Toon posts:

IRQ problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn geluidskaart (soundblaster 128) blijft vastzitten op IRQ 11 dezelfde als mijn videokaart. Dit levert performance problemen. De IRQ van beide krijg ik niet gewijzigd. Wat ik ook onderneem. Ik heb inmiddels mijn seriële poorten (com 1 en 2) uitgeschakeld: dat leverde 2 nieuwe IRQ's op. Daarna zijn de IRQ's, na het opstarten, geherindeeld, waarbij de 2 vrijgekomen nu netjes worden gebruikt. Nu is echter IRQ 9 vrij.... en zit ik nog steeds met zowel de videokaart als de geluidskaart op IRQ 11 !!!

Wie weet hiervoor een oplossing??

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

In de meeste BIOS-en kan je een bepaald PCI slot op een bepaald IRQ neerzetten, zet bijv slot 6 op IRQ 3 (die eerst van COM2 was) hang je geluidskaart daarin, en gaan met die banaan ;)

Verwijderd

pff wetje maken dat ik hem op een andere irq krijg :)

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Sommige biossen hebben optie om irq te assignen
zoiets van : Assign IRQ to AGP ofzo
Probeer dit eens te disablen of enablen.
Heb zelf alles gedisabled en niets meer op zelfde IRQ.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het checken, maar volgens mij kan het in mijn BIOS niet. Je kunt wel ISA legacy instellen o.i.d. wat dat ook moge inhouden....

Verwijderd

Windows Me of Win2k?

Die hebben irq sharing. Bij mij hebben 4 apparaten dezelfde irq. Videokaart usb ea

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 23:53 schreef Chris123 het volgende:
Ik zal het checken, maar volgens mij kan het in mijn BIOS niet. Je kunt wel ISA legacy instellen o.i.d. wat dat ook moge inhouden....
Of plug and play os installed?? Hier no invullen

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 augustus 2001 23:51 schreef Tijn_3d het volgende:
pff wetje maken dat ik hem op een andere irq krijg :)
Dacht ik ook toen ik er aan begon....
Maar ik houd me aanbevolen!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Op donderdag 23 augustus 2001 23:54 schreef ureal het volgende:
Windows Me of Win2k?

Die hebben irq sharing. Bij mij hebben 4 apparaten dezelfde irq. Videokaart usb ea
Dat is in Win98 ook hoor, maar zijn probleem is dat het niet goed werk :) Heb ik ook last van gehad, 2 NIC's op 1 IRQ kannie, maar 1 NIC en 1 Modem op 1IRQ kon wel :)

Verwijderd

Windows Me of Win2k?

Dat is ACPI, als je dat uischkelt krijgen al je kaarten weer hun eigen IRQ

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 augustus 2001 23:55 schreef ureal het volgende:

[..]

Of plug and play os installed?? Hier no invullen
Staat al op NO

Verwijderd

Topicstarter
Windows Me of Win2k?

W98

Verwijderd

Topicstarter
ACPI aan of uit heeft geen effect.

In de BIOS kan ik wel het volgende instellen (wanneer ik eerst heb gekozen: "Resources controlled by: manual"):
b.v.: "IRQ-3 assigned to:.......
en dan kan ik kiezen tussen Legacy ISA of PCI/ISA PnP.
Dit kan ik voor elke IRQ doen.
(Het staat nu ingesteld: "Resources controlled by: auto")

Kan dit effect hebben? En hoe moet het dan ingesteld worden?

Verder zie ik nog een instelling:
"PCI IRQ activated by:...." daarbij kan ik kiezen tussen "level" of "edge". Deze staat nu ingesteld op "level".

Verwijderd

Kan iemand mij uitleggen wat IRQ inhoudt, want ik heb conflicten in deze richting.

ta :)

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
kort en makkelijk samengevat: een irq zorgt ervoor dat hij voorrang aan iets gaat geven wat hij "belangrijker" vindt..
voorbeeld: als jij Mp3's zit te luisteren en je start Word op zal je tijdens het muziek even horen happeren, en dat is dan de irq die voorrang geeft aan Word ipv jou muziek...

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 00:24 schreef Chris123 het volgende:
ACPI aan of uit heeft geen effect.

In de BIOS kan ik wel het volgende instellen (wanneer ik eerst heb gekozen: "Resources controlled by: manual"):
b.v.: "IRQ-3 assigned to:.......
Je moet die 2 combineren. ACPI uitzetten en vervolgens de BIOS instellingen wijzigen. Als je ACPI aan hebt staan worden je BIOS settings 'overruled'.

Hoe wist je trouwens zo snel dat ACPI aan/uit geen effect heeft. Je moet Win98 toch opnieuw installeren om van dat |:( ACPI af te komen?

Verwijderd

jemoet een ander slot kiezen

Verwijderd

Als ik shogun total war speel, en ik krijg een nieuws bericht in het spel dan gaat mijn geluid ook ontzettend haperen.
Dit ligt dus aan de IRQ. Moet ik nou de IRQ in mijn ipc slot waar de geluidskaart inzit op NA zetten of op iets anders? Of heb ik het nu helemaal fout :?

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 20:32

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Ik heb ook problemen gehad met een tekort aan IRQ's. Ik heb gewoon windows opnieuw geinstalleerd :-( en alles deed het perfect. Geen problemen meer daarna.

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Verwijderd

Topicstarter
Werkelijk van alles geprobeert. Krijg alle IRQ's gewijzigd maar die van mijn videokaart en geluidskaart verhuizen dan telkens SAMEN naar een andere IRQ.
(bijvoorbeeld IRQ 11 op "legacy ISA" gezet waarna de beide kaarten naar IRQ 10 verhuizen.............)

WORDT HIER EEN BEETJE GEK VAN !!!!

WIE O WIE HEEFT DE ULTIMATE OPLOSSING???????

Verwijderd

Chris, ik had hetzelfe probleem met mijn soundblaster 128, ik heb alles geprobeerd maar het lukte gewoon niet. Er kampen héél veel mensen met hezelfde probleem, niemand weet eigenlijk hoe het gefixt kan worden.

Nou kom ik vandaag van pc dumpdag af en heb een soundblaster 5.1 OEM (140 piek) en een hele mooie headset bij RAF gekocht, geinstaleerd, en behalve het mooiste geluid ter wereld dat je mist met een ander geluidskaart heb ik nu EINDELIJK GEEN HAPEREND KUT GELUID MEER !!!!!!!!!!!!!!! :D :D
dus tja, mischien wat extreem maar mischien moet je dit ook maar eens proberen?

good luck

Verwijderd

Topicstarter
HE HE
eindelijk gelukt
toch nog eens verwisselen van de kaarten in de pci slots
weliswaar krijg ik niets op irq 9 ra ra en de tv kaart zit nu samen met de videokaart op 11 maar alla...
maar de geluidskaart zit nu op een aparte irq

Chris
Pagina: 1