Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwollenaar038
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-04 14:02
Hoi Tweakers,

Tegenwoordig is het bij KPN mogelijk om een eigen router te gebruiken,
bijvoorbeeld een Fritz i.p.v. de Experiabox.

Heeft iemand ervaring met een eigen router bij een hybride KPN internetverbinding?

KPN heeft een hybride oplossing ‘Sneller Internet Buitengebied’. Hierbij worden 2 verbindingen gecombineerd, het DSL vaste netwerk en het mobiele 4G-netwerk voor sneller/stabieler internet.

Op 1 van de LAN poorten van de Experiabox is daarvoor een 4G modem aangesloten.

Blijkbaar gebruikt KPN een dienst van 'tessares' om 2 netwerken te koppelen. Ik heb nog niet ontdekt of bijvoorbeeld een Fritz of Mikrotik router deze hybride functie kan ondersteunen.

Tessares Hybrid Access

In de situatie waarvoor ik deze vraag stel betreft het alleen een internet aansluiting,
dus zonder TV of telefonie van KPN.

[ Voor 14% gewijzigd door Zwollenaar038 op 23-03-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:00

thof

FP ProMod
Geen ervaring mee, maar het lijkt een stukje 'magie' als ik de handleiding zo bekijk:
https://www.kpn.com/servi.../device/4g-modem/4g-modem

4G modem gaat in een LAN poort, terwijl je zou denken dat het een soort van secundaire WAN poort zou moeten zijn. Het stukje 'magie' lijkt dus inderdaad de software Tessares Hybrid Access te zijn, die verkeer omleid/combineert.

Je zou eens aan KPN zelf kunnen vragen wat de specificaties zijn. Ze geven steeds meer informatie vrij over het plaatsen van je eigen apparatuur. Echter is dat momenteel alleen voor VDSL en glas: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Iets geeft mij de indruk dat dit een proprietary oplossing is, gezien de benodigde software en waarschijnlijk bijbehorende configuratie. Je gelinkte website meld ook dat het specifiek op maat is gemaakt voor KPN. Kan mij zo voorstellen dat een andere router dat niet zo 1,2,3 ondersteund...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-04 15:05
Kijkende naar de Tessares oplossing is het gebaseert op RFC 6824 / RFC 8684, MPTCP. Dit is als OSS geimplementeerd in Linux. Het is echter niet triviaal om een dergelijke verbinding op te zetten, beide kanten dienen dit namelijk te ondersteunen. En aangezien het alleen is geïmplementeerd voor Linux, FreeBSD, iOS en MacOS, kun je dit niet zomaar gebruiken met Windows systemen. Ik vermoed dat ook de meeste android devices hier niet mee om kunnen gaan.

Enter Tessares, die hebben dus een stukje software dat dit oplost. Dit is dan ook helaas de reden dat je hier geen zelfbouw oplossing voor kunt maken. De software bestaat namelijk uit twee delen, een deel aan de kant van KPN en een deel op jou router. Hoewel die stukken software waarschijnlijk niet direct verantwoordelijk zijn voor het verkeer, kun je niet makkelijk zonder. Ik vermoed dat die twee stukken software samen bepalen hoe de MPTCP verbinding opgezet moet worden en welke firewall rules er aangemaakt moeten worden om al het verkeer op de juiste manier te laten lopen.

Mogelijk zal AVM een FritzBox firmware beschikbaar stellen in samenwerking met KPN maar snel internet in het buitengebied is een beetje een edge case met een kleine klantenbasis waardoor er weinig geld in is te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderkooi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Is het toevallig nog gelukt of verder gekomen? ik zoek er ook nog een oplossing voor.