Een kleine (37-40") dumb UHD tv voor kamer met veel licht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laundro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 09:51
Hallo,

Ik ben op zoek naar een kleine (37-40") UHD/4k dumb TV om in een kamer te zetten waar overdag veel licht is.

Ik kom bij mijn opzoekingen veel de Sceptre TV's tegen, maar die lijken in de EU moeilijk te vinden (ik woon in België). Ze zouden ook niet ideaal zijn in lichtrijke omgevingen en het geluid is zo te zien knudde, maar gezien de zeer goedkope prijs is een soundbar dan wel een optie.

Mijn voornaamste doel is films kijken (streamen, Kodi en BluRay) en gamen (als ik ooit een PS5 te pakken krijg).
* Goeie upscaling is een must
* Bluetooth is een plus
* Liefst een paar HDMI poorten (en minstens 1 HDMI 2.x poort)
* Heel belangrijk: het home video effect stoort me mateloos. Smoothing en andere franjes zijn niet aan mij besteed.

Alle suggesties welkom :)

Alvast bedankt,

Mathieu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Laundro schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:11:
* Liefst een paar HDMI poorten (en minstens 1 HDMI 2.x poort)
Die zou ik toch verder specificeren. HDMI 2.0a of HDMI 2.1 (beide mogelijk in jouw eis) is nogal een verschil, zeker ook voor het paneel wat eventueel de HDMI 2.1 specs moet ondersteunen. Met de wens van een PS5 zou ik deze eis concreet maken. Tevens is een budget mogelijk ook wel handig te vermelden.

Ik zou me ook niet blind staren op een Dumb TV. Die eis is al zo vaak voorbij gekomen en het advies is altijd hetzelfde: koop een smart tv en gebruik dat deel niet. Nu is het semi zoeken naar een speld in een hooiberg omdat een Dumb TV niet meer van deze tijd is. Door dat soort eisen heb je weinig keuze en/of een (te) duur product omdat je in een niche markt zit.

Als laatste de huishoudelijke dat aankoopadviezen in Consumentenelektronica Aankoopadvies mogen en ik het topic daarheen verhuis: TB > CEA

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 23-03-2022 20:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laundro
Bedankt!

Gezien ik er ooit wel een PS5 zal willen aanhangen, zal HDMI 2.1 dus een vereiste zijn.
Qua budget zou ik niet boven de € 1.000 willen gaan.
Ik ben nogal beducht voor de SmartTV functionaliteiten. Ik erger me aan banners voor series van diverse streamingdiensten en welk weer het is hoef ik ook niet op mijn tv te zien. Nu, als het meevalt qua storende interface elementen dan is een SmartTV inderdaad ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Laundro schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:28:
Bedankt!

Gezien ik er ooit wel een PS5 zal willen aanhangen, zal HDMI 2.1 dus een vereiste zijn.
Qua budget zou ik niet boven de € 1.000 willen gaan.
Ik ben nogal beducht voor de SmartTV functionaliteiten. Ik erger me aan banners voor series van diverse streamingdiensten en welk weer het is hoef ik ook niet op mijn tv te zien. Nu, als het meevalt qua storende interface elementen dan is een SmartTV inderdaad ook een optie.
Je hoeft de smartfuncties niet te gebruiken, en de apps hoef je nooit te zien als je dat niet wilt.

37-40 inch, 3 x hdmi 2.1 https://tweakers.net/tele...1-PlBKPQ3cXIS5QQihNO6ttS8

[ Voor 15% gewijzigd door Jorgen op 23-03-2022 23:08 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
In deze schermmaat zijn er heel weinig goede televisies. Het is de ultrabudgethoek en je kunt eigenlijk alleen maar spreken over "minder slecht". Je kunt dus "goed upscaling" willen, maar de geavanceerde processoren die dat mogelijk maken, wordt niet in dit soort televisies gemonteerd. Net zoals "kamer met veel licht", een extra felle LCD kun je simpelweg niet krijgen in deze maat.

Wat de gelinkte Panasonics betreft: Het zijn televisies die bij Vestel ingekocht zijn, de ingenieurs van Panasonic kunnen hun tijd immers beter besteden dan dit soort budgetspul ontwerpen. De gelinkte televisies zijn vrij prijzig en dat kan komen omdat ze HDMI 2.1 hebben, maar hebben anderszins geen betere techniek dan veel goedkopere televisies in deze maat. Ik zou in deze maat persoonlijk de HDMI 2.1 laten vallen als ik daar een derde van de prijs op kan besparen.

Ik kan niet eens vinden of er een VA- of IPS-paneel in deze televisies zit. Goede kans dat Vestel dat niet specificeert, zodat ze erin kunnen stoppen wat er op dat moment te koop is. Dat is zeer gebruikelijk bij dit soort televisies. Wat dat betreft is het een verrassing wat er uit de doos gaat kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door dmantione op 24-03-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je hebt eigenlijk twee keuzes. De Sony X85/89J maar dan heb je geen meerwaarde met HDR. Of de Samsung QN9xB maar dan moet je een halfjaar tot jaar wachten tot de prijs normaliseert. Zijn voorloper (QN9xA) heeft een 60Hz paneel. Los van motion (4K120) wel de beste tv in zijn klasse.

De genoemde Panasonic is overigens geen Vestel rebrand maar wel een instap VA LCD voor veelste veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

dmantione schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Wat de gelinkte Panasonics betreft: Het zijn televisies die bij Vestel ingekocht zijn, de ingenieurs van Panasonic kunnen hun tijd immers beter besteden dan dit soort budgetspul ontwerpen. De gelinkte televisies zijn vrij prijzig en dat kan komen omdat ze HDMI 2.1 hebben, maar hebben anderszins geen betere techniek dan veel goedkopere televisies in deze maat. Ik zou in deze maat persoonlijk de HDMI 2.1 laten vallen als ik daar een derde van de prijs op kan besparen.

Ik kan niet eens vinden of er een VA- of IPS-paneel in deze televisies zit. Goede kans dat Vestel dat niet specificeert, zodat ze erin kunnen stoppen wat er op dat moment te koop is. Dat is zeer gebruikelijk bij dit soort televisies. Wat dat betreft is het een verrassing wat er uit de doos gaat kopen.
Ik heb ook alleen gekeken wat er in de PW beschikbaar was (zeer weinig dus) en hoopte dat Panasonic toch voor enige kwaliteit zou staan. Het is altijd wijs om verder in de specs te duiken inderdaad 👍🏻

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51
dmantione schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:36:
In deze schermmaat zijn er heel weinig goede televisies. Het is de ultrabudgethoek en je kunt eigenlijk alleen maar spreken over "minder slecht". Je kunt dus "goed upscaling" willen, maar de geavanceerde processoren die dat mogelijk maken, wordt niet in dit soort televisies gemonteerd. Net zoals "kamer met veel licht", een extra felle LCD kun je simpelweg niet krijgen in deze maat.
Dit is exact de reden dat ik destijds een monitor hebt gekocht om als tv te gebruiken. Monitoren hebben veel betere specs. We blijven tenslotte tweakers.. :9

Die LG VA monitor die ik nu heb en als beeldbuis gebruik, ben er erg blij mee.

[ Voor 7% gewijzigd door aljooge op 24-03-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laundro
aljooge schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:05:
[...]

Dit is exact de reden dat ik destijds een monitor hebt gekocht om als tv te gebruiken. Monitoren hebben veel betere specs. We blijven tenslotte tweakers.. :9

Die LG VA monitor die ik nu heb en als beeldbuis gebruik, ben er erg blij mee.
Aha, interessant! Ik heb toch alleen maar een Firestick en Raspberry Pi aan de TV hangen nu, en ben niet geïnteresseerd in DVB-T.

Welke monitor is dat precies? En is de anti-glare en anti-reflection goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51
ik heb de lg32ul750-w. Voor jou net te klein.

Waar je ook aan moet denken en waarom voor veel een monitor niet zo'n goed idee is: het geluid wil je extern kunnen aansluiten. Top beeld en geen / zeer slecht geluid is niet de goede weg en heel veel mooie monitoren hebben geen audio uitgang.

Deze lg heeft 1 hoofdtelefoon uitgang en die heb ik aangesloten op een versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laundro
Hmm. Ik denk dat ik dan toch de Samsung QN90A neem. Er bestaat blijkbaar ook een 43" en die zou perfect passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dan zit je kwa kwaliteit prima, het is Samsungs vlaggeschip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Laatst online: 14-05 14:14
Laundro schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:18:
Hmm. Ik denk dat ik dan toch de Samsung QN90A neem. Er bestaat blijkbaar ook een 43" en die zou perfect passen.
Als ik de 43" op zoek zie ik wel dat deze 60 Hz i.t.t. de grotere modellen. Weet niet of dat een probleem voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Houd rekening met een 60Hz paneel in de 43 inch. HDMI 2.1 i.c.m. de PS5 voegt dan niets toen. Zijn opvolger heeft wel een 120Hz paneel, met een hogere pixel response tijd en 4K120 support. Wat beeldkwaliteit betreft zal er weinig verschil zijn op wat motion blur en wellicht dimming controle na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laundro
JEROENrgfgf schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Als ik de 43" op zoek zie ik wel dat deze 60 Hz i.t.t. de grotere modellen. Weet niet of dat een probleem voor je is.
Nee, niet meteen. Maar bedankt voor de verduidelijking (idem @benbaba )!
Pagina: 1