Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Vandaag is mijn laadpaal geïnstalleerd. Ik wil deze graag publiek gaan aanbieden. Zowieso omdat ik mijn lease auto wil kunnen laden met de pas van de auto maar daarnaast wil ik het ook gewoon als publieke dienst aanbieden.

Nou zie ik overal topics over welke laadpas je moet gebruiken, wie er allemaal palen bouwen, zelf een paal bouwen. Maar nergens iets over "Bij wie moet ik zijn als ik mijn laadpaal publiek wil aanbieden".

Kan iemand mij vertellen bij wie ik terecht kan om mijn laadpaal publiek aan te bieden? En zijn er dan nog dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 16:46

timovd

Voorsprong door techniek

Iets meer info zou sowieso helpen.
Welke laadpaal heb je en zit er al een SIM-kaart in? Zo ja; heb je al een back-office (die factureert naar de leasemaatschappij)?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
De laadpalen worden nu geïnstalleerd en ja, die hebben SIM kaarten.
Ik heb geen idee of ik een back-office heb. Ik heb laadpalen en een lease auto met Multi Tank Card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Croga schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:18:
De laadpalen worden nu geïnstalleerd en ja, die hebben SIM kaarten.
Heb je wellicht een merk, type of leverancier?
Ik heb geen idee of ik een back-office heb. Ik heb laadpalen en een lease auto met Multi Tank Card.
Dan moet je daar eerst maar eens achter zien te komen.

Wordt de laadpaal en pas verzorgd door de leasemaatschappij? Dan mag je toch aannemen dat zij ook zorgen dat het kan worden afgerekend.

Bij wie je terecht kan om je laadpaal publiek aan te bieden? Bij de back-office.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-05 16:28
Er is verschil tussen openbaar zichtbaar en openbaar beschikbaar. De mijne is bijvoorbeeld door iedereen te gebruiken, maar je ziet hem niet op de overzichten van palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij mij precies andersom. Staat wel op kaarten (zag hem in de app van mn auto staan) maar de enige laadpassen die erop werken zijn degenen die ik er zelf op heb gewhitelist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:21:
Heb je wellicht een merk, type of leverancier?
Easee (de rest weet ik zo niet maar volgens mij hebben die maar 1 type)
Wordt de laadpaal en pas verzorgd door de leasemaatschappij? Dan mag je toch aannemen dat zij ook zorgen dat het kan worden afgerekend.

Bij wie je terecht kan om je laadpaal publiek aan te bieden? Bij de back-office.
De laadpaal heb ik zelf gekocht en laten installeren.
De vraag is dan dus: Hoe kom ik aan een back office?

Ter verduidelijking: Ik wil *niet* dat de lease maatschappij of mijn baas dit voor mij gaat verzorgen. Ik wil zelf alles kunnen regelen zodat ik nergens van afhankelijk ben. Als ik van werkgever wissel, mijn lease auto inlever, zelf een privé EV koop moet alles gewoon blijven werken zoals nu.
Meester_J schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:22:
Er is verschil tussen openbaar zichtbaar en openbaar beschikbaar. De mijne is bijvoorbeeld door iedereen te gebruiken, maar je ziet hem niet op de overzichten van palen.
spone schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:23:
Bij mij precies andersom. Staat wel op kaarten (zag hem in de app van mn auto staan) maar de enige laadpassen die erop werken zijn degenen die ik er zelf op heb gewhitelist.
Ik zou graag willen dat hij openbaar zichtbaar én openbaar bruikbaar is. Maakt dat nog wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Heb je wel een beetje deftige snelheid dan? Als het niet minstens een 22KW paal is zou ik hem sowieso niet gebruiken als EV-rijder. Die zijn namelijk best aardig aanwezig inmiddels. Ik heb weinig zin om mijn auto een paar uur bij een wildvreemde te parkeren met een "langzame" paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VictortheKingNL
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:41
Ik zou beginnen met inloggen:

https://easee.com/nl/accessoires/portal/

Hier kan je waarschijnlijk alles instellen wat je in wil stellen zoals in je post beschreven. 'Met de Easee Portal kun je één of meerdere laadsystemen managen en beheren.'

Ik zit zelf bij een andere leverancier, maar kan daar in hun portal alles instellen (laadsnelheid, prijs, tijden, zichtbaarheid enzovoort)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Meester_J schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:29:
Heb je wel een beetje deftige snelheid dan? Als het niet minstens een 22KW paal is zou ik hem sowieso niet gebruiken als EV-rijder. Die zijn namelijk best aardig aanwezig inmiddels. Ik heb weinig zin om mijn auto een paar uur bij een wildvreemde te parkeren met een "langzame" paal.
Hier in de wijde omgeving is *geen enkele* publieke paal beschikbaar. Dus de 11KW paal die hier komt te hangen is simpelweg de enige optie tenzij je na het parkeren en aansluiten nog een kilometer of 10 wilt fietsen...

Daarnaast: Ik verwacht niet dat er veel gebruik van gemaakt gaat worden maar aangezien ik er 2 laat hangen met het oog op de toekomst kan het geen kwaad ze ook beschikbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Croga schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:31:
[...]

Hier in de wijde omgeving is *geen enkele* publieke paal beschikbaar. Dus de 11KW paal die hier komt te hangen is simpelweg de enige optie tenzij je na het parkeren en aansluiten nog een kilometer of 10 wilt fietsen...

Daarnaast: Ik verwacht niet dat er veel gebruik van gemaakt gaat worden maar aangezien ik er 2 laat hangen met het oog op de toekomst kan het geen kwaad ze ook beschikbaar te maken.
Ah, in die omstandigheden is een 11KW inderdaad een welkome oplossing :) . Helemaal als je 2 plekjes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yippie, ik heb een laadpaal! En nu?

Foto van maken en op Twitter zetten, of zelf bij gaan zitten kijken :P

laadpaal-thuis-openbaar-maken

edit; vergeet niet dat het best klote is als er iemand anders aan het laden is, terwijl jij zelf wilt laden

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 23-03-2022 13:46 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Croga schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Easee (de rest weet ik zo niet maar volgens mij hebben die maar 1 type)

[...]

Ter verduidelijking: Ik wil *niet* dat de lease maatschappij of mijn baas dit voor mij gaat verzorgen. Ik wil zelf alles kunnen regelen zodat ik nergens van afhankelijk ben. Als ik van werkgever wissel, mijn lease auto inlever, zelf een privé EV koop moet alles gewoon blijven werken zoals nu.

[...]

[...]

Ik zou graag willen dat hij openbaar zichtbaar én openbaar bruikbaar is. Maakt dat nog wat uit?
Je hebt dus zelf een laadpaal gekocht en deze laat je installeren, maar je weet niet of je daarbij een abonnement afneemt om de back-office zaken te laten regelen? Hoe ben je tot de keuze voor dit merk paal gekomen?

Bij bijvoorbeeld TheNewMotion betaal je een maandelijks abonnement, daarmee wordt de back-office kant geregeld (vergoeding van laadkosten e.d.). Ik kan daarbij zelf aangeven of ik mijn paal publiek zichtbaar en beschikbaar wil maken, welke laadpassen ik accepteer (alles of alleen bepaalde nummers bijvoorbeeld).

Als je niet weet of dit bij je paal zit dan is de veilige aanname dat dit niet zo is :+ . Hoe zorg je ervoor dat de leasemaatschappij de laadkosten die je met je MTC kaart gaat maken terug gaat vergoeden aan jou als laadpaaleigenaar/leverancier? Hoe zorg je dat hiervoor een juist tarief gehanteerd wordt? Werkt je paal uberhaupt wel met pasjes of staat hij gewoon altijd volledig open?
(bovenstaand zijn een beetje de categorie vragen die je normaliter zou stellen om een merk/type paal te kiezen, maar nu zou ik proberen hier antwoord op te geven om er achter te komen wat je nog moet regelen om de boel werkend te krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Croga schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Meestal regelt de installateur dit soort dingen dan ook voor je.

Mocht er geen back-office bij zijn, kun je misschien eens kijken bij E-Flux: https://www.e-flux.io/laadbeheer/particulieren/

Zou moeten werken met Easee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:39:
Yippie, ik heb een laadpaal! En nu?

Foto van maken en op Twitter zetten, of zelf bij gaan zitten kijken :P
Twitter doe ik niet aan maar de foto komt zeker op feestboek :P
Helaas blijven die ook alleen bij "Moet je regelen" zonder verdere informatie.
edit; vergeet niet dat het best klote is als er iemand anders aan het laden is, terwijl jij zelf wilt laden
Vandaar ook 2 :-) Waarbij de ene op privé terrein hangt en de andere een publiek-toegankelijke parkeerplaats krijgt.
Smobbo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:41:
Werkt je paal uberhaupt wel met pasjes of staat hij gewoon altijd volledig open?
De paal werkt met pasjes. De rest zijn de vragen die ik hier stel.....

De reden om die vragen niet aan de installateur te vragen is omdat ik liefst neutraal advies heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
VictortheKingNL schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:30:
Ik zou beginnen met inloggen:
https://easee.com/nl/accessoires/portal/
Hier kan je waarschijnlijk alles instellen wat je in wil stellen zoals in je post beschreven. 'Met de Easee Portal kun je één of meerdere laadsystemen managen en beheren.'
Ik heb hier in gelogd. Kan inderdaad de prijs in stellen maar als ik meer dan dat in wil stellen moet ik een Operator selecteren. E-flux is daar een optie. Blijkbaar kan ik hier dus niet zelf zaken publiek zetten of de kosten daadwerkelijk doorberekenen :-(
Xander schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:52:
Mocht er geen back-office bij zijn, kun je misschien eens kijken bij E-Flux: https://www.e-flux.io/laadbeheer/particulieren/
Zou moeten werken met Easee.
Thanks! Uiteindelijk is het gelukt met E-Flux. De palen staan nu geregistreerd, beschikbaar en verrekenbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Croga op 23-03-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Lekker bezig.

Zou het hier ook overwegen maar kan alleen op eigen oprit en niet aan openbare weg. Dus helaas.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Gieliovd520 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:26:
Lekker bezig.

Zou het hier ook overwegen maar kan alleen op eigen oprit en niet aan openbare weg. Dus helaas.
Dat doen een aantal mensen hier in de buurt ook hoor. Ik heb de gelegenheid mijn auto bij hen op de oprit te parkeren en dan te laden :)

...en waarom?

Pagina: 1