Garage isoleren

Pagina: 1
Acties:

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-12-2025
Goededag,

situatie nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAnnUfFnWcGkY_kdseU1zb9gyt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuIxHd3w2VpjiGtApyATYYHX.jpg?f=fotoalbum_large

rechts van de muur van de keuken is de garage. Links van de garage de woning. Rechts van de garage de garage van de buren. De garages zijn in spouw (zonder isolatie) gebouwd.
De muur tussen de keuken en de garage is goed geisoleerd (rc= 5) (kalkzandsteend met dikke laag isover wol en spouw. De garage staat op dezelfde geprefabriceerde geïsoleerde vloer (rc=4).
Het dak van de garage bestaat uit een geprefabriceerde betonvloer van geïsoleerde dakbedekking (rc=2).

De buitengevel (achterkant garage) is enkelsteens en voorzien van ventilatieopeningen met spouwmuur en kalkzandsteen binnenmuur.

Doel:
Net na de oplevering is de 1e geboren en dit jaar komt nummer 2 eraan :*)
We willen van die ruimte voor nu en de komende paar jaar een speelkamer maken voor de kids, waar ook al hun spullen komen te staan (staat nu, zeker aan het eind de dag door heel de woonkamer/keuken :+ ouders snappen wat ik bedoel ;) :+

In de wat verdere toekomst, als de kids wat ouder zijn en er niet meer met loopkarretjes en spullen langs muren en keukenkastjes geraced wordt willen we de gehele beneden verdieping aanpakken: vloerverwarming, nieuwe vloer en nieuwe keuken met kookeiland.

Er wordt vanaf de radiator cv leiding doorgetrokken naar de, nu garage-, ruimte waar een radiator komt zodat het daar ook behaagelijk gaat zijn.

Enigste onzekerheid is de isolatie.

Er zit een spouw tussen de buitenmuur en binnenmuur van de garage, maar die is niet heel dik.
Het lijkt mij beter om vanaf de binnenmuur te isoleren. Ik wil ook wat electra wegwerken in de wanden en lichtpunt(en) in het plafond.

kan ik beginnen met ventilatielatten > pur met gipsplaten > stucen
Of moet er dampdichte folie tussen ?
Idem voor het plafond met of zonder dampdichte folie er tussen ?

Er komt tevens een raam in met tripple glas met een ventilatierooster.

Of bekijk ik het compleet verkeerd en moet het anders :?

Ik hoor graag jullie mening!

Alvast bedankt!

edit: betere plattegrond ter verduidelijking.

[ Voor 5% gewijzigd door ymaenhout op 26-03-2022 11:51 ]

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-01 21:23
De bestaande smalle spouw kan wellicht worden nageïsoleerd, bijvoorbeeld met Aminotherm. De isolatiewaarde is natuurlijk niet bijster groot maar voorkomt een deel van het warmteverlies. Van binnenuit dampremmend isoleren, bijvoorbeeld kant en klare pirplaten met tweezijdig alu, of een anderssoortige afwerking (gips, fermacell, osb of underlayment) legio mogelijkheden.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
ymaenhout schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 00:05:
...We willen van die ruimte voor nu en de komende paar jaar een speelkamer maken voor de kids, waar ook al hun spullen komen te staan (staat nu, zeker aan het eind de dag door heel de woonkamer/keuken :+ ouders snappen wat ik bedoel ;) :+ ...
En je hebt de illusie dat de kinderen plots netjes in de speelkamer spelen, en hun speelgoed daar houden 8)7
Hoe ga je naar die speelkamer gaan? Trek je het dan helemaal open door die wand weg te halen (waar nu keuken getekend staat)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Waterbeesje
  • Laatst online: 07:28

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Er zijn van die folies van een paar cm dik welke een Rc van bijna 3 leveren.
https://www.ybsinsulation...quilt-wand-toepassing.pdf
Met een gipsen voorzetwand en deze folie kom je denk ik een heel eind!
Kost wel wat...

Ik weet dat bijvoorbeeld Pontmeyer deze verkoopt (ook aan den Particulier), maar in de bouwmarkt lopen ze altijd hopeloos achter qua goede spulletjes... daar kom ik dit niet tegen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-01 21:22
naftebakje schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:33:
[...]
En je hebt de illusie dat de kinderen plots netjes in de speelkamer spelen, en hun speelgoed daar houden 8)7
Dit, heb een mooie speelkamer met de gedachte dan staat alles daar.
Resultaat: einde dag staat het overal waar je het niet wilt hebben.
Als jij in de woonkamer zit komen ze daar spelen, ben je in de keuken zoeken kleintjes je daar op.
Eind conclusie, op papier een leuk idee, praktijk werkt niet.
Misschien als ze straks achter de playstation zitten dat ik er een bank en tv in zet zodat papa zelf ook nog wat kan zien :9~

Voorzetwandje? https://www.isolatiemater...atie/voorzetwand-isolatie
Zou mij een simpele oplossing lijken voor een enkelsteensmuurtje.

[ Voor 10% gewijzigd door thefox154 op 29-03-2022 22:08 ]

• ymaenhout
Jan Workum schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:48:
De bestaande smalle spouw kan wellicht worden nageïsoleerd, bijvoorbeeld met Aminotherm. De isolatiewaarde is natuurlijk niet bijster groot maar voorkomt een deel van het warmteverlies. Van binnenuit dampremmend isoleren, bijvoorbeeld kant en klare pirplaten met tweezijdig alu, of een anderssoortige afwerking (gips, fermacell, osb of underlayment) legio mogelijkheden.
Bij navraag bij een grote webshop in isolatiemateriaal adviseren ze, of:
- de huidige binnenmuur voorzien van ventilatiegaten(zodat het vocht niet opgesloten raakt) en dan op de binnenmuur ventilatielatten>pir+ gips/gipsvezel plaat
Of
Huidige binnenmuur zo laten en bijvoorbeeld metalstud>glaswol platen> gips/gipsvezel plaat

Voordeel van eerste optie is dat ik voor dezelfde isolatiewaarde minder ruimte kwijt ben.
Nadeel is het moeten voorzien van ventilatiegaten in de binnenmuur en het wat duurder is in aanschaf.

• ymaenhout
naftebakje schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:33:
[...]
Hoe ga je naar die speelkamer gaan? Trek je het dan helemaal open door die wand weg te halen (waar nu keuken getekend staat)?
Nee, overdag zal het nog overal liggen, is ook niet erg, laat ze maar lekker onbezorgd kind zijn en spelen :).

We willen binnen 2 a 3 jaar een nieuwe keuken met kookeiland plaatsen (icm vloerverwarming en nieuwe vloer. Dan wordt het ineens 'relatief krap' om ook nog alle kinderspullen erbij te hebben in de keuken/woonkamer.

Zie meegeleverde tekening;
Wij hebben de optie 'verlengde keuken 2.4m'.
De deur van de garage naar buiten zit nu aan de achterkant. De deur van de bijkeuken naar buiten zit ook aan de achterkant.
In de rechter zijwand van de bijkeuken komt de opening naar de 'speelkamer'.

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:08
Waterbeesje schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:35:
Er zijn van die folies van een paar cm dik welke een Rc van bijna 3 leveren.
https://www.ybsinsulation...quilt-wand-toepassing.pdf
Met een gipsen voorzetwand en deze folie kom je denk ik een heel eind!
Kost wel wat...

Ik weet dat bijvoorbeeld Pontmeyer deze verkoopt (ook aan den Particulier), maar in de bouwmarkt lopen ze altijd hopeloos achter qua goede spulletjes... daar kom ik dit niet tegen.
Ik heb altijd begrepen dat zo'n folies eigenlijk niet de R-waarde halen die ze adverteren: één laag reflecterende folie werkt natuurlijk wél, maar eens gereflecteerd, doen de daaropvolgende reflecterende lagen niets meer, terwijl fabrikanten dat wel 'optellen'.
Ik heb begrepen dat ze om die reden niet erkend worden in Vlaanderen in de EPB-database.

Als je zeer dunne isolatie zoekt (maar onbetaalbaar) dan is er wel natuurlijk Aerogel.

Edit/toevoeging:
ymaenhout schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Huidige binnenmuur zo laten en bijvoorbeeld metalstud>glaswol platen> gips/gipsvezel plaat
Ik ben fan van glaswol (wegens brandveiligheid en dampopen), alleen zou niet werken met metalstuds? Dat zijn toch gigantische koudebruggen die je de facto installeert?

[ Voor 17% gewijzigd door betaplayer op 30-03-2022 10:59 . Reden: Toevoeging reactie op ymaenhout ]

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

• Jan Workum
ymaenhout schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Bij navraag bij een grote webshop in isolatiemateriaal adviseren ze, of:
- de huidige binnenmuur voorzien van ventilatiegaten(zodat het vocht niet opgesloten raakt) en dan op de binnenmuur ventilatielatten>pir+ gips/gipsvezel plaat
Of

Voordeel van eerste optie is dat ik voor dezelfde isolatiewaarde minder ruimte kwijt ben.
Nadeel is het moeten voorzien van ventilatiegaten in de binnenmuur en het wat duurder is in aanschaf.
Vocht kan altijd naar buiten door metselwerk en dampdoorlatende spouwisolatie als bijvoorbeeld Aminotherm. Ook het toepassen van ventilatielatten tussen muur en binnenisolatie is geen vereiste. Pirplaten bijvoorbeeld kunnen rechtstreeks op een wand worden gelijmd.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:58
betaplayer schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat zo'n folies eigenlijk niet de R-waarde halen die ze adverteren: één laag reflecterende folie werkt natuurlijk wél, maar eens gereflecteerd, doen de daaropvolgende reflecterende lagen niets meer, terwijl fabrikanten dat wel 'optellen'.

[...]
Ik las onlangs een artikel over deze folies en ze werken op zowel warmtegeleiding als straling.
Het punt is dat 1 laag niet alles reflecteert, maar zeg maar 90%. Die overige 10% wordt omgezet in warmte. Die 10% warmte straalt vervolgens weer uit naar de laag 2, welke ook weer 90% terug reflecteert naar laag 1. Die 10% kan echter nergens heen en kan niet ineens verdwijnen (wet van behoud van energie). Deze blijft dus achter als warmte, waardoor verschillende lagen verschillende temperaturen krijgen.

Als alle lagen tegen elkaar zouden zitten zouden ze door warmtegeleiding allemaal dezelfde temperatuur aannemen. Het stralingscomponent vervalt dan. Om die reden wordt er een soort bubbelplastic toegepast met een goede lichtdoorlatende eigenschappen. Het bubbelplastic voorkomt overigens ook dat er geen convectie plaats kan vinden in het materiaal. Het bubbelplastic met lucht erin zorgt er echter wel voor dat de isolatie-eigenschappen op basis van warmtegeleiding nooit beter zullen zijn dan stilstaande lucht. De winst zit hem echter op het vlak van straling.

Straling is een veel groter component dan warmtegeleiding. De formule voor straling bereken je met (Temp binnen)^4 - (Temp buiten)^4, waarbij beide in Kelvin worden gerekend. Grote getallen ^4 is nog veel grotere getallen, waardoor het vermogen erg snel oploopt.
Warmtegeleiding is alleen op basis van ΔT en heeft geen machtsfunctie waardoor het in verhouding klein blijft.

Het artikel: https://alpha-lupotherm.n...herm_mitZusatzbild_NL.pdf

Onder aan de streep blijft de folie echter erg kostbaar en loont het al snel om gewoon steenwol te plaatsen als je de ruimte hebt.

• ymaenhout
Jan Workum schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Vocht kan altijd naar buiten door metselwerk en dampdoorlatende spouwisolatie als bijvoorbeeld Aminotherm. Ook het toepassen van ventilatielatten tussen muur en binnenisolatie is geen vereiste. Pirplaten bijvoorbeeld kunnen rechtstreeks op een wand worden gelijmd.
Dus volgens u kan ik prima kiezen voor de combinatie: ventielatielatten > pir+gipsplaat ?
En ga ik geen last hebben van 'opgesloten' vocht achter de pir platen?

Mijn buitengevel bevat ventilatiegaten, mijn binnenmuur (kalkzandsteen) niet. Vandaar mijn vraag.

De ventielatielatten zijn dan handig om electra achter door te trekken :)

[ Voor 7% gewijzigd door ymaenhout op 31-03-2022 10:19 ]

• ymaenhout
betaplayer schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Ik heb begrepen dat ze om die reden niet erkend worden in Vlaanderen in de EPB-database.

Als je zeer dunne isolatie zoekt (maar onbetaalbaar) dan is er wel natuurlijk Aerogel.

Edit/toevoeging:

[...]

Ik ben fan van glaswol (wegens brandveiligheid en dampopen), alleen zou niet werken met metalstuds? Dat zijn toch gigantische koudebruggen die je de facto installeert?
Op de metalastuds komt een soort rubberen strip. Dit js voornamelijk voor geluidsdemping. Dit zal ook de koudebrug voorkomen daar het metaal nu niet direct contact maakt met de grond/wand :)

• Jan Workum
ymaenhout schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:03:
[...]

Dus volgens u kan ik prima kiezen voor de combinatie: ventielatielatten > pir+gipsplaat ?
En ga ik geen last hebben van 'opgesloten' vocht achter de pir platen?

Mijn buitengevel bevat ventilatiegaten, mijn binnenmuur (kalkzandsteen) niet. Vandaar mijn vraag.

De ventielatielatten zijn dan handig om electra achter door te trekken :)
Sterker nog; ik zou de ventilatiegaten in de buitenmuur dichtmaken (tenzij het kruipruimteventilatie betreft) en de spouw laten vullen. Van binnen kan geen vocht toetreden als er dampremmend/dicht wordt geïsoleerd, vocht van buiten kan via dezelfde weg weer naar buiten.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• ymaenhout
Het is metal stud geworden icm 90mm isover multimax 30, icm vochtwerende folie en diamondboard platen.
Isolatie is net binnen gekomen en half mei komt de rest van de materialen.

Kan nu de garage uitgeruimd worden, alle opbouw electra afgekoppeld worden en voorbereidingen treffen.
Begin augustus gaat de gevel doorgebroken worden naar de garage (incl plaatsen lateien). Eind augustus gaat de achterdeur eruit en komt er een groot kozijn met tripple glas.

Alles moet af voor september, dan gaat de 2e komen. Althans: wanden dicht, electra werkend etc. Of er dan een stucadoor tijd heeft zie we dan wel weer :+

Zal t.z.t. een update geven :)

• ymaenhout
We zijn een heel stuk verder!

Helaas vanwege drukte niks gepost en vergeten veel foto's te maken.

Hierbij een korte update:
Begonnen met de metalstud te plaatsen (acoustisch onderbroken met vloer, muur en plafond middels foamband).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-q3E4WDlDx8I3c4BE7uQEk5a_G4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfbOVnOyYjnHwaEtiv8njv7u.jpg?f=fotoalbum_large

Als wanden voor diamonboard 1.25cm gekozen. Deze zijn een stuk steviger vergeleken met standaard gipsplaat (en ook een stuk zwaarder :+ )
Plaatsen moest vanwege de breedte (1m20 en ongeveer 2m80 hoog) met zijn 2en.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vosyQ2khNF721ncF_zHDkalN3eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFufS5hSK64hEYgWmLv4BGsm.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk electra voorbereid. Plafond zijn pur+gips plaats geworden.
Het dak is langs buiten al wat geisoleerd. Ben gegaan voor 3cm pur + 1.cm gipsplaat combinatie.
Makkelijk te verwerken, maar wat is dat purschuim/lijm klote spul zeg 8)7 :+ |:(

Plafond met mijn vader erin gezet en naden afgeplakt met band en in de voorstrijk gezet. Alles net op tijd voordat de stucadoor kwam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpftrSxxi3BRuAgi1y0_U8hT5oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SOEIzNCKequirpirqn39JT4.jpg?f=fotoalbum_large

En gestuced:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttJUsDT2kby34LqqQ8JkGSoDfP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErsAsGxhVhMPOPcTUvrAjNTi.jpg?f=fotoalbum_large
Zeer tevreden over. Heb enkel wat kleine plekjes licht bijgeschuurd.

Inmiddels is alles geverfd.

edit1:

Vloer geëgaliseerd :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbDarT84OWRLhMK273OHIamVKXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xzvQowQLjcPo6z8sm8t81KM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ymaenhout op 22-08-2022 11:11 ]

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 21:12
Jan Workum schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Jan Workum schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:44:
[...]

Sterker nog; ik zou de ventilatiegaten in de buitenmuur dichtmaken (tenzij het kruipruimteventilatie betreft) en de spouw laten vullen. Van binnen kan geen vocht toetreden als er dampremmend/dicht wordt geïsoleerd, vocht van buiten kan via dezelfde weg weer naar buiten.
Even op dit topic en specifiek bovenstaande quotes inhakend; ik ben van plan de muren van mijn enkelsteens garage te isoleren door middel van 45mm dikke houten balken en 40mm dikke isolatieplaten daartussen om dit vervolgens af te timmeren met OSB, is het nog nodig om tussen de muur en de balken (ventilatie-) latten te plaatsen of kunnen de balken zo (eventueel met dampopen folie ertussen) tegen de muur aan?

[ Voor 19% gewijzigd door TorpedoX_88 op 15-11-2022 13:58 ]

• Jan Workum
De opbouw kan zijn: geïmpregneerde ventilatielatten tegen de muur, dampopen folie er overheen, daarna balken met ertussen isolatiemateriaal en als laatste dampremmende folie + afwerking.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• TorpedoX_88
Jan Workum schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:57:
De opbouw kan zijn: geïmpregneerde ventilatielatten tegen de muur, dampopen folie er overheen, daarna balken met ertussen isolatiemateriaal en als laatste dampremmende folie + afwerking.
Bedankt voor je reactie!

Dit is inderdaad de bedoeling maar ik ben benieuwd of het ook zonder de geïmpregneerde ventilatielatten kan (scheelt wat ruimte en materiaal), kan dit prima of is het niet aan te raden?

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:42

Dutch_guy

WYSIWYG

De bedoeling van de kleine spouw die je maakt met de ventilatielatten is dat eventueel vocht kan verdampen. Omdat je een enkelsteens muur hebt is vochtdoorslag aannemelijk. Ik zou dat niet zonder doen in dit geval.

Pay peanuts get monkeys !

• Jan Workum
Dutch_guy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:33:
De bedoeling van de kleine spouw die je maakt met de ventilatielatten is dat eventueel vocht kan verdampen. Omdat je een enkelsteens muur hebt is vochtdoorslag aannemelijk. Ik zou dat niet zonder doen in dit geval.
Mee eens, maar ik zie ook wel eens dat pir rechtstreeks op steens wanden (die genzen aan de buitenlucht) wordt geplakt. Voorgestelde constructie lijkt mij het meest degelijk.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• TorpedoX_88
Bedankt voor jullie reacties! Mede op basis ervan is het een ongeveer 2 cm brede spouw geworden met daar tegenaan pir+osb platen.

Voor het plafond heb ik 5 cm dikke glaswolplaten besteld die tussen de balken van de dakconstructie komen, maar die balken zijn hoger dan dan het glaswol dik is. Is het in dit geval beter om de glaswol bovenin tegen het "koude" dak te plaatsen of onderin tegen het "warme" plafond? (of maakt het niet uit? :9)

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-11-2025
TorpedoX_88 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:20:
Is het in dit geval beter om de glaswol bovenin tegen het "koude" dak te plaatsen of onderin tegen het "warme" plafond? (of maakt het niet uit? :9)
Ik ben ook benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft. Ik ga het zelfde doen in mijn garage.
Pagina: 1