelf zegt, prima toch, zijn keuze.
TS kent zijn werkgever beter dus wellicht zijn de tips van @Falcon toch wel handig.
Je hebt natuurlijk niet voor niets een opzegtermijn, dus als je effectief nog maar een paar dagen komt werken na opzeggen, omdat je al vrij gepland had, vermoed ik dat het bedrijf wel zwaarwegende redenen heeft om je vrije dagen in te trekken. Overdracht kan natuurlijk heel erg verschillen tussen functies, ik was blij dat ik het in 6 weken een beetje rond had...sapphire schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:14:
[...]
Overgebleven vrije uren/dagen kunnen ze alleen met een heel goede reden weigeren. Denk dan aan dingen als zware economische belangen, iemand is écht onmisbaar, ect.
Het is druk, het rooster is al rond of je moet nog werk overgedragen zijn daar geen van, die laatste hooguit een paar dagen.(...)
Ik ben er alles aan gelegen zaken netjes over te dragen en openstaand werk af te ronden. We zullen zien.
[ Voor 24% gewijzigd door loewie1984 op 24-03-2022 14:44 ]
Waarom zou je niet op de inhoud in gaat? Dat lijkt mij toch een normale vraag vanuit een werkgever die je normaliter gewoon kan beantwoorden toch? Als eerste weet je nooit of en hoe je elkaar weer tegenkomt (ik heb een collega gehad die met veel bombarie en gescheld vertrok en enkele maanden later werd zijn nieuwe werkgever overgenomen, je kan je de ackward situatie vast voorstellen) en als tweede kan het je ex-werkgever en collega's wellicht helpen om zich te verbeteren.loewie1984 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:09:
Ja ik zeg voor 31-3 op en begin dan per 1-5.
Belangrijk is wel dat je niet met modder gaan smijten, maar je kan toch gewoon eerlijk aangeven waarom je weg gaat?
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Lijkt me een werknemersrisico en kunnen ze dan beter een langere opzegtermijn hanteren. IANAL en hier is heul veel over te vinden online en jurisprudentie maar eht blijft een spanningsveld.Wild Chocolate schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:20:
[...]
Je hebt natuurlijk niet voor niets een opzegtermijn, dus als je effectief nog maar een paar dagen komt werken na opzeggen, omdat je al vrij gepland had, vermoed ik dat het bedrijf wel zwaarwegende redenen heeft om je vrije dagen in te trekken. Overdracht kan natuurlijk heel erg verschillen tussen functies, ik was blij dat ik het in 6 weken een beetje rond had...
Als je de enige in je functie bent in een klein bedrijf is dat natuurlijk anders dan wanneer je met een groter team werkt en er meer mensen zijn die je werk kunnen overnemen.
Ik had het laatste, team van ca 15 mensen waarvan vrijwel de helft mijn taken kon overnemen, amper overdracht nodig was (alles dagelijks goed vastgelegd). Toch ging mijn werkgever erg moeilijk doen over vrijwel alles inc. vrije uren puur en alleen om mij te zieken
Maar als ze bij de exit vragen naar het concurrentiebeding, weet ik niet of jouw antwoord "Oh, maak je daar niet druk over, het is verder weg" voldoende is als je dat vervolgens niet hard maakt door de nieuwe werkgever te benoemen.
Je meldt gewoon in een zakelijke brief dat je je ontslag neemt per $datum met inachtneming van de opzegtermijn en dat je gedurende je laatste weken bij het bedrijf je maximaal zult inzetten om jouw taken zo goed mogelijk over te dragen. Als je nog vrije dagen wilt opmaken, ja dat zou ik als werkgever niet zo leuk vinden, dus als je op goede voet wilt blijven staan, dan kun je dat beter niet doen, of alleen in overleg.
Maar volgens mij hoef je niet te melden naar welk bedrijf je toe gaat. Ik denk zelf dat het beter is om het wel te melden, ook al vindt je directeur dat niet leuk. Als je vertelt waar je heen gaat en waarom, dan kan hij daar misschien weer iets van leren. Maar dat is helemaal afhankelijk van zijn persoonlijkheid en kun je zelf het beste inschatten denk ik.
Ik deed er meestal nog en overzichtje bij van dagen die ik tegoed had en declaraties die nog openstonden en hoe ik dit wilde regelen.PhilipsFan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:13:
Volgens mij ben je helemaal niet verplicht om de naam van je nieuwe werkgever te noemen, zelfs niet bij een concurrentiebeding. Als ze denken dat je die schendt, dan moeten ze dat zelf maar uitzoeken.
Je meldt gewoon in een zakelijke brief dat je je ontslag neemt per $datum met inachtneming van de opzegtermijn en dat je gedurende je laatste weken bij het bedrijf je maximaal zult inzetten om jouw taken zo goed mogelijk over te dragen. Als je nog vrije dagen wilt opmaken, ja dat zou ik als werkgever niet zo leuk vinden, dus als je op goede voet wilt blijven staan, dan kun je dat beter niet doen, of alleen in overleg.
Maar volgens mij hoef je niet te melden naar welk bedrijf je toe gaat. Ik denk zelf dat het beter is om het wel te melden, ook al vindt je directeur dat niet leuk. Als je vertelt waar je heen gaat en waarom, dan kan hij daar misschien weer iets van leren. Maar dat is helemaal afhankelijk van zijn persoonlijkheid en kun je zelf het beste inschatten denk ik.
Geen ervaring met opzeggen maar wel met afronden bij het (niet) verlengen van tijdelijke contracten.
Ik zie niet in waarom je dit niet gewoon kan zeggen. Breng het een beetje empathisch en het is ok.loewie1984 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:31:
***members only***
"Ik merk dat het met het bedrijf niet gaat zoals 2.5 jaar geleden door iedereen gehoopt, eerder omgekeerd. Ik vind het vervelend, maar ik zie de toekomst niet bijzonder goed in. Ik moet ook aan mijn eigen toekomst denken. Bovendien bied de nieuwe baan uitstekende mogelijkheden om thuis te werken, iets wat ik bijzonder graag wil. Ik vind dit jammer want ik heb het verder altijd naar mijn zin gehad."
Niks mis mee, en als de discussie daarna moeizaam argumenteren dreigt te worden beëindig je deze met iets als "tja, het lijkt mij duidelijke dat wij dingen anders zien" gevolgd door een stilte.
Een beetje directeur/chef pakt dat op als aanbod om de discussie terzijde te schuiven en verder in goede harmonie de zaken af te wikkelen.
Doet hij dat niet, en wordt het echt onaangenaam, dan is de band blijkbaar toch niet zo goed als je dacht. Dat is niet jou probleem meer, jij hebt je best gedaan en je gaat toch weg.
Maar dat verwacht ik niet, want ook de werkgever heeft er belang bij in goede harmonie uit elkaar te gaan, er moet tenslotte nog 2 maanden ordentelijk werk en een overgave geleverd worden.
Kortom, niet bang zijn en eerlijk duurt het langst. Als de werkgever moeilijk wil doen, doet ie het toch wel.
[ Voor 4% gewijzigd door locke960 op 24-03-2022 22:27 ]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Dat is wel heel makkelijk het op ondernemersrisico te gooien. Ik zou ook liever niet hebben dat alle opzegtermijnen zo lang mogelijk moeten worden gezet, want stel je voor dat iemand 60 dagen heeft opgespaard.sapphire schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:57:
[...]
Lijkt me een werknemersrisico en kunnen ze dan beter een langere opzegtermijn hanteren. IANAL en hier is heul veel over te vinden online en jurisprudentie maar eht blijft een spanningsveld.
De werkgever mag verlog weigeren bij zwaarwegend bedrijfsbelang, en ik vermoed dat gewoon normaal je werk overdragen daarbij hoort. Sowieso tenzij de verstandshouding echt heel zwaar verziekt is wil je dat toch ook gewoon?
Het is ook zeker niet zo makkelijk daar op af te schuiven, ik wilde alleen een tegengeluid laten horen. Het blijft een spanningsveld tussen 2 belanghebbende.Sissors schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:07:
[...]
Dat is wel heel makkelijk het op ondernemersrisico te gooien. Ik zou ook liever niet hebben dat alle opzegtermijnen zo lang mogelijk moeten worden gezet, want stel je voor dat iemand 60 dagen heeft opgespaard.
De werkgever mag verlog weigeren bij zwaarwegend bedrijfsbelang, en ik vermoed dat gewoon normaal je werk overdragen daarbij hoort. Sowieso tenzij de verstandshouding echt heel zwaar verziekt is wil je dat toch ook gewoon?
Dat je dingen netjes wilt afronden als werknemer vind ik ook bij een goed werknemerschap horen maar alles weigeren omdat je moet overdragen…. Als dat 4 weken of langer moet duren gaat er ergens iets niet goed lijkt me
Blijft gewoon lastige materie en soms moet je er helaas hard ingaan zelfs als je altijd een goede werkverhouding hebt gehad. Zoals ik schreef mijn voormalig werknemer had er een handje van om na indienen van ontslag mensen het gewoon moeilijk te maken en ze de grond in te trappen ondanks een jarenlange goede arbeidsrelatie. Genoeg mensen gesproken afgelopen jaren om er een patroon in te zien.
Ken trouwens ook genoeg voor beelden van mensen die inderdaad genoeg vrije uren hadden om per direct te stoppen na indienen van ontslag. Meestal kwamen die er wel uit met de werkgever om iets als een weekje over te dragen/dingen af te ronden.
In de meeste gevallen gaat het gelukkig gewoon op een nette manier
Is niet iets waarbij je over weken erachter wilt komen dat je zonder werk zit met een vervelende boete.
De nieuwe werkgever zit dan opeens opgezadeld met een werknemer die helemaal niet mag werken?
Wellicht dat mediation* een eerste optie kan zijn?
U spreekt bv af welke personen en bedrijven u tijdelijk links laat liggen, uw nieuwe werkgever betaalt uw ex-werkgever een vergoeding. U kan dan alsnog aan de slag voor de nieuwe werkgever. De gemaakte afspraken worden door beide partijen op papier gezet.
Houdt de huidige werkgever voet bij stuk en wil niks over Mediation weten.
Zouden de nieuwe werkgever en werknemer hebben gezamenlijk naar de rechter te stappen om het beding geheel of gedeeltelijk te laten vernietigen op grond van de omstandigheid dat de werknemer door het beding onbillijk wordt benadeeld. Door de houding van werkgever kan de rechter een afweging tussen de verschillende belangen van de werknemer en de voormalig werkgever maken in uw voordeel.
*mediation gedaan door een onpartijdige ervaren persoon.
[ Voor 74% gewijzigd door onno oliver op 31-03-2022 18:55 ]
Als het heel vervelend wordt is er een optie om zowel mijzelf als de opdracht onder een andere bv onder te brengen als de bv waar huidige werkgever een vermeende relatie mee heeft.
En die andere BV is ook zo’n dingetje.
Kortom, ik denk dat ik je huidige werkgever best begrijp.
Omtrent de beding kan het tricky worden, mijn advies is om een arbeidsadvocaat om advies te raadplegen.
Ik heb namelijk zaken gezien waar de rechter het beding weg legt onder de mom: 'Cliënt moet toch zijn brood kunnen verdienen en het liefst binnen zijn werk of kennisvakgebied' Het beding hield geen stand.
Maar ik heb ook zaken gezien, (een ervan was hier op het Tweakers forum) waar de rechter wel met het beding meeging. Mede doordat de nieuwe werkgever er geen zin meer in had en de mondeling toezegging om te helpen bij een eventuele rechtszaak, het liet zitten. De werknemer was dus hard getroffen door de vonnis. Het is leuk en aardig dat de nieuwe werkgever niet onder de indruk is, maar hij wordt dan ook niet getroffen met de gevolgen. Laat in ieder geval jouw nieuwe werkgever schriftelijk bevestigen dat hij jouw actief ondersteund mocht het tot een zaak komen.
Hoe dan ook, het lijkt me te complex om zonder advies van een gespecialiseerd advocaat de gok te wagen. Ik vrees dat onderhandelingen over het beding en een eventuele afkoop daar van onderdeel zijn van de brug die je verbrandt hebt, dus wees voorbereid op een taaie strijd.
Good taste is for people who can’t afford sapphires