Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets97
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
Hallo daar (collega's)!

Ik werk nu al een tijdje bij AH, en heb al een aantal jaren winstuitkering ontvangen. Nu volg ik websites die elk jaar de percentage naberekening, die ik in April uitbetaald krijg over mijn periodeloon, op hun website zetten. Deze percentage is vanzelfsprekend bruto, en nergens staat vermeld hoe de belasting berekend word over de naberekening. Is dit iets wat ik zelf kan narekenen? En zoja, hoe ziet de rekensom van de belasting eruit?

Met vriendelijke groet, Niels.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Voor de belastingdienst maakt het allemaal niet uit of het een vast, bonus of overwerk is. Het hangt af hoeveel je verdient.. Waarschijnlijk betaal je 19.17% belasting (eerste schijf) of 37.07% als je er boven zit. Wel verandert je hoeveelheid heffingskorting ook een beetje. Je kan het eigenlijk alleen op jaarbasis bepalen. Als de ah teveel/te weinig inhoud wordt dat in april door de belastingdienst verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:29

Rmg

Schijf 0 bestaat alleen niet meer https://www.rijksoverheid...oorten-inkomstenbelasting

Het kan zijn dat je werkgever voor de zekerheid 50% inhoud, dan zou er "bijzonder tarief" bij moeten staan op je loonstrook.

Dat verrekend zichzelf zodra je belastingaangifte doet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-05 17:29
Dat antwoord is niet helemaal juist @Anoniem: 1271350. De uitkering zal belast worden tegen het bijzonder tarief. Vaak staat op de loonstrook wat het bijzonder tarief voor de werknemer is.

Het bijzonder tarief wordt vastgesteld aan de hand van het brutoloon van vorig jaar of, bij indiensttreding in het huidige jaar - aan de hand van het te verwachten brutoloon. Afhankelijk van de hoogte van je loon kan dit tot over de 50% gaan, maar het kan ook veel lager zijn.

Mocht je teveel belasting betalen omdat je uiteindelijk minder bruto hebt verdiend, dan krijg je het teveel betaalde bedrag terug van de Belastingdienst in de inkomstenaangifte over het jaar 2022.

@Fiets97 Als je vorig jaar ook al een uitkering hebt gehad, zou ik aan de hand van het salaris toen gewoon kijken wat je eraan overhield. Die verhouding kun je dan ook toepassen op dit jaar en dan weet je bij benadering wat er over zal blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Arjan90 op 23-03-2022 19:18 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Arjan90 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:17:
Dat antwoord is niet helemaal juist @Anoniem: 1271350. De uitkering zal belast worden tegen het bijzonder tarief. Vaak staat op de loonstrook wat het bijzonder tarief voor de werknemer is.
Het klopt op zich wat je zegt, maar wil nog even expliciet toevoegen dat dit alleen over de voorheffing gaat. Er is voor de inkomstenbelasting verder geen bijzonder tarief.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:53

FreakNL

Well do ya punk?

Dat dus. Al doen ze een voorheffing van 75%, bij je belastingaangifte wordt alles eerlijk rechtgetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-05 17:29
@Woy Daarom ook die toevoeging van mij dat het uiteindelijk wordt rechtgetrokken. Ik wilde het niet te complex maken :) Leuker kunnen ze het niet maken, maar ook niet makkelijker. Vanuit de salarisadministratie komen we genoeg voorbeelden tegen waarbij de regels niet echt lekker werken. Maar goed, dan dwalen we af.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past meer in PFSL

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:53

FreakNL

Well do ya punk?

Ik weet niet hoe oud de TS is en hoeveel uur hij werkt maar denk aan het T-Biljet:

https://www.belastingdien...nect/nl/jongeren/jongeren
https://financieel.infonu...gdienst-het-t-biljet.html

Hebben heel wat ex-collega’s (heb van 1994 tm 2005 parttime in een supermarkt gewerkt) geld mee laten liggen.

[ Voor 41% gewijzigd door FreakNL op 24-03-2022 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Rmg schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:17:
Schijf 0 bestaat alleen niet meer https://www.rijksoverheid...oorten-inkomstenbelasting

Het kan zijn dat je werkgever voor de zekerheid 50% inhoud, dan zou er "bijzonder tarief" bij moeten staan op je loonstrook.

Dat verrekend zichzelf zodra je belastingaangifte doet
Technisch bestaat hij nog (AOW'ers en pre-46 mensen), maar dat zal voor TS niet opgaan.

Een beetje modern salarispakket kan prima bepalen wat jouw mogelijk 'maximale' schaal is, er zijn er immers nog maar 2 en de kans dat iemand door slechts een bonus opeens in schijf2 komt als medewerker bij een supermarkt.. relatief klein :P

Het grote verschil zit in stukje arbeidskorting, bij normaal salaris (vaste uren/vast contract) wordt hier direct rekening mee gehouden en wordt dat direct verrekend. Bij afwijkend/wisselend inkomen kan de standaard berekening scheef lopen (of ze berekenen het helemaal niet), al kan redelijk gehint worden als je op je loonstrook 2 vermeldingen van arbeidskorting heb (deze periode/cumm), bij die laatste is het een doorlopende berekening die dus alles netjes doorrekent. Mocht je dat in z'n geheel missen, dan kom je ook bij het Tbiljet van @FreakNL terecht.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

FreakNL schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 06:56:
Ik weet niet hoe oud de TS is en hoeveel uur hij werkt maar denk aan het T-Biljet:

https://www.belastingdien...nect/nl/jongeren/jongeren
https://financieel.infonu...gdienst-het-t-biljet.html

Hebben heel wat ex-collega’s (heb van 1994 tm 2005 parttime in een supermarkt gewerkt) geld mee laten liggen.
Zoveel jongeren die dat niet weten. Snap ook niet waarom werkgevers dat niet duidelijker communiceren naar hun personeel toe: voor de meesten betekent het echt dat ze geld terugkrijgen, de werkgever kost het niks maar kweekt er wel een hoop goodwill mee.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pagina: 1