Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:03
Vorig jaar panelen laten plaatsen, maar met de huidige energieontwikkelingen een tikkeltje spijt dat ik niet wat meer panelen heb laten leggen. Ik zou er dus graag een paar bijprikken (2-6), die ik uit een restpartij sprokkel oid. De vraag is, kan ik deze gewoon bijprikken?

De huidige situatie is een omvormer: Goodwe GW3600D-NS. Deze heeft twee strings die elk een kant van het dak bedienen. Het dak is bijna perfect oost-west, met aan elke zijde 6 Ja Solar JAM60S17-325/MR panelen.

Fysiek denk ik dat het triviaal is er aan elke kant een paar panelen bij te prikken, MC4 splitters misschien denk ik en klaar is kees. Klopt dat?

De omvormer zit met de huidige panelen (325x12=3900W) niet ver van zijn max (4680W, nominaal (?) 3600W). Clipping in de zomer vind ik geen probleem. Moet ik nog iets hierop instellen? Kan dat wel (zie zogauw niets in de handleiding, maar ik lees weleens iets over instelbare voltages)?

Kan het kwaad panelen van een ander type/merk toe te voegen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zonde inderdaad dat je niet direct je dak hebt volgelegd, zoals hier altijd geadviseerd wordt.

Welke dakhoek spreken we over? En is er nu al sprake van aftopping in de lente/zomer? Want dat bepaalt of je die 4800W ook daadwerkelijk gaat bereiken.

MC4 splitters moet je niet doen, dat is als je de boel parallel wil plaatsen. Wat jij wil is een paar extra panelen in serie erbij zetten. En ja dat kun je doen. Maar wel liefst panelen die zo 'gelijk' mogelijk zijn, vooral qua voltage. Dat wordt spec-sheets vergelijken.

op de omvormer hoef je verder niets in te stellen.

Ga je het zelf doen? en waarom uit een restpartij?

Gewoon bijprikken is het niet. Huidige kabels loshalen en de nieuwe panelen er dan op aansluiten. Houd ook weer rekening met inductielus en aarding van de panelen.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 23-03-2022 13:56 ]

• Brent
Nee, nu geen aftopping in de zomer. Dakhoek is ong 38-40 graden geloof ik.

Ja, je hebt gelijk, ik denk dat ik ze gewoon in serie op de string bij moet en wil plaatsen, dus hooguit een stukje extra kabel nodig voor de lus terug.

Waarom evt een ander paneel? Omdat ik mijn type nergens te koop zie ;) Noch tweedehands, noch nieuw. Op marktplaats zie ik kleine partijtjes weggedaan worden voor een lage prijs, ook van Ja Solar, dus dat leek me een logische oplossing. Welk voltage is het precies waar ik op moet letten? Hier die van de huidige Ja Solar: https://www.pvxchange.com...0_all%20black_MC4+QC4.pdf
Ik zie Open Circuit, Max Power, bij STC en NOCT.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Als je er 6 kunt bijplaatsen (minimaal op 1 van de daken), dan is de makkelijkste/beste optie de 12 op 1 dak leggen.

Dan nieuwe panelen op het andere dak.

Aftopping zal relatief beperkt blijven (if any!); nu is de omvormer heel erg ruim in de jas. Hiervoor hoef je niets in te stellen. De piek-scheiding is met 40 graden behoorlijk.

De reden is dat verlengen van de strings helemaal niet makkelijk is (Je zoekt panelen met gelijke, of iets hogere Impp; veel hoger en je haalt niet het rendement uit de nieuwe panelen)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Brent
12 op 1 dak past niet. 8/9, max, en meer is ook niet nodig.

Impp en voltage beide dus afstemmen?

[ Voor 25% gewijzigd door Brent op 23-03-2022 14:05 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dat dacht je vorig jaar ook :+

• Brent
de Peer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:04:
[...]

Dat dacht je vorig jaar ook :+
Sure, maar de afmetingen van het dak leggen wel tamelijk harde grenzen op ;)

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Brent schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:05:
[...]

Sure, maar de afmetingen van het dak leggen wel tamelijk harde grenzen op ;)
Ah je zei 'is niet nodig'. Maar je bedoelde 'is niet mogelijk' ;)

• Brent
de Peer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:06:
[...]

Ah je zei is niet nodig. Maar je bedoelde is niet mogelijk ;)
Nee, inderdaad, als ik tetris zou spelen en hier en daar wat laat uitsteken zou het misschien kunnen, maar dat gaan we maar niet doen ;)

• Ronald
@Brent ergens nog een schuurtje in de aanbieding?

3 overzetten, 3 naar schuurtje?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Brent
De schuur zit helaas in de schaduw van de buren, dus lijkt me zonde.

Als ik het zo proef dan moet het dus toch eigenlijk echt wel hetzelfde type zijn, zou een paneel in dezelfde reeks van Ja Solar ook nog wel kunnen (zie de spec sheet)?

[ Voor 55% gewijzigd door Brent op 23-03-2022 14:11 ]

• Ronald
Schaduw wordt nog wel eens overdreven... Foto?

Pagina: 1